Aihe: Vahvistin pätkii; apua vianmääritykseen ja kysymyksiä huollosta! 1 | |
---|---|
![]() 01.09.2007 11:26:40 | |
Otsikko kertonee jo jotain. Eilen keikalla vahvistimeni (VHT Pitbull Super Thirty) alkoi pitämään pätkivää ääntä noin setin puolivälissä. Koska esim. soundcheckissä oli kaikki vielä ok, en osannut kuvitellakaan, että pätkintä johtuu vahvistimesta, ajattelin vian olevan esim. piuhoissa. No, koittelin sitten myöhemmin treeniksellä, ja kyllähän se oli vahvistin joka tuota pätkintää teki. Vähän aikaa lämmettyään alkoi siis rätisemään ja yskimään. :( Nyt kysynkin, onko kellään muulla kokemuksia vastaavanlaisesta viasta? Mulla oli yhdessä vanhassa vahvistimessa hieman samaa vikaa, pätkintää ja lopuksi mykistyminen, joka johtui siitä, että sulakepesä oli kulunut piloille. Näin uudessa vahvistimessa tuskin kuitenkaan on kyse siitä. Voiko esim. lopussa oleva/vahingoittunut putki/putket aiheuttaa tuollaista vikaa? Tuo on nimittäin käynyt samoilla putkilla aika kauan ja olen pientä tehojen ja headroomin putoamista havainnutkin viime aikoina (tai sitten on kuulo huonontunut). Seuraava kysymys koskeekin huoltoa. Missä tuo kannattaisi huollattaa pääkaupunkiseudulla? Ensiksi tulee mieleen Kivioja, mutta olen kuullut väitettävän, että ei huolla kuin point to point koneita, jollainen tuo siis ei ole. Huttusella on myös ilmeisesti vahvistinhuoltoa, onko kellään kokemusta minkälaista? Muita ehdotuksia..? Tuli pahaan saumaan tuo vika, pitäisi loppukuusta astua studioonkin ja ylimääräistä rahaakaan ei ole tullut vahvistinhuoltoon budjetoitua. :( "I wish life could be Swedish magazines." | |
![]() 01.09.2007 11:43:28 | |
Otsikko kertonee jo jotain. Eilen keikalla vahvistimeni (VHT Pitbull Super Thirty) alkoi pitämään pätkivää ääntä noin setin puolivälissä. Koska esim. soundcheckissä oli kaikki vielä ok, en osannut kuvitellakaan, että pätkintä johtuu vahvistimesta, ajattelin vian olevan esim. piuhoissa. No, koittelin sitten myöhemmin treeniksellä, ja kyllähän se oli vahvistin joka tuota pätkintää teki. Vähän aikaa lämmettyään alkoi siis rätisemään ja yskimään. :( Nyt kysynkin, onko kellään muulla kokemuksia vastaavanlaisesta viasta? Mulla oli yhdessä vanhassa vahvistimessa hieman samaa vikaa, pätkintää ja lopuksi mykistyminen, joka johtui siitä, että sulakepesä oli kulunut piloille. Näin uudessa vahvistimessa tuskin kuitenkaan on kyse siitä. Voiko esim. lopussa oleva/vahingoittunut putki/putket aiheuttaa tuollaista vikaa? Tuo on nimittäin käynyt samoilla putkilla aika kauan ja olen pientä tehojen ja headroomin putoamista havainnutkin viime aikoina (tai sitten on kuulo huonontunut). Seuraava kysymys koskeekin huoltoa. Missä tuo kannattaisi huollattaa pääkaupunkiseudulla? Ensiksi tulee mieleen Kivioja, mutta olen kuullut väitettävän, että ei huolla kuin point to point koneita, jollainen tuo siis ei ole. Huttusella on myös ilmeisesti vahvistinhuoltoa, onko kellään kokemusta minkälaista? Muita ehdotuksia..? Tuli pahaan saumaan tuo vika, pitäisi loppukuusta astua studioonkin ja ylimääräistä rahaakaan ei ole tullut vahvistinhuoltoon budjetoitua. :( Vianmäärittely vioista ei aina ole niin