Aihe: nuppi+kaappi+kerrostalo=häätö?
1 2 3
teejk
01.04.2007 09:53:21
tervehdys

mitä tehdä, kun on kova into ostaa nuppi ja rakentaa sille kaappi (1x12).
ongelma tulee siinä vastaan, kun asun kerrostalossa, niin luukutusta ei mitenkään
äärettömästi voi tehdä.

kaapin rakentamisessa ei tule olemaan ongelmia muuten, kuin elementtien valinnan kanssa. mutta se nuppi..onko siinä nyt sitten mitään järkeä? tällä hetkellä omistan H&K:n 15W edition bluen ja kyllähän siitäkin ääntä lähtee, mutta kun haluais sitä munaa siihen soitantaan enemmän. musiikki mitä soittelen on lähinnä raskaampaa vääntöä (tool, metallica, sepultura ja sen sellasta).

nupiksi tällä hetkellä olen katellut tiny terroria, matampia ja sitten tuli mieleen myös craten powerblock. kokemusta näistä asioista ei ole, mutta tuntuu, että näistä sitä mökää sitten lähteekin helvetisti enemmän, eikä näin ollen sovellu kerrostalokäyttöön.

niin se kysymys..eli mitäs kannattaisi asian suhteen tehdä? kannattaako heivata koko asia ja renkutta vanhalla, niin ei tule häätöä? olisko noihin nuppeihin jotain parempiakin vaihtoehtoja vielä? oon käyttäny hakua, mutta ei oikein tahdo löytyä vastaavaa tapausta.

tässähän nyt sinällään on vain siitä kysymys, että kun olen omistanut ton H&K:n pari vuotta, niin haluais muutosta asiaan. ja varsinkin se kaapin rakentaminen kiinnostaa (aluksi oli kitaraprojekti mielessä, mutta vaihdoin hieman helpompaan/nopeampaan vahtoehtoon). se kitaran rakentaminen tulis sitten seuraavaksi. ja olishan se nyt sitten hieno paketti tossa lattialla ja sais taas "syyn" soittaa enemmän ja lopettaa näillä sivuilla surffaaminen.

valaistusta kaivataan. kiitos.
Tajuaksä mitä mä ymmärrän?!
Super-Jari
01.04.2007 09:57:58
Kyllähän noita stäkkihommia kannattaa ostella sitten kun on bändi jonka kanssa soitella. Eihän iltakävelyllekkään mennä helikopterilla.
Fonisoul_
01.04.2007 10:25:00 (muokattu 01.04.2007 10:25:12)
Tiny Terrorissa ainakaan ei soundi vielä oikein aukea kerrostalovolumeilla.
Soul with a capital "S"...
Mäci
01.04.2007 11:11:25
Tiny Terrorissa ainakaan ei soundi vielä oikein aukea kerrostalovolumeilla.

Sama juttu Epin Valve Jr:n kanssa,mutta hanki silti sellainen!Siihen joku särö eteen ja
muita efektejä maun mukaan.Mulla on nuppi ja 1x8"kaappi ja hyvältä soundaa puhtailla ja Bad Monkeyn kans vähän latistuu,mut ei se huonolta kuulosta sittenkään...
Kaukana väijyy ystäviä.
teejk
01.04.2007 11:31:13
valve jr. oli kans yks niistä vaihtoehdoista, joita olen katellut. hinta ei todellakaan olisi
paha.

TT olis kyllä parhautta, koska se miellyttää silmää kaikista eniten. valvea vois kyllä
modata varmaan paremmaksi ulkonäöltään.

no hyvä, että joku on edes samoilla linjoilla projektin kannattavuuden kanssa. tästähän voi syntyä vielä jotakin.

mites muuten..paraneeko ne saundit tosta editoinista. suurin toive olis se , että demppaukseen tulis lisää alapäätä.
Nacher
01.04.2007 12:28:49 (muokattu 01.04.2007 12:31:02)
Tiny Terror ei kuulosta yhtään oikealta nupilta Metallicaan, Sepulturaan jne mielestäni. Siinähän on juuri sellainen sludgemainen löysä rokkisärö?

Ja nyt tämä ikuinen totuus : Nuppia ei ole pakko soittaa täysillä. Niissä on volumepotikka sitä varten, että voluumi säädetään tilanteeseen sopivaksi, niin. Toisekseen, vielä 1x12" kaapit eivät ole mitään ihan botnekuninkaita. 2x12" mielummin, ja toki eniten botnea lähtee 4x12":sta.

