Aihe: Jazz lootan parantelusta
1 2
jone
20.06.2007 01:08:42
Ostin viime talvena Ibanezin Artcore sarjan AF125 NT mallin.Hintaansa nähden kitara on mielestäni todella laadukasta työtä,huolimatta siitä,että se on valmistettu kiinassa.
Puutyö on uskomattoman siistiä.Ei yhtään kohtaa,jota voisi osoittaa sormella.Nauhojen viimeistelykin on parempaa kuin huomattavasti kalliimmissa peleissä.
Miksikö siis kirjoittelen?No,jossain on varmasti täytynyt tinkiä,kun hinta on mikä on.Sähkökitaroiden sähköpuoli on minulle melko vierasta,joten ajattelin kysyä,onko tämän kitaran mikki ja sähköpuolta mahdollista parannella?
Kitara tyydyttää laadullisesti niin ulkonäön kuin soitettavuudenkin kannalta,joten ei tunnu mielekkäältä satsata vielä Gibsoneihin.
Minkälaisia mikkejä kannattaa kokeilla ja mistä niita on saatavissa?
Koska pidän pehmeästä ja tummasta soundista,kaulamikin osuus tuntuisi merkityksellisemmältä.
jsvenn
20.06.2007 08:34:38
Mie hankkisin siuna kaulamikiksi gibsoneissa käytettävän 57 classic-humbukkerin. Sillä pääset varmaan aika lähelle tavoittelemaasi äänensävyä. Soittokaverini kokeili omassa L-5 Wessissään muitakin humppuja, mutta palasi aina kuitenkin kiltisti alkuperäiseen. En ole omassani kokeillut muita vaihtoehtoja, vaan olen tyytynty alkuperäiseen. Tällä soittokaverilla on toinen boksi, jossa on sekä humbuker että kopan sisäinen mikki, mutta ei se sen kummempi tuntunut olevan. Siinä piti olla etuvahvistin, jos aikoi soittaa sen sisäisen mikin kautta. Olen kokeillut muissa koppakitaroissani Kent Armstrongin minihubukkereita, Schallerin jatsimikkiä, De Armond säädettävää yms., mutta lopputulos ei ole ainakaan parempi. Näitä gibsonin humbukkereita saat varmaan monesta musiikkiliikkestä tai tilattuna T-kaupasta, torillakin niitä on näkynyt. Näissä koppakitaroissahan kierto on ongelma kovaa soitettaessa, mutta en tiedä kuinka herkästi Iba lähtee vinkumaan. Omasta mielestäni optimi olisi, että kitaran luonnollinen ääni akustisena kuuluisi soitettaessa tasapainoisesti vahvistetun äänen kanssa.
jone
20.06.2007 18:55:04
Kiitos vinkistä.Täytynee ryhtyä etsiin kyseistä mikkiä kunhan juhannuksesta selvitään.
Mainitsit kaveris Wessistä,Gibson arvatenkin.Ibassani on 25 tuumanen skaala,joka tuntuu paremmalta,kuin täysmittanen.Mielessä onkin pyörinyt hommata vieläkin lyhyt skaalaisempi soitin,elikkä Epillä on mallistossaan kopio Gibsonin Byrdland mallista jossa on 23,5 tuuman skaala.Se tuntus aika passelilta tälläiselle pienempi räpyläiselle soittajalle.Ei tarvis aina olla kapoa kaivamassa.
Minkähänlaista tuo Epiphonen laatu mahtaa olla?Nettisivuilta kyllä löytyy kovasti kehuja
että jopa Gibsonin laatukaan ei olisi välttämättä ylivoimaista siihen nähden.Hinta kylläkin tavoittamattomissa.Toomanni näkyy myyvän kyseistä Epiä hintaan 2666 €.
Onkohan kellään kokemuksia?
blues swing
21.06.2007 00:43:17
Kiitos vinkistä.Täytynee ryhtyä etsiin kyseistä mikkiä kunhan juhannuksesta selvitään.
Mainitsit kaveris Wessistä,Gibson arvatenkin.Ibassani on 25 tuumanen skaala,joka tuntuu paremmalta,kuin täysmittanen.Mielessä onkin pyörinyt hommata vieläkin lyhyt skaalaisempi soitin,elikkä Epillä on mallistossaan kopio Gibsonin Byrdland mallista jossa on 23,5 tuuman skaala.Se tuntus aika passelilta tälläiselle pienempi räpyläiselle soittajalle.Ei tarvis aina olla kapoa kaivamassa.
Minkähänlaista tuo Epiphonen laatu mahtaa olla?Nettisivuilta kyllä löytyy kovasti kehuja
että jopa Gibsonin laatukaan ei olisi välttämättä ylivoimaista siihen nähden.Hinta kylläkin tavoittamattomissa.Toomanni näkyy myyvän kyseistä Epiä hintaan 2666 €.
Onkohan kellään kokemuksia?

