Aihe: Gibson SG eri mallit
1 2
dbasteroid
06.08.2007 22:30:53 (muokattu 06.08.2007 22:31:31)

Hirveästi alkanut kiinnostamaan SG useiden tulevien vuosien kitaraksi. Toinen vaihtoehto oli es-335, mutta hinta ja huollettavuus (sähkötöiden vaikeus) kaatuu SG:seen päin. Itse joskus muinoin omistin SG ykkösen, eli yksi mikkisen version, mutta kaula ei sopinut omaan käteen yhtään, oli mielestäni lähempänä landolaa kuin sähkökitaraa..

ELi kaipaisin omistajilta vähän selvennystä eri malleihin. Ja mielipiteitä.

Eli perus faded.. Miten puiden/sähköjen/tallan ym.. suhteen onko niin sanottua halpissarja johon ei koskea kannata. Mielestäni täällä ollut aika ristiriitaista tietoa,jotkut tykkää toiset ei.

3-mikkinen faded.. Ainakin kiertokytkintä on hakuttu. Itse mietin että tuohon voisi kiertokytkimen paikalle asentaa perus kolmeasentokytkimen ja keskimikille oman päälle-pois kytkimen. Mutta maksaako vaivaa?

Special-mallit, Mites näiden puut ym.. erotuksena faded ja standard-malleihin.. Vai onko erona vain maali ja lakkapinta?

Menace Mitenkäs tämä eroaa ylläolevista? Mikrofoni on eri mutta muuten?

Niin ja kukkarolle lähitulevaisuudessa sopisi vielä standard. Miten tämän laita? Nimestä päätellen aika perus.

Vielä kysymys kauloista luulen että 60s neck on käteeni sopiva, testaamallahan sen saa tietää. Mutta miten 59s neck? onko paljonkin paksumpi? Entäpä musicstoressa mainuttu rounded neck esim. faded malleissa?

Ja kun kysymyksiä ei vielä tarpeeksi ole :) Miten tokain/muiden valmistajien mallit?
duc
06.08.2007 22:50:39 (muokattu 06.08.2007 22:57:32)
http://www.everythingsg.com/ sisältää aika paljon tietoa.

Special ja special faded -sarjan kitarat käsittääkseni sisältävät aivan yhtä laadukkaat mikit, potikat ja muut rauta- ja sähköosat kuin Standardissakin. SG Standard Faded -kitaroita ei taida olla olemassa, joten kaikki Fadedit ovat Specialeja. Specialeissa ja Special Faded -malleissa tuntuvat rungot olevan tehty useammasta mahonginpalasesta kuin Standardit, ja näinollen ne ovat huonompia. Standard ei siis tarkoita että kitara olisi huonompi kuin Special, päinvastoin :-)

SG '61 Reissuen ja Standardin eroista en sitten osaa sanoa, Reissuessa on ainakin hienompi pleksi ja ohuempi kaula.
jussimus
06.08.2007 23:08:47
SG '61 Reissuen ja Standardin eroista en sitten osaa sanoa, Reissuessa on ainakin hienompi pleksi ja ohuempi kaula.

Hienompi pleksi? Olen täysin eri mieltä. Mutjoo, toiset tykkää äidistä, toiset isästä :)
jazzIII
07.08.2007 10:15:51 (muokattu 07.08.2007 10:17:23)
Tällä hetkellä löytyy Special, Standard sekä '61... :)

Sininen '61 tuli äskettäin T-kaupasta hintaan 1290 e, ei voinut olla ostamatta, loistava ohut kaula ja '57 classic mikit. Muuten kyseessä on kyllä selkeästi ylihintainen malli, koska Standardia "kalliimpaa" taitaa olla vain mikit, ero 49x sarjaan on kyllä toisaalta huomattava. En myöskään tiedä onko body yhdestä palasta, omassa Standardissa on kahdesta. Stankun kaula on vähän tönkkö omaan kouraan ja se onkin nyt menossa myyntiin. Makuasioita.
Muuten samalla viikolla kun skeba tuli, Keskisen Vesa poseerasi juuri samaisen mallin kanssa iltapäivälehden kannessa... jokseenkin outoa nähdä oma "limited" kitara moisessa yhteydessä :P

edit: ai niin, kyllä se pleksi on tässä hienompi :)

Special on kitara jonka monesti olen vannonut myyväni uusien hankintojen alta, mutta ei ole vaan pystynyt.... heh. Todella miellyttävän helpposoittoinen kitara, 490R mikin pehmeämpi ja hiljaisempi soundi toimii jossain tilanteissa mainiosti kun vertaa noiden kalliimpien mallien kirkkaampiin ja äänekkäämpiin mikkeihin. Mukavan "pyöreä" lead-soundi, ei niin terävä. Kaula omaan makuun parempi kun Standardissa.
duc
07.08.2007 10:28:13 (muokattu 07.08.2007 10:28:38)
Tällainenkin SG Standard olisi olemassa, kolmella yksikelaisella varustettu malli:
http://www.oulunsoitinjatarvike.fi/kauppa/products.php?p=4ef491

Aika jännän oloinen oli kun pikaisesti testasin, eikä ollenkaan pahan hintainen. Noiden mikkien laadusta en vaan tiedä, mutta kyllähän Gibsonin yksikelaisia on yleensä kehuttu.
McNulty
07.08.2007 11:03:40
Itse olen SG Standard-diggailija. Juurikin sen rounded-kaulan ja ison pleksin johdosta... niiden muiden hyvien SG:n ominaisuuksien lisäksi. Valkoinen tai cherry SG Standard olisi jossain vaiheessa tarkoitus hankkia.
Miksi olla vaikea, kun pienellä vaivalla voi olla mahdoton!
Nacher
07.08.2007 13:50:43
Sininen '61 tuli äskettäin T-kaupasta hintaan 1290 e

Kenet piti tappaa?
duc
07.08.2007 14:00:37
Kenet piti tappaa?

