Aihe: Miten efektilenkin piuhat nippuun? 1 2 | |
---|---|
![]() 04.10.2007 12:26:42 | |
Morjens. Miten olisi järkevintä niputtaa kaksi pitkää instrumenttipiuhaa (efektilenkin meno ja paluu välillä nuppi ja pedaalilauta) yhteen? Kiinnitin ne joskus toisiinsa teippaamalla sähköteipillä tasaisin välein, mutta ei se tunnu oikein pysyvän. Tahtovat mennä punnelle teippauksesta huolimatta ja teippien liimapinnatkin näyttävät kuluneen osittain kokonaan pois. Haluaisin ne jotenkin jämäkästi kiinni toisiinsa. Onnistuisiko jollakin kuristesukan tapaisella? | |
![]() 04.10.2007 12:39:07 | |
Morjens. Miten olisi järkevintä niputtaa kaksi pitkää instrumenttipiuhaa (efektilenkin meno ja paluu välillä nuppi ja pedaalilauta) yhteen? Kiinnitin ne joskus toisiinsa teippaamalla sähköteipillä tasaisin välein, mutta ei se tunnu oikein pysyvän. Tahtovat mennä punnelle teippauksesta huolimatta ja teippien liimapinnatkin näyttävät kuluneen osittain kokonaan pois. Haluaisin ne jotenkin jämäkästi kiinni toisiinsa. Onnistuisiko jollakin kuristesukan tapaisella? kokeile nippusitojia Time to play | |
![]() 04.10.2007 12:50:08 (muokattu 04.10.2007 12:50:46) | |
kokeile nippusitojia Nippusiteissä on se huono puoli, että kun ne pitkät sojottavat päät katkoo, niin niistä tyngistä tulee varsin teräviä. Voisi kuvitella että piuhaa kääriessä voi repäistä kätensä niihin..? | |
![]() 04.10.2007 13:07:18 | |
Mä itse laitoin piuhanippuni (3 signaalipiuhaa+midi) vulkanoituvalla teipillä about 20 sentin välein ja hyvin on pysynyt jo monta vuotta. Tuossa teipissä ei ole ollenkaan liimaa vaan se venytetään maksimimittaansa ja rullataan normaalisti kiinni jolloin se vähän ajan päästä muuttuu yhtenäiseksi kumiksi. Kill and kill again - Sightless | |
![]() 04.10.2007 13:51:01 | |
http://muusikoiden.net/dyn/users/29881.jpg Tuossa yksi tapa toteuttaa homma. Siis niissä kahdessa muoviputkessa on laitettu piuhat kulkemaan. Tuo oli tehty edellisen omistajan toimesta, mutta hyvin tuntuu toimivan, kunhan vain merkkaa molempien piuhojen päät kunnolla. Ihan perus Etola-tavaraa vissiinkin tuommoinen kierreputki. Nyt kun tämä kuva ei ole mun ottama, niin kuvan näpsäisijä voi älähtää, jos tarpeelliseksi kokee...... | |
![]() 04.10.2007 13:57:56 | |
Ainakin Ikeasta ja varmaan muistakin kodinkoneliikkeen tapaisista saa sellaista kaiutinkaapeleille tarkoitettua muoviputkea metritavarana, joka on viilletty auki koko matkalta. Semmonen vois toimia hyvin...? Yeah | |
![]() 04.10.2007 13:57:58 | |
Tuossa yksi tapa toteuttaa homma. Siis niissä kahdessa muoviputkessa on laitettu piuhat kulkemaan. Tuo oli tehty edellisen omistajan toimesta, mutta hyvin tuntuu toimivan, kunhan vain merkkaa molempien piuhojen päät kunnolla. Ihan perus Etola-tavaraa vissiinkin tuommoinen kierreputki. Joo just. Tätä muistelen jossain nähneeni itsekin. Saako nuo piuhat tuon kanssa miten hyvin pakettiin? | |
![]() 04.10.2007 13:59:33 | |
Tuota kierre-"putkea" saa tosiaan metritavarana ainakin Teollisuus-Etolasta. Tuollainen parille piuhalle riittävä malli ei maksa kuin parisen euroa metriltä, siitä paksumpi on kyllä sitten jo vähän hintavampaa. Suosittelen kyllä noin muuten, itse olen todennut sen erittäin käteväksi. | |
![]() 04.10.2007 14:25:18 (muokattu 04.10.2007 14:26:08) | |
Joo just. Tätä muistelen jossain nähneeni itsekin. Saako nuo piuhat tuon kanssa miten hyvin pakettiin? Mä en ole kokeillut, kun noi piuhat oli tuossa paketissa valmiina edellisen jäljiltä. =) Mutta 4 piuhaa siinä kulkee oikein passelisti. Nopealla katsomisella näyttäisi kyllä siltä, että paksumpien plugien takia piuha pitää käydä kiertämällä koko kierteen läpi. Kerta-askerteluhan se kuitenkin on..... E: hyvin tukevasti ne siellä kyllä pysyy sitten. Ei mitään ongelmia sen suhteen. | |
![]() 04.10.2007 14:28:28 (muokattu 04.10.2007 14:39:56) | |