yksioikoinen kuin luullaan,helppoahan on sanoa että vaihda putket.Varmasti mieltäsi lämmittäisi kun ostaisít koko satsin siihen uusiksi ja ensiyrittämällä vika olisikin ennallaan. Ilmeneekö pätkiminen kun vahvistinta koputtelee,tai muuten muksii kylkeen? Tämä kokeilu paljastaa kylmäjuotokset tai kokonaan juottamatta jääneet kohdat. Jos vika ilmenee vasta lämmettyä,voi edelliseen lisätä komponenttivian ,putkivika mukaan lukien.Piirilevymalleissa isojen komponenttien liitokset joskus väsyy mekaanisen rasituksen takia (roudaaminen) jos esim EL34:n kanta on suoraan piirilevyllä,katsoisin sen juotokset ensinmäisenä. jatketaan tästä.. "Fieldistorilla ei tule olemaan tulevaisuutta koska ne kohisevat ja taajuusalue on olematon" (ote artikkelista fetistä 50-luvulla) | |
![]() 01.09.2007 11:50:07 | |
Vianmäärittely vioista ei aina ole niin yksioikoinen kuin luullaan,helppoahan on sanoa että vaihda putket.Varmasti mieltäsi lämmittäisi kun ostaisít koko satsin siihen uusiksi ja ensiyrittämällä vika olisikin ennallaan. Jep, uusi setti putkia kyllä löytyy, mutta en viitti suoralta kädeltä olla laittamassa kiinni. Tiedän kyllä, että vikaa ei ole helppo määrittää näkemättä vahvistinta, mutta kunhan nyt ajattelin, jos jollain ollut samanlaista fibaa jostain tietystä syystä... Ilmeneekö pätkiminen kun vahvistinta koputtelee,tai muuten muksii kylkeen? Tämä kokeilu paljastaa kylmäjuotokset tai kokonaan juottamatta jääneet kohdat. Tätä en homannut kokeilla, kun se pätki ihan tökkimättäkin. Täytyy testata, tosin laite ei nyt ole kotona. Jos vika ilmenee vasta lämmettyä,voi edelliseen lisätä komponenttivian ,putkivika mukaan lukien.Piirilevymalleissa isojen komponenttien liitokset joskus väsyy mekaanisen rasituksen takia (roudaaminen) jos esim EL34:n kanta on suoraan piirilevyllä,katsoisin sen juotokset ensinmäisenä. Putkenkannat (EL84) eivät ole suoraan piirilevyssä, vaan siinä rungossa kiinni. "I wish life could be Swedish magazines." | |
![]() 01.09.2007 11:51:43 (muokattu 01.09.2007 11:53:18) | |
Juotoksia minäkin veikkaan. Ellei vikaa meinaa löytyä, juota kylmästi koko piirilevy uusiksi. Välillä menee enemmän aikaa kylmäjuotoksen etsimiseen, kuin siihen koko levyn kolvaukseen. Samalla varmistaa sen, ettei niitä kylmäjuotoksia myöhemmin ilmaannu. Kolvaus on kuitenkin halpaa hommaa ja kannattaa ensin se kylmäjuotoksen mahdollisuus rajata pois, ennen kuin alkaa ostamaan uusia putkia tms. E: Mitään komponentteja ei tietenkään tarvitse irroittaa. Kuumenna kolvilla komponentin toinen jalka ja lisää hieman tinaa jo sulaneeseen tinaan. Tämän jälkeen suorita operaatio toiseen jalkaan jne. Minä Rakenna itse pedaalisi As drunk as a cuckoo. | |
![]() 01.09.2007 11:55:16 | |
Putket eivät ala pätkimään, kyse on joko liittimien ongelmista (yleisin vikapaikka lienee fx loopin liittimet) tai kylmäjuotoksista. | |
![]() 01.09.2007 11:57:29 (muokattu 01.09.2007 12:07:11) | |