Mulla on halvempi Epi Joe Pass Emperor II, tehty Koreassa. Ihan laadukas kitara ja jos jotain vaihdan siina niin ne on ne mikit noihion mainittuihin 57 Classiceihin. 2666 Euroa Epiphonesta kuulosta kylla aika paljolta...
jsvenn
21.06.2007 23:42:13
Testailin tässä keväällä edellä mainitsemani kaverini Epin Byrdlandia ja hyvältä se tuntui minustakin. Skaala oli äkkiseltään aika lyhyt, mutta varmasti siihen tottuisi nopeasti. Kaula oli hyvin käteenkäyvä ja muutenkin kitara oli tasapainoisen tuntuinen. Kokeilukappale oli luonnonvärinen ja tosi siistiä työtä. Koppa on ohut, joten akustiset äänet eivät ole ihmeelliset, mutta sähköisestihän noita enimmäkseen soitetaan. Tilannehan on ihan sama Gibsonin L-5 ja super 400 jatsipurkkien osalla. Nekään eivät akustisesti soitettuna ole paljoakaan kummemmat. Kiinalaiset käsintehdyt Eastmanit ovat varteenotettava vaihtoehto, jos haluaa akustista ääntä. Sellaisen saa kait suunnilleen Epin Byrdlandin hinnalla.
jukpel
24.06.2007 00:57:46 (muokattu 24.06.2007 01:59:32)
Nyt meet Jone kyllä aika limiteillä, sillä Iban Super 58 Custom-mikit ovat maailmalla melko hyvässä maineessa.Testasin itsekin ko. af 125:sta hiljattain ja totesin, että mikkien preesens sekä dynamiikka toimivat mielestäni upeasti, varsinkin kun muistaa kyseessä olevan keskihintaluokan (700-800 e) kitaran. Testasin samalla kertaa niitä Iban 400 euron halpis-jazzlaatikoita ( joissa on eri mikit ) ja ero niihin oli kyllä elektroniikan osalta aika selvä. Puutyöt noissa Iban kaikissa Kiinan jazz-skitoissahan ovat, kuten totesit, loistotyötä. Samoja Super 58 custom-mikkejähän käytetään myös Iban premium skeboissa, joten ihan paskoista elektromagneettisen värinän tulkeista ei liene af 125:ssa kyse...

Tummempaa soundia löytyy tone (sic!)-säädöillä. Jos ne ei sittenkään mielestäsi riitä, hanki hyvälaatuinen graafinen eq-poljin (noin 100 e), niin soundispektrit irtoaa täysin uusiin ulottovuuksiin. Itse olen olen kaikkien soittovuosien jälkeen erittäin tyytyväinen edelleenkin omaan Bossin GE 7:kaan.

Mieti siis vielä vähän: mikkien vaihto, esim. Gibsonin 57 classic:it x 2 ( thomann: 155 e/ kpl + postikulut) sekä työt osaavalla ammatilaisella (hatusta heitetty arvio väh. 150-250 e). Ihan oikeesti, kantsiiko maksaa miltei saman verran, kuin koko skebasi maksoi?

Huomasin profiilistasi, että ilm. soittelet jazz-lootaasi sinänsä kunnioitettavalla AER:lla, mutta toimiiko se akustiseen soittoon tarkoitettuna vahvistemena ihan oikeesti bluesiin? Varsinkaan kasituumaisella kajarilla. Ehkäpä vika ei olekaan skitan mikeissä, vaan seuraava sijoituksesi onkin ihka oikea putkivahvistin kunnon kajareilla?

Toisaalta rahahan on vanha keksintö ja kaikki soittojupinat ovat raha-/mielipidekysymyksiä, joskus kyse on jopa psykoakustiikasta korvien välissä. Saatan itsekin näissä em. kommenteissani olla silti ihan hakuteillä.

Ehkä sinuna hankkisin sittenkin Howard Robertsin...
Alphie
24.06.2007 12:38:04
Mieti siis vielä vähän: mikkien vaihto, esim. Gibsonin 57 classic:it x 2 ( thomann: 155 e/ kpl + postikulut) sekä työt osaavalla ammatilaisella (hatusta heitetty arvio väh. 150-250 e). Ihan oikeesti, kantsiiko maksaa miltei saman verran, kuin koko skebasi maksoi?

