Aihe: Multiefektin kesäsiivous. 1 | |
---|---|
![]() 08.08.2007 09:59:13 | |
Moro! Omistan ton Bossin gt-8 multilankun,ja nyt kun olen päässyt näihin midihommiinn kiinni,niin muistihan on puolillaan vaikka millaisia turinoita ja rutinoita. Kertokaapas te muut multiefektien omistajat,että miten pidätte lankkunne organisoituna?Eli siis onko eri patcheilla ihan oma,tietty järjestys?Onhan tämä tietysti sellainen 'oman mielen mukaan-juttu,mutta haittaako se?ei! :) Ilman soosia ei rässi soi | |
![]() 08.08.2007 10:06:02 | |
Mulla on parissa bankissa ihan perussaundeja, ja sitten parissa jotain biisikohtaisia presettejä, enempää ei oo ehtiny vielä tekee. Metalzone + MS Higain kuulostaa muuten yllättävän hyvältä putkipäätteen kautta soitettuna! | |
![]() 08.08.2007 10:10:16 | |
Mulla on kyllä omat "patchit" XT Livessä ihan miten sattuu, vaikka usein puhtaan vierestä löytyykin raskaampaa rosoa. Tuolla kun en ole keikkaa heittänyt, niin samassa pankissa ei tarvitse olla mulla toisiinsa sopivia patcheja. Noista osa ei kyllä ole edes kovin tarkkaan säädettyjä, mutta joku kumma taikausko (tai laiskuus) niitä estää usein säätämästä paremmiksi. Tähän voisikin esittää jatkokysymyksen; miten tarkkaan jaksatte säätää soundeja, ovatko ne "just-eikä-melkein" vai sinnepäin? Itellä on kyllä enemmänkin sinnepäin :) You said a' what now? | |
![]() 08.08.2007 10:10:16 (muokattu 08.08.2007 10:11:04) | |
Tämä kiinnostaa minuakin. En tosin omista enkä ole koskaan omistanutkaan multihärveleitä, mutta ne alkavat välillä pyöriä mielessä yön pimeinä, hiostavina tunteina. Pääasiallinen syy sille että en ole hankkinut multipedaalia lienee juuri tuo muistinhallinta. Erillispedaalien kanssa vastaavanlaisia ongelmia ei tule, niiden kanssa olen pelaillut pienen ikäni. Mutta pieni pää ei tahdo käsittää, miten homma pysyy hanskassa muistipaikkojen ja loputtomien vaihtoehtojen kanssa. Valaiskaa asiaa, minua viisaammat! Edit: ja nimenomaan keikkaillessa. Miten pakka pysyy käsissä? Ei se ole vika. Se on ominaisuus. Romantikkoitkijät #1 | |
![]() 08.08.2007 10:18:11 | |
Sikin sokin nuo mulla GT-8:ssa on. Itse kuitenkin muistan (onneksi) mikä on mikäkin, kun harvoin noita nimiä jaksaa/muistaa vaihtaa. | |
![]() 08.08.2007 10:20:22 | |
Kyllähän se keikalla käsissä pysyy,jos biisissä ei tarvitse yli neljää eri saundia.GT-8 on neljälle eri saundille pedaali,per pankki.Seuraava biisi,niin äkkiä rullaat vaan uuden pankin ja sit taas jytää.Pitää vaan tallentaa ja pistää muistiin ennen keikka että mikä on missäkin.muuten menee läskiks. Niin ja toi että miten tarkkaan säädätte...jaa-a.Mulla on vaan noin 4 perus rässisäröö millä bändin kanssa soittelen,ja ne on säädetty tunteja kestävillä prosesseilla.Loput akustiset ja rokkiräsöt kaikuja ja delayta lukuunottamatta viidessä minuutissa :) Ilman soosia ei rässi soi | |
![]() 08.08.2007 10:23:39 | |
Ai niin,gt-8n omistavat huomio!Pystyykö laitteessa kopioimaan kokonaisen pankin ja siirtämään sen vaikka jos sen numero on 4,niin paikalle 40?helpottais järjestelyä huomattavasti. Ja toinen,manuaalissa oli että laite tunnistaa jotenkin keskenään samankaltaiset saundit näyttää ne sulle tai jotai...mitä kummaa?? Ilman soosia ei rässi soi | |
![]() 08.08.2007 10:33:01 (muokattu 08.08.2007 10:33:12) | |
Kun tässä nyt on GT8:sta niin paljon puhetta, niin voisitte samalla kertoa millä mallinnuksilla (ja EQ/Tone Modify yms jos ne olennaisesti vaikuttavat) on irronnut hyviä perus saundeja. Meinaan tuossa on niin paljon vaihtoehtoja, että kaikkia ei tuu ihan kaikilla tavoilla kokeiltua, ja joku mallinnus voi olla käyttökelpoinen jollain vähän hankalammalla tavalla. | |
