Aihe: Fender Telecasterin tiedot ym.
1
*Ace*
28.08.2007 19:25:46 (muokattu 28.08.2007 19:27:21)
Olen aikonut kitaran jossain vaiheessa rakentaa, ja nyt kattelen eri vaihtoehtoja, joten jos joku viitsisi kertoa ainakin nämä asiat telestä: (keräsin näitä jostain kitaran rakennus FAQ:sta)

Scale
Neck width at body and nut
Neck radius
Fingerboard radius
Body shape, thickness and contouring
Neck-to-body-joint
Neck angle and bridge height
Head angle and shape
Truss rod
Binding

Sit jos vois vielä suomentaa noi varmuuden vuoks...

EDIT: Olisi voinut laittaa tän kyllä tuonne soitinrakennus puolelle ehkä...
Joees
28.08.2007 19:35:50
Olen aikonut kitaran jossain vaiheessa rakentaa, ja nyt kattelen eri vaihtoehtoja, joten jos joku viitsisi kertoa ainakin nämä asiat telestä: (keräsin näitä jostain kitaran rakennus FAQ:sta)

Scale
Neck width at body and nut
Neck radius
Fingerboard radius
Body shape, thickness and contouring
Neck-to-body-joint
Neck angle and bridge height
Head angle and shape
Truss rod
Binding

Ja olisit voinut mennä fender.com sivulle ja katsoa nuo tiedot sieltä...
Ja sitäpaitsi, jos itse rakennat niin eikö se radius kannata vääntää sen mukaan mistä itse diggaat? Ja mikäli rakentaa aiot, niin olis ehkä niinkin perusjuttu hyvä tietää kuin että minkälaisia kaulaliitoksia 99% fendereissä on? Niinkuin kaikki muutkin tuossa.
Loafers Musiikkia sulle ja mulle
Hello punks!
McNulty
28.08.2007 20:22:28 (muokattu 28.08.2007 20:25:12)

Scale
Skaalan pituus 25,5 tuumaa (eli soivan kielen pituus)
Neck width at body and nut jaa'a... tähän en osaa suoralta kädeltä vastata, kyseessä siis kaulan/otelaudan leveys rungon puolelta ja satulasta (nut).
Neck radius Ei puhuta radiuksesta vaan countourista tai neck shape-termistä. 50s malleissa Soft-V ja paksu U, 60s malleissa C-shape ja 70s malleissa U-profiili. Kyseessä siis kaulan "takaosan" muoto.
Fingerboard radius otelaudan kaarevuus ja se vaihtelee, 7,25 tuumasta aina 16 tuumaan asti. Jos haluat vintage-meininkiä niin tuo 7.25" on juurikin se oikea. Mitä pienempi luku, sen kaarevampi otelauta.
Body shape, thickness and contouring Body shape eli rungon muoto on tietysti Telecaster (eli singlecut body), paksuudesta ei tietoa ja countouringia ei rungossa ole. Siinä ei siis ole kädelle ja mahalle loivennuksia kuten Stratoissa.
Neck-to-body-joint Ilmeisesti tämä tarkoittaa minkä nauhan kohdalta kaula liitetään runkoon. Eikös se ole Telecasterissa joku 15-17. nauha josta tuo liitos alkaa?
Neck angle and bridge height Kaulakulmasta ei tietoa, mutta telen talla tulee ihan runkoon kiinni ja siinä on säädettävät tallapalat joilla kielten korkeutta voi säätää.
Head angle and shape Lavassa ei ole kulmaa, se on suora. Se kielten kulma tehdää string retainer-nimisillä "kieliohjureilla" satulalta virittimille. Muotohan nyt on Telecaster, eli se perus penis :)
Truss rod Tämä tarkoittaa kaularautaa. Sen säätöruuvi tulee 50s ja 60s malleissa kaulamikin puolelle. 70s malleissa lavan puolelle Bullet-tyylillä.
Binding Perinteisessä telecasterissa ei ole bindauksia, eli reunalistoja. Joissain 60-luvun Telecastereissa on ollut rungossa bindaus sekä kannessa että takana. Reunalistat saa jos haluaa, vaikka otelautaan ja lapaankin... se, onko se enää sitten Telecaster on toinen kysymys.

No, kun luet mitä olen kirjoittanut niin homman pitäisi hieman selkeytyä.

Jep.
Tottakai olen järjissäni - pienet äänet sanovat niin!
*Ace*
29.08.2007 20:29:05
Skaalan pituus 25,5 tuumaa (eli soivan kielen pituus)
jaa'a... tähän en osaa suoralta kädeltä vastata, kyseessä siis kaulan/otelaudan leveys rungon puolelta ja satulasta (nut).
Ei puhuta radiuksesta vaan countourista tai neck shape-termistä. 50s malleissa Soft-V ja paksu U, 60s malleissa C-shape ja 70s malleissa U-profiili. Kyseessä siis kaulan "takaosan" muoto.
otelaudan kaarevuus ja se vaihtelee, 7,25 tuumasta aina 16 tuumaan asti. Jos haluat vintage-meininkiä niin tuo 7.25" on juurikin se oikea. Mitä pienempi luku, sen kaarevampi otelauta.
Body shape eli rungon muoto on tietysti Telecaster (eli singlecut body), paksuudesta ei tietoa ja countouringia ei rungossa ole. Siinä ei siis ole kädelle ja mahalle loivennuksia kuten Stratoissa.
Ilmeisesti tämä tarkoittaa minkä nauhan kohdalta kaula liitetään runkoon. Eikös se ole Telecasterissa joku 15-17. nauha josta tuo liitos alkaa?
Kaulakulmasta ei tietoa, mutta telen talla tulee ihan runkoon kiinni ja siinä on säädettävät tallapalat joilla kielten korkeutta voi säätää.
Lavassa ei ole kulmaa, se on suora. Se kielten kulma tehdää string retainer-nimisillä "kieliohjureilla" satulalta virittimille. Muotohan nyt on Telecaster, eli se perus penis :)
Tämä tarkoittaa kaularautaa. Sen säätöruuvi tulee 50s ja 60s malleissa kaulamikin puolelle. 70s malleissa lavan puolelle Bullet-tyylillä.
Perinteisessä telecasterissa ei ole bindauksia, eli reunalistoja. Joissain 60-luvun Telecastereissa on ollut rungossa bindaus sekä kannessa että takana. Reunalistat saa jos haluaa, vaikka otelautaan ja lapaankin... se, onko se enää sitten Telecaster on toinen kysymys.

No, kun luet mitä olen kirjoittanut niin homman pitäisi hieman selkeytyä.

Jep.

Kiitos näistä! :)
papitsu
29.08.2007 21:11:17
Ilmeisesti tämä tarkoittaa minkä nauhan kohdalta kaula liitetään runkoon. Eikös se ole Telecasterissa joku 15-17. nauha josta tuo liitos alkaa?

Minä taas käsitin tuon kaulaliitoksena. Joka siis tietenkin on bolt-on, pulttikaula. Yleensä ovat kaulat kiinni neljällä pultilla, joissain tietyissä malleissa myös kolmella.
PUNK OUT WITH YOUR CUNT OUT!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)