Aihe: Onko kukaan kokeillut tehdä kierrejohtoa kuumailmapuhaltimella?
1 2
hallu
08.04.2019 21:28:33
Päätin tänään hurjapäisyyksissäni kokeilla moista kikkaa. Nimittäin kun kierrekaapeleita on aika rajallisesti saatavana ja muistin, että joku mnettiläinen takavuosina heitti jossain keskustelussa, että sellaisen voisi tehdä itsekin kuumailmapuhaltimella. No mulla on nurkissa noita huonolaatuisia roskapiuhoja joilla harjoitella, niin päätin sitten hakea IKH:lta kuumailmapuhaltimen (halvin malli maksoi 25 euroa) ja mulla on tuossa joku vanha rikkoutunut mikkiständin puomi, josta ei suurta tappiota tule vaikka maalit vähän kärähtäisikin.

Kiedoin piuhan tiukasti puomin ympärille ja kiinnitin jakarilla molemmista päistä ja eikun kuumentamaan. Tohotin kuumailmapuhaltimella niin kauan, että kaapelin pinta alkoi kiiltää eli se oli ihan sillä kynnyksellä, että olisi alkanut sulaa ja varoin visusti ettei pinta ala kuplia tai muuttamaan muotoaan eikä syttynyt palamaan. Annoin jäähtyä aika kauan (olisikohan muuten kylmäsprey tässä kohdassa hyvä ratkaisu?) ja kas, sehän toimi !? yllättävänkin hyvin. Ei siitä ihan yhtä siisti tullut kuin kaupan piuhasta koska en osannut varmastikaan lämmittää sitä riittävän tasaisesti, mutta harjoittelemalla sen varmaan saa tasaisemmaksikin jolloin jälkikin on astetta uskottavampaa. No täytyy katella kuinka hyvin tuo kestää.. siis että alkaako suoristua jossakin vaiheessa, mutta jos ei niin tämä onkin näppärä keksintö saada mistä tahansa johdosta kierrejohto :-). Minä kun tykkään kierrekaapeleista (olen tykännyt pikkupojasta asti, mikä lienee perversio sekin :-D ).
"voisikohan kamarasta ja minusta tulla ystäviä ?"
ituvirtanen
09.04.2019 09:07:08

Voi kait sen puhaltimen panna huutamaan sen putken läpi.
hallu
09.04.2019 09:52:14
ituvirtanen: Voi kait sen puhaltimen panna huutamaan sen putken läpi.

Niinno, voi kai...... silloin vain ei näe sitä kuumenevaa johdon pintaa ja toisaalta johdon kuori kuumenee (siis muuttaa enemmän muotoaan) sisäkaarteen puolelta ulkokaarteen sijaan. Mutta siis olisihan se sillä tavalla fiksu ratkaisu, että jos johtoa lämmittää molemmilta puolilta niin siitä muodonmuutoksesta voisi tulla vakaampi kun ei jäisi mitään sisäisiä jännitteitä siihen. Täytyykin kokeilla tuota. Kiitos.
Laulava Kylätohtori
09.04.2019 10:35:12 (muokattu 09.04.2019 10:40:29)
hallu: Niinno, voi kai...... silloin vain ei näe sitä kuumenevaa johdon pintaa ja toisaalta johdon kuori kuumenee (siis muuttaa enemmän muotoaan) sisäkaarteen puolelta ulkokaarteen sijaan. Mutta siis olisihan se sillä tavalla fiksu ratkaisu, että jos johtoa lämmittää molemmilta puolilta niin siitä muodonmuutoksesta voisi tulla vakaampi kun ei jäisi mitään sisäisiä jännitteitä siihen. Täytyykin kokeilla tuota. Kiitos.

Pitäisi selvittää optimilämpötila ja saada se johto uuniin. Jos siitä putkesta tekee spiraalin, että mahtuu uuniin, niin taitaa vaan tulla liian jyrkkä siitä putken kaarteesta.

Jokuhan tuota oli joskus kokeillut, mutta huonommalla menestyksellä. Liekö eroa valmistusmetodeissa vai onko eroja myös siinä, miten eri johtojen materiaalit käyttäytyvät "kierteytysprosessissa"..
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
hallu
09.04.2019 12:01:20
Laulava Kylätohtori: Pitäisi selvittää optimilämpötila ja saada se johto uuniin. Jos siitä putkesta tekee spiraalin, että mahtuu uuniin, niin taitaa vaan tulla liian jyrkkä siitä putken kaarteesta.

Jokuhan tuota oli joskus kokeillut, mutta huonommalla menestyksellä. Liekö eroa valmistusmetodeissa vai onko eroja myös siinä, miten eri johtojen materiaalit käyttäytyvät "kierteytysprosessissa"..