Öö, tota... Missä saa maksaa 150€ pelkästä mikkien vaihtamisesta? :D Amfisoundilla esim. on elektroniikkatyöt alkaen 10€ eikä mikkien vaihto ole niitä vaativimpia. Ja tietty homman voi tehdä itsekkin.
jone
24.06.2007 12:43:17
Kiitos kommenteista Jukpel.Syy kyselyyni perustui siihen,että en ollut tietoinen Iban mikkien laadusta verrattuna Gibsonin humppareihin,joten otampa vaarin tietämyksestäsi ja säästän rahat mainitsemasi vahvaripuolen paranteluun. Oot ihan oikeessa siin,että AER ei ole akustisten toistoon suunniteltuna paras mahdollinen sähkökitaralle.Huomasin uudessa Riffin numerossa mainoksen Voxsin juhlavuoden tarjouksesta AC 15 CC.595 €.
Mitä mieltä oot kyseisestä pelistä.Kitarakombot on sen verran vieraita,että en tiedä mistä peleistä lähtee hyvät jazz-soundit.
Jone
valdemberg
24.06.2007 13:24:55
Mulla on halvempi Epi Joe Pass Emperor II, tehty Koreassa. Ihan laadukas kitara ja jos jotain vaihdan siina niin ne on ne mikit noihion mainittuihin 57 Classiceihin. 2666 Euroa Epiphonesta kuulosta kylla aika paljolta...

Mulla oli tällainen Epi myös, tallamikin kun vaihdoin Duncanin 59 niin sen jälkeen se vietiinkin jo käsistä. Sinänsä sama minkä vanhan liiton bukkerin noihin laittaa, aina toimii. Ei noissa alkuperäisissäkään varsinaista valittamista ollut, varmaan olisi ajan kanssa tuo tallamikkikin kypsynyt vaan enpä malttanut odottaa..

V.
If God came down to Earth in the form of Man again, He'd play football for England. -Ian Marson-
Joees
24.06.2007 17:47:39
Öö, tota... Missä saa maksaa 150€ pelkästä mikkien vaihtamisesta? :D Amfisoundilla esim. on elektroniikkatyöt alkaen 10€ eikä mikkien vaihto ole niitä vaativimpia. Ja tietty homman voi tehdä itsekkin.

Homman voi toki tehdä itsekin. Tässä tapauksessa suosittelen pitkää pinnaa ja aikaa jos meinaa kyseisen operaation itse tehdä ilman että on aiemmin vaihdellut mitään.
Loafers Musiikkia sulle ja mulle
Olen toisinaan piikki sun persauksissasi.
kimurantti1
24.06.2007 18:39:02
Öö, tota... Missä saa maksaa 150€ pelkästä mikkien vaihtamisesta? :D

Ootkos koittanut ikinä vaihtaa mikkejä puoliakustiseen? ;-)
Hyvää musiikkia? Käy vaikka tuolla: http://www.piecemakerband.com :-)
jsvenn
25.06.2007 13:59:23
Hei Jone,
Suosittelen vahvistimeksi Fenderin blues jr. Siinä on hyvä pauhdas soundi ja se on tarvittessa helppo kuljettaa eikä hintakaan ole kovin paha. Testaa jossakin niin tiedät mitä tarkoitan. Vaihdoin profiilini kuvat, niin näet millä soittelen. Kuvissa on osa jatsi/bluespurkeistani. Olen väsäillyt omaan junnuuni uutta boksia, koska halusin vaihtelun vuoksi testailla eri kaiuttimia, eivätkä kaikki mallit mahtuneet vakiolaatikkoon. Toisaalta odotan uudelta isommalta laatikolta enemmän matalien äänien toistoa ja erottelukykyä. Saas kuulla, kunhan saan laitteet sisään.
jone
25.06.2007 14:28:39
Moi Jsvenn.
Kiitti vinkistä.
Tosi hieno kokoelma jazz-boxeja.
Sammo
25.06.2007 15:05:40
Vaihdoin profiilini kuvat, niin näet millä soittelen.

