Aihe: Kasa pedaaleita vai multiefekti räkissä? 1 2 | |
---|---|
![]() 05.10.2007 13:44:24 | |
Yritän tässä pohtia että mikä on järkevin ratkaisu. Erillisissä pedaaleissa joutuu aina efektin vaihtamiseksi polkemaan kahta pedaalia, ensin toinen pois ja sitten toinen tilalle. Vaihtoehtoina olen räkkivermeistä miettinyt seuraavia: BOSS GT-PRO TC ELECTRONIC G-MAJOR TC ELECTRONIC G-FORCE ROCKTRON XPRESSION ja controlleriksi: ROLAND FC300 ENGL Z12 ENGL Z-15 Kuinka paljon G-Major eroaa G-Forcesta? Hintaero on melkoinen nimittäin.. Pääasiassa olisi tarkoitus käyttää lähinnä reverbiä, chorusta, delayta, flangeria jne.. Nuppina on ENGLin Powerball, josta säröt. Tarkoitus olisi kytkeä efektit looppiin. Onko kellään kokemusta BBE:n sonic maximizereista? Mihin tarkoitukseen ne on ja mihin väliin ne kuuluisi kytkeä? Entäs sitten ISP Decimator, Powerballin oma noise gate ei oikein toimi kunnolla..? Jos siis laitteisto olisi vaikka Powerball, BOSS GT-PRO, BBE Maximizer, VAI-II Wah, Volumepedaali ja ISP Decimator, niin missä järjestyksessä ja miten ne kannattaisi kytkeä? Mielellään laittaisin kaikki efektit looppiin, vaikka monet sanookin että esim wah ennen etuastetta. | |
![]() 05.10.2007 13:55:04 (muokattu 05.10.2007 13:56:03) | |
No totatota... Suosittelisin tekemään vähän vertailua noiden efektien pohjalta ja miettimään todella tarkasti sun todellisia tarpeita. Vaikuttaa siltä, että nyt tehdään turhia ostoksia oikein isoilla rahoilla. Testaaminen ennen ostoa enemmän, kuin suotavaa. Kytkennästä sitten sen verran, että riippuu täysin käyttötarkoituksesta. Mä tekisin seuraavaa: kitara --> wah --> vol --> BBE --> ISP --> powerball (lenkissä BOSS) --> kajari. EDIT: Erillisiä polkimiakin varten saa kaiken maailman looppereita, joita pystyy ohjaamaan midillä. Saa ainakin haluamansa pulikat, joskin saattaa tulla aika paljon kalliimmaksi kokonaisuudessaan. "Ei pidä ostaa halpaa jos haluaa kallista." - rosberg | |
![]() 05.10.2007 15:19:35 | |
Otsikkoon vastaten: molemmat. Tuommoinen Antti1:n mainitsema looppiswitcheri räkkiin ja pedaalit sekaan. Mulinexista loput, eikä varmasti tule säätämiselle loppua. G-Majorissa ja G.forcessa on eroja toimintojen ja soundien suhteen. G-majorin hyvänä puolena monelle on ehdottomasti releet, joilla voi ohjata vahvistimen kanavia. G-Forcessa on taas laadukkaammat soundit, ainakin näin muutaman nopean session perstuntumalla. Ääniportiksi (tai kohinasalvaksi, näin mulle vähän aikaa sitten opetettiin ;)) mulle henkilökohtaisesti on riittänyt G-Forcen gate. Kytkennästä sitten sen verran, että riippuu täysin käyttötarkoituksesta. Mä tekisin seuraavaa: kitara --> wah --> vol --> BBE --> ISP --> powerball (lenkissä BOSS) --> kajari. Toi ensimmäinen lause kertoo kaiken. Mä kun kytkisin ne oletusarvoisesti eri järjestykseen ainakin alkuun. Mä laittaisin ne: kitara -> vol -> ISP -> wah -> Boss GT -> Powerball (lenkkiin Boss GT) -> kajari. Laittaisin siis sen Bossin "4 piuhan kytkyllä" tuohon nuppiin. Myös Gaten ja volumepedaalin paikkaa vaihtaisin. BBE:stä en osaa sanoa yhtään mitään, kun en ole kokeillut. Niitä näkee eri setupeissa ennen ja jälkeen etuasteen. | |