Mä luulen, että johtojen materiaaleilla on eroja miten ne käyttäytyy, mutta varmaan ne tehtaallakin tekevät nuo kierrejohdot jollakin tuollaisella kuumentamisjutskalla. Tuo johto, jolla harjoittelin on tietenkin tuollainen "halpa" ja huono johto, niin siinä on tietenkin kuoressa varmaan enemmän muovia ja siksi kierteytys onnistui noin hyvin. Jollakin laadukkaalla kumikaapelilla se ehkä ei onnistu noin hyvin..... pitää sitäkin joskus kokeilla (mulla on kaksi teollisesti valmistettua laadukasta kierrekaapelia ja onhan nekin onnistuttu kierteyttämään joten ei kai se ihan mahdotonta ole).

Toinen onnistumiseen ja epäonnistumiseen liittyvä seikka lienee se että kuinka tasaisesti onnistuu lämmittämään johtoa joka puolelta ja kuinka tiukasti saa saa johdon pysymään tangon ympärillä kierteellä. Mutta mä jatkan näitä kokeiluja ja kerron miten sujuu eri johtomateriaaleilla.

Itse kuitenkin innostuin tästä mahdollisuudesta kun mua harmittaa miten vähän laadukkaita kierrekaapeleita on tarjolla, niin ajatus että voi itse tehdä kierrejohtoksi minkä tahansa kaapelin, on houkutteleva ja sitä paitsi voi valita minkä mittaiset pätkät johdon päihin sitä suoraa osuutta jättää (ainakin toiseen päähän niin, että se yltää kiertämään kitarahihnan takaa).

Ja joo, eihän tämä on ole tietenkään kiinnostava aihe heille, jotka ei muutenkaan tykkää kierrekaapeleista, mutta itse niitä diggailen :-)
Laulava Kylätohtori
09.04.2019 12:57:10 (muokattu 09.04.2019 12:57:47)
hallu: Mä luulen, että johtojen materiaaleilla on eroja miten ne käyttäytyy, mutta varmaan ne tehtaallakin tekevät nuo kierrejohdot jollakin tuollaisella kuumentamisjutskalla. Tuo johto, jolla harjoittelin on tietenkin tuollainen "halpa" ja huono johto, niin siinä on tietenkin kuoressa varmaan enemmän muovia ja siksi kierteytys onnistui noin hyvin. Jollakin laadukkaalla kumikaapelilla se ehkä ei onnistu noin hyvin..... pitää sitäkin joskus kokeilla (mulla on kaksi teollisesti valmistettua laadukasta kierrekaapelia ja onhan nekin onnistuttu kierteyttämään joten ei kai se ihan mahdotonta ole).

Toinen onnistumiseen ja epäonnistumiseen liittyvä seikka lienee se että kuinka tasaisesti onnistuu lämmittämään johtoa joka puolelta ja kuinka tiukasti saa saa johdon pysymään tangon ympärillä kierteellä. Mutta mä jatkan näitä kokeiluja ja kerron miten sujuu eri johtomateriaaleilla.

Itse kuitenkin innostuin tästä mahdollisuudesta kun mua harmittaa miten vähän laadukkaita kierrekaapeleita on tarjolla, niin ajatus että voi itse tehdä kierrejohtoksi minkä tahansa kaapelin, on houkutteleva ja sitä paitsi voi valita minkä mittaiset pätkät johdon päihin sitä suoraa osuutta jättää (ainakin toiseen päähän niin, että se yltää kiertämään kitarahihnan takaa).

Ja joo, eihän tämä on ole tietenkään kiinnostava aihe heille, jotka ei muutenkaan tykkää kierrekaapeleista, mutta itse niitä diggailen :-)

Mä diggaan myös kierrekaapeleista, vaikken sellaista(vielä) ole hankkinutkaan. :)

Mutta voisin kuvitella, että nuo "oikeat" kierrepiuhat tehdään jollain muulla periaattella kuin ensin piuha ja sitten kierteistys. Voisi kuvitella, että joku fiksu insinööri olisi kehitellyt tavan, jolla saadaan kerralla viimeisen päälle kierrepiuha ilman kahta erillistä, aikaa ja rahaa vievää, vaihetta. Tietoa ei siis ole asiasta.

e. mutta jatka ihmeessä kokeita ja raportointia. Itseä ainakin kiinnostaa.
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
Kaihua
09.04.2019 13:00:06
Ihan mielenkiinnosta, mikä siinä kierrejohdossa viehättää? En äkkiseltään keksi mitään käytännön syytä miksi sellainen olisi mieluisampi. Onko se vain joku selittämätön mieltymys? (Niinku kitarakamat 95 prosenttisesti tuppaa olemaan..)
Tirehtööri tietää sen, se on loppu tämän sirkuksen
munkero
09.04.2019 13:01:24
Kaihua: Ihan mielenkiinnosta, mikä siinä kierrejohdossa viehättää? En äkkiseltään keksi mitään käytännön syytä miksi sellainen olisi mieluisampi. Onko se vain joku selittämätön mieltymys? (Niinku kitarakamat 95 prosenttisesti tuppaa olemaan..)

