Nowhere_Man 20.08.2007 23:25:09 | |
---|
Hei kaikki! Olen soittanut kitaraa kohta kaks vuotta ja taitoa on kertynyt jonkin verran. Yks juttu kuitenkin, mikä vielä ärsyttää on se, että kun soitan pitkiä nuotteja esim bendeissä tai ihan muuten vaan, niin miten saan niihin lisää sustainia? Nuotit tuntuu ''kuolevan'' vähän turhan nopeesti, mikä on tosi ärsyttävää. Tuntuu siltä, että painan kuitenki kieltä ihan oikealla tavalla ja oikeasta paikkaa, joten en luule, että suurin syy johtuu tekniikasta vaan jostain muusta.. Osaako kukaan auttaa? !? |
biibob 20.08.2007 23:30:24 | |
---|
Vibrato auttaa varmasti. Ja jos sen hallitsee hyvin, niin kylläpäs kuulostaa hyvältä. Faqia vibratoon löytyy tuolta soittotekniikat/kikat -topicista. "You think I'm strange because I'm different, I think you're strange because you're all the same." |
Mikaelo 20.08.2007 23:31:34 | |
---|
Koeta löytää ns "sweet-spot" vahvistimen suhteen. Tosin auttaisi, jos kertoisit mink'laisilla kamoilla vetelet? In a world gone mad, only a lunatic is truly insane. -Homer Simpson ,Romantikkoitkijät #41 |
ReBeat 20.08.2007 23:52:55 | |
---|
Minkäs ikäiset kielet kitarassas on? Soiko bendatessa kieli vielä puhtaasti ilman särinöitä? |
Numb 21.08.2007 07:04:08 | |
---|
Osaako kukaan auttaa? Sustainin puutteeseen Gibson Les Paul. Gattubi ö skugi, bing bong bang -Remu Aaltonen ---
Se pitää vetää niig skibbadibbaboungboung skäppidäbbi ticotico hei groopie dountsu teik mai hair de bäng bäng bong! -LamaAjanElvis |
JuSu 21.08.2007 07:49:18 | |
---|
Sustainin puutteeseen Gibson Les Paul. Hehheh jooh... =) Hyvin säädetty kitara ja uudet kielet, siinä peruspoppakonstit. Onhan sitten kaikenmaailman elektronista härveliä sustainin luomiseeen, mutta ne monesti kuulostavat epäluonnollisilta (mitä tietty ovatkin). Voi lisäksi kokeilla esim. Fat Fingerin tyyppisiä ratkaisuja, jossa lavan massaa kasvatetaan paremman sustainin saavuttamiseksi. http://www.thomann.de/fi/fat_finger_guitar_chrome.htm Kitarasta se kuitenniin on pääosin kiinni, sen tyypistä ja laadusta. Stratot eivät ole kuuluisia pitkästä ja laulavasta sustainista, mikä taas on jo mainitulle lespaulille tyypillistä. Noin karkeasti, poikkeuksiakin yksilötasolla toki on. JuSu "Lukemattomista internetin keskustelupalstoista ja verkkopäiväkirjoista voidaan aukottomasti päätellä, että melkoinen osa ihmisistä on, psykologian termistöä lainatakseni, niin saatanan tyhmää sakkia." |
cruel_destiny 21.08.2007 10:23:07 | |
---|
Sustainin puutteeseen Gibson Les Paul. tai big muff ;) I eat rice and curry everyday surreal |
J.Hollström 21.08.2007 10:32:25 | |
---|
Sustainin puutteeseen Gibson Les Paul. Ainut vaan, että esim. tele soi pidempään. Tsekatkaa ne joilla on molemmat. G sointu ja sekkari käyntiin. That's it, but not shit. |
pöpö 21.08.2007 12:26:06 | |
---|
Eikös kitaran satulallakin voi lisätä jonkin verran soinnin pituutta? Esim. hirvenluusatula soi pidempään ja kirkkaammin kuin normi muovi härpäke. Onko millään mulla väliä ku sillä, millä on väliä?Vai onko silläkään väliä, jos kukaan ei välitä? |
McNulty 21.08.2007 12:29:50 | |
---|
Kaikki vaikuttaa kaikkeen. Mikkien magneetit, talla, kaulaliitos, rungon ja kaulan puut, kielet, satula jne. Tottakai olen järjissäni - pienet äänet sanovat niin! |
duc 21.08.2007 12:32:03 | |
---|
Sustaini tulee sormista. |
McNulty 21.08.2007 12:49:24 (muokattu 21.08.2007 12:51:29) | |
---|
Sustaini tulee sormista. Ei mun sormista tule kyllä mitään. Ei vaikka pitäisin kitaran mikkien edessä ja ois ämyrit täysillä :) On olemassa myös laitteita joilla kitaran sointia (siis kielen värähtelyä mikrofonin magneettikentässä) voidaan pidentää... esim. Fernandes Sustainer, Jackson Sustainiac ja eBow. Kannattaa googlettaa ja tutustua. Tottakai olen järjissäni - pienet äänet sanovat niin! |
Dr. Muff 21.08.2007 13:22:48 (muokattu 21.08.2007 13:23:21) | |
---|