Kas, kätevää, kun olin justiinsa itse tulossa samaa ihmettelemään niin täällä olikin aihe ja hyviä vastauksia! E: huomenna tosin joutunee vetämään hätävararatkaisuna teipillä piuhat yhteen, mutta tulevaisuudessa tuo muoviputki olisi hyvä ratkaisu. We've got a fuzzbox and were gonna use it | |
![]() 04.10.2007 14:34:32 | |
Mä olen niputtanut omani (efektien meno ja paluu sekä footswitchin kaapeli) Biltemasta löytyneellä kierteeksi leikatulla putkella. Helpompi konsti löytyy ainakin Claes Ohlssonilta (miten se kirjotetaan?), jossa näin tollasta kyljestä ladattavaa mallia. Ikävä kyllä nuo ovat valkoisia. Jos löytyis mustaa kaapelinkäärettä, niin näyttäisihän se toki paremmalta. :D | |
![]() 04.10.2007 14:37:54 (muokattu 04.10.2007 14:38:48) | |
Semmosta sukkaa. http://petecornish.co.uk/Some%20Wires.JPG Elikkä pujottaa piuhat sukan sisään, laittaa kutistemuovia sukan loppupäihin ja sitten kolvaa liittimet kiinni. Edit. Nippusiteet ja kierteinen putki on hiukka ilkeetä käsitellä ja teippi ri välttämättä kestä. | |
![]() 04.10.2007 14:44:39 | |
Semmosta sukkaa. http://petecornish.co.uk/Some%20Wires.JPG Elikkä pujottaa piuhat sukan sisään, laittaa kutistemuovia sukan loppupäihin ja sitten kolvaa liittimet kiinni. Edit. Nippusiteet ja kierteinen putki on hiukka ilkeetä käsitellä ja teippi ri välttämättä kestä. Hymm... Voiskohan nylonköyttä soveltaa tollaseen. Niissähän on ontto sisusta... Teippais sitten päädyt. Saa vielä eri värejäkin =) Ei näin! >=) | |
![]() 04.10.2007 14:48:29 | |
Semmosta sukkaa. http://petecornish.co.uk/Some%20Wires.JPG Elikkä pujottaa piuhat sukan sisään, laittaa kutistemuovia sukan loppupäihin ja sitten kolvaa liittimet kiinni. Edit. Nippusiteet ja kierteinen putki on hiukka ilkeetä käsitellä ja teippi ri välttämättä kestä. Eipä tuossa kierteisessä putkessa mun mielestä mitään käsittelyongelmia ole pujotuksen jälkeen. Om se sen verran tiivis paketti kuitenkin. Myönnettäköön toki, että tuo Cornishin versio aiheesta on huomattavasti hifimpi. Tosin se tarkoittaa piuhojen juottamista, mitä kierreputki ei kaipaa. Jos metritavarasta on tekemässä, niin sitten on kyllä hienon näköinen viritys. Toinen juttu voi tietenkin olla tuon virityksen metrihinta, mikä nyt ei tosin kovin monella kuitenkaan loputon kynnys ole. | |
![]() 04.10.2007 16:22:52 | |
Semmosta sukkaa. http://petecornish.co.uk/Some%20Wires.JPG Elikkä pujottaa piuhat sukan sisään, laittaa kutistemuovia sukan loppupäihin ja sitten kolvaa liittimet kiinni. Edit. Nippusiteet ja kierteinen putki on hiukka ilkeetä käsitellä ja teippi ri välttämättä kestä. Tuo kyllä näyttää erittäin pro:lta. Uuden tietsikkani powerin johdot on niputettu saman tapaisella sukalla ja toimii kyllä todella hyvin. Tuossa on vaan se, että jos joku yksittäinen johto sattuu vaikka menemään rikki, niin vaihtaminen tulee vähän hankalammaksi.. Tuota kierre-"putkea" saa tosiaan metritavarana ainakin Teollisuus-Etolasta. Tuollainen parille piuhalle riittävä malli ei maksa kuin parisen euroa metriltä, siitä paksumpi on kyllä sitten jo vähän hintavampaa. Suosittelen kyllä noin muuten, itse olen todennut sen erittäin käteväksi. Jahas, Etolan putiikkeja näyttäisi olevan Oulussakin. Täytyypäs käydä tsekkaamassa tarjontaa. | |
![]() 04.10.2007 16:53:19 | |
Yksi vaihtoehto on ostaa moninapakaapelia ja kolvata siitä oma pieni kitaristin snake. Itse tein näin, läjä Neutrikeja, 6 metriä Sommer Cablen nelijohtimista multicore-kaapelia, vähän kahvia ja hirrveä kolvaus. Hyvä tuli, pitäisi ottaa kuvia. Voxiin kun menee kaksi signaalipiuhaa jo inputeihin ja lisäksi vielä efektilenkin piuhat, niin neljän kaapelin nippu oli jo ns. miehekäs. Aiemmin menin nippusiteillä (ei niihin kättään revi kun leikkaa sen ylijäämän kunnolla pois), nykyinen systeemi on kyllä luksusta siihen piuhahelvettiin verrattuna - yksi noin kahden kitarakaapelin paksuinen kaapeli laudasta vahvistimelle. Ainoa fiba, jonka