Aihe: Tokai MIJ lespan mikit ja puhdaus saundi
1
psalo
27.07.2007 09:04:13 (muokattu 27.07.2007 09:04:34)
Tervehdys tietävät, olen pienen ruuvaamisen jälkeen saanut vahvistimesta viimein niin hyvän puhtaan saundin kuin siitä lähtee, mutta mutta.. Tällä hetkellä käytössäni on Tokain MIJ LS-85 lespa, Gotohin Mk2 humppareilla. Onk ovika säädöissä vai missä, kun kaulamikin saundissa on ihan järkyttävä määrä alapäätä ja tallamikissä puolestaan sellainen ohut näkkärimäinen saundi. Miellyttävä kliini irtoaa sillä, että käytän molempia mikkejä yhtä aikaa, mutta eihän se nyt kivaa ole jos kolmesta mikkikombinaatiosta vain yksi tuntuu hyvältä. Eilen testasin kaverin mex- stratoa ja sillä kaikki mikkikombinaatiot saundasi aivan ***vetin hyvältä. Onhan strato tietysti tehty lepsaan verrattuna enemmin kliinejä varten, mutta tykkään mun kitarasta muuten tosi paljon joten kitaran vaihtamisen sijaan haluaisin tutkailla muita vaihtoehtoja ensin.. Auttaisiko hommaan se, että asentaisin kitaraan jotkut muut, ehkä puolitettavat humpparit? Arvioita sopivista malleista saa heittää!
JuSu
27.07.2007 09:10:02 (muokattu 27.07.2007 09:10:34)
kaulamikin saundissa on ihan järkyttävä määrä alapäätä ja tallamikissä puolestaan sellainen ohut näkkärimäinen saundi.

Koita ruuvata sitä kaulamikin paksujen kielien puolen reunaa kauemmas kielistä, ja vastaavasti tallamikillä päinvastoin, jos et ole jo näin tehnyt. Tasoittuuko?

On kuitenkin ihan normaalia, että kaulamikki on tummempi ja botnekkaampi kuin tallamikki.

Auttaisiko hommaan se, että asentaisin kitaraan jotkut muut, ehkä puolitettavat humpparit?

Voihan se auttaakin, mutta ei nuo puolitukset välttämättä ole tie onneen. Kyllä lespan pitää toimia ilman puolituksiakin. Suosituksina nyt vaikka se perussetti, kaulaan Seymour Duncan Jazz ja tallaan JB. Monia, monia muitakin oivallisia vaihtoehtoja on.

JuSu
"Lukemattomista internetin keskustelupalstoista ja verkkopäiväkirjoista voidaan aukottomasti päätellä, että melkoinen osa ihmisistä on, psykologian termistöä lainatakseni, niin saatanan tyhmää sakkia."
p130
27.07.2007 09:24:36

http://muusikoiden.net/keskustelu/h … ku/tulokset.php?seek_id=101189&

Ja paljon lisää pitäisi löytyä vähän hakuehtoja viilaamalla
Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä. -Kari Suomalainen
Juzzu
27.07.2007 10:03:08
Onk ovika säädöissä vai missä, kun kaulamikin saundissa on ihan järkyttävä määrä alapäätä ja tallamikissä puolestaan sellainen ohut näkkärimäinen saundi.

Mun kokemusten mukaan vika on säädöissä. Itselläni vastaava ongelma parani kuin vaihdoin kitarasta puut ja mikit. Jos haluat pitää kitarastani kuitenkin kiinni, _saattaa_ ongelmaan auttaa jo paremmat mikitkin. Jotkut koreankäämitykset kun voivat olla varsin... sellaisia.
p130
27.07.2007 10:09:42

Tonepitokoiden konkilla sa aikaan jo melko suuren muutoksen pikkurahalla. Ainakin kaulamikkiin kannattaa kokeilla pienempiarvoista, tai vaikka koko tonen pois kytkentää jos ei sille ole käyttöä. Kirkastuu.
Eemil
27.07.2007 11:23:08
Tuon näkkäriongelman vuoksi hommasin aikoinaan Dimarzio PAF classicin tallamikiksi ja se poisti ongelman KOKONAAN. Lisäksi saundi pehmenee muutenkin jolloin puhtaat kuulostavat paremmilta eikä särötkään hypi kuulijan silmille koko ajan.