Sustaini tulee sormista. Pitää paikkansa. Sikäli kun perusasiat, ne jotka JuSu jo toi esille, ovat kunnossa, on kysymys lähinnä tekniikasta esimerkiksi juuri hennosta vibrasta, myös se feedbackin hyödyntäminen on taitolaji. |
Krice 21.08.2007 13:25:50 | |
---|
on kysymys lähinnä tekniikasta esimerkiksi juuri hennosta vibrasta Minulla on sama tekniikka tietysti koko ajan, mutta kitaroissani on suuria eroja sustainin suhteen. Kysymys onkin lähinnä kitaran rakenteesta. Jos siinä ei ole sustainia niin sitten ei ole. "I'm sorry, I dont listen to country music." -Joey DeMaio when asked what he thought about Metallica. |
Dr. Muff 21.08.2007 13:35:33 | |
---|
Minulla on sama tekniikka tietysti koko ajan, mutta kitaroissani on suuria eroja sustainin suhteen. Kysymys onkin lähinnä kitaran rakenteesta. Jos siinä ei ole sustainia niin sitten ei ole. On kitaroissakin eroja mutta kyllä missä tahansa hyvässä kitarassa on riittävä sustain. Voidaanhan sitä sointia kaivaa esille lisälaitteilla kuten kompuralla, mutta se vaatii että on jotain mitä kaivaa esille. |
Crossroad 21.08.2007 14:11:35 (muokattu 21.08.2007 14:12:03) | |
---|
Ainut vaan, että esim. tele soi pidempään. Tsekatkaa ne joilla on molemmat. G sointu ja sekkari käyntiin. kielet läpi rungon kyllä kieltämättä tuo sustainia lisää. mielstäni juuri noin se sustain pitäisi mitata eikä minkään lisähärpäkkeiden takaa.siis jos puhutaan kitaran omasta sustainista eikä miten saan äänen jatkumaan mahd pitkään.. |
Krice 21.08.2007 14:36:00 | |
---|
On kitaroissakin eroja mutta kyllä missä tahansa hyvässä kitarassa on riittävä sustain. Eli sustain johtuu kitarasta, ei soittamisesta. MOT. "I'm sorry, I dont listen to country music." -Joey DeMaio when asked what he thought about Metallica. |
ReBeat 21.08.2007 14:48:18 | |
---|
kielet läpi rungon kyllä kieltämättä tuo sustainia lisää. mielstäni juuri noin se sustain pitäisi mitata eikä minkään lisähärpäkkeiden takaa.siis jos puhutaan kitaran omasta sustainista eikä miten saan äänen jatkumaan mahd pitkään.. Ei tuo yhdellä soinnulla mittaaminen kuitenkaan hirveästi vielä kerro siitä miten sitä sustainia löytyy soittaessa keskimäärin. Jos G-sointu otetaan perinteisenä että siinä on avoimia kieliä mukana, niin satula vaikuttaa asiaan. Soittaessa kuitenkin aika pieni osa äänistä saattaa olla vapaita kieliä. Telen ja Les Paulin kohdalla tilanne saattaa kääntyä toisin päin, jos sama G-sointu otetaan ylempää kaulalta. Lisäksi sustainiin vaikuttaa kaulasta mahdollisesti löytyvät kuolleet kohdat. Puisessa soittimessa näkisin, että joka kohdassa on tuota kuolleisuutta mutta sen määrä vain vaihtelee. Niinpä loppujen lopuks sustaini-mittaus pitäisi tehdä joka äänellä erikseen ja kattavalla kirjastolla erilaisia sointuja eri kohdista. Mielellään ei ihmiskädellä painettuina vaan jollain muulla. Saaduista tuloksista sitten laskettais joku keskiarvo. |
J.Hollström 21.08.2007 15:11:31 | |
---|
Niinpä loppujen lopuks sustaini-mittaus pitäisi tehdä joka äänellä erikseen ja kattavalla kirjastolla erilaisia sointuja eri kohdista. Mielellään ei ihmiskädellä painettuina vaan jollain muulla. Saaduista tuloksista sitten laskettais joku keskiarvo. Mielestäni asiaa pitäisi lähestyä hieman teoreettisemmin, ja mitata maailman kaikkien kitaroiden keskimääräinen sustaini, jokaiselta nauhalta, jota mittaustulosta pidettäisiin referenssipisteenä. Tähän sitten verrattaisiin testirobotin mittaama keskiarvollinen sustaini kustakin kitarasta prosenttilukuna kolmen desimaalin tarkkuudella, ja se arvo painettaisiin kitaran lapaan courier fontilla, niin että keskimääräinen kitaristi tietäisi, millaisen kitaran on hankkimassa. That's it, but not shit. |
ReBeat 21.08.2007 15:21:10 | |
---|
Itse lähestyit asiaa jo teoreettisemmin kuin minä. Kukas oli joskus kuuluttamassa, että soundiakaan ei pidä kuunnella yksittäisistä äänistä vaan soitosta, koska soitto on soundi. Mä sanon tohon, että ei sustainikaan ole G-sointu. Siksi koitin palauttaa hommaa vähän teoriatasolta siihen, että millä on merkitystä käytännössä. Keskiarvoilla on. |