![]() 08.08.2007 10:38:53 | |
Edit: ja nimenomaan keikkaillessa. Miten pakka pysyy käsissä? Helposti. Ei mulla kyllä Bossin GT:tä ole, mutta se ei liene oleellista. Mun mielestä on itseasiassa huomattavasti helpompi "keskittyä" yhden napin painamiseen kuin koko läjän siivoamiseen kerralla. Näin siis pahimmillaan. Tapoja tuon homman hoitamiseen on sitten useita. Yksi tapa on tehdä pankkikohtainen tallennus. Siis midilankuissa ja noissa lattiamultivatkaimissa on pankkinappulat ja sen alla kaikki loput preset-nappulat. Laittaa yhden biisin soundit yhteen pankkiin ja vaihtaa niitä tarpeen mukaan. presettien muistaminen pankin sisällä ei ole kovinkaan vaikeaa, kunhan vain tekee pankeista suhteellisen saman näköisiä (jos ymmärrät mitä tarkoitan). Toinen tapa on tehdä keikkaa varten yhden tai kahden pankin verran presettejä. Tässä tapauksessa ei varmastikaan ole jokaista biisiä kohden uniikkia soundia, vaan muutama perussoundi ja sitten niitä muljutuksia lopuissa preseteissä. Niissä ei auta sitten kuin muisteleminen, mutta eipä ole tuottanut koskaan ongelmia. Mun mielestä tän kysymyksen vois yhtä hyvin kääntä sinne yksittäispurkkien käyttäjille, että miten muistaa, mitä kaikkia efektejä se seuraava riffi kaipaa. Midilankulla (tai niillä lattiamallisilla muljuttimilla) ei tarvitse kuin muistaa painaa yhtä nappia siinä kohdassa. | |
![]() 08.08.2007 10:40:49 (muokattu 08.08.2007 10:44:29) | |
Mä olen GT-8:ssa pyrkinyt pitämään sellaisen järjestyksen, että cleaneille on yksi bankki, sitten kevytsäröille yksi ja raskaille yksi. Niistä löytyy siis jokaiseen muutama hyvä perussaundi. Muut erikoisemmat tai biisikohtaiset patchit on sitten talletettu vaan sekaisin noiden jatkoksi. Lisäksi olen tehnyt eri versioita patcheista vahvistimen kautta soitettavaksi ja linjaan soitettavaksi, ja järjestellyt siten että linjaan tarkoitetut on talletettu bankkeihin 0:sta ylöspäin ja vahvistimelle tarkoitetut 20:stä ylöspäin. Ai niin,gt-8n omistavat huomio!Pystyykö laitteessa kopioimaan kokonaisen pankin ja siirtämään sen vaikka jos sen numero on 4,niin paikalle 40?helpottais järjestelyä huomattavasti. Kokonaisia bankkeja ei käsittääkseni pysty. Ainoastaan patcheja. | |
![]() 08.08.2007 10:44:51 | |
Minä olen sellaisen perusrässi saundin,en tiedä mikä on perussaundi(?),Soldano-mallinnuksella ja Tube screamerilla.EQ on aika jännä..low cutti on 200Hz +4, low mid on250hz +8 ja hi midi on jossai 5.00Hz...Säröt kaikki etuasteesta ja tubescreamerista säröö noin 5 ja vlomee helevetisti.tulee räkää ja rutinaa saundiin sieltä. Ilman soosia ei rässi soi | |
![]() 08.08.2007 10:54:50 | |
Tässä siivoillessani äkkäsin asian.Olis hemmetin hyvä kopioida kaikki mun saundit 16 pankista koneelle johonkin kansioon syx.-muodossa.Sitten mennä gt-8 pankki nro 1 ja alkaa kopioimaan näitä patcheja siitä koneelta sinne haluamassaan järjestyksessä.Midijohdon ja mr.sleepys ohjelman avulla.mutta miten??en osoo käyttää kun tota open and send-toimintoa siinä ohjelmassa Ilman soosia ei rässi soi | |
![]() 08.08.2007 10:57:27 (muokattu 08.08.2007 10:57:58) | |
Minä olen sellaisen perusrässi saundin,en tiedä mikä on perussaundi Tarkoitin että kaikkien efektien parametreja ei tarvitse listata, vaan suunnilleen millä saa sellaisen hyvän saundin, johon voi lisäillä mausteita :) Eli juuri noin kuin selititkin. Pitäis midipiuhat hommata ja säädellä koneella... | |
![]() 08.08.2007 10:58:02 | |
