Aihe: Tokai LC-85 S: Kaulan maalaus ja lakkaaminen
1
Samppa78
02.04.2007 10:40:21
Moi,

mä ostin noin viikko sitten Helsingin Musamaailmasta Tokai LC-85 S -kitaran, jossa otelauta on ebenpuuta ja kaula mahonkia. Mä tässä olen miettinyt, että kun siinä on öljykaula, eli siinä näkyy sen kaulan puupinta, niin olisiko sitä enää mitenkään mahdollista maalata, esim. vesiliukoisella maalilla(musta) ja sen jälkeen lakata se jollakin kestävällä/kovalla lakalla?

Mielestäni kaula istuu erittäin hyvin, koska siinä on sitä ebenpuuta, mutta minä pidän kyllä enemmän sellaisesta kaulasta, joka on samanvärinen kuin kitaran body ja että siinä on hyvä/kestävä lakkapinta. Olisiko tälläinen operaatio mahdollista ja missä sellaisen operaation voisi teettää?

OFF TOPIC: Sellaista vielä, että kun se ko. kitara(Tokai) on tehty Japanissa, ja siinä kitarassa on liimakaula, niin kuinka kestävää/hyvää liimaa Tokain tehtailla käytetään niiden kaulojen liimaamisessa?
"Tie musiikin sydämmeen käy soittamisen kautta." -Samppa78
jsvenn
02.04.2007 11:19:45
Tietenkin voit yrittää maalata, mutta vesiliukoinen maali ja kova lakka eivät tavallisesti sovi yhteen. Siis maali krymppaantuu lakan liuottimen takia. Vesiohenteinen lakka taas ei ehkä ole oikein liukas ja tarpeeksi vahva kitaran kaulaan.

Siis pari ehdotusta:
Paras vaihtoehto mielestäni olisi hioa öljyt pois kostealla vesihiomapaperilla ja petsata kaula mustalla pestsillä. Petsauksen teet useampaan kertaan välillä vähän hioen vesihiomapaperilla (värin tasaus). Lakkauksen voit sitten tehdä mielesi mukaan kirkkaalla lakalla. Suosittelen nitroselluloosalakkaa ohuelti 5...6 kerrosta. Välihionnat joka toisen kerroksen jälkeen. Viimeisenä vaiheena pinnan hionta vesihiomapaperilla sileän himmeäksi, jonka jälkeen kiillotus pulituurilla. Kokeile menetelmää harjoituspalikkaan. Voit vielä tehdä loppukiilloituksen hiontatahnalla. Vesihiontapaperia tarvitset esim. #320, #600 ja #800. Hiontapaperin ei tarvitse olla liiankaan hienoa, koska silloin pulituuri ei kunnolla kiillota pintaa. Hienoimmalla hiot ennen pulituurilla kiillotusta (katso googelsta ranskalainen kiilloitus).

Toinen kokeilemani tapa saada musta lakkapinta on käyttää Tikkurilan mustaa petsilakkaa 2..3 kerrosta välillä hioen. Petsilakkapintaa en ole sivelemällä saanut täysin peilikirkkaaksi, joten viimeistelyn olen tehnyt Schooner venelakalla (2..3 ohutta kerrosta), joka laskeutuu hyvin ja pinta on kiiltävä. Näitä öljypohjaisia lakkoja voi hieman ohentaa liuottimella, jotta pinta onnistuisi käsinlevityksellä. Kokeile palikkaan, ennen kuin rupeat kaulan kimppuun. Ruiskulevitys olisi käyttökelpoinen, mutta muutenkin pinta onnistuu. Öljylakat kovettuvat hitaasti, joten käsittelyt vievät aikaa. Öljylakat olen tavallisesti levittänyt kuluneella pumpulikangastupolla, jolloin siveltimen karvoja ei jää lakkaan. Öljylakkaa ei voi enää killottaa jälkikäteen.
Samppa78
02.04.2007 12:17:26
OK, kuulostaa kyllä kieltämättä aika haastavalta, mutta katsotaan mitä tulee.. :)

Tietääkö kukaan, että missä(ammattilaisen luona) tälläisen operaation voisi teettää, mielellään Etelä-Suomessa? Kuinka paljon lakalla ja öljyllä on sitten eroja, jos puhutaan vaikka esim. lian hylkimisestä ja kolhiintumisesta?
Zealot
02.04.2007 12:36:32
Tuolla Elektroniikka- ja soitinrakennuspalstalla saattaisivat tietää näistä asioista enemmän. Suosittelen sieltä kyselemään.
Coma Song for the wounded.
Samppa78
09.04.2007 11:15:42
Sitä vaan vielä, että minkälaista liimaakamaa ne siellä Japanissa, Tokain tehtailla, käyttävät esim. Tokai LC-85 S(LC-80 S):n kaulassa? Onko öljyttykaula esim. yhtä kestävä kuin lakattukaula(kestävyys, kolhuilta suojaus, kaulanpito bodyssa yms...)?
Montakohan vuotta sellainen kitara kestää, jossa on öljyttykaula?
Hiku
09.04.2007 13:20:06
Onko öljyttykaula esim. yhtä kestävä kuin lakattukaula(kestävyys, kolhuilta suojaus, kaulanpito bodyssa yms...)?
Montakohan vuotta sellainen kitara kestää, jossa on öljyttykaula?