Putket eivät ala pätkimään, kyse on joko liittimien ongelmista (yleisin vikapaikka lienee fx loopin liittimet) tai kylmäjuotoksista. Kiitos! Muistankin joskus lukeneeni jostain, että ainakin vanhemmissa VHT:n vahvistimissa on ollut tyyppivikana nimenomaan fx-loopin liittimet, mutta en tietenkään viime yönä tullut sitä ajatelleeksi. Tämänhän saa testattua pistämällä piuhan sendistä returniin? Toisaalta, yhdessä trankkucombossa mulla oli fx-loopin liittimissä vika, ja silloin ääni ikään kuin katosi välillä, ei pätkinyt sillä tavalla kuin nyt tuossa... Edit: Tuo juotosten läpikäyminen/uudelleen juottaminen ei ehkä olisi kovin paha homma, jos osaisi kolvata. :( Yläasteen käsityötunneista on kuitenkin aikaa, eikä niillä "taidoilla" viitsis hirveästi alkaa vahvistinta tinailemaan. "I wish life could be Swedish magazines." | |
![]() 01.09.2007 12:04:31 | |
Tämänhän saa testattua pistämällä piuhan sendistä returniin? Joo, piuha väliin vain! Minä Rakenna itse pedaalisi As drunk as a cuckoo. | |
![]() 01.09.2007 12:46:28 | |
Niin, vielä se, että tietääkö joku muita vahvistinhuoltoja pk-seudulla kuin Kivioja ja Huttunen??? Täytyy nuo kaikki tässä neuvot vinkit yrittää kokeilla kunhan treenikselle ehdin, mutta itse kun en ole mikään elektroniikkatietäjä niin voi hyvin olla, että ehjäys pitää hoitaa jonkun pätevän henkilön toimesta. "I wish life could be Swedish magazines." | |
![]() 02.09.2007 12:07:33 | |
Kiitos! Muistankin joskus lukeneeni jostain, että ainakin vanhemmissa VHT:n vahvistimissa on ollut tyyppivikana nimenomaan fx-loopin liittimet, mutta en tietenkään viime yönä tullut sitä ajatelleeksi. Tämänhän saa testattua pistämällä piuhan sendistä returniin? Kaikissa fx-loopilla varustetuissa vahvistimissa tuo on tyyppivika jos sitä loopia ei koskaan käytetä. Tai ehkä ei nyt ihan kaikissa, mutta jos loopillinen kone alkaa pätkimään niin tuo on ensimmäinen asia mikä kannattaa aina tsekata. | |
![]() 03.09.2007 14:46:51 (muokattu 03.09.2007 15:03:49) | |
Kävin tänään paremmin levänneenä testailemassa: Fx-loopin liittimistä ei vika johdu. Vahvistin ei itse asiassa varsinaisesti pätki, vaan kun sitä koputtelee, se päästää "rasahduksen" tai kilahduksen. Erityisesti tämä tulee esiin yhtä putkea koputtaessa (vaiheenkääntäjä, muistaakseni). Voiko vioittunut tai mikrofoninen putki aiheuttaa tuollaista, vai onko todennäköisemmin vika vain jossain muualla, mutta tarpeeksi lähellä tuota putkea? (niin, voihan se tietty olla kylmäjuotos jossain siinä lähettyvillä) "I wish life could be Swedish magazines." | |
![]() 03.09.2007 16:10:17 | |
Kävin tänään paremmin levänneenä testailemassa: Fx-loopin liittimistä ei vika johdu. Vahvistin ei itse asiassa varsinaisesti pätki, vaan kun sitä koputtelee, se päästää "rasahduksen" tai kilahduksen. Erityisesti tämä tulee esiin yhtä putkea koputtaessa (vaiheenkääntäjä, muistaakseni). Voiko vioittunut tai mikrofoninen putki aiheuttaa tuollaista, vai onko todennäköisemmin vika vain jossain muualla, mutta tarpeeksi lähellä tuota putkea? (niin, voihan se tietty olla kylmäjuotos jossain siinä lähettyvillä) Jes, Nuoi etusasteen putket kyllä tekevät kaikkeä pätkimisestä röhinään ja rutinaaan sekä täydellisen mykistymiseen. Mulla pari kertaa käyny että mykistyny kokonaan ja vaihtanu tietyn etusputken niin taas pelittää mutta mystisintä ollut se että seuraavan kerran kyseistä "viallista" putkea niin kaikki pelannut