![]() 05.10.2007 15:42:37 (muokattu 05.10.2007 15:43:32) | |
Yritän tässä pohtia että mikä on järkevin ratkaisu. Erillisissä pedaaleissa joutuu aina efektin vaihtamiseksi polkemaan kahta pedaalia, ensin toinen pois ja sitten toinen tilalle. Vaihtoehtoina olen räkkivermeistä miettinyt seuraavia: BOSS GT-PRO TC ELECTRONIC G-MAJOR TC ELECTRONIC G-FORCE ROCKTRON XPRESSION ja controlleriksi: ROLAND FC300 ENGL Z12 ENGL Z-15 Kuinka paljon G-Major eroaa G-Forcesta? Hintaero on melkoinen nimittäin.. Pääasiassa olisi tarkoitus käyttää lähinnä reverbiä, chorusta, delayta, flangeria jne.. Nuppina on ENGLin Powerball, josta säröt. Tarkoitus olisi kytkeä efektit looppiin. Onko kellään kokemusta BBE:n sonic maximizereista? Mihin tarkoitukseen ne on ja mihin väliin ne kuuluisi kytkeä? Entäs sitten ISP Decimator, Powerballin oma noise gate ei oikein toimi kunnolla..? Jos siis laitteisto olisi vaikka Powerball, BOSS GT-PRO, BBE Maximizer, VAI-II Wah, Volumepedaali ja ISP Decimator, niin missä järjestyksessä ja miten ne kannattaisi kytkeä? Mielellään laittaisin kaikki efektit looppiin, vaikka monet sanookin että esim wah ennen etuastetta. Et tee Sonic maximiszerilla mitän jos sulla on powerball. Sonicilla saa marsusta turboahdetun kuuloisen (ala dino carez) mutta englin kanssa se lisää vaan kirkustaan ja komotusta. ISP ehdotoomasti looppiin ! Volyymi pedali on mieltymys kysymys jos haluat sen toimivan volana sen pitää olla loopissa ja loopin serial. Mutta jos haluat sen oleva GAIN control niin sitten ketjun toiseksi kitaran jälkeen ensimmäiseksi aina WAH koska se ei siedä bufferoituja efektejä edessä. Pardy : "Varallisuus on vaan järjestelykysymys" | |
![]() 05.10.2007 16:13:01 | |
Jos harkitset kalliimpaa G-Forcea, kannattaa melkein sitten valita G-System. Sillä saat kerrasta haltuun efektit, signaalin reitityksen, rele-kanavanvaihdon ja footswitchin. Myöskin preset-kohtainen kohinageitti ja kompura-asetukset on suklaata. http://www.tcelectronic.com/G-System.asp Osin samaa kuin muutkin ovat sanoneet... pedaalien ja signaalin kulun kannalta on käytännössä järkevintä tehdä näin: - wah aina ensimmäiseksi (no joo, viritysmittari- tai volumepedaali voi olla edessä) - toisena seuraa mahdolliset säröpedaalit ja ehkä kompura* - sitten etuasteeseen (nupissa gtr input) LOOP SEND - efektit etu- ja pääteasteen väliin (tunnetaan nupissa nimellä fx loop) - EQ (tämä voi olla myös ennen etuastetta, mutta tässä puree paremmin) - jos käytät Sonic Maxia niin se tähän - sitten compura/gate * compura voi olla ennen etuastettakin, mutta esim räkkivehkeissä compura ja gate on yhdistetty eli on parempi geitata kohinat etusen ja säröjen jälkeen. jos on kaksikanavainen kompura, voi reitittää ensin ekan kanavan läpi ja pelkästään kompuroida, ottaa toisesta kanavasta pelkän geitin myöhemmin - chorus/flanger/phaser yms - lopuksi delay/reverb LOOP RETURN - pääte - kaappi | |
![]() 05.10.2007 17:45:58 | |