En keksi muuta järkevää perustelua kuin sen että johto keräytyy itsestään nippuun eikä jää lattialle epämääräisenä myttynä.
Marko Fobba Forss: Aleksi: saako sulta ottaa mallia niihin viiksiin? Yngwie Malmsteen: My whole life philosophy is that more is more.
Kaihua
09.04.2019 13:06:26
munkero: En keksi muuta järkevää perustelua kuin sen että johto keräytyy itsestään nippuun eikä jää lattialle epämääräisenä myttynä.

Aivan.. Sehän vois kotona olla ihan jees. Vois melkein kokeilla.
-Q-
09.04.2019 13:23:51
munkero: En keksi muuta järkevää perustelua kuin sen että johto keräytyy itsestään nippuun eikä jää lattialle epämääräisenä myttynä.

Hassua, mun mielestä nimenomaan se kierrepiuha jää epämääräiseksi mytyksi eikä sitä voi keriä keriä kiepiksi. Ja kun se kierrepötkö sitten säilöttäessä kiertyy itsensä ympäri niin setviminen on yhtä riemua..
iec
09.04.2019 13:34:32 (muokattu 09.04.2019 13:38:35)

Juu tein minäkin jokunen vuosi sitten kotisubbarin, eikä tullut edes paljon kalliimmaksi kuin ostaa vastaavanlaatuinen uutena valmiina kaupasta ;) Ostin sitä varten hiomakoneen, akkuporakoneen jne jne. Sitten vielä maksoin kunnon katteet kaiutinelementistä ja vahvistinmodulista (subbarivalmistajat ostavat isoja eriä, joten saavat samat komponentit pilkkahinnalla verrattuna yksityisen harrastelijan maksamiin hintoihin.) Toki noille muutamille koneille on ollut käyttöä sitten muissa projekteissa myös, ettei ne ihan hukkaan menneet.

https://www.soitinlaine.fi/kitarajo … vox-9m-musta-kierrejohto-voxvcc90bk

Ajattelin vain, että joskus on vain halvempi ostaa valmiina kaupasta, kuin alkaa itse askartelemaan. Mutta on siinä kyllä sekin puoli, että saa puuhailla ja harrastaa. Itse rakentelen harvakseltaan jotain pedaaleja ja se on ihan mukavaa puuhaa. Tuntipalkoille sillä ei kyllä pääse minun vauhdillani, mutta harrastuksena ihan kiva.

Sulla taitaa olla Hallu vähän pohojalainen luonne. Taisi joku sanoa sulle, että ei tuollaista kierrekaapelia pysty/kannata itse tehdä. Sellaiseen pohojalaanen tuumaa, että "Vai en muka pysty tekemään..." Tämän asenteen takia Etelä- ja Keski-pohjanmaalla on paljon pieniä konepaja/metallipajayrittäjiä.
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
Rämppy
09.04.2019 13:37:25
Eikös se kierre jo itsessään lisää häiriöherkkyyttä ja heikennä signaalia...Vai miten on?
In Finland we have this thing called "diu diu".
hallu
09.04.2019 13:43:03
iec: Juu tein minäkin jokunen vuosi sitten kotisubbarin, eikä tullut edes paljon kalliimmaksi kuin ostaa vastaavanlaatuinen uutena valmiina kaupasta ;) Ostin sitä varten hiomakoneen, akkuporakoneen jne jne. Sitten vielä maksoin kunnon katteet kaiutinelementistä ja vahvistinmodulista (subbarivalmistajat ostavat isoja eriä, joten saavat samat komponentit pilkkahinnalla verrattuna yksityisen harrastelijan maksamiin hintoihin.) Toki noille muutamille koneille on ollut käyttöä sitten muissa projekteissa myös, ettei ne ihan hukkaan menneet.

https://www.soitinlaine.fi/kitarajo … vox-9m-musta-kierrejohto-voxvcc90bk

Ajattelin vain, että joskus on vain halvempi ostaa valmiina kaupasta, kuin alkaa itse askartelemaan. Mutta on siinä kyllä sekin puoli, että saa puuhailla ja harrastaa. Itse rakentelen harvakseltaan jotain pedaaleja ja se on ihan mukavaa puuhaa. Tuntipalkoille sillä ei kyllä pääse minun vauhdillani, mutta harrastuksena ihan kiva.