Jossei raha ole este, niin ostaisin mielummin nupin, joka mielyttää ominaisuuksiltaan, kuin nupin, jossa on mahdollisimman vähän tehoa. Ihan sama onko se putkinuppi 10 vai 100w, ei sitä päätettä kuitenkaan voi kotona avata millään, mutta ihan hyvältä ne kuulostavat muutenkin. Alle 50w:nä et kuitenkaan löydä oikein mitään moderneja hevinuppeja, joissa olisi jyrinät jo itsessään, ja suurin osa niistäkin väh 100w. Näin siis, jos putkinuppia hommaat.

Paljon riippuu siitä, millaiset äänieristykset talossanne on. Jos luokkaa "naapurin telkkari kuuluu selvästi", niin sitten botnekkaan kitarasoundin saavuttaminen on aika ongelma ilman, että tulee valitukset. Täällä on vähän tuhdimmat seinät, ja hyvin soitellut kotona tuolla ENGL Invader 150w:llä G-Flex 2x12 kaapin lävitse. Ei se nyt kotona samalla tavalla potki kuin masteri kakkosessa treeniksellä, mutta tuhannesti paremmalta silti kuulostaa, kuin mikään pikkucombo.

Edit : Ja jos hommaat hyvät nuppi+kaappikamat kotiin, ei tarvitse sitten enää päivittää kamoja, kun bänditouhut alkavat.

Edit2 : Onhan noita isompia koticombojakin, kuten Rolandin Cube 60. En ole kokeillut, mutta siinä voisi bassoa jo ollakin?
teejk
01.04.2007 12:45:01
onhan noita "kunnon" nuppejakin tullut ihasteltua ja löytyy niistäkin ne omat vaihtoehdot.

totuus on myös se, että olen tälläinen myöhäisherännäinen...eli alottanut kitaroinnin vasta "vanhalla" iällä pari vuotta sitten. no, oon mä nyt silti alle 30.

kuitenkin...tuntuu vaan että toi nuppihomma on aika hifistelyä näillä taidoilla ja tarpeilla. toki sitä koko ajan kehittyy. mutta se, että bändihommia ei todennäköisesti tule koskaan olemaan (ikuinen pessimisti) eli sinällään hyvät ja kalliit kamat menevät "hukkaan", kun niitä ei saa täysin hyödynnettyä.

täytyypä vielä pohdiskella asiaa tarkemmin. sekoittakaa vapaasti mun ajatuksia vielä entistä enemmän.
LaXu
01.04.2007 13:12:34
Minun kokemuksieni mukaan alle n. 50W nupit eivät ole oikein soveltuvia hevin soittoon. Ei sen takia, ettei niistä saisi tarpeeksi säröä tai tarpeeksi volaa irti, vaan että pienempitehoiset nupit on yleensä tehty blues/rock meininkiin, niistä ei lähde tarpeeksi nopeaa attackia ja botne on yleensä löysemmänpuoleinen, jolloin demppauksista kuuluu "plump" eikä "chunk."

Se, etteikö 1x12 skobesta lähtisi tarpeeksi bassoa on mielestäni puppua. Ihan hyvin on hevitkin soiteltu moisen lävitse vuosikaudet. Niitä kaappeja kun on moneen lähtöön, olen kyllä törmännyt 1x12 kaappeihin ja komboihin joista ei lähde tarpeeksi bassoa, mutta myös niihin joista sitä löytyy ihan riittävästi. Ja eihän kitara muutenkaan ole mikään alapäänjyskytysinstrumentti, basso on sitä varten.

Vahvarin valinnassa minusta on tärkeintä, että se kuulostaa hyvältä myös pienellä volumella. Tehoja voi silti olla 50 tai jopa 100W. Turha luulla, että sitä 15W nuppia pystyy avaamaan yhtään enempää kuin 50W myllyä, molemmista lähtee pirusti ääntä.

Itse asustelen kerrostalossa ja soittelen 50W 1x12 combon läpi eikä naapurit ole valitelleet sen jälkeen kun hain sopivat volatasot. Oli pikkasen liian kovaa aluksi, alakerran naapuri kolkutteli kattoonsa. Väänsin siitä himpun verran pienemmälle ja sen jälkeen ei ole kolkutellut. Äänieristys tässä kämpässä ei ole mistään parhaasta päästä muttei ihan huonoinkaan.
superfly
01.04.2007 13:19:39
Kyllähän noita stäkkihommia kannattaa ostella sitten kun on bändi jonka kanssa soitella. Eihän iltakävelyllekkään mennä helikopterilla.