No totatota... Suosittelisin tekemään vähän vertailua noiden efektien pohjalta ja miettimään todella tarkasti sun todellisia tarpeita. Vaikuttaa siltä, että nyt tehdään turhia ostoksia oikein isoilla rahoilla. Testaaminen ennen ostoa enemmän, kuin suotavaa. Kytkennästä sitten sen verran, että riippuu täysin käyttötarkoituksesta. Mä tekisin seuraavaa: kitara --> wah --> vol --> BBE --> ISP --> powerball (lenkissä BOSS) --> kajari. EDIT: Erillisiä polkimiakin varten saa kaiken maailman looppereita, joita pystyy ohjaamaan midillä. Saa ainakin haluamansa pulikat, joskin saattaa tulla aika paljon kalliimmaksi kokonaisuudessaan. Komppaan kybällä. Jos tarvitset valikoiman perusefektejä erilaisilla variaatioilla etkä himoitse jonkin harvinaisen pedaalin uniikkia soundia, osta ihmeessä multivehje. Säästät hirvittävästi rahaa verrattuna systeemiin johon pikkuhiljaa pala palalta kokoat pedaalin toisensa perään, testaat, kokeilet, myyt, ostat ja vaihdat. Minulla on palanut rahaa pedaalilautaan niin paljon että samalla summalla olisi saanut muutaman kappaleen täydellisiä räkkisysteemejä sekä muutaman vahvarin ja kitaran. Ja tässä puhuu nyt parantumaton pedaalifetisisti. Ei harmita yhtään. Pedaalien kanssa puljatessa olen oppinut valtavan määrän asioita soundista ja sen syvimmästä olemuksesta. Pedaalit ovat sitäpaitsi kivoja, hauskan näköisiä ja hilpeän värisiä ;-) Tämänhetkinen pedaalilautani painaa n. 25 kiloa laukkuineen, sen kantaminen yksin on silkkaa tuskaa. Tänään ja huomenna poljen sitä vimmaisesti keikoilla. Hymyssä suin. En ole koskaan käyttänyt multivehkeitä, olen omistanut pari enkä ole koskaan päässyt sinuiksi niiden kanssa. Kerralla haltuunotettavien vaihtoehtojen ja mahdollisuuksien paljous sekoittaa pääni. Pedaaleihin voin tutustua pikkuhiljaa, ja sitten kun tiedän mitä saan ulos olemassaolevasta laitteistostani lisäilen siihen uusia palikoita paikkaamaan aukkoja. Multivehje on tavallaan suljettu systeemi - on varmasti mahdollista oppia säätämään sitä paremmin ja päästä aina hiukan lähemmäs omia tavoittamattomia soundi-ihanteita... mutta oma rajoittuneisuuteni on estänyt lähtemästä sille tielle. Toinen syy pedaalien käytölleni on se että tykkään kasata efektiketjuja tavoilla joihin multiefektit eivät veny. Olen seuraillut multiefektilaitteiden kehitystä yli kymmenen vuoden ajan ja vasta parin viime vuoden aikana markkinoille on ilmestynyt vekottimia joilla voi esimerkiksi ketjuttaa kolme delayta. Ymmärtääkseni edelleenkään ei kuitenkaan myydä sellaisia multivekottimia joilla voi ketjuttaa vaikkapa neljä erilaista fuzzia. Pedaaleilla se onnistuu näppärästi. Pedaalilooppereista: itse huomasin että yhdeksän pedaalin kohdalla ylittyi raja jonka jälkeen pedaaleja ei enää voinut hallita. Soundista toiseen vaihtaminen muuttui käytännössä mahdottomaksi ilman loopperia, varsinkin kun samalla pitäisi laulaakin. Hankin ensin 1-lenkkisen loopperin, sitten 4-lenkkisen. Nyt laudassani on yhteensä viisi looppia joista neljä ohjemoitavassa Wobo ProgLooperissa ja yksi erillinen. Toimii. Mutta kuten totesin: rahaa on palanut vuosien varrella p*rkeleesti. Joo, Tämä meni nyt aika minäkeskeiseksi pohdiskeluksi. Mutta näin minä hahmotan tämän kysymyksen. Eipä muuta. Ei se ole vika. Se on ominaisuus. Romantikkoitkijät #1 | |
