Aihe: Vuosikymmenen päivitys 1 2 | |
---|---|
![]() 09.08.2007 11:08:11 (muokattu 09.08.2007 11:16:50) | |
Myin sähkökitarani pois 1998. Akustiset pysyi ja nyt on taas ollut aikaa paneutua sähköisen soittamisen ihanuuteen. Aika on muuttunut paljon sitten viime kerran. Kitarat ole saanut hommattua ja väliaikaisena vahvistin ratkaisuna toimii Rolandin microcube. Tarkoitus olisi saada viisaammilta nyt tietoa siitä mitä seuraavaksi kannattaisi hankkia ja miksi.Olen ajatellut kasata seuraavanlaista zydeemiä periaatteilla laatua ja pitkä käyttöikä. Etuaste/kitaraprosessori ja tässä on kaksi vaihtoehtoa noussut esiin eli Boss gt-pro ja Pod xt-pro http://www.soundonsound.com/sos/feb04/articles/line6.htm http://www.soundonsound.com/sos/oct06/articles/bossgtpro.htm Olisi hyvä jos jollain olisi käyttökokemuksia tuosta Bossin laitteesta, sillä olen kallistunut sen kannalle. Onko näissä muita tärkeitä eroja mitä tulisi ottaa huomioon? En tarkoita subjetiivisia kokemuksia kumman laitteen mallinnukset ovat luonnollisempia tai "lämpimämpiä". Näiden laitteiden funktio on jäänyt hiukaan epäselväksi suhteessa vahvistimiin muuten eli jos ostan Podin/Bossin niin riittäkö pelkkä kaappi vai tarvitseeko kuitenkin ostaa combo/nuppi+kaappi? Eikö näiden mallinnuksien tarkoitus ole periaatteessa, että voisit ostaa vaikka minkälaisen laatikon, josta ääntä tulee niin ruuvaamalla prosessoria tarpeeksi saat ulos hyvät soundit? Miten äänittäminen hoituu tietokoneelle näiden avulla? Jos pistän suoraan prosessorista soittoa usb-kaapelia pitkin koneeseen niin toimittavatko tietokoneen kaiuttimet vahvistimen virkaa äänilähteenä? Putkivahvistin vs. trankku keskusteluja olen lukenut runsaasti. Olen hommaamassa transistorivahvistinta tottumuksesta. Mielenkiintoinen vaihtoehto olisi Rolandin Jazz chorus hyvien puhtaiden soundien ansiosta, mutta miten on saako siitä ulos kuitenkin ed. mainituilla laatikoilla säröä as much as possible? Vanhana trash-metal ukkona senkin puolen pitäisi hoitua. Mallinnuksia tuntuu olevan jo kitaroissa,multiefekteissä ja vahvististimissä ja en näe syytä ostaa turhaan esim. line6 vahvistimia jos käyttöön tulee joku etuaste missä niitä löytyy. EDIT ..ja vielä yksi kysymys mikä firma tämä Behringer on? Se tuntuu myyvän edullisesti tavaraa. onko joku Thomanin tytäryhtiö vai varteenotettava merkki? | |
![]() 09.08.2007 11:21:46 | |
Paljonko sinulla olisi budjetti käyttää tähän vahvistinosastoon? oli muuten pakko napsauttaa plussa hyvin suunnitellusta viestistä. :) Jumaleishön. Hyvä huomio. -saastara Hei. Olen allekirjoitusvirus. Sinulle tulee vastustamaton halu kopioida tämä rivi allekirjoituksesi jatkeeksi. | |
![]() 09.08.2007 11:22:59 | |
Vahvistin budjetti pyörii tuossa 400-700€ välillä. | |
![]() 09.08.2007 11:28:52 | |
Vahvistin budjetti pyörii tuossa 400-700€ välillä. Ja ideana on hommata Vahvistin hyvillä puhtailla ja repiä säröt efekteistä? Paljonko tehoa suunnilleen saisi olla? Jumaleishön. Hyvä huomio. -saastara Hei. Olen allekirjoitusvirus. Sinulle tulee vastustamaton halu kopioida tämä rivi allekirjoituksesi jatkeeksi. | |
![]() 09.08.2007 11:29:21 | |