Sellaset siniset SG reissuet olivat jonkin aikaa tarjouksessa, sitten hävisivät kaupasta.
jazzIII
07.08.2007 14:30:48
Sellaset siniset SG reissuet olivat jonkin aikaa tarjouksessa, sitten hävisivät kaupasta.

Juu, ihan sulassa sovussa ja yhteisymmärryksessä kauppaa tehtiin...

Kattelin noita taas äsken, tuo SG Goddess vois olla perhanan kova spekseiltään, nimestä en sitten taas tiedä. '60 kaula ja kaikenmaailman burst värejä löytyy...ebonykin.. onkohan noita joku testannut? :P
Dunga
07.08.2007 14:35:00
Juu, ihan sulassa sovussa ja yhteisymmärryksessä kauppaa tehtiin...

Kattelin noita taas äsken, tuo SG Goddess vois olla perhanan kova spekseiltään, nimestä en sitten taas tiedä. '60 kaula ja kaikenmaailman burst värejä löytyy...ebonykin.. onkohan noita joku testannut? :P

Ainoa mikä on vähän arveluttava näin ennakkoluuloisena, on tuo Wrap Around- talla. Hienon näköisiä nuo ovat juu, erityisesti Sky burstin voisin ottaa :P
"Rocket engines burning fuel so fast - Up into the night sky they blast"
jazzIII
07.08.2007 14:39:50
Ainoa mikä on vähän arveluttava näin ennakkoluuloisena, on tuo Wrap Around- talla. Hienon näköisiä nuo ovat juu, erityisesti Sky burstin voisin ottaa :P

Heh joo, itekin huomasin ton tallan jälkeenpäin Gibsonin sivuilta... mutta eebenotelautakin vielä ja kaikki. Nättiä nättiä.
Nacher
07.08.2007 15:16:41
Eivätkös nuo Goddessit ole ns "tyttökitaroita", eli pienempi body tms?
jussimus
07.08.2007 15:32:51

Ainakin niiden pitäis olla kevyempiä.
jazzIII
07.08.2007 15:32:52

Ei se kai muuten paitsi että ohuempi, eli sama kuin '61:ssä. Muuten ainakin näyttää muoto samalta kuvien perusteella... raaputtais sen Goddess tekstin vielä hemmettiin kaularaudan suojalevystä, niin avot :D
dbasteroid
09.08.2007 04:59:25

Kävin musafasulla hki testailemassa malleja, tässä omat ajatukset: (vahvistin: putkifenderi)

Faded: Liian paksu kaula minulle, kaula sama kuin pintakäsittely, eli lakatun ja lakkaamattoman välistä.

V fadede: samat sanat kuin yllä.

SG special: sama kuin yllä. Kaula lakatti/maalattu paksuhko.

SG kolmimikkinen (standard?!): Kaula samantyyppinen (paksuhko) sondit hyvät, rotaatio kytkin tiurha .

Kaikissa kitaroissa oli oudot nauhat. Ei pyöreät. vaan suroakulmiot, Ei minulle

Pakko varmaan säästää 61 reissue malliin, jotta saa ohuen kaulan
jazzIII
09.08.2007 10:22:51
Pakko varmaan säästää 61 reissue malliin, jotta saa ohuen kaulan

Jos tiedät että '60 kaula on sulle sopiva, ja tiedät SG:n hyväksi, suosittelen melkein tsekkailemaan ebaytä josko sieltä uskaltaisi tilata jonkun siistin käytetyn '61 reissuen. Tuo n. 2000e on niin sikahinta täälläpäin, vaikka vähän saiskin tingattua. Itse tilasin siis myös kitaran "sokkona", kokemusta muista SG:istä oli tarpeeksi, ja loistava yksilö sieltä tuli.
dbasteroid
09.08.2007 19:51:03

Mites muuten epin elitist sarja?
En oo suomessa nähnyt missään noita elitistejä, kuinkahan laadukkaita ovat?

t-kaupassa 61 sg 1090e
Dunga
09.08.2007 19:55:26
t-kaupassa 61 sg 1090e

Arvaa olinko hiiri kuumana tilaamassa tompalta Gibsonin 61ri SG:tä tuohon hintaan ;)
"Rocket engines burning fuel so fast - Up into the night sky they blast"
hollstro
09.08.2007 21:04:19

Arvaa olinko hiiri kuumana tilaamassa tompalta Gibsonin 61ri SG:tä tuohon hintaan ;)

Miekin olin. Hinta vaan on 1990...
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
mvirta
09.08.2007 21:19:28
No entäs mites nää Supremet, siinähän on sutjakka kaula. Torilla on pyörinyt parikin kipaletta vissiin, voihan tuosta kysäistä että mikä se ihan viimeinen hinta on..

http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=179668
Shut Up 'n Play Yer Guitar
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)