![]() 05.10.2007 18:52:32 | |
Pedaalilooppereista: itse huomasin että yhdeksän pedaalin kohdalla ylittyi raja jonka jälkeen pedaaleja ei enää voinut hallita. Soundista toiseen vaihtaminen muuttui käytännössä mahdottomaksi ilman loopperia, varsinkin kun samalla pitäisi laulaakin. Hankin ensin 1-lenkkisen loopperin, sitten 4-lenkkisen. Nyt laudassani on yhteensä viisi looppia joista neljä ohjemoitavassa Wobo ProgLooperissa ja yksi erillinen. Toimii. Voinkohan mä tässä kysyä noista looppereista. Itsekin kai muka pitäisi yrittää laulaa samalla kun soittaa ja vielä kun pitää erikoisista ja hyvinkin efektoiduista soundeista, niin jokin tuollainen systeemi olisi välttämätön. Mutta oikeesti, tällä hetkellä mulle ei sano mitään edes 1-lenkkinen loopperi. Joten näistä pitäisi tietää lisää. Mistä niitä saa? Mitä kannattaa ostaa? Mistä kannattaa pysyä erossa? Efektejä on tullut ja mennyt, nyt on vähän, mutta lisää tulee. Se polkeminen sylettää, mutta yhden multiefektin jälkeen ne multi-ihmeet ei enää kiinnosta. Muistaakseni jotain Lehlen juttua joskus kattelin, mutta kun ei tiedä. Epäselvää suomen kieltä näin perjantaisin, no can do. "Te olette kulkeneet tien madosta ihmiseen, ja paljon on teissä vielä matoa." | |
![]() 06.10.2007 22:03:57 | |
No totatota... Suosittelisin tekemään vähän vertailua noiden efektien pohjalta ja miettimään todella tarkasti sun todellisia tarpeita. Vaikuttaa siltä, että nyt tehdään turhia ostoksia oikein isoilla rahoilla. Niin tarkoitus ei ollut kaikkea hankkia kerralla, vaan miettiä lähinnä etukäteen mihin suuntaan lähtee "rakentamaan". Laskin kuitenkin vähän erillisillä pedaaleilla, mitä olisin hankkimassa ja hinta kasvoi loppupeleissä samalle tasolle kuin multiefektit, joten enempien käyttömahdollisuuksien takia vaaka kallistuu multiefekteihin. Jos harkitset kalliimpaa G-Forcea, kannattaa melkein sitten valita G-System. Itse asiassa taitaa G-Forcekin olla tällä hetkellä liian tyyris, saati sitten G-system. Melkein kallistuu sitten G-Majorin ja Bossin GT-Pron suuntaan. Kumpi kannattaisi ottaa mikäli saa suunnilleen samaan rahaan? Onko laitteilla jotain oleellisia eroja efekteissä, käytössä tai jossain muussa? | |
![]() 06.10.2007 22:13:30 (muokattu 06.10.2007 22:15:30) | |
Jos harkitset kalliimpaa G-Forcea, kannattaa melkein sitten valita G-System. Sillä saat kerrasta haltuun efektit, signaalin reitityksen, rele-kanavanvaihdon ja footswitchin. Myöskin preset-kohtainen kohinageitti ja kompura-asetukset on suklaata. Onko noiden välillä minkälainen ero efektien laadussa? Jos hinta on kriteerinä, niin taitaa G-Force viedä voiton. Sitä saa käytettynä huomattavasti halvemmalla kuin G-Systemiä, ainakin näin puhtaalla perstuntumalla. Kieltämättä G-Systemissä on paljon ominaisuuksia, jotka G-Forcesta puuttuu. Toisaalta tarpeen mukaan miettiessä. Tällä hetkellä mulle esim. olisi G-systemin hienoudet tuon GCX-switcherin kanssa turhia. Mutta ymmärrän kyllä pointtisi. Itse asiassa taitaa G-Forcekin olla tällä hetkellä liian tyyris, saati sitten G-system. Melkein kallistuu