Aihe: ENGL Thunder/Screamer-kombo
1
itis80
12.10.2007 13:38:24
Nyt olisi jompikumpi näistä Englin komboista (Thunder/Screamer) ostoslistalla ja kyselisin kyseisien kombojen omistajilta/muuten tuntevilta, että eroavatko nämä jollain ratkaisevalla tavalla soundin puolesta toisistaan?

Yritin searchilla + muualta inttervepistä etsiä tietoa mutta en oikein löytänyt haluaamani infoa niin ajattelin vielä täältä kysyä.

Screamerissahan on käsittääkseni lisäominaisuuksia hieman enemmän ja Reverb. Itse en välttämättä tarvitsisi sitä, koska ajattelin hoitaa efektipuolen erillisillä laitteilla ja siksi Thunder-kombon halvempi hinta houkuttelisi.

Screameria olen kuullut mutta Thunderia ei oikein ainakaan Helsingissä pääse testaamaan helposti.

Vahvistin tulisi lähinnä rankemman rockin, heavyn ja metallin soittamiseen. Nuppi + kaappi ei ole mahdoton yhdistelmä, mutta kun nyt toistaiseksi pitää tyytyä kotisoitteluun niin tehoa ei tarvitsisi olla yhtään tuota 50 wattia enempää ainakaan..
Lolli123
12.10.2007 19:28:43

http://www.youtube.com/watch?v=_5oQ1_x2Ro4
Siinä on mun Screameristä ääninäyte, jossa on Tung-solin putket. Videon äänenlaatu on aika huono, mutta saundi tulee selväksi.
Ei ole mitään pedaaleita välissä pelkkä z5 -kanavanvaihtopedaali.
Yritän välttää huonoa musiikkia!
Vainhaalee
12.10.2007 19:54:47 (muokattu 12.10.2007 19:59:10)
Varmaan kuulostavat hyvinkin samalle kummatkin laitteet. Itse olen omistanut jo kolme vuotta Screamerin combon, enkä ole katunut päivääkään. On toiminut ongelmitta ja taipunut hyvin tarpeisiini (garage/punk/roots/hard-rock -linjalla)...

Yhteinen eq säröille ja kliineille on monelle epäsuotuisa ominaisuus, jonka vuoksi monet skippaavat samantien muihin merkkeihin/malleihin. Myös Celestionin v30 elementti middlepiikkeineen on hyvin mielipiteitä jakava...

Erityisesti Englit ovat kunnostautuneet noissa raskaamman puolen meteleissä, melko varmasti sopii tarpeisiisi... :)

EDIT: Haulla löytyy paljon juttua ko. vermeistä:
http://muusikoiden.net/keskustelu/h … ku/tulokset.php?seek_id=209541&
Ass Traffic
JarnoH
12.10.2007 20:01:36

Olen Thunderista pitänyt kovasti. Senhän siis voi saada myös reverbin kanssa, mutta halvemmassa versiossa, jonka myös itse omistan, kaiku on korvattu cruch-kanavan volumella. Kaverilla on myös Screamer-combo ja olenkin päässyt vertailemaan näitä kahta.

Screamerissä on tosiaan enemmän kanavia ja siitä lähtee ehkä hieman metallisempi soundi kuin Thunderista, mutta korostan, että Thunderin lead-kanava ei ole myöskään mikään lussu. Keikoilla tuo "pelkkä" 50W potkii kyllä paremmin kuin hyvin. Sanoisin, että vertailussa Thunderin vahvuus on tuo hard rock puoli, kun taas Screamerissa metalli. Molemmat ovat kylläkin melko monipuolisia, joskaan niistä ei nyt mitään Fendereiden tasoisia puhtaita soundeja lähde. Screamerissä täytyy ostaa kallis merkki-kanavanvaihdin, mutta Thunderiin käy normaali kaksinappinen loota.

Kaiken kaikkiaan molemmat ovat varmasti kovia vehkeitä. Jos päädyt Screameriin, luulen, että et tule katumaan sitä, että maksoit enemmän kuin Thunderista. Mutta toisaalta itse en ole Screameria haikaillut hetkeäkään.

Olipa sekava juttu, mutta jospa tästäkin jotain apua olisi. Kaikki mitä löytyy tuolta kuvauksestani on nauhoitettu Thunder-combolla kotioloissa suhteellisen pienillä volyymeillä
Röytäen eteenpäin.
dbv
12.10.2007 21:00:20
Screamer nupin reilun pari vuotta omistaneena voin sanoa, että se on erittäin hyvä vahvistin rockiin ja hard rockiin.
Niinkuin aikaisemmin on mainittu, cleanit eivät tosiaan ole maailman parhaimmat, mutta hyvällä kaiulla yms. tilpehöörillä puhtaatkin osuudet taipuvat riittävän mallikkaasti.
"Kakkoskanava" ja singlecoil- mikki ovat kuin tarkoitettu toisilleen. Tästä yhdistelmästä irtoaa mukavasti twängiä. Ainoa miinus on se ettei tämän "kanavan" gainia voi säätää. Turha luulla saavansa miedolla gainilla varustetut kuulaat leadit irti tästä kanavasta.
"Kolmoskanavasta" irtoaa sitten niin perkeleen hyvä hardrock soundi ettei vahvarilla edes tee mieli soittaa mitään muuta. Gainin säätömahdollisuus ovat erittäin laaja ja uskallan väittää tästä irtoavan sen vanhankin rokun sydämen sytyttävän rouheuden.
Neljästä kanavasta viimeinen on tosin lähes käyttökelvoton, koska siinä on niin levottomasti gainia verrattuna kolmoskanavaan. Ongelma piilee siinä, että gain säätyy näille "kanaville" yhdestä potikasta. Kun kolmoskanavasta säätää mukavan rouhean komppisoundin, on nelos kanava täysin mössöinen. Neloskanavaa voi suositella vain thrassin soittoon, ellei pidä kolmokanavan gainia todella alhaisena. Itse käytän Seymour Duncanin Pickup boosteria kolmoskanavan jatkeena (ja toimii!!).
Mielestäni loistava hinta-laatu -suhde.
Leper Messiah
12.10.2007 21:06:48
Jep, itselläni on alkukeväästä asti ollut Screamer-combo ja hyvinhän tuo on pelittänyt. Pääasiallisesti soittelen rankempaa metallia ja sehän Englistä irtoaa, mutta yllättävän hyvin on toiminut myös hääkeikalla ja rokkicover-keikalla, aivan laidasta laitaan löytyy minun makuun passelit soundit.