Sulla taitaa olla Hallu vähän pohojalainen luonne. Taisi joku sanoa sulle, että ei tuollaista kierrekaapelia pysty/kannata itse tehdä. Sellaiseen pohojalaanen tuumaa, että "Vai en muka pysty tekemään..." Tämän asenteen takia Etelä- ja Keski-pohjanmaalla on paljon pieniä konepaja/metallipajayrittäjiä.

No itse kun tekee, niin saa kunnollisen ;-) ei tarvii tehdä kompromisseja osien laadun tai tuotantoprosessin takia. Tietty voi myös teettää asiansa osaavalla artesaanilla, jos haluaa ihan oikeasti hyvää :-D
iec
09.04.2019 13:43:29

Rämppy: Eikös se kierre jo itsessään lisää häiriöherkkyyttä ja heikennä signaalia...Vai miten on?

Tuonne kun laittaa tahtipuikon keskelle johdon kieppiä ja vetäisee kitaralla voimasoinnun, niin lähtee se tahtipuikko kuin telkkä pöntöstä ;)

Noh, mun fysiikan oppitunneista on sen verran kauan, että ei se tainnut nyt ihan noin toimia :D Ehkä siitä saisi jonkinlaisen sähkömagneettisen ovikellon, jos laittaisi riittävän ison virran menenmään piuhan vaipan läpi ja rautasydämen siihen "käämin" keskelle.
iec
09.04.2019 13:44:59

hallu: No itse kun tekee, niin saa kunnollisen ;-) ...

Taidatpa tosiaan olla pohojalaanen ;-) Ainakin henkisesti.
hallu
09.04.2019 13:49:25
Rämppy: Eikös se kierre jo itsessään lisää häiriöherkkyyttä ja heikennä signaalia...Vai miten on?

No teoriassa joo, mutta en ole itse huomannu korvin kuullen mitään eroa, varsinkaan jos johdot muuten on saman pituiset. Toisaalta olen kuullut väitetyn että eräät toneauktoriteetit ovat halunneet kierrepiuhan juurikin siitä syystä että siinä vähän katoaisi kirkkautta matkalla. Tiedä sitten johtuuko se kierteestä vai siitä, että takavuosina myytävänä olevat kierrejohdot olivat laadultaan ihan luokattomia. Tällä hetkellä kaupasta löytyy suomesta ainakin Schulz-Kabel kierrejohto, jollainen on mulla kestänyt käytössä jo muutaman vuoden. Lisäksi nämä uudet Fenderin kierrejohdot ovat varsin vakuuttavan laadukkaan oloisia, mutta olen soittanut sellaisella vasta reilun puolivuotta niin en osaa sanoa siitä vielä sen enempää.

Mulla oli joitakin vuosia sitten kaksi Fenderin kierrejohtoa (johto oli ohuttaja polugit oli valettu) ja ne oli molemmat ihan uskomattoman surkeita paukkulankoja. Laadukas johto kierrekaapelissa tekee tietenkin sen, että sen paino kasvaa ja se voi ärsyttää jotakuta. Toisaalta kaulapainoiselle kitaralle (kuten vaikkapa SG) painava kierrejohto voi olla juuri se riittävä vastapaino, että skitta tuntuu sylissä olevan paremmin balanssissa :-)
hallu
09.04.2019 14:00:48
Kaihua: Ihan mielenkiinnosta, mikä siinä kierrejohdossa viehättää? En äkkiseltään keksi mitään käytännön syytä miksi sellainen olisi mieluisampi. Onko se vain joku selittämätön mieltymys? (Niinku kitarakamat 95 prosenttisesti tuppaa olemaan..)

No suurin syy on tietenkin epämääräinen mieluisuus. Aika vähän löytyy mitään järkiperusteita sen enempää suoran kuin kierteisen johdon puolesta...... loppupeissä sehän on vaan piuha :-).