sitten G-Majorin ja Bossin GT-Pron suuntaan. Kumpi kannattaisi ottaa mikäli saa suunnilleen samaan rahaan? Onko laitteilla jotain oleellisia eroja efekteissä, käytössä tai jossain muussa? Mitä muuta sulla on? Powerball? Bossissa on etuaste itsessään, G-Majorissa ei. Käyttöliittymien ja efektien laatua on paha mennä vertailemaan, kun en ole Bossia kokeillutkaan. Jos GT:een päädyt, niin kannattanee miettiä, onko tarvetta Pro-mallille. E: Niin tarkoitus ei ollut kaikkea hankkia kerralla, vaan miettiä lähinnä etukäteen mihin suuntaan lähtee "rakentamaan". Laskin kuitenkin vähän erillisillä pedaaleilla, mitä olisin hankkimassa ja hinta kasvoi loppupeleissä samalle tasolle kuin multiefektit, joten enempien käyttömahdollisuuksien takia vaaka kallistuu multiefekteihin. Käyttöominaisuudet on kyllä mulinexeissa yleensä paljon yksittäisiä pedaaleja edellä, mutta kovin usein pedaaleista saa parempia soundeja irti. Pedaalien puolesta huutaa vielä se, että niitä pystyy ostelemaan pikkuhiljaa ja jos joku efekti ei miellytä, sen voi vaihtaa. | |
![]() 08.10.2007 00:41:55 | |
Mitä muuta sulla on? Powerball? Powerball on. Eipä oikein muuta vielä. Wahiksi olen jo päättänyt hankkia Morleyn Bad Horsie 2:sen, soundi tuntuu siinä "oikealta". Käyttöominaisuudet on kyllä mulinexeissa yleensä paljon yksittäisiä pedaaleja edellä, mutta kovin usein pedaaleista saa parempia soundeja irti. Pedaalien puolesta huutaa vielä se, että niitä pystyy ostelemaan pikkuhiljaa ja jos joku efekti ei miellytä, sen voi vaihtaa. Niin tuo pikkuhiljaa hankkiminen viittasi lähinnä siihen etten ole ostamassa multiefektiä, bbe:tä, isp:tä jne kerralla. Kyllä muuten jo päädyin multiefektin puoleen. Ja kun saattaisin olla saamassa GT-PROn 40% alennuksella niin sen hinta laskeutuu sopivalle tasolle. Jos GT:een päädyt, niin kannattanee miettiä, onko tarvetta Pro-mallille. Pro on aino räkkimallinen GT, ja haluan sen ehdottomasti räkkiin. Pienempi hajoamisriski :-D Bossissa on etuaste itsessään, G-Majorissa ei. Onko etuasteesta jotain käytännön hyötyä? | |
![]() 08.10.2007 01:01:21 | |
Onko etuasteesta jotain käytännön hyötyä? Vain, jos sä käytät sitä. Muutoin se on vain sulle turha lisäominaisuus. "Ei pidä ostaa halpaa jos haluaa kallista." - rosberg | |
![]() 08.10.2007 03:01:10 (muokattu 08.10.2007 03:07:02) | |
No enpä tässä nyt lähde kovin syvällisesti pohtimaan, juuri em.. vempaimien osalta, mutta ihan kokemuksena: Multiefektit joutuu ohjelmoimaan etukäteen ja sitten täytyy muistaa mihin päin USER-BANK:ia (tai mikä se missäkin laitteesa onkaan nimeltään) mikäkin efektiyhdistelmä on tullut piilotettua. Multiefektejä ei välttämättä pysty juuri säätämään kesken keikan. Ja joskus sitä multsaria vaan joutuu polkemaan niin peevelikseen, että siltä löytää etsimänsä vaikka se olisikin siellä jossain tallessa Toinen juttu on, että erilliset ainaskin vielä joitain vuosia sitten oli huomattavasti selkeämmän kuuloisia (no raha ratkaisee tässäkin) Mulla oli joskus (sen aikaa kunnes hajosi ja siihen hajoamiseenkin meni monta vuotta) joku zoomin lauta, mutta kun se heitti hanskat tiskiin, totesin, että