Aika moni kuitenkin kombolla soittaa ihan bändinkin kanssa. Vai ymmärsinkö väärin? Kombo on mun mielestä joka suhteessa järkevämpi hankinta jos bänditouhuja harrastelee. Roudaus on helpompaa eikä siellä lavalla kuitenkaan mikitetä kuin se yksi elementti.
"Eagles may soar high, but weasels don't get sucked into jet engines." -David Brent
Gramer
01.04.2007 13:28:06
Se, etteikö 1x12 skobesta lähtisi tarpeeksi bassoa on mielestäni puppua.

Joudun itekki tähän puuttuun. Kyllä joutuu reeniksellä aika pienelle bassot vääntään ettei tunge basistin reviirille kovin pahasti. Lähtee nimittäin ihan tarpeeksi bassoa tosta mun 1x12 combosta. Ja kyllähä me kämpillä jonku näköstä höövi metallia yritetään väännellä.
Vittuile vaan, saunan takana on vielä tilaa...
mvirta
01.04.2007 13:31:02
Njaa, eikai tää niin vakava homma ole. Rakentelet justiin semmoiset kamppeet kun haluat etkä anna olemattoman pändin liian läheisten naapureiden häiritä.

Mullakin on kotona 100W marsu ja 4x12 kaappi, ja vaikka en kerrostalossa asukaan niin kyllä täällä kotiväki häiriintyy ihan siinä missä muutkin ihmiset jos voluumit ylittää puhetason.

Volumenapithan noissa löytyy, ja vaikka nyt mitään isompia päätesäröjä ei saakaan niin ihan kohtuulliselta se silti kuulostaa hiljaisellakin, säröpedaalin voi vielä laittaa eteen. Vähän ehkä turhaan noilla putkivehkeiden soundien avaamisilla ja kovaäänisyydellä mielestäni pelotellaan. Sitäpaitsi tommonen half-stäkki toimii hyvin vaatenaulakkona kun ei soita.

Toki, ettei nyt mitään väärinkäsityksiä synny niin kyllähän ne paremmalta kuulostaa kunnolla käskien, kitarakin resonoi mukana ja adrenaliini virtaa kun tietää nyt nyt jyrisee. Silti, en ole varma erottaisinko etuastesärön ja päätesärön kuuntelutestissä.
Shut Up 'n Play Yer Guitar
Joees
01.04.2007 14:21:28
Meitsillä on nuppi+kaappi paperitalossa. Nuppi vaan sattuu olemaan Matampin Minimat :-) Buddan nupilla siellä ei tee hittoakaan.
1x12" kaappi innostaisi meikäläistä myöskin. Se olisi bueno kaveri tuolle Minimatille.
Loafers Musiikkia sulle ja mulle
Olen toisinaan piikki sun persauksissasi.
Vemmy
01.04.2007 15:13:34
Satawattinen Marsu ja 4x12-kaappi on kerrostalokämpässä. mutta hyvin on naapurisopu säilynyt. Tai no ei ole, mutta se ei johdu musiikista mitenkään. Ei minulla ole tarvetta kotisoittelussa hakea mitään maailmoja järisyttäviä päätesärösoundeja, ja mukavampi tuolla on soitella kuin kymmenwattisella Valvestationilla. Kyllähän siihen soundiin tulee ihan eri tavalla munaa ja bottnea kun avaa volaa enemmän, mutta sitä harrastetaan sitten treenikämpällä. Mulle riittää ihan tollanen taso että pystyy vielä vaikka keskustelemaankin samalla. Ja onhan puolistäkki sisustuselementtinä tyylikkäämpi kuin joku pikkuruinen combo... =)
Ketä kiinnostaa.
Billsner
01.04.2007 16:09:56
Itellä on kotisoitossa kerrostaloasunnossa 50W putkinuppi, 2x12" kaappi (josta ei kyllä ole kuin toinen elementti käytössä), keinokuorma ja monesti myös Zoomin 707 II (paras vehje luuppaukseen muuten :)

mitä tehdä, kun on kova into ostaa nuppi ja rakentaa sille kaappi (1x12).
ongelma tulee siinä vastaan, kun asun kerrostalossa, niin luukutusta ei mitenkään
äärettömästi voi tehdä.

kaapin rakentamisessa ei tule olemaan ongelmia muuten, kuin elementtien valinnan kanssa. mutta se nuppi..onko siinä nyt sitten mitään järkeä? tällä hetkellä omistan H&K:n 15W edition bluen ja kyllähän siitäkin ääntä lähtee, mutta kun haluais sitä munaa siihen soitantaan enemmän. musiikki mitä soittelen on lähinnä raskaampaa vääntöä (tool, metallica, sepultura ja sen sellasta).