Kaulamikin osalta tilanne ei ollut niin huono noissa tokain mikeissä. Kannattaa varmaan kokeilla ruuvata paksujen kielten puolelta alaspäin mikkiä ja ohuiden kielten puolelta ylöspäin.
Vapaa kieli ja seuraavan kielen 8 ääni pitää päristä samaan, eli tuuttiin tää tehtiin... Samoin vapaa ja toisekielen 20ääni tuuttiin tää tehtiin. -k.sln K100#2
Mäci
27.07.2007 11:29:15
Itselläni vastaava ongelma parani kuin vaihdoin kitarasta puut

Öööö...Siis miten?Jos kyseessä siis on Lespa.Vaihtamalla koko kitaran vai?
Sure I like country music and I like mandolins, but right now I need a Telecaster through a Vibrolux turned up to 10...John Hiatt
Juzzu
27.07.2007 12:00:22
Öööö...Siis miten?Jos kyseessä siis on Lespa.Vaihtamalla koko kitaran vai?

Eiku tein itte.
2randpo
27.07.2007 13:45:42

Ongelma kuulostaa oudolta, sillä ei noiden talla- ja kaulamikkien välillä pitäisi minusta noin suurta eroa olla. Tallamikin "näkkärimäisyys" oikeastaan ihmetyttää eniten, sillä kyllä lespan kaulamikin kuuluukin olla aika tumma. Potikoiden konkkien vaihtaminen ei missään tapauksessa vaikuta kovin merkittävästi soundin kirkkauteen/tummuuteen, siis minun mielestäni. Mutta ei kai sitä mikään estä kokeilemasta.
p130
27.07.2007 14:02:23

Potikoiden konkkien vaihtaminen ei missään tapauksessa vaikuta kovin merkittävästi soundin kirkkauteen/tummuuteen, siis minun mielestäni. Mutta ei kai sitä mikään estä kokeilemasta.

Riippuen tietenkin käytettyjen konkkien arvoista sillä saa isojakin muutoksia. Esimerkiksi varitone-tyyppiset kytkimethän muuttavat vain konkan arvoja ja niillä saa melkoisen huomattavia muutoksia aikaan. Omissa Les Pauleissa olen yleensä myös irrottanut konkat jos mikkeinä on 49X -sarjalaiset tai '57 classicit. Burstbuckerit ovat riittävän kirkkaat ihan normaalikytkennällä.

Ihan ensimmäisenä kannattaa irrottaa koko konkka pois kaulamikin tonesta. Sillä saa "maksimikirkastumisen" aikaan. Jos ei tämä riitä korkeussäädön kanssa, ollaan jo varmaan aika lähellä mikin vaihtoa. Tai voihan sitä kokeilla vielä vaikkapa 1000kOhm volumepotikkaa.

Tallamikin "näkkäriongelmaan" tuskin löytyy ratkaisua konkista/potikoista, mutta mikään ei estä kokeilemasta siihenkin.
LaXu
27.07.2007 14:31:10
Näkkärisoundiin en ole ainakaan itse törmännyt yhdessäkään kokeilemassani japanilaisessa Tokai Love Rockissa, enkä myöskään kaulamikin alapääongelmiin(;D). Gotoh Mk2:t ei ole mitkään maailman parhaat mikit mielestäni, mutta varsin toimivat kuitenkin.

Kannattanee tarkistaa, että kaikki kytkennät on kunnossa ja kikkailla mikkien korkeuksilla. Sen jälkeen voi kokella säätää mikkien napapalojen ruuveja. Jos ei vieläkään auta, niin mikit vaihtoon. Itse en JB:sta tykkää kauheasti, mielestäni sen soundi on huono juuri puhtailla ja puolitettuna. SD Custom 5 saa minun ääneni.
psalo
27.07.2007 16:10:07
Jees, kiiti vastauksista. Mikkien korkeuden säätämisellä sainkin jo homman hyvin hallintaan. Taitaa silti olla, että alan katsella sopivaa stratoa vaihdossa, taitaa olla tää enemmän soittajan mausta kun kitaran saundista kiinni lopulta...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)