en halua enää näpytellä nappuloiden läpi muistiin asioita joihin haluan vaikuttaa heti. -->> Nyky systeemi on kasattu erillistä palikoista. -- Ainakin pääsen säätään niitä ihan instant! Sitäpaitsi Bossin (mono) Flanger jolla on ikää n. 20 v. pelaa nyky systeemissä ihan kuin uusi. (Zoomi oli ja meni siinä välillä) Useimmiten kuitenkin tarttee laittaa vaan joku päälle tai pois. Jos tarttee polkasta useampaa, niin sallin itselleni ns. "siirtymätahdin" tai tauon, jonka aikana polkaisen useampaa. Joskus pysty polkaseen montakin pedskua kerrallaan ;) Taas (ihan vastauksena otsikkoon): Multihommat sopii ehkä, jos soittaa aina pitkään samaa ohjelmistoa. Mä taas kun en tiedä, mitä milloinkin soitan, niin tykkään erillisistä. | |
![]() 08.10.2007 07:07:04 | |
Oma mielipide otsikon kysymyksestä: itse pidän enemmän multiefektistä räkissä kuin erillisistä pedaaleista. Voi olla, että oma mieltymys on peräisin "80 -luvulta", mutta tässä syitä, miksi en pidä hirveästä määrästä pedaaleja: -räkissä olevat multiefektit ovat yleensä MIDI -ohjattavia. Voit siis yhden pedaalin painalluksella ohjata kaikkia räkissä olevia laitteita. Tällöin MIDI -liitännän kautta sinulla on teoriassa mahdollisuus ainakin 128 eri presettiin. -tavaroiden roudaaminen on helpompaa. Jos sinulla on hirveä kasa eri pedaaleja, niin tarvitset erillisen pedal boardin, josta sitten sinkoilee johtoja pedaalien välillä, sekä sähköliitännät jokaiselle pedaalille. -kun laittaa monta pedaalia peräkkäin, ne generoivat hälyääntä (kohinaa jne.). Tätä varten pitää sitten olla vielä erillinen noise gate pedaalirivistön päässä ja sitä täytyy sitten soolojen ja komppauksen välissä painella päälle ja pois. -parhaiten varustetuissa efektilaitteissa (kuten meikäläisen "kivikaudelta" peräisin oleva Digitech GSP-2101 Artist) pystyy vaihtamaan efektien järjestystä ohjelmateknisesti. Pedaaleja käyttäessä vaihdon joutuu tekemään fyysisesti, eikä se ole mahdollista livetilanteessa keskellä biisiä. Huonona puolena multiefektissä on, että ohjelmointi vie aikaa, mutta jos on tarpeeksi kärsivällinen, niin livekeikalla on sitten helpommat oltavat, kuin että sinulla olisi edessäsi kasa erilaisia pedaaleita. Nämä olivat sitten vain meikäläisen mielipiteitä. Joku voi digata enemmän erillisistä pedaaleista, mutta itse olen käyttänyt niitä aikanaan ja ensimmäisen multiefektin ostettuani ajattelin, että ei enää ikinä... ;-) Kitarat (kaikki vasureita):
Ibanez RG-550,
Ibanez PF-200,
Charvel 3,
Wolf KP3C,
Landola F6/Cut
Muut vehkeet:
ADA MP-1,
Digitech DSP-2101 Artist,
Rocktron Velocity 300W,
Marshall JCM900 4x12",
Music Man Mini,
jne. jne. | |
![]() 08.10.2007 11:15:30 | |
Huonona puolena multiefektissä on, että ohjelmointi vie aikaa, mutta jos on tarpeeksi kärsivällinen, niin livekeikalla on sitten helpommat oltavat, kuin että sinulla olisi edessäsi kasa erilaisia pedaaleita. Paras puoli erillisissä pedaaleissa on se soundi josta uupuu multi efektien muovisuus.... Pardy : "Varallisuus on vaan järjestelykysymys" | |
![]() 08.10.2007 16:26:35 | |