Ei ole tuo huttukettu kyllä ehkä paras tuollaiseen raskaampaan vääntöön. Säröä ei ole ihan tarpeeksi ja tuo 8" elementti alkaa pieremään kun eteen tyrkkää vähän bottnea tuottavan säröpedaalin.

Elementeistä vaikea sanoa kun en mikään asiantuntija ole. 2x12" kaapissa mulle on Celestion M70:set ja omavalmisteisessa 1x12":ssa on Jensenin Chigago sarjan elementti. Ite pidän ehkä enemmän tuosta Jensenistä vaikka "halpis" elementti onkin.

niin se kysymys..eli mitäs kannattaisi asian suhteen tehdä? kannattaako heivata koko asia ja renkutta vanhalla, niin ei tule häätöä? olisko noihin nuppeihin jotain parempiakin vaihtoehtoja vielä? oon käyttäny hakua, mutta ei oikein tahdo löytyä vastaavaa tapausta.

Ite sanoisin että nuppi + 1x12" tai 1x10" kaappi ja ehkä mahdollisesti keinokuorma jos putkinupin hommaat. Jatkoa varten tämä olisi hyvä jos meinaa jossain vaiheessa siirtyä bändihommiin, niin hommaa vaan isomman kaapin nupille.

Toinen vaihtoehto on sitten että hommaa kotia joku mallintavan vehkeen esim. Line6:sen POD tai Behringerin V-amp ja soittelee tietokoneen kaiuttimien läpi. Ihan hyvältä kuulostaa sekin.
Assembled in blasphemy
teejk
01.04.2007 16:22:46
täällähän on ollut asiallista keskustelua ja hyviä kommentteja.

kyllä se taitaa niin olla, että projekti pörähtää käyntiin. kaappi rakennetaan joka tapauksessa ja se nuppikin ostetaan. vielä kun jaksais selata läpi ne kaikki miljoona keskustelua siitä nupin valinnasta.

tavallaan houkuttais kyllä noi pienet tiny terror tai valve jr. tähänkin asti olen ottanut säröt smashboxista ja hyvin olen asian kanssa pärjännyt. valve olis ton hintansa puolesta paras valinta. ei tulis ainakaan pettymään, jos ostos ei ihan täysin olisi odotukset täyttävä.

kaapin luonnokset on jo paperilla. vielä kun pääsis kauppaan ostoksille.
tuluppa
01.04.2007 16:30:41

Mulla on solukämpässä mastervolattu pleksimarsu ja 1x12-kaappi. Tuon vakuuttavan kuuloisilla kliineillä kehtaa aivan mainiosti soitella ilman mölyongelmia, mutta jos nupin omaa säröä pitäisi loihtia pedaalilla boostattuna, niin volumea täytyy nostaa ihan vähän lisää ja sekös on jo liikaa muille asukkaille. Mutta kahdella miedolla säröllä saisi jo varmasti vakuuttavaa särömattoa aikaiseksi pikkuvolillakin, ainakin jcm800:lla sai.
Super-Jari
01.04.2007 16:50:12
Aika moni kuitenkin kombolla soittaa ihan bändinkin kanssa. Vai ymmärsinkö väärin? Kombo on mun mielestä joka suhteessa järkevämpi hankinta jos bänditouhuja harrastelee. Roudaus on helpompaa eikä siellä lavalla kuitenkaan mikitetä kuin se yksi elementti.