Aivan mahtava tuo Wes !! Ihan uteliaisuuttani kysyn, siinahän on kokopuukansi, ja oon ihmetellyt onko sen (akustinen/sähköinen) soundi lähempänä "laminaattikansi+kiinteä humppari"-kitaraa kuten ES-175 vai perinteistä "kokopuukansi+kelluva mikki" - jazzlootaa (niinkuin esim. Eastman tai vaikkapa Gagnon joka löytyy mun omakuvasta) ??
"Facts are meaningless. You could use facts to prove anything that's even remotely true." - Homer S
jsvenn
25.06.2007 15:40:40
Tietääkseni gibsoneissa on kokopuukansi. Wes-mallissa on aika "rouhea" blues(jatsi)ääni akustisesti soitettaessa. Tosin siinä on hiomattomat 0.12 sarjan kielet. Super 400-mallissa on taas avoimemmat ja pehmeämmät äänet, kun siinä miulla on hiottu 0.13 kielisarja. Akustiseti kummassakaan ei ole samanlaista sustainia kuin kelluvamikkisissä Eastman-koppakitaroissa. Mitä olen vierestä kuunnellut, Eastmanit soivat hyvin akustisestikin. Kumpikin Gibsonin malli toimii parhaiten vahvistettuna (tietty vain miun mielipide). Aitoa ES-175:ttä en ole kokeillut, mutta miulla on kuvassa näkyvä Iban FA-100, joka on rakenteeltaan samankaltainen (laminoitu rakenne). Siinä ei sinällään ole kovinkaan voimakkaat akustiset äänet, mutta se toimii hyvin vanhoilla Iban super 70 mikeillä vahvistettuna eikä ole kovin herkkä kiertämään. Olen kokenut, että vanhat Levinin koppakitarat soivat akustisestikin kivasti ja ne ovat kauttaaltaan kokopuurakenteisia. Levineillä tulee useimmiten soitelluksi käpällä, kun silloin ei tarvita kuin pikkuisen vahvistusta.
jone
25.06.2007 18:35:03
Iban af125 mallissani tuli mukana päällä olleen tune-o.matic tyyppisen metallivaluisen kielisillan lisäksi ruusupuusta veistetty siltakappale.Metalliversio aiheutti ongelmia,kun soitan enimmäkseen boom-chickailu biisejä ( Travis, Atkins jne. ) joissa alakielet dempataan kämmensyrjällä.Alakielien säätöpalat purivat suht kipeesti kämmensyrjään,joten vaihdoin tilalle tuon puuversion.Soitto luistaa nyt ilman kivistyksiä ja mielestäni kitaran akustinen soundi muuttui hieman voimakkaammaksi.Noissa Jsvenin
gibsoneissa näkyy olevan myös metalliset kielisillat,onks kellään havaintoja tälläisista seikoista?
blues swing
25.06.2007 22:46:53
Ehkäpä vika ei olekaan skitan mikeissä, vaan seuraava sijoituksesi onkin ihka oikea putkivahvistin kunnon kajareilla?

Tosi hyva pointti! Itsella kesti noin 25 vuotta enne kuin ymmarsin taman. Mun halvimmatkin kitarat kuulostaa tosi hyvilta kunnon vahvistimen lapi.

Kannattaa ehdottomasti tsekata Fenderin putkivahvistin tarjonta. Mull on itsella Blues Jr ja Deluxe Reverb Reissue ja panin itseasiassa tanaan tilaukseen myos Princeton Recording Ampin. DRRI hakkaa Blues Juniorin helposti mutta Jr. ei ole huono ollenkaan, varsinkin kun jos siina on niita ns. BillM modauksia, mun varkissa on tone stack mod, twin middle mod ja bias mod.
jsvenn
26.06.2007 12:20:47
Olen myös huomannut, että puinen kielisilta antaa metalliseen verrattuna voimakkaamman akustisen äänen. Wessissä oli tuo metallinen uutena. 400:ssa oli ebenpuinen(visusti tallessa), mutta sen vaihdoin, koska metallisella oli helpompi hienosäätää kulloisellekin kielisatsille. Levinin royaleissani ovat puiset, koska niitä soittelen yleensä akustisesti, Levinin dansantissa on metallinen. Myös FA-100:ssa on metallinen, siinäkin intonaation takia. Kieliä vaihdettaessa ei aina tiedä etukäteen, kuinka irtonainen kielisilta lopulta pitäisi sijoittaa. Helpompaa on siirrellä ruuveilla tallapaloja kuin koko siltaa. On tietysti makuasia millaista kielisiltaa käyttää, mutta mielestäni puinen on paras.
Sammo
26.06.2007 13:32:51
Kiitos selvennyksestä, jsvenn (ja muutkin) !!

Akustiseti kummassakaan ei ole samanlaista sustainia kuin kelluvamikkisissä Eastman-koppakitaroissa.
Tuo on mun mielestä melkeimpä paradoksi ... melkein kaikki minun suosikkijazzarit (muutkin kuin kitaristit) fraseeraa enemmän staccattona kuin legatona jolloin ylenmääräinen sustain saattaa olla jopa haitaksi. Tästä esimerkkeinä vaikkapa Benson, Martino ja Joe Pass. Ja harvalla maailmanluokan staralla taitaa käyttökitarana kelluvamikkinen-kokopuukantinen-koppakitara tyyliin Benedetto.
"Facts are meaningless. You could use facts to prove anything that's even remotely true." - Homer S
jsvenn
03.07.2007 12:06:55
Moikka Jone ym., Sainpa lopulta Bluesjunnun laatikon kasaan. Äänet ovat tosi hyvät miun käyttötarkoitukseen. Vielä en ole ennättänyt testailla eri kovaäänisillä, nyt siinä on Red Fang. Koppa on mitoiltaan noin 52 x 31...26 x 44. Vaihdoin pari kuvaa siitä omakuvaani. TV Juho
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)