onnistuin harkitsemattomuuksissani tekemään, oli tremolon ja kaiun ohjauspedaalin unohtaminen, sitä varten olisin tarvinnut vielä yhden johtimen. Nyt pitää se piuha vielä vetää erikseen laudasta vahvistimelle. Tosin viisi- tai kuusijohtimista multicorea en mistään löytänytkään ja kahdeksanjohtiminen tuntui tuhlaukselta. Normaalille "efektilenkkiin ja takaisin" -käytölle riittänee esim. tällainen kahden johtimen multicore (vai duocore?): http://www.thomann.de/fi/sommer_cab … id=8cd5d312242891d32730b485f9c75a50 Look behind you, a three-necked guitar! Barry White, I won't let you Barry White | |
![]() 04.10.2007 18:03:22 | |
Yksi vaihtoehto on ostaa moninapakaapelia ja kolvata siitä oma pieni kitaristin snake. Itse tein näin, läjä Neutrikeja, 6 metriä Sommer Cablen nelijohtimista multicore-kaapelia, vähän kahvia ja hirrveä kolvaus. Hyvä tuli, pitäisi ottaa kuvia. Voxiin kun menee kaksi signaalipiuhaa jo inputeihin ja lisäksi vielä efektilenkin piuhat, niin neljän kaapelin nippu oli jo ns. miehekäs. Aiemmin menin nippusiteillä (ei niihin kättään revi kun leikkaa sen ylijäämän kunnolla pois), nykyinen systeemi on kyllä luksusta siihen piuhahelvettiin verrattuna - yksi noin kahden kitarakaapelin paksuinen kaapeli laudasta vahvistimelle. Ainoa fiba, jonka onnistuin harkitsemattomuuksissani tekemään, oli tremolon ja kaiun ohjauspedaalin unohtaminen, sitä varten olisin tarvinnut vielä yhden johtimen. Nyt pitää se piuha vielä vetää erikseen laudasta vahvistimelle. Tosin viisi- tai kuusijohtimista multicorea en mistään löytänytkään ja kahdeksanjohtiminen tuntui tuhlaukselta. Normaalille "efektilenkkiin ja takaisin" -käytölle riittänee esim. tällainen kahden johtimen multicore (vai duocore?): http://www.thomann.de/fi/sommer_cab … id=8cd5d312242891d32730b485f9c75a50 Mitenkäs saat sen piuhan jakaantumaan molempiin plugeihin? | |
![]() 04.10.2007 18:07:18 | |
Tuo kyllä näyttää erittäin pro:lta. Uuden tietsikkani powerin johdot on niputettu saman tapaisella sukalla ja toimii kyllä todella hyvin. Tuossa on vaan se, että jos joku yksittäinen johto sattuu vaikka menemään rikki, niin vaihtaminen tulee vähän hankalammaksi.. Tietsikoiden powereissa on ollut jotain tuon tapaista jo jonkin aikaa. Niissä on kyllä minusta jotain vähän kovempaa ainetta, tohon kitarapiuhaan vois toimia joku kankainen paremmin. Ja tekee kunnon kaapelista ni ei mene niin helposti rikki. Yleensä piuhat menee sieltä plugin juuresta rikki. Jättää parikytä senttiä vapaata piuhan toiseen päähän niin juuresta hajonneet voi korjata pätkäsemällä vähän pois ja kolvaamalla uudestaan. | |
![]() 04.10.2007 18:15:38 | |
Oon tehnyt snaken aiemmin em. muovisella kierresysteemillä. Nykyään käytän kaapelisukkaa, jota Cornishin kuvassakin näkyi. Sitä saa Yleiselektroniikasta eri halkaisijoilla. Piuhat saa pujotettua sukan läpi liittimineen, se nimittäin venyy reilusti. Olen käyttänyt läpimitaltaan noin viisisenttistä sukkaa jonka läpi saa jo pujotettua sähköpistokkeen. Pujottamisen jälkeen sukan voi vetää takaisin alkuperäiseen pituuteen ja paksuuteen. Päihin nippusiteet, vulkkia tai kutisukkaa. Kaapelisukka on parempaa kuin spiraalihässäkkä koska se ei jää kiinni eikä mene helposti solmuun. Pujottaminen ei ole sen hitaampaa kuin spiraaliin pujottaminen. Been there, done that, got the t-shirt. | |
![]() 04.10.2007 20:51:10 | |
Mitenkäs saat sen piuhan jakaantumaan molempiin plugeihin? Kuorin vain sitä päällyskuorta pois, allahan on ihan normaaleja, joskin ohuempia, mikrofonikaapelia vastaavia kaapeleita, joissa on kaksi johdinta ja vaippa. Sitten vain kutisteella nätiksi ne. Koetan saada kuvia noista piakkoin, hyvin ne toimivat. Look behind you, a three-necked guitar! Give a man a fish, and he won't be hungry for a day. Teach a man how to fish and he'll go and buy a stupid hat. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)