Kun tässä nyt on GT8:sta niin paljon puhetta, niin voisitte samalla kertoa millä mallinnuksilla (ja EQ/Tone Modify yms jos ne olennaisesti vaikuttavat) on irronnut hyviä perus saundeja. Meinaan tuossa on niin paljon vaihtoehtoja, että kaikkia ei tuu ihan kaikilla tavoilla kokeiltua, ja joku mallinnus voi olla käyttökelpoinen jollain vähän hankalammalla tavalla. Mä ainakin koitan pitää mahdollisimman simppelinä patchit, mutta tietysti omiin korviin hyvinä. Tässä esimerkkiä: http://ameba.lpt.fi/~vilkmati/Sontaa/Hippo_Masteri.mp3 Tuossa rytmikitarat on nauhoitettu stereona, eli kerrallaan kaksi raitaa sisään. Dual Preamp L/R, pieni viive kanavien kesken, gain about 85 (MsHigain), omille kanaville eri preamp EQ:t ja custom speakkerit (8x13" jne, muistaaksein). Noilla kaksi raitaa sisään ja toiset kaksi raitaa samalla tyylillä paitsi käytössä Edge preamp. Soolosoundi aika pitkälti samalla tavalla, mutta hitunen OD1:ä mukaan ja kaikua. Harvoin käytän Tone Modifyä taikka EQ:a. Tämä siksi, koska tykkään stereopatcheista ja TM + EQ ovat monona. | |
![]() 08.08.2007 11:09:00 (muokattu 08.08.2007 11:17:01) | |
Tässä pienet pätkät.... Ms Stereo: http://ameba.lpt.fi/~vilkmati/Sontaa/MS_Stereo.mp3 Edge Stereo: http://ameba.lpt.fi/~vilkmati/Sontaa/Edge_Stereo.mp3 EDIT: Kivat surinat tuli tohon ekaan mukaan... EDIT2: Selvennetääs vielä, että en siis nauhoita stereoraidalle aina yhdellä kerralla vaan kahdelle monoraidalle, jotka yleensä panoroin 100%L, 50%R ja toinen nauhoitus 100%R ja 50%L. Sitten volat ja mahdolliset EQ:t softan kautta. | |
![]() 08.08.2007 12:40:51 | |
Ite oon aina pyrkiny tekemään POX XT:n kuhunki bankkiin yhden kokonaisuuden jolla pärjää koko biisin. Noudatan käytännössä aina seuraavaa kaavaa: A: Komppaussärö B: Soolottelusärö, yleensä muokattu A soundista siten että se on vähän kovempaa ja sisältää delayta. Jotain muutakin hienosäätöä myös. C: Clean D: Voi olla mitä tahansa. Yleensä joku ihan ökydelaysekoilu Tällä tavalla kaikesta muusta riippumatta tiiän aina painaa B:tä kun soolo alkaa tai C:tä kun tarvii cleania jne. Presetit tulee aina nimettyä siten, että siinä on bändin, biisin tms. spesifiova nimi ja päivämäärä, milloin soundi on tehty. | |
![]() 08.08.2007 12:53:33 (muokattu 08.08.2007 12:59:36) | |
Kertokaapas te muut multiefektien omistajat,että miten pidätte lankkunne organisoituna?Eli siis onko eri patcheilla ihan oma,tietty järjestys?Onhan tämä tietysti sellainen 'oman mielen mukaan-juttu,mutta haittaako se?ei! :) Moi, mulla on kanssa GT-8 käytössä ja itselläni soundit asettuvat aika usein näin: Bank 1 (for H&K FXLoop) 1. Clean-soundi (yleensä CTL:ssä global-tap tai delay-tap. Exp:n kytkimellä sitten delay päälle tai pois. Exp itse volumena.) 2. Clean-soundi ihan pienellä rosolla eli kun pikkaa kovaa, niin tulee pientä rosoa soundiin. (CTL:ssä delay on/off, exp:n kytkimellä wah on/off jolloin spedu toimii waakkuna) 3. Overdrive... sellainen selkeä rock-OD joka tulee vaffarista. (CTL:ssä milloin mikäkin, eli chorus/delay/rotary/tremolo tms. exp wahina/volumena) 4. Distortion... jotain väliltä Maiden-Pantera, myös vaffarista otettuna. (CTL:ssä delay-tap ja exp:ssä volume ja kytkimellä delay on/off) Eli yleensä siten että patch 1 on se puhdas ja patch 4 sitten gain-osastoa varten. Käytän hyvin harvoin GT-8:n etuasteita ja säröjä reeniksellä/livenä. Kotona kyllä pienen styrkkarin kanssa tulee etusiakin roplattua. Siten että Bank 1 ja 2 on H&K:n nuppia varten ja pankit 3-4 on sitten kotisoitteluun. 5 ja 6 löytyy sitten Rotary Speaker-juttuja, pedalpitchejä whammy-tyyliin, harmonizeria ja ties mitä... ns. efektikikkailupankkeja nuo 5-6 meikäläisellä. Aika pitkälti noilla parilla pankilla tulee toimeen. Perussoundit pienillä mausteilla höystettynä... toimii mulla. Midistä sen verran että mulla patchia vaihtaessa gt-8 lähettää viestin nupille että vaihdetaanko kanavaa vai ei. Eli kun vaihdan 1. patchilta 4. niin samalla midiä pitkin vaihtuu nupista kanava cleanilta leadille. Olenkin saanut soittoporukassa lempinimen "one-step-assassin" :) Edit: ja nimenomaan keikkaillessa. Miten pakka pysyy käsissä? Kyllä se pysyy kun pankit ja patchit noudattaa tiettyä "kaavaa" kuten esim. minulla. Patcheissa 1-2 siis clean-osastoa, patcheissa 3-4 säröjä. Se missä pankissa liikutaan niin yleensä heitän settilistaan kappaleen nimen viereen esim. merkinnän 2-2 joka tarkoittaa 2. pankin 2. patchia. Itselläni tosin on niin simppeli tuo tuohu, kun on vain 2 pankissa ne käytettävät soundit. Niin se mielestäni onkin paras käyttää, eli pitää mahdollisimman simppelinä koko touhu. Samoin, sen yhden hyvän särösoundin voi kopioida esim. useampaan pankkiin, jolloin sen saa käyttöön muuallakin kuin vain tässä yhdessä tietyssä pankissa. Ei siis tartte vaihdella pankkia kesken biisin, halutessaan sen "yhden tietyn soundin sieltä jostain". PS. ainakin Bossin multiefektejä voi käyttää myös Manual-tilassa, jolloin kyseinen lankku toimii aivan kuten yksittäiset spedut. Painikkeella 1 saa särön päälle, painikkeella kaksi vaikka choruksen, kolmosella delayn ja nelosella tremolon + wahi. Mikäänhän ei siis pakota käyttämään muistipaikkoja livetilanteissa. Miksi olla vaikea, kun pienellä vaivalla voi olla mahdoton! | |
![]() 08.08.2007 14:23:01 | |
Omassa GT-6:ssa 1. bankissa on kaikki ne soundit mitä tarvitsen keikalla, ei tarvitse alkaa steppaamaan bankien välillä. CTL pedaali laittaa wahin päälle joka kanavalla. 2-4 bankeilla on sitten muut soundit huvitteluun yms. Muut bankit ovat presettejä enkä käytä niitä. Viinaa ja väkivaltaa! Myykää mulle "hevinuppi" hintaan 700-1000€! Ks. tori-ilmoitukseni. Myydään Crate VC5212BW | |
![]() 08.08.2007 21:09:29 | |
CTL pedaali laittaa wahin päälle joka kanavalla. Saanko kysyä miksi? Itse aina käyttänyt EXP Switchiä wahiin, jolloin CTL -pedaalilla voi räveltää muuta (delay+ reverb päälle tms). Pitäisi hommata uusi SUB CTL pedaali. Aiemmin oli käytössä marshallin kanavanvaihtaja törkättynä kiinni, jolloin yhdellä patchillä teki vaikka mitä. Wahi päälle EXP Switchistä, CTL:stä kanavanvaihto + chorus, SUB CTL 1 laittoi FX-2:n päälle ja SUB CTL 2 hoiti delayn ja reverbin. Näin esimerkiksi.. | |
![]() 08.08.2007 21:53:53 | |
Itselläkään ei ole tuosta Podista käytössä lähinnä kuin yksi banki.. Muilla tulee sitten lähinnä pelleiltyä. A1. Jc 120 - mallinnus. Ökykliini.. Jalanpainalluksen päässä myös mukaan pikkuinen buusti (ei niinkään rosoa vaan pientä botnea tuomaan, phaser sekä tap-delay. A2. Jmp - mallinnus Semmoinen perustanakka pikkuroso joka buustailen DODin YJM:llä sekä Bad Monkeyllä. Taittuu AC salama DC:t ja tarpeen vaatiessa venyy rankempaankin korkeusgain menoon. Jalanpainalluksen päässä Fx tube- buusti (kuulostaa muuten hiton muhjulta ja munattomalta). chorus sekä kitarajumala-delay. A3. Soldano 100 - mallinnus Megascuuppi buustattuna screamerilla.. Tällä hoidellaan dödöt ymv. A4. Twin Reverb - mallinnus cavernous-reverbillä. Jumalaton kaikudelaysekoilu. Tämä on sitä itseään trippailuun. Jalanpainalluksen päässä kitarajumalabuusti sekä rotary drum. Lisää middleä. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)