Miinuksena tosiaan ettei lo- ja hi-gain -kanavilla ole erillistä säädintä särön määrään, mutta clean, crunch, lo- ja hi-gain -kanavat tarjoavat monipuolisen satsin, vaikka itsellänikin käytössä on useimmiten ollut pelkillä humbuckereilla varustettu kitara, ilman puolituksia vieläpä. Saati sitten HSS-mikityksellä ja tallamikin puolituksella varustetulla kitaralla.

Varmasti saisin paremmat metallisäröt tai paremmat humppasoundit, varmasti myös paremman yhdistelmän niistä, mutta tuskin tähän hintaan. Ja itselleni Screamerin soundit sopivat paremmin kuin hyvin.
Osta demo!
Menisit sinä kasvamaan ja olemaan jollekulle pienemmälles besserwisser. -ngli
itis80
13.10.2007 10:49:34
Kiitoksia kaikille vastauksista/vinkeistä! Tässä tulikin juuri sellaisia mielipiteitä ja faktoja mitä juuri etsinkin.

Taidan kallistua Screamerin puolelle näillä eväillä kun niitä näyttää käytettynä enemmän liikkuvan kuin Thundereita ja hintaero ei nyt niin järkyttävä ole.
peteihis
14.10.2007 02:46:39 (muokattu 14.10.2007 02:47:41)
No aloittaja soi jo kiitokset, mutta pari kommenttia munkin puolestani vielä:

Screamerissä täytyy ostaa kallis merkki-kanavanvaihdin, mutta Thunderiin käy normaali kaksinappinen loota.

Tää ei ole ihan kokonaan totta. Screamerin oman laudan voi korvata 2:lla 2-nappisella polkimella, jolloin toisella vaihdetaan niätä 2x2 kanavaa ja toisella reverbiä ja mastervolumen tasoa.

Screamerin "Crunch"-kanavasta (tai Clean-Hi) tulee jollakin asetuksella hiukkasen "jazzahtava" sillain, että se reagoi todella voimakkaasti kitaran asetuksiin ja soittajan plektrakäteen just siinä särön ja puhtaan välimaastossa. Itseasiassa aina tilaisuuden tullen käytän juuri tota asetusta: Saa ihan reippaat mutta selkeät säröt ja käden heilautuksella tulee melkein puhtaat :D

Ja vielä kolmas: Mä olen kerran kuullut kun Thunderia (comboa) soitetaan täysillä: (siis Cleanin gain täysillä, Leadin gain täysillä, Master täysillä. Sitä en muista missä asennossa Lead kanavan volume lienee ollut. Sävysäädöistä ainakin Treble oli (luonnollisesti) väännetty aikas hiljaselleen, muita asetuksia ei jäänyt mieleen) Meinaan että oli baarin nurkassa kyllä ääntä ihan riittävästi. ..Mutta hassua sinänsä, että vahvain kyllä vastasi silti ihan nätisti siihen, mitä soittohenkilö teki sormenpäillään.

(En tiä oliko Thunderin drive- vai reverbversio, mutta siihen aikaan Thundereita oli muistaakseni vaan yhdenlaisia)
JarnoH
14.10.2007 12:07:37

No aloittaja soi jo kiitokset, mutta pari kommenttia munkin puolestani vielä:

Tää ei ole ihan kokonaan totta. Screamerin oman laudan voi korvata 2:lla 2-nappisella polkimella, jolloin toisella vaihdetaan niätä 2x2 kanavaa ja toisella reverbiä ja mastervolumen tasoa.

Ahaa, hyvä korjaus. Tuo oli uutta minulle.

Ja vielä kolmas: Mä olen kerran kuullut kun Thunderia (comboa) soitetaan täysillä: (siis Cleanin gain täysillä, Leadin gain täysillä, Master täysillä. Sitä en muista missä asennossa Lead kanavan volume lienee ollut. Sävysäädöistä ainakin Treble oli (luonnollisesti) väännetty aikas hiljaselleen, muita asetuksia ei jäänyt mieleen) Meinaan että oli baarin nurkassa kyllä ääntä ihan riittävästi. ..Mutta hassua sinänsä, että vahvain kyllä vastasi silti ihan nätisti siihen, mitä soittohenkilö teki sormenpäillään.

(En