Aihe: Onko joku kokeillut eq:ta kaappisimulaation tilalla?
1
hallu
31.05.2019 18:53:27
Moi, tuli mieleeni tässä päivänä muutamana että mitenkähän toimisi keinokuorman jälkeen linjasignaaliin kaappi-impulssin sijasta graafinen eq? sehän periaatteessa mahdollistaisi, että voisi rakentaa itse juuri sellaisen soundin kun haluaa.. tai siis voisihan sitä vaikka käydä katsomassa kaiutin valmistajan sivuilta niitä vastekäppyröitä ja kopioida sen graafiseen eq:un? mä aattelin, että periaatteessa tietokoneella voisi itse kokeilla sitä ja vakka verrata impulssiin, mutta ennen kuin ryhdyn tuumasta toimeen, niin aattelin kysäistä onko joku jo keksinyt tätä kokeilla?
Se voittaa, kenellä on lopussa eniten
TTV
31.05.2019 19:01:05 (muokattu 31.05.2019 19:27:28)
Just sopiva perjantai-illan man-cave-provokaatio, kylmä bisse kaveriksi ja kokeiluun :-)

En näe mitään teknistä estettä tuon toimivuudelle, varsinkin jos EQ syö linjatason signaalia ja siinä riittää säätövaraa. Itse ainakin tartun haasteeseen ja koitan Bluetonen Loadboxin linjasingaalin tuunaamista korvalle sopivaksi. Samalla voi verrata EQ:n tulosta boxin omaan passiiviseen leikkuriin. Kaivetaampas MXR:n 10-kanavainen esille ....

EDIT: Toimii. Laitoin nupin kuormaksi Bluetonen Loadboxin ja sen linjalähdon perään MXR:n 10-kanavaisen EQ:n. Signaalin tasoa ja taajuuskäyttäytymistä pystyy helposti muokkaamaan. MXR:stä kytkin suoraan kuulokkeisiin, joten kaapin mikitys ja muut tilaefektit jäi uupumaan. Mutta joo, periaatteessa EQ toimii IR:n vastineena, mutta timanttista saundia sillä ei kannata hakea. Paremman saundin EQ:lla saa kuulokkeisiin kuin esim loadboxin passiivileikkurilla, joten ei ihan hukkakokeilu....
"Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.), "You Love Me" - Dave Mustaine (Long live the King)
askomiko
31.05.2019 19:38:46
Juu, tuo on juuri se idea jolla muinaiset Rockmanit tai vaikka vahvareiden omat "speaker simulation" -ulostulot toimii. Tai vaikka keinokuormien vastaavat ulostulot, kuten vaikka Koch loadbox. Etkös sä tätä teorisoinut jo vuosia sitten, vai oliko se joku muu? Käytännön tasolla, särösoundit kuulostaa näin tehtynä hyvin hyvin köppäiseltä, eikä laisinkaan kajarilta.
On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash
s8na
31.05.2019 20:10:01

Mulla oiskin bossin räkki eq jouten ja vois kokeilla tota basson kanssa. Basso linjaan parin särön läpi kuulosti jo sellaisenaan suht ok:lle.
hallu
31.05.2019 20:45:42
askomiko: Juu, tuo on juuri se idea jolla muinaiset Rockmanit tai vaikka vahvareiden omat "speaker simulation" -ulostulot toimii. Tai vaikka keinokuormien vastaavat ulostulot, kuten vaikka Koch loadbox. Etkös sä tätä teorisoinut jo vuosia sitten, vai oliko se joku muu? Käytännön tasolla, särösoundit kuulostaa näin tehtynä hyvin hyvin köppäiseltä, eikä laisinkaan kajarilta.

En muista kyllä itse ideoineeni moista, kun tuli vasta mieleeni koko juttu tai sitten olen ideoinut ja ehtinyt unohtaakin sen :-). En ole vielä ehtinyt kokeilla niin en osaa sanoa kuinka köppäiseltä kuulostaa, mutta jos innostun testailemaan, niin raportoin kyllä onnistuiko se millään tasolla. Ajattelin, että voisin ottaa jonkun impulssin vertailukohdaksi.
hallu
31.05.2019 22:03:28
No niin nyt sitten testasin sitä. Eli raaka linja CabCLonesta äänikorttiin, äänikortista monitorointi pois päältä ja tietokoneella MainSageen jossa kaikki muu pois paitsi kaappi-impulssi ja eq joita vuoronperään vertailemalla yritin väännellä niistä samantapaista tsoundia.

Askomiko oli oikeassa, eq yksin oli vähän köppänen, mutta ei mitenkään kelvoton. Sillä sai ihan okei jälkeä ja en tiedä olisinko tarpeeksi vääntelemällä päässyt kaappi-impulssin tasolle, mutta nyt en päässyt. Eq käppyrä jäi parhaimmillaankin vähän kaksiulotteisen kuuloiseksi verrattuna impulssiin. Lopuksi kokeilin vielä CabClonen omaa simuloitua lähtöä ja se oli mielestäni paras noista (mutta mulla saattoi olla vähän köppäset impulssit joten se ei liene koko totuus tästä aiheesta).

Sanoisin, että eq on ihan hyvä työkalu hätävarana jos ei ole impulssia saatavana. Mutta kyllä impulssi parempi on ainakin tämän pikaisen testin perusteella.
ituvirtanen
01.06.2019 09:34:17

EQ on käypäinen vasteen muokkaamiseen mutta viiveistä johtuvat asiat ovat jo monimutkaisempi juttu. Taajuusvastetta muokkaamalla on hankala päästä viiveitten aiheuttamiin asioihin, kuten kampafilttereihin ja juuri niihin viiveisiin. Hyvä EQ on juuri viiveetön, huonoja ei oikein kukaan viitsi käyttää.