Mutta jos haluaa jotain järkisyitä miettiä, niin kierrejohto ei mene niin helposti solmuun (varsinkaan se vähän laadukkaampi) sen voi nakata seppuun ongelmitta ilman mitään solmimisia tai kieputteluita ja silleen. No tämän vasta kommenttina on tietenkin, että sitä on hankalampi solmia (itse en edes yritä, miksi helvetissä yrittäisin :-D ). Toinen vaikuttava tekijä on, että kierrejohtoa ei tarvitse vetää kitaran hihnan takaa lainkaan koska se venyy ja antaa periksi, niin se ei kiskaise plugia irti, vaikka piuhan päälle astuisikin. No tämän vasta argumenttina on tietenkin se, että kierrejohto voi olla hankalampi kiepauttaa hihnan takaa, jos sen kuitenkin haluaa tehdä. Lisäksi jos kierrejohto on laadukasta, niin se painaa enemmän joten esimerkiksi sellaisissa kitaroissa, joissa jakki on suoraan kannessa 90 asteen kulmassa maahan nähden, niin kierrekaapeli voi tehdä painonsa takia liikaa vääntöä jakkiin jos ei käytä kulmaplugia.

No sitten tietenkin jotkut pitävän kierrejohtoa häiriöherkkänä ja herkästi rikkoutuvana. Tähän melkeinpä väittäisin, että riippuu johdosta. Kierrejohtokin voi olla laadukas, mutta laadukkaasta kaapelista tulee helposti painava kierrejohto jolloin niistä usein tehdään kevyempiä ja heppoisempia jolloin ne tosiaan eivät kestä ja saattavat hukata tonea.

No sanoisin, että itselläni järkisyyt eivät ole se keskeinen vaan kierrejohdot on mun mielestä vaan niin ihanan cool ja retro ja seitkytlukulaisia. Mutta jokainen joutuu omaan käyttöönsä miettimään juuri itselleen sopivat ja mieluisat ratkaisut. Itse diggailen kierrejohdoista, mutta käytän suoriakin johtoja ihan sujuvasti kun semmoinen käsiin osuu.
Kaihua
09.04.2019 14:17:36
hallu: No sanoisin, että itselläni järkisyyt eivät ole se keskeinen vaan kierrejohdot on mun mielestä vaan niin ihanan cool ja retro ja seitkytlukulaisia. Mutta jokainen joutuu omaan käyttöönsä miettimään juuri itselleen sopivat ja mieluisat ratkaisut. Itse diggailen kierrejohdoista, mutta käytän suoriakin johtoja ihan sujuvasti kun semmoinen käsiin osuu.

Nyt sitten prosessoin mielessäni (ja vähän täälläkin), että olisikohan se kierrejohto riittävän cool, (koska onhan se aika kolee, nyt kun sitä on enempi miettinyt..) jotta voisin perustella itselleni sellaisen hankkimisen kotiin (missä kukaan muu itseni lisäksi ei ole cooleja viboja jakamassa..). :D

Prkl, tässä tuskailin UA Oxn hankintaa kun olisi niin mainio kampe mutta kun on kuitenkin niin pirun kallis. Onneksi tuli tämä uusi ongelma mielenpäälle... Ehtisinköhän tässä ohessa soittaa tänään vähän kitaraa..?
Matias.
09.04.2019 15:49:05
Se on tyylikysymys tämä kierrejohto. Irwinkin käytti kierrepiuhaa Hofnerin Les Paul -kopiossaan...... ;)
hallu
09.04.2019 16:53:59 (muokattu 09.04.2019 17:08:10)
No nyt mä kokeilin rullata yhden pikkuisen paremman piuhan eli Klozin letku meni ihan hyvin kierteelle. Samalla opin, että kovin lyhyttä johtoa ei kannata kierteelle rullata :-D . Eihän noilla lyhkäsillä pätkillä tee juuri mitään vallankaan kierteellä. Nuo kaupalliset kierrejohdot taitaa olla semmoisia 6-9m pituisia suoraksi vedettynä. Niin kaipa sitä kannattaa sama käytäntö ottaa noihin itse tehtyihinkin, että semmoinen about yhdeksän metrisestä kaapelista alkaa rullaamaan, niin sitten sillä tekeekin jo jotain :-D.

E: otin kuvan minkälaisia letkuja olen itse tekemällä saanut aikaiseksi.... siis nää on harjoitteluita vielä, mutta koko ajan tulee parempia. https://muusikoiden.net/dyn/users/161160.jpg tuossa on kaksi kaupallista johtoa verrokkia eli ne kaksi pidempää on ostettuja kierrejohtoja Schulz ja Fender. Se alimmainen on viimeksi kokeilemani Kloz joka onnistui jo kohtuudella vaikka eihän se ihan tasainen ole. Sivulla olevat kaksi ihan nysää on ne ekat harjoituskappaleet se punainen on ihan eka ja valkoinen toinen ja se musta Kloz on viimeisin. Pitää jossakin vaiheessa kokeilla ihan tosissaan tehdä jostain pitkästä letukusta kierrejohto.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)