ihan ok! ota näistä sitten selvää:) Tosiaan vanhemmissa pittbulleissa ollut häikkää liittyen tuohon looppiin, mulla oli myös VHT pittbul st 50 mikä pätki joskus kuumana. Myin sen sitten vikoineen pois ja nykyisen omistajan eletroniikantuntijatuttava jotain siihen teki ja sai pelittämään kunnolla. Kyseleppä vaikka häneltä lisää. Jäsen hanok. http://muusikoiden.net/jasenet/kuvaus.php?id=1213 Minä suosittelen huoltopaikaksi KItarapajaa. kohtuuhinnat ja loistava palvelu ilman kusetusmenttaliteettia. Tunteella päin vittua. | |
![]() 06.10.2007 13:49:39 (muokattu 06.10.2007 13:50:50) | |
No, sain sitten Huttusella laitteeni huollatettua; juotoksia oli korjailtu ja pääteputket vaihdettu. Viikon ajan toimikin ihan hyvin, mutta heti ekoissa treeneissä alkoi jossain vaiheessa särökanava pätkäistä; ajattelin että vika olisi kanavanvaihtajapedaalissa, koska se tuli nimenomaan särölle vaihtaessa. Tänään testailin sitten himassa ilman kanavanvaihtajaa. Cleani toimii edelleenkin, mutta särökanavasta ei kuulu pihaustakaan. Merkkivalo palaa niin kuin pitääkin, mutta ääntä ei vaan tule. Kokeilin vaihtaa ensimmäistä etuasteputkea, mutta apua ei ollut. Tällä kertaa ei koputtelusta ynnä muusta kuulunut ääniä, ja toinen kanava toimii aivan normaalisti. Kellään vinkkiä, mistä kannattaa vikaa lähteä etsimään/korjaamaan, tuo tuskin on kovin kallis homma, mutta huoltojonot on niin pitkät ettei oikein taas huvittaisi kärrätä minnekään... Hemmetti että on hyvä tuuri näiden styrkkarien suhteen. "Yeah, Funhouse boy will steal your heart away" | |
![]() 06.10.2007 16:44:29 | |
No, sain sitten Huttusella laitteeni huollatettua; juotoksia oli korjailtu ja pääteputket vaihdettu. Viikon ajan toimikin ihan hyvin, mutta heti ekoissa treeneissä alkoi jossain vaiheessa särökanava pätkäistä; ajattelin että vika olisi kanavanvaihtajapedaalissa, koska se tuli nimenomaan särölle vaihtaessa. Tänään testailin sitten himassa ilman kanavanvaihtajaa. Cleani toimii edelleenkin, mutta särökanavasta ei kuulu pihaustakaan. Merkkivalo palaa niin kuin pitääkin, mutta ääntä ei vaan tule. Kokeilin vaihtaa ensimmäistä etuasteputkea, mutta apua ei ollut. Tällä kertaa ei koputtelusta ynnä muusta kuulunut ääniä, ja toinen kanava toimii aivan normaalisti. Kellään vinkkiä, mistä kannattaa vikaa lähteä etsimään/korjaamaan, tuo tuskin on kovin kallis homma, mutta huoltojonot on niin pitkät ettei oikein taas huvittaisi kärrätä minnekään... Hemmetti että on hyvä tuuri näiden styrkkarien suhteen. No vie nyt ihmeessä takaisin samaan huoltoliikkeeseen. Kyllä noilla korjauksilla on takuu. Minä Rakenna itse pedaalisi As drunk as a cuckoo. | |
![]() 06.10.2007 16:51:58 | |
No vie nyt ihmeessä takaisin samaan huoltoliikkeeseen. Kyllä noilla korjauksilla on takuu. Niinpä tässä tulikin funtsittua. Täytynee maanantaina soittaa tuonne ja kertoa asia, harmittaa vaan, että tuolla on huollossa niin hemmetin ruuhakaista, että saa taas venailla varmaan ihan liikaa, ja sitten ihmetellä josko laite fudaisi sen jälkeenkään. Pännii niin että päähän koskee. "Yeah, Funhouse boy will steal your heart away" | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)