Jos työkaluksi hahmottelee juuri ekvalisaattoria, terssikorjain (31-alueinen) tai vaikka kolmialueinen parametrinen voisivat olla aika tehokkaita. Joku pedaalimallinen kymmenen (leveän!) kaistan lelu on liian rouhea oikeaksi työkaluksi.

Kun hahmottelee kaiutinkaappia ja mittaa siitä edes ne kolme perussisämittaa, voi miettiä, mitä kaikkea äänelle tapahtuu sen sinkoillessa kotelon sisällä. Elementti heilahtaa ja edellinen, vaimeneva ääni poukkoilee kohti elementtiä. Energia ei katoa lämmöksi hetkessä. EQ on vasta pieni osa sitä ketjua, joka ääntä muokkaa. Kannattaa huomioida, kuinka vaativa tehtävä juuri kaiuttimella elementteineen, mittoineen ja vaimennusaineineen on verrattuna vaikkapa vahvistimeen.

Hyvin karkeasti hahmotellen vahvistimen valintaan riittää suunnilleen päätös tehon tarpeesta. Kaapin valinnassa onnistuminen onkin jo paljon hankalampaa, koska hallittavia muuttujia on paljon enemmän. Hyvän kaapin tekijöitä ei ole liikaa. Osasyynä on se, ettei yhtä ainoaa oikeaa kaappimallia tai ratkaisua ole. Ihan teoreettisessa mielessä tarkasteltuna monet kaapit ovat aika rujoja paketteja.

Tätä vasten onkin jännä seurata, kuinka paljon ihmiset hassaavat rahaa juuri siihen vahvistimeen, kun kaapiksi valitaan kympillä jotain pahvilaatikosta seuraavaa! Kaappiin satsaaminen on nimenomaan saundiin panostamista.
hallu
01.06.2019 11:19:10
ituvirtanen: ...... kiitos, hyvää asiaa oli tässä...........

Tätä vasten onkin jännä seurata, kuinka paljon ihmiset hassaavat rahaa juuri siihen vahvistimeen, kun kaapiksi valitaan kympillä jotain pahvilaatikosta seuraavaa! Kaappiin satsaaminen on nimenomaan saundiin panostamista.

Itse olen kyllä oivaltanut kaapin merkityksen ja omat kaappini on varsin hyviä (tai kelpaa ainakin mulle) ja maksoin niistä vähän enemmän kuin kympin :-D . Itseasiassa tuon jälkimmäisen kaapin hommatessani yritin hiukan perehtyä asiaan ja mm. sinulta sain paljon arvokasta tietoa aiheesta, josta jälleen kiittelen :-). (näin niinkuin alustukseksi tuo oheinen puolustuspuhe :-D ).

Mun lähtökohta oli lähinnä vertailla kaappi-impulssia ja eq:la tehtyä korjausta ja siinä sivussa myös passiivista leikkuria joka on valmiina keinokuormassa. Oikeaan kaappiin en mitään noista vertaisi, koska en ole vielä tähän päivään mennessä tavannut impulssia, leikkuria tahi eq-käppyrää joka olisi oikein samalla tontillakaan oikean kaapin kanssa. Toki erilaisia ratkaisuja olen kokeillut joilla saa ihan tyydyttäviä tuloksia aikaiseksi, mutta en niitä oikeaan kaappiin vertaisi kuitenkaan.

Olen vaihtanut kaappiin elementit jolloin opin, että pelkällä elementillä on hämmästyttävän suuri vaikutus ääneen. Lisäksi olen vaihtanut elementtiin kaapin jolloin opin, että kaapilla on vähintään yhtä iso vaikutus ääneen. Olen vakuuttunut, että asia on juuri kuten sanot eli kaappi ja elementti yhdessä ovat tosi kompleksinen kokonaisuus, jota valitettavan usein vähätellään.

Tämä minun leikkiminen eq:n kanssa on vain tällaista joutavaa harrastelua :-). Käytin muuten MainStagen parametristä eq-työkalua ja kaappi-impulsseja myös mainstagesta. Viiveet oli aika pieniä kun mulla on tuo fw-äänikortti niin se on ihan sukkela, mutta sen vähäisenkin viiveen vuoksi laitoin äänikortin imputmonitorin pois päältä ettei tule sitä släppiä siihen häiritsemään. Ihan kohtuullinen soittotuntuma sillä luonnistuu, mutta ei tietenkään lähellekään oikean kaapin veroinen.
Pauli Lappalainen
01.06.2019 14:32:35
hallu: Moi, tuli mieleeni tässä päivänä muutamana että mitenkähän toimisi keinokuorman jälkeen linjasignaaliin kaappi-impulssin sijasta graafinen eq? sehän periaatteessa mahdollistaisi, että voisi rakentaa itse juuri sellaisen soundin kun haluaa.. tai siis voisihan sitä vaikka käydä katsomassa kaiutin valmistajan sivuilta niitä vastekäppyröitä ja kopioida sen graafiseen eq:un? mä aattelin, että periaatteessa tietokoneella voisi itse kokeilla sitä ja vakka verrata impulssiin, mutta ennen kuin ryhdyn tuumasta toimeen, niin aattelin kysäistä onko joku jo keksinyt tätä kokeilla?

Eq:lla saat muutettua ehkä kaapin perussoundin sävyä, mutta et saa muutettua kaappia kuulostamaan toiselta. Mielestäni tämä pätee kaikkiin kaiuttimiin instrumenttikaapeista PA-komeroihin.

Kaapilla on oma ominaissoundi jota ei siitä saa pois vaikka kuinka vääntäisi eq:ta.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)