Meteliä taisi aloittaja mieluiten soitella ja treeneissä ei oikein tunnu kombot riittävän.
Nacher
01.04.2007 17:39:16
täällähän on ollut asiallista keskustelua ja hyviä kommentteja.

kyllä se taitaa niin olla, että projekti pörähtää käyntiin. kaappi rakennetaan joka tapauksessa ja se nuppikin ostetaan. vielä kun jaksais selata läpi ne kaikki miljoona keskustelua siitä nupin valinnasta.

tavallaan houkuttais kyllä noi pienet tiny terror tai valve jr. tähänkin asti olen ottanut säröt smashboxista ja hyvin olen asian kanssa pärjännyt. valve olis ton hintansa puolesta paras valinta. ei tulis ainakaan pettymään, jos ostos ei ihan täysin olisi odotukset täyttävä.

kaapin luonnokset on jo paperilla. vielä kun pääsis kauppaan ostoksille.

Saman tien sanottakoon, että putkinupin jos hommaat, niin heivaa hittoon kaikenmaailman smashboxit. Overdrivepedaalit käyvät vielä buustaamiseen, mutta putkivehkeen kanssa on tarkoitus oikeasti käyttää sen vahvarin omaa säröä, tai korkeintaan buustata sitä. Ei vedellä cleankanavaan säröpedaalia, tai koko putkinupin idea menee tavallaan pilalle. Hyvässä putkinupin etuastesärössä on yleensä juuri dynamiikka, soittotatsiin reagoiminen, selkeys sekä äänen luonnollisuus ihan eri tasolla, kuin säörpedaalilla ryyditetyssä trankkuvahvarissa. Jos heität cleaniin kiinni säröpedaalin, voit yhtä hyvin ostaa jonkun basic trankkunupin ja sen alle kaapin.

Noissa pienissä (alle 30-50w) putkinupeissa on juuri se ongelma, josta LaXu sanoi, eli ovat suunniteltu enemmän blues/rock käyttöön, ja siten niistä on vaikeampi loihtia ulos mitään tiukkoja hevisoundeja. Muutenkin niissä säädöt ovat yleensä rajoittuneemmat. Esim Tiny Terrorissa ääntä sääntää vain yksi "tone" potikka, kun jokaisesta kunnon hevinupista löytyy vähintään kolmialueinen EQ.

Tuo yleinen käsitys, että aloitellessa kuuluu soitella huonoilla soittokamoilla, lienee perua siitä, että yleensä aloitetaan teininä, jolloin ei ole varaa kuin squieriin ja fenderin frontmaniin. Jos myöhemmällä iällä aloittaa, niin todennäköisemmin on varaa oikeisiin soittokamoihin. Kyllä ne kotonakin paremmalta kuulostavat, kuin pikkucombot. Hyvä oli jonkun sanoma vertaus siitä, että mielummin ajaa Ferrarilla pintakaasulla kuin Ladalla kaasu pohjassa ;).

Kaappia hankkiessa vain kannattaa oikeasti varoa, ettei hommaa mitään vintage 30:siä, joita kaikkialla tunnutaan tarjoavan. Ne ehkä sopivat bändimelun sekaan ihan hyvin, mutta yksin soitettuna en ole saanut niistä ikinä mitenkään siedettävää soundia irti. Aina tarjoavat samaa järkyttävää jääpuikkoa korvaan.
Nacher
01.04.2007 17:52:27
Näissä kitarakamoissa muuten huvittavan usein nousee pintaan tämä, erääseen ruumiinosaan liittyvän kateuden oireyhtymää muistuttava mentaliteetti. Aina ollaan perustelemassa, että pienelläkin vahvarilla pärjää, eikä isoa stäkkiä tarvi mihinkään. Tuo linja vielä lopulta johtaa tilanteeseen, jossa microcube on aivan riittävä mihin tahansa hevimättöön, koska sehän kuuluu hienosti mikitettynä vaikka mihinkin, ja minkään isomman vahvarin hankkiminen on täysin järjetöntä.
Super-Jari
01.04.2007 18:06:58
Näissä kitarakamoissa muuten huvittavan usein nousee pintaan tämä, erääseen ruumiinosaan liittyvän kateuden oireyhtymää muistuttava mentaliteetti. Aina ollaan perustelemassa, että pienelläkin vahvarilla pärjää, eikä isoa stäkkiä tarvi mihinkään. Tuo linja vielä lopulta johtaa tilanteeseen, jossa microcube on aivan riittävä mihin tahansa hevimättöön, koska sehän kuuluu hienosti mikitettynä vaikka mihinkin, ja minkään isomman vahvarin hankkiminen on täysin järjetöntä.

Sori offtopicointi, mutta onko sulla kokemusta powerballista? Osaatko verrata invaderia siihen?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)