-tavaroiden roudaaminen on helpompaa. Jos sinulla on hirveä kasa eri pedaaleja, niin tarvitset erillisen pedal boardin, josta sitten sinkoilee johtoja pedaalien välillä, sekä sähköliitännät jokaiselle pedaalille. Tätä en ymmärrä. Multiefektissä sulla on se midilankku kuitenkin, eikö? Ihan yhtä vaivalloista mun on heittää pedaalisalkku lattialle ja laittaa yksi virtapiuha kiinni. Roudaaminen ei ole siis yhtään sen vaivalloisempaa. "Eagles may soar high, but weasels don't get sucked into jet engines." -David Brent | |
![]() 08.10.2007 16:47:31 | |
Tätä en ymmärrä. Multiefektissä sulla on se midilankku kuitenkin, eikö? Ihan yhtä vaivalloista mun on heittää pedaalisalkku lattialle ja laittaa yksi virtapiuha kiinni. Roudaaminen ei ole siis yhtään sen vaivalloisempaa. Midilankku itsessään on kovin usein huomattavasti pienempi kuin se pedaalimäärä mikä riittää korvaamaan mulinexista saaut efektit. Se midilankku on myös ainoastaan yksi esine, joten se ei välttämättä tarvitse mitään salkkua, että se pysyy järjestyksessä. | |
![]() 08.10.2007 21:07:29 | |
parhaiten varustetuissa efektilaitteissa (kuten meikäläisen "kivikaudelta" peräisin oleva Digitech GSP-2101 Artist) pystyy vaihtamaan efektien järjestystä ohjelmateknisesti. Pedaaleja käyttäessä vaihdon joutuu tekemään fyysisesti, eikä se ole mahdollista livetilanteessa keskellä biisiä. Looppiboksilla tuokin onnistuu, mutta ei se varmaan monelle tule tarpeeseen. Multiefektiä voisi ajatella uudeksi tietokoneeksi. Aluksi se on ihan huippu, kohta kelpaa vain nettikoneeksi sitten sähköpostiin ja lopulta kierrätykseen tai museoon. Spedut taas ovat ikuisia - aivan kuten timantit. Multiefekteistä harva päätyy klassikoksi. No ehkä Zoomin 505... OSTAN VALKOISEN GIBSON EXPLORERIN | |
![]() 09.10.2007 06:33:43 (muokattu 09.10.2007 06:35:33) | |
-kun laittaa monta pedaalia peräkkäin, ne generoivat hälyääntä (kohinaa jne.). Tätä varten pitää sitten olla vielä erillinen noise gate pedaalirivistön päässä ja sitä täytyy sitten soolojen ja komppauksen välissä painella päälle ja pois. Mulla oli aikoinaan Digitechin multiefekti. Se piti sellasta kohinaa, että sisäänrakennettu noisegate piti olla päällä lähes koko ajan. Nykyään löytyy laudasta kymmenkunta irtopedaalia. Ei kohinoita. Aika harvalta pedaalimieheltä löytyy laudasta noise gate. Badger and Bunny have got a secret hiding place in the forest. | |
![]() 09.10.2007 08:46:48 | |
Paras puoli erillisissä pedaaleissa on se soundi josta uupuu multi efektien muovisuus.... Sehän riippuu ihan multiefktistä... ;) Nimimerkillä "Näin rajoittuneesti minäkin ajattelin ennen kuin viisastuin..." | |
![]() 09.10.2007 09:27:30 | |
Pedaalit ovat sitäpaitsi kivoja, hauskan näköisiä ja hilpeän värisiä ;-) Nii-in. Itse olin harkitsemassa multiefektin ostoa mutta pikkuspedut viehättivät enemmän. Niihin muuten jää koukkuun, eli ostakaa niitä "emoaluksia". Säästätte huomattavasti. Toisaalta jos on aikaa, rahaa ja intoa säätää niin pikkuspedut ovat paljon antoisampia. "Ainahan sitä voi perustaa kanalan ja vetäytyä maaseudun rauhaan, tai viljellä kukkakaalia." - Pantse Syrjä | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)