Kaulan kaulataskussa pysymisellä ei ole mitään eroa öljytyn ja maalatun kaulan välillä. Toki maali ja lakka on kovempaa kuin pelkkä öljy, joten öljykaulaan tulee helpommin kolhuja, tosin ei tuosta stressiä kannata ottaa. Öljykaula kestää vuosia, mutta sitä pitää hoitaa esimerkiksi öljyämällä sitä säännöllisesti.
Deus de vida longa aos meus inimigos. Para que possam ver de pe minha vitoria.
Samppa78
09.08.2007 12:39:18
Kuinka monta vuotta sellainen öljyttykaula kestää kovassa/ei niin kovassa käytössä?
HOJO!
McNulty
09.08.2007 12:49:03 (muokattu 09.08.2007 13:08:49)
Ohimennen vain kuittaan, että tuota Tokain LC85S-mallia saa myös lakatulla kaulalla. Kyseessä on silloin se "ei Zakk Wylde kopio" eli se normaali vaahterakantinen Tokai LC85-sarjanen. Oi miksi et sijoittanut siihen? Mikkejä kun kuitenkin voi vaihdella ihan kotikonstein, ilman suurempia hiomisia ja lakkaamisia.

Kaulaan on mielestäni vaikea saada itse ruiskutettuna hyvä ja valumaton pinta. Tai no, ei se vaikeaa ole mutta siihen menee aikaa kun ohuita kerroksia vetää pintaan ja antaa aina kuivua.

Kyllä öljytty kaula kestää käytössä jos sitäkin muistaa aina silloin tällöin putsata ja pyyhkiä. Ja voihan sen öljykäsittelyn toistaa tarvittaessa. Huokoinen mahonki on muuten kova poika hörppään öljyjä ja osmoja pinnasta.
Tottakai olen järjissäni - pienet äänet sanovat niin!
Numb
09.08.2007 12:49:48

Ei se kesto ole ongelma. Öljy on yleinen viimeistely kauloissa. Se vaatii vähän lisää öljyä aina silloin tällöin soiton määrästä riippuen.
Gattubi ö skugi, bing bong bang -Remu Aaltonen --- Se pitää vetää niig skibbadibbaboungboung skäppidäbbi ticotico hei groopie dountsu teik mai hair de bäng bäng bong! -LamaAjanElvis
Samppa78
11.08.2007 12:22:37 (muokattu 11.08.2007 12:39:03)
Mulla on SIIS se ei ZW -malli öljykaulalla, EI ZW -mikeillä ENKÄ aio vaihtaa Wylde -settiä!! Öljyttykaula tuntuu mielestäni paremmalta kuin lakattu..Ja sillä kaulan kestolla tarkoitin että kuinka monta vuotta se pysyy yhtä paksuna ja hyvä kuntoisena.

EDIT: Mikä olisi sitten sellainen hyvä öljy, jolla kannattaisi öljytä se kaula? Ei varmaan mitään rypsiöljyä tms..Entä minkälaisia "työkaluja" sitä öljyämistä varten tarvitaan, jotta se öljyäminen onnistuisi kunnolla?
HOJO!
trih
11.08.2007 13:28:52
Mulle on sanottu että öljykaulaa ei voi enää maalata.
Kitara basson tontille ja basso naapurin tontille.
mattim
11.08.2007 22:28:35 (muokattu 11.08.2007 22:29:13)

Moi,

mä ostin noin viikko sitten Helsingin Musamaailmasta Tokai LC-85 S -kitaran, jossa otelauta on ebenpuuta ja kaula mahonkia. Mä tässä olen miettinyt, että kun siinä on öljykaula, eli siinä näkyy sen kaulan puupinta, niin olisiko sitä enää mitenkään mahdollista maalata, esim. vesiliukoisella maalilla(musta) ja sen jälkeen lakata se jollakin kestävällä/kovalla lakalla?

Mielestäni kaula istuu erittäin hyvin, koska siinä on sitä ebenpuuta, mutta minä pidän kyllä enemmän sellaisesta kaulasta, joka on samanvärinen kuin kitaran body ja että siinä on hyvä/kestävä lakkapinta. Olisiko tälläinen operaatio mahdollista ja missä sellaisen operaation voisi teettää?

OFF TOPIC: Sellaista vielä, että kun se ko. kitara(Tokai) on tehty Japanissa, ja siinä kitarassa on liimakaula, niin kuinka kestävää/hyvää liimaa Tokain tehtailla käytetään niiden kaulojen liimaamisessa?

Mulla on tommonen 85LC-S maalatulla kaulalla, katellaan vaihtoa ?

Matti
Samppa78
21.08.2007 21:12:31
Sori, mattim, no deals!
HOJO!
Pehvanssi
21.08.2007 21:16:51
Tohon liima asiaan voin sanoa notta ihan samantyyppisiä liimoja ne siellä Japaniassa käyttää kuin missä tahansa muuallakin maailmassa. Eli ihan hyvät liimat siinä varmastikkin on.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)