Rolandin Jazz Choruksen pitäisi syödä efektejä tosi hyvin, joten varmaan myös mallintavat vehkeet toimivat sen kanssa hyvin yhteen. Pelkkään kaappiin ei efektilaatikkoa voi kytkeä, vaativat vahvistimen väliin että sieltä kuuluisi ääntä. Voxin Tonelab kannattaa myös ottaa harkintaan Podin ja Bossin lootan rinnalle: http://guitare.playback-europe.com/vox-tonelab_le-13013.html Harmi vaan että tuolla ei ole enää SE-versiota myynnissä... ominausuuksien perusteella parempi kuin tuo LE. Tosin LE:ssä on digitaalinen äänilähtö, joka on tietokoneeseen kytkemiseen tietenkin parempi kuin analoginen. | |
![]() 09.08.2007 11:35:59 | |
Mallintavan etuasteen kaveriksi Atomic Reactor, toimii. http://www.atomicamps.com/index.html Ite oon Laneyn putkinupin päätteellä soitellu Marsun 4x12 komerolla ja Boss GT-8:lla, saanut melkeinpä parempia metallisaundeja kuin nupin omalla etuasteella. Etuasteputket tosin taitaa olla finaalissa. | |
![]() 09.08.2007 11:37:13 (muokattu 09.08.2007 11:41:00) | |
Myin sähkökitarani pois 1998. Akustiset pysyi ja nyt on taas ollut aikaa paneutua sähköisen soittamisen ihanuuteen. Aika on muuttunut paljon sitten viime kerran. Kitarat ole saanut hommattua ja väliaikaisena vahvistin ratkaisuna toimii Rolandin microcube. Tervetuloa takaisin kerhoon. ;) Tarkoitus olisi saada viisaammilta nyt tietoa siitä mitä seuraavaksi kannattaisi hankkia ja miksi.Olen ajatellut kasata seuraavanlaista zydeemiä periaatteilla laatua ja pitkä käyttöikä. Viisudesta en nyt mene omalla kohdalla mitään sanomaan mutta.. Etuaste/kitaraprosessori ja tässä on kaksi vaihtoehtoa noussut esiin eli Boss gt-pro ja Pod xt-pro http://www.soundonsound.com/sos/feb04/articles/line6.htm http://www.soundonsound.com/sos/oct06/articles/bossgtpro.htm Itseltäni löytyy tuon Pod Xt Pron lattiaversio Pod Xt Live.. Rauta on sama mutta Pro on vain räkkimallinen ja sisältää enemmän liitäntöjä. Tästä Podista olen tykännyt erittäin paljon.. Soundia ja laatua vähintäänkin koko rahan edestä. Monipuolisuus on toki bonus, mutta itselle sillä ei ole kovinkaan paljon merkitystä.. onhan kuitenkin hyvä turvata myös selustansa. ;) Tuosta Bossin Gt-Prosta ei itsellä ole kokemuksia, mutta käsittääkseni se pitää sisällään samaa rautaa kuin lattiamallinen Gt-8, jota olen jonkin verran hiplaillut.. Mutta kokemukseni ovat kuitenkin sen verta pintapuoliset, että en nyt liikoja tulkitsemaan halua lähteä.. Monilla täällä on tuo kyseinen masiina joten he osaavat niistä varmasti tarkemmin kertoa. Olisi hyvä jos jollain olisi käyttökokemuksia tuosta Bossin laitteesta, sillä olen kallistunut sen kannalle. Onko näissä muita tärkeitä eroja mitä tulisi ottaa huomioon? En tarkoita subjetiivisia kokemuksia kumman laitteen mallinnukset ovat luonnollisempia tai "lämpimämpiä". Näistä soundijutuista on kyllä melko loputtomiin väännetty.. Ota se mikä itsellesi tuntuu sopivimmalta. Yksi puoli minkä lasken kyllä Bossille ehdottomaksi eduksi, on se, että siinä voi käyttää kahta vahvistinmallia yhtä aikaa.. Omiaan tuomaan soundiin hieman luonnetta ja avaa paljon ovia luovalle hulluudelle. Näiden laitteiden funktio on jäänyt hiukaan epäselväksi suhteessa vahvistimiin muuten eli jos ostan Podin/Bossin niin riittäkö pelkkä kaappi vai tarvitseeko kuitenkin ostaa combo/nuppi+kaappi? Jos haluat käyttää äänenlähteenä pelkästään Bossia/Podia, joudut