Aihe: Vahvistinvertailua: Randall RH50T VS. Valveking VK100
1 2
Noll_a
22.07.2007 01:35:08
Terve taas!

Elikkäs haulla etsiessä löytyi monenlaista mielipidettä Valvekingistä, mutta Randallista taasen vähemmän. Valvekingistä olen testannut 112-versiota ja vieressä oli Randallin RG50T-combo. Pitkän ja hartaan testaamisen perusteella Randall vei Valvekingiä comboversiona helposti. Epäilen syyn löytyvän elementistä, Randallistahan ääntä päästelee Celestionin 70/80 (korjatkaa jos olen väärässä).

Randall: http://www.thomann.de/fi/randall_rh50t_head_gitarrentopteil.htm

Valveking: http://www.thomann.de/fi/peavey_valve_king_head.htm

Kaapiksi tulee luultavimmin Framuksen 212-kaappi Celestionin V30-ämyreillä. Mitenköhän mahtaisi kyseinen kaappi pelittää Randallin nupin kanssa? Kokemuksia saa ja olisi mieluisaa jakaa, kiitän siitä. :)

Tarvitsisin nupin bändikäyttöön. Bändi soittaa vanhan koulukunnan thrashmetallia ja tehoa nupilta kaivataan, mutta kuitenkin 100 putkiwattia tuntuu aika "liialliselta" määrältä näin 100w trankkuvahvarilla muutaman vuoden bändihommissa pärjäilleenä (säröt ovat sössömössökakkia, mutta ääntä lähtee.) Ajattelin tuon Randallin 50w olevan suhteellisen sopiva määrä tehoa jolla saattaisi saada aikaan bändireeneissä jopa päättärisäröäkin jyräämättä muita soittajia. Selittelyn jälkeen esitän muutaman yksinkertaisen kysymyksen joita hain koko romaanin kirjoutksen ajan. Ne vaan eivät tulleet päähäni.

1. Riittääkö Randallin nupin 50w puuroutumatta pienillä keikoilla ja reeniksellä?
2. Kestääkö Framuksen kaappi 50w luukutuksen?
3. Kumpi olisi parempi treeni- koti- ja pienimuotoiseen keikkakäyttöön?
Rock The Hell!
Iron Horse
22.07.2007 01:47:08
1. Varmasti riittää
2. Ei välttämättä, yleensä suositellaan kaapeille kaksinkertaista tehonkestoa verrattuna nuppiin, esim Marshall SL 1959 tuli kahden 4 X 12 komeron kera, mutta kaiutinsärö on toisaalta aika mahtava asia saundissa.
3. Mielipidekysymys; käy testaamassa molemmat, ja moni muu.
Sharr
22.07.2007 02:51:07
Kannattaisko tota valvekingiä testata nuppiversiona niin ne combon kämäset elementit ei haittaa.. ja putkien vaihto parantaa myös soundia valvekingis
Deranged
22.07.2007 11:06:09 (muokattu 22.07.2007 11:06:42)
ajattelin Randallin 50w olevan suhteellisen sopiva määrä tehoa jolla saattaisi saada aikaan bändireeneissä jopa päättärisäröäkin jyräämättä muita soittajia.

Epäilen että tämä ei tule toteutumaan. 50W on vielä PALJON tehoa, jos halutaan päätesäröä. Saat vetää masterin kaakkoon, jotta tuo onnistuu.

Ette te thrashissa päätesäröä tarvitse, te tarvitsette headroomia ja etuastesäröä.

Päätesäröt on bluesmiehien juttuja.
Antti1
22.07.2007 12:29:04
Kestääkö Framuksen kaappi 50w luukutuksen?

Varmasti kestää ilman mitään ongelmia. Framus kestää 120W jatkuvaa tehoa, joten ongelmia tuskin esiintyy vaikka tykittäisit kirjaimellisesti täysillä.

Noista vahvareista mä valitsisin erillisen kaapin kanssa Valvekingin, se on jotenkin mun mielestä vaan tykimmän kuuloinen. En oo tosin tuosta Randallista nuppiversiota kuullut, joten mielukuva pohjautuu ainoastaan siihen pieneen comboon. Testaa ihmeessä ja tee päätös omien korviesi kanssa.
OSTAKAA 10U KELLUVA HUIPPURÄKKI EDULLISESTI!
Noll_a
22.07.2007 12:42:08
Joo, ajattelin tosiaan sitä, kun siitä Valvekingin 112-versiosta ei vaan saanut semmoista chunckachuncka-säröä, jonka sain Randallista helposti: middle 16, treble 13, bass 12, gain 14 (ottakaa huomioon, että edellisen vahvistimen särötkin vielä menivät omaan korvaan, johtuen siitä, että se tuli maksettuakin omista rahoista :D). Ettätuota jos vielä tarkennan, niin Mesan Rectifieriä yrittäisin KOPIOIDA (älkää, pliis, sanoko, että "no osta Recto, sillä selviät). Tosiaan, luulen, että menee sokkona ostamiseksi tämä, koska minnekään ei enää pääse testaamaan, kun ei ole musaliikkeitä lähellä.
Rock The Hell!
Antti1
22.07.2007 12:46:56
No Rectoon noi ei oikein kumpikaan mun mielestä ole verrattavissa. Sä tarttisit huomattavasti löysemmällä päätteellä varustetun mööpelin. Valvekingistä sitä saa väänneltyä yhdestä namiskasta löysemmäksi, muttei sekään ihan semmonen oo...

Jos Randall miellytti, niin osta sitten ihmeessä sellainen. Valveking on kuitenkin myös ihan eri maailmoista, kuin Recto.
Noll_a
22.07.2007 13:30:06
Joo, kyllä taidan kallistua sen Randallin puoleen.. Senkin takia kun nykyään Valvekingiä näkyy joka toisella kaverilla joka kitaraa soittaa vähänkin aloittelevammassa mielessä, kuten minä. Jotain erilaista siis.

Kiitosta vastauksista.
Rock The Hell!
duc
22.07.2007 14:14:09
Omien kokemusten perusteella ainakin tuon Randallin compoversio on aika huono. Niiden kahden eri gainimoodin välillä ei ollut tarpeeksi eroa ja puhtaita oli vaikea saada tasapainoon särökanavien kanssa, ainakaan niin että säilyisivät puhtaina. Ihme kyllä pikkuvoluumeilla tuo Randalli kuulosti hyvältä, mutta kun isommalle laittoi niin alkoivat puutteet tulemaan esiin.
Faceless
22.07.2007 15:40:01 (muokattu 22.07.2007 18:39:48)
Itse omistan kyseisen Randallin comboversion ja käytän framuksen 2x12 kaappia lisäkaappina. Hyvin on toiminut, tuli aika paljon alapäätä ja yleensäkkin ääntä lisää lisäkaapin myötä. Tarkoitus olisi vaihtaa tuo combo nupiksi tässä pikkuhiljaa, mutta siksi en ole heti nuppia hankkinut kun pienemmillä keikoilla missä on kunnon mikitys, auttaa pelkkä combo. Ja nuista säröistä sen verran, että on omaan korvaan vähän tukkonen, mutta itse soitan bossin gt-3:sen säröillä niin kuulostaa hyvältä. Toki v30 elementti on vähän kirkkaampi kun se seventy 80 elementti mikä on siinä combossa, niin tulee kirkkautta lisää, mutta kuitenkin aika vähän.

Valvekingiä olen kokeillut, mutta aika vähän aikaa. En saanut oikeen mitään irti.
Ääntä lähtee kyllä! Ja mielestäni clean oli laitteen parhautta. Säröistä en osaa oikeen kertoa, ja kun luukuttaakkaan ei viitsinyt. Mutta ihan monipuolinen laitos ja ovathan monet tätä kehuneet aikalailla. Tosiaan joka toinen omistaa tämän :D

Jos suositella jompaakumpaa pitäisi, niin en sano mitään. Oma korva sen kertoo, kumpi miellyttää.
Icy-Sun
22.07.2007 16:47:48
Omistan valve kingin. Hyvä laitehan se on. Tuo Randall oli comboversiona kokeiltua ihan mieleen vaan on se paljon tylymmän kuuloinen. Valve Kingissä on niinkuin 100wattia putki vahvareissa yleensäkkin, älyttömästi tehoja. Randallia voi luukkuttaa paremmin
There ain't noway out tonight
Deranged
22.07.2007 20:56:53 (muokattu 22.07.2007 20:58:46)
Ja nuista säröistä sen verran, että on omaan korvaan vähän tukkonen

Ootko kokeillut vaihtaa etuasteputkia 12AX7EH? On erottelevampi kuin monet muut putket, saattais auttaa tuohon tukkoisuusongelmaan kun vaihtaisit särökanavan ekan putken tuollaiseen.

Ja toinen juttu mikä auttais varmasti, olisi erottelevampi mikki tallassa, esim. Duncanin Dimebucker, jota ei voi suositella liikaa hevitouhuihin. ei mene muhjuksi isollakaan gainilla veivatessa.
Faceless
22.07.2007 21:12:28
Ootko kokeillut vaihtaa etuasteputkia 12AX7EH? On erottelevampi kuin monet muut putket, saattais auttaa tuohon tukkoisuusongelmaan kun vaihtaisit särökanavan ekan putken tuollaiseen.

Itseasiassa laitteessa on juuri nuo etuasteputket, neljä 12AX7EH:ta. Ei mua tuo tukkoisuus haittaa, koska en käytä randalliin omaa säröä.
Antti1
22.07.2007 21:34:18
Mun mielestä noi Electro Harmonixit on vaan keskinkertaisen kuuloisia. Jos kaipaa oikeasti selkeää ja hyvää mättösoundia, niin Tungsol on paljon parempi valinta. Jos kaipaa äärimmäistä erottelevuutta ja tiukkuutta, eikä huikea kirkkaus haittaa, niin Ei Elitet toimii hyvin.

Nämä tosin vaan mun mielipiteitä.
duc
22.07.2007 22:02:33
Niin joo, tuohon Randallin tukkoisuuteen tuntui auttavan kun laittoi efektilooppiin EQ-pedaalin, ja boostasi ja vaimensi sopivia taajuuksia. Varmaan sellainen yleispätevä keino minkä tahansa vahvistimen kanssa...
Antti1
22.07.2007 22:07:53
Joo, varsinkin niiden humisevien taajuuksien leikkaaminen selkeyttää soundia paljon. Kaapilla on kuitenkin todella suuri merkitys tässä, se muokkaa soundia ihan järkyttävän paljon.
Noll_a
22.07.2007 23:08:28 (muokattu 24.07.2007 12:42:16)
EDIT. Väärä threadi.
Rock The Hell!
Noll_a
24.07.2007 12:41:17 (muokattu 24.07.2007 12:42:03)
Joo, lisään tähän samaan threadiin vielä lisää vaihtoehtoja sitä mukaan mitä niitä mieleen tulee.

Eli olisiko ENGL:in Thunder-nuppi tai combo ylimääräisen hintansa arvoinen verrattuna Valvekingiin ja Randalliin? Jos erot eivät kuulu kuin m.netin kultakorville, voin säästää sen rahan muuhunkin, joten kysyn rehellistä tietoa asiasta? :)

Tosiaan 1000e alkaa olla aika maksimi tässä hankinnassa ja siihen pitää sisältyä nuppi ja kaappi.

Kiitoksia vastauksista!
Rock The Hell!
Antti1
24.07.2007 13:01:55
Jos sä haet mitään vähääkään Rectoon päin olevaa, niin toi on absoluuttisen väärä lähestymistapa noinniinku higain-pelien parista.
luopio
25.07.2007 00:37:40
Tähän samaan kysyin, että onko kokemuksia, että kuinka paljon eroa tuolla Randallin RG100 2G:llä ja 3:llä on? Jos eroa on yhtä paljon kuin Flextonen II:lla ja III:lla vanhmepaa ei kuuleman mukaan kannata edes käytettynä ostaa. Kertokaapa onko noiden välillä, miten paljon tapahtnut.
Syntisin heittäköön viimeisen kiven
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)