hankkimaan päätevahvistimen ja jonkinlaisen kaapin. Tietysti voit ajaa noita mallintavia myös suoraan combon / nupin etuasteeseen / pääteasteeseen.. Kukin käyttää noita hieman miten parhaaksi näkee. Eikö näiden mallinnuksien tarkoitus ole periaatteessa, että voisit ostaa vaikka minkälaisen laatikon, josta ääntä tulee niin ruuvaamalla prosessoria tarpeeksi saat ulos hyvät soundit? Periaate on toki tuo, mutta totuus onkin sitten aina oma juttunsa.. Eivät nuo mallintavat ole mitään oikoteitä onneen.. Itselle juuri päin vastoin. Mallintava ei korvaa yksi-yhteen nurkassa lojuvaa putkimarsuasi, mesaasi, fenkkuasi tai mitään muutakaan vahvaria.. Kun kytket kitaran johonkin vahvariin on se soundi siinä.. Mallintavat vaativat huomattavasti enemmän ruuvausta. Päivien, viikkojen.. riippuu hieman henkilöstä. Ja nuo mallinnukset ovat parhaimmillaankin esikuviinsa nähden " vähän sen tyylisiä" eivätkä suinkaan A / B- vertailussa identtisiä. Ne eivät tule koskaan kuulostamaan samalta kuin ne vahvarit joita ne mallintavat.. Mutta ei se ole mikään negatiivinen asia minusta.. Se ei näet sulje pois sitä vaihtoehtoa etteivätkö ne voisi kuulostaa pirun hyvältä. :) Miten äänittäminen hoituu tietokoneelle näiden avulla? Jos pistän suoraan prosessorista soittoa usb-kaapelia pitkin koneeseen niin toimittavatko tietokoneen kaiuttimet vahvistimen virkaa äänilähteenä? Bossin Gt Pro:ssa ei käsittääkseni ole Usb-nauhoitusta (olikos siinä joku digitaalinen ulostulo sitä varten..?), Podissa tuo juttu menee juurikin noin. Podia rämpytät ja kajarit laulaa. Putkivahvistin vs. trankku keskusteluja olen lukenut runsaasti. Olen hommaamassa transistorivahvistinta tottumuksesta. En tietenkään ala sinulle putkivahvistinta alas kurkusta tunkemaan, mutta sellainen näkemys olisi minulla, että uusia kamoja hankkiessa kannattaa olla avoimin mielin. Sitä sulkee aika paljon pois itseltä mahdollisesti hemmetin hyviä ratkaisuja jos haluaa tehdä asiat kuten ennenkin vain siksi, että "niin on tehty ennenkin". Mielenkiintoinen vaihtoehto olisi Rolandin Jazz chorus hyvien puhtaiden soundien ansiosta, mutta miten on saako siitä ulos kuitenkin ed. mainituilla laatikoilla säröä as much as possible? Vanhana trash-metal ukkona senkin puolen pitäisi hoitua. Jc 120 säröt ovat yleisen mielipiteen mukaan vaihtelevat surkeasta kiusaannusta herättävään.. Cleani siinä on kyllä kieltämättä mitä maukkain.. Jc 120 + Boss Gt Pro / Line 6 Pod Xt Pro, on sitten jo todella varmasti todella monipuolinen ja hyvä combinaatio josta irtoaa vaikka minkälaista soundia. Youtubessa taisi oikeastaan olla Johnny DeMarcolla joku video moisesta combinaatioista.. Kaivampa sen esiin. Mallinnuksia tuntuu olevan jo kitaroissa,multiefekteissä ja vahvististimissä ja en näe syytä ostaa turhaan esim. line6 vahvistimia jos käyttöön tuleejoku etuaste missä niitä löytyy. Niin, toki.. Jos äänilähteenä aikoo käyttää pelkästään sitä mallintavaa etuastetta, niin meneväthän ne vahvarin omat mallinnukset hieman hukkaan.. Mallintavasta kitarasta tuli mieleen Line 6:n Variax joka ainakin Vetta-vahvistimen tai Pod Xt:n kanssa avaa hemmetin mielenkiintoisia soundivaihtoehtoja, kun napinpainalluksella vaihtuu sekä vahvari-, että kitarasoundi. E: http://www.youtube.com/watch?v=hRQJgZVxRX0 Lisää middleä. | |
![]() 09.08.2007 11:38:32 | |
Tehoa pitäisi olla sen verran että naapurit valittaa ja voisi käyttää myös bändisoitossa. Ideaali n. 50-100w ja pari kaiutinelementtiä. Tiedä sitten lähteekö tuolla budjetilla. Lay down your soul to gods rock´n´roll | |
![]() 09.08.2007 11:42:04 | |
Tehoa pitäisi olla sen verran että naapurit valittaa ja voisi käyttää myös bändisoitossa. Ideaali n. 50-100w ja pari kaiutinelementtiä. Tiedä sitten lähteekö tuolla budjetilla. Käytettynä voisi irrota varmasti Jc 120, Gt Pro tai Pod Xt Pro.. Mutta kaksi noista voi olla jo hivenen vaikeaa hankkia tuolla budjetilla. :( Lisää middleä. | |
![]() 09.08.2007 11:45:45 | |
Juu - en maininnut että nuo ei mene samasta budjetista. Lay down your soul to gods rock´n´roll | |
![]() 09.08.2007 11:47:20 (muokattu 09.08.2007 11:48:32) | |
Tuo Atomic Reactor on kyllä oikeesti aika hyväsaundinen, ja tehoa se 50 wattia 2x12" elementeillä. Ainoo miinus että joutuu kai tilaamaan jenkeistä, ja hinta menee hiukan yli sen 700 euron todennäköisesti. Meidän bändin toinen kitaristi soittelee tollasella Voxin Tonelabilla. Kyllä sillä ainakin stoneria soittaa. Sä saisit siihen myöskin tavallisen Pod XT:n kätevästi kiinni (siinä tulee se sovituspalikka mukana), jolloin siitä saat sitten vähän säästettyä siinä. | |
![]() 09.08.2007 12:00:58 | |
Tuo Atomic Reactor on kyllä oikeesti aika hyväsaundinen, ja tehoa se 50 wattia 2x12" elementeillä. Ainoo miinus että joutuu kai tilaamaan jenkeistä, ja hinta menee hiukan yli sen 700 euron todennäköisesti. Mielestäni DLX musiikissa Helsingissä oli joku Atomic Reactor hyllyssä. Hinnasta en osaa sanoa. | |
![]() 09.08.2007 14:23:06 | |
Näistä soundijutuista on kyllä melko loputtomiin väännetty.. Ota se mikä itsellesi tuntuu sopivimmalta. Yksi puoli minkä lasken kyllä Bossille ehdottomaksi eduksi, on se, että siinä voi käyttää kahta vahvistinmallia yhtä aikaa.. Omiaan tuomaan soundiin hieman luonnetta ja avaa paljon ovia luovalle hulluudelle. Tuo kanssa kiinostaa minua ja efektejä voi järjestellä haluamaansa riviin ja muuttaa niitä miten parhaiten tuntuu. Äänitettäessä ulsotulon voi ottaa mistä tahansa välistä tuossa efektiketjussa. Bossin Gt Pro:ssa ei käsittääkseni ole Usb-nauhoitusta (olikos siinä joku digitaalinen ulostulo sitä varten..?), Kyllä tuossa tarpeelliset ulostulot on ainakin sopivaan äänikorttiin. En tietenkään ala sinulle putkivahvistinta alas kurkusta tunkemaan, mutta sellainen näkemys olisi minulla, että uusia kamoja hankkiessa kannattaa olla avoimin mielin. Sitä sulkee aika paljon pois itseltä mahdollisesti hemmetin hyviä ratkaisuja jos haluaa tehdä asiat kuten ennenkin vain siksi, että "niin on tehty ennenkin". Yksi hinnakkaampi vaihtoehto on pyörinyt mielessä- en tosin ole päässyt sitä kokeilemaan- eli Orangen Tiny terror ja sille saman putiikin kaappi. Ääntä piisaisi arviointien mukaan. Miten noista Atomeista hoituu puhdas soundi? niitä on myynnissä ainakin täällä http://www.g66.eu/index.php Lay down your soul to gods rock´n´roll | |
![]() 09.08.2007 14:30:13 (muokattu 09.08.2007 14:38:16) | |
Miten noista Atomeista hoituu puhdas soundi? Ihan samalla tavalla kuin särösoundikin... Eli onhan noissa multiefekteissä clean-mallinnoksiakin. Yksistään käytettäviksi noita ei varmaan ole tarkoitettu. Aktiivikaiuttimiahan monet ovat ilmeisesti menestyksekkäästi myös käyttäneet mallintavien perässä. | |
![]() 09.08.2007 16:02:14 | |
Onko sulla joku erityinen syy, miksi haluat juuri räkkimallisen muljuttimen? Monta sataa halvemmalla kun saa saman vermeen pedaalilautamallisena. | |
![]() 10.08.2007 23:49:28 | |
hm. tuo laatu ja pitkäkäyttöikä ei välttämättä käy yhteen digitaalisten mallintavien kanssa.. pirun hankala alkaa ehjäämään jos sekoaa, yleensä vesilintua vaan. Onhan nuo pirun monipuolisia ja käteviä mutta toisessa päässä joudut kuitenkin tinkimään melkoisesti saundista ja siinä vaiheessa kun et jaksa enää kikkailla avaruusefektien kanssa ja haluaisit ne pari todella hyvää perussaundia niin joudut kateellisena katsella vierestä kun kaiffarit vääntää putkipeleillään semmoista hunajaa että pahaa tekee. No kalliitahan nuo hyvät putkarit on mutta elämä on täynnä valintoja ja kerran kun päässyt pesän makuun niin ei mikään tunnu enään samalta:) Eli yritän sanoa että jos tyydyt vähempään niin podi ja lompakko kiittää mutta jos mikään ei riitä osta heti kunnon laite säästät silloinkin sievoisen summan kun et menetä rahaa joka vaffarin päivityksen jälkeen ja pääset nauttimaan kunnon mojosta kertaheitolla! lompakon mukaan äärirajoille:) Tunteella päin vittua. | |
![]() 11.08.2007 00:19:08 | |
Onhan nuo pirun monipuolisia ja käteviä mutta toisessa päässä joudut kuitenkin tinkimään melkoisesti saundista ja siinä vaiheessa kun et jaksa enää kikkailla avaruusefektien kanssa ja haluaisit ne pari todella hyvää perussaundia niin joudut kateellisena katsella vierestä kun kaiffarit vääntää putkipeleillään semmoista hunajaa että pahaa tekee. No huhhuh.. Miten noiden kanssa joutuu tinkimään soundista??? Mä väitän että noiden mallintavien kanssa leikkimisessä tulee ennemmin miehen rajat vastaan kuin laitteen rajat. Se ettei noista hirviöistä löydy heti sitä hyvää soundia, ei tarkoita etteikö noilla saisi aikaseksi hyviä soundeja musatyylistä riippumatta. Noiden mallintavien kanssa pitää muistaa se ettei niissä soundeissa tarvi olla välttämättä kaikki herkut päällä vaan samalla tavalla noista saa yksinkertaisia clean+ kaiku soundeja ulos kuin niistä ainoista ja oikeista must-be-putkivahvistimista. Keikoilla lähes aina kitaravahvistimet mikitetään joten teho ei ole ongelma, kotioloissa tuommonen mallintava systeemi on ihan ehdoton.... Bändin kanssa soitettaessa eri laitteistojen väliset erot ja nyanssit tasoittuu aikasen paljon sen kakofonian alla. Tuota atomic reactoria mä en kuitenkaan suosittele, koska samaan tulokseen pääsee ostamalla jonkun ihan tavallisen ( classic / hrd) putkustyrkan ja ajamalla tuota efektiä siihen. Mulla oli kokeilussa tuommonen 2 x 12" reactori eikä se MINUN mielestä (testissä pod xtlive ja tonelabSE) tarjonnut mitään semmoista että siitä olisi kannattanut se hinta maksaa. Samalla rahalla saa esim torilta classicin ja pinon efektejä joiden kautta voi sitten soittaa jos mallintava monsteri hajoaa.... Ja loppujen lopuksi aloittajalle OMA suositukseni ( siis vain minun mielipiteeni): Osta jompikumpi noista etusista ( itse valitsisin podin sen usb-liitännän takia kotinauhoituksia silmälläpitäen) ja sitten sille vahvistinosaksi joku kombo. Putki tai trankku ihan sama. No ok mielellään putkivahvistin, koska jossain vaiheessa aina tulee olo että pitääköhän se putkistyrkka hankkia kun kaikilla muilla on semmonen.. Sitten istut laitteiston viereen ja alat ruuvata soundeja kohilleen alkaen tyhjästä muistipaikasta jossa ei ole päällä mitään mallinnuksia ja efektejä. Omien mieltymysten mukaan laitat soundiin vain sen mitä tunnut tarvitsevan ja se on sitten siinä... En ole gynekologi, mutta voinhan minä katsoa... | |
![]() 11.08.2007 02:25:31 | |
No huhhuh.. Miten noiden kanssa joutuu tinkimään soundista??? Mä väitän että noiden mallintavien kanssa leikkimisessä tulee ennemmin miehen rajat vastaan kuin laitteen rajat. . Tarkoitin eroa vs. digitaalinen trankku ja putki. ja makuasioitahan nämäkin loppupeleissä ovat, läjät kumpasiakin ollut (ja on vieläkin ja arvaa kumpaset kököttää nurkassa varalla) historian aikana ja nykyään ei taho kelvata mikään muu kuin täysputkivaffarit. tämä siis itsen makuasia:) Hulluus efektimeren kanssa tulee todellakin vastaan ennekuin laitteen muljutuspotentiaali, tosin harvoin multiefektien saundit vastaavat yksittäisten pedaalien tasoa. juu nyt menee hifistelyksi... mutta kun mikään ei enään riitä eikä kelpaa... Olen varmaan putkipuristi. anteeksi. Tunteella päin vittua. | |
![]() 11.08.2007 02:36:47 | |
Saundista tuskin joutuu tinkimään millään, trankulla, mallintavalla jne... Mutta putkivahvistimen tuntumasta joutuu tinkimään jos meinaa jotain noista aiemmista käyttää. Putkivahvistin reagoi soittoon ihan erilailla kun mikään trankku ja varsinkin digitaaliset mallinnokset. GT8 löytyy täältä ja saundi on todella HYVÄ, ei mitään valittamista. Aina oli rectomallinnus päällä ja kyllä se esikuvaansa todella paljon muistuttikin, mutta silti pistin tonneissa rahaa siihen, että saan saman tuntuman kun putkivahvari tuottaa. Taas tuli kirveelle töitä
Wolfhorde mikserissä | |
![]() 11.08.2007 03:12:34 (muokattu 11.08.2007 03:17:09) | |
Olen varmaan putkipuristi. anteeksi. Kaikki tuntuvat olevan, joten eipä siinä kai mitään pahaa ole.. ;) Itselle on tuo Pod Xt Live osoittanut kelpoisuutensa jo monen monta kertaa ja korvannut itselleni riittävin tavoin kamat jotka maksaisivat omillaan jo reilusti yli kymmenkertaisen hinnan.. Ihan oikeasti siis. Minä en tuosta Podista käytä erityisemmin niitä avaruusefektejä, tuhansia muljuttimia, enkä niitä kymmeniä eri vahvistinmallinnuksia.. Minulle riittää ne kolme perussoundia joita käytän lähes kaikkeen. Omassa hintaluokassaan Podin soundit yhdistettynä monipuolisuuteen ounaavat lähes kaiken mitä tarjolla on, näin kärjistäen.. Maksoin tästä käytettynä 350€.. Ei ole sekunttiakaan kaduttanut. Paitsi noh, kenties ne kaksi ensimmäistä päivää arveluttivat kun kaikki soundit kuulostivat luontaantyöntävältä muhjulta kun ei säätää osannut. Totuushan on kuitenkin toki se, että ratkaisuna Pod Xt, kuten kaikki muutkin mallintavat, on kompromissi.. Ja olosuhteissa jossa kompromisseja ei kaivata, se ei ole paras ratkaisu. 3000€ maksanut putkistäkki huudatettuna voi varmasti hyvin voittaa Podin soundin niin studiossa kuin keikoillakin.. Noh, minulla ei ole työttömänä opiskelijana tuosta noin vaan rahaa laittaa niin paljon vahvariin, ei edes vaikka kuinka säästäisin. Minulla ei ole hallussani huippuluokan studioa laitteineen ja tiloineen jossa luukuttaa ja äänittää sitä 100w putkinuppia.. Minulla ei myöskään ole eikä varmaankaan hyvin, hyvin pitkään aikaan tule olemaan varaa moisiin studioihin mennä.. Keikkailen sen verta pienissä paikoissa, että niissä ei ole kannattavaa leikkiä kitarajumalaa luukuttamalla sitä 100w putkinuppia. Enkä näillä näkymin tule myöskään pitkään aikaan niille lavoille pääsemään missä sitä nuppia on ihan ok luukuttaa. Toinen huomioitava seikka tietenkin on se, että nuohan ovat pohjimmiltaan tietokoneita.. Kun ne hajoavat, se on menoa. Kun putkivahvari prakaa, uutta putkea tai mitä sitten knappulaa sieltä sisältä pamahtikaan sisälle ja menoksi.. Mallintavien kanssa juttu onkin sitten hieman eri.. Itsellä on tuo palvellut tähän mennessä ilmen mitään ongelmia.. *koputtaa puuta* Minulle Pod Xt on tähän asti tarjonnut kaikki tarvitsemani soundimaailmat.. Vielä en ole törmännyt yhteenkään, alle 1500€ maksavaan vahvistimeen, jonka soundi olisi niin käsittämättömän korvia hivelevä, etten voisi Xt:llä itseäni tyydyttävää versiota siitä soundista saada aikaiseksi. Siitä arvokkaammat vahvistimet taas jäävät valitettavasti pakostakin nykyisen elämäntilanteeni budjetin ulkopuolelle.. Valitettavasti elämässä on muitakin aspekteja ja rahareikiä kuin kitarakamat.. :/ Itseä tuossa Podissa viehättää se vaivattomuus, jahka ensin toki on jaksanut opetella selkäytimeensä laitteen perusniksit.. Sen voi vääntää lähes missä vain kiinni lähes mihin tahansa ja tuloksena on mitä todennäköisemmin hyvää ja tervettä soundia, mikäli vääntäjä laisinkaan tietää mitä nappuloilla tekee.. Äänittelyssä, etenkin kun ei ole bändin kanssa varaa äänittää siellä oikeassa studiossa, voittaa Xt kätevyydessään ja soundeissaan helposti sen pikkuruiselle volumelle avatun 100w putkinupin, 57:n ja Behringerin mikserin siellä kerrostaloyksiön huoneen nurkassa.. ;) Ohimennen vielä todettava näin äänimiehen aspektista, että Pod Xt:n todellinen ilo keikalla.. Kitarat sisään siitä, bassot myös linjaan, kiipparit ymv myös.. Ainoa vuoto lavalta ovat akustiset rummut.. Ah iloa. :') Itse en ole kertakaan kokenut joutuvani soundeissa tinkimään sen takia, että soittaisin mallintavalla.. Jos jotakin toivoisin, että voisin setissäni vaihtaa, vaihtaisin Pod Xt:n tilalle Vetta II:n. :p En siksi, että tarvitsisin kaikkia niitä hypermuljutinmallinnuksia, vaan lähinnä siksi, että Vetassa voi käyttä kahta mallinusta yhtä aikaa.. Pieni leveys on soundiin aina vain jees. Toki kaksi Podia ajaisi saman asian, mutta sitten menisi vähän turhankin paljon jalkatyöksi tämä soitteleminen.. ;) Elikkä siis, lyhyesti.. Jos olet satavarma, että vain täysputki keplaa, osta silloin se putki. Mallintavasi ei tule koskaan kuulostamaan tai tuntumaan samalta kuin se kuolaamasi putkivahvistin. Jos taas haluat kokeilla jotakin muuta, olet avoin uusille ideoille ja haluat pitää mahdollisuutesi auki, voi mallintava etuaste olla silloin juuri sinun juttusi.. E: Werihukka tuossa ylempänä sen hyvin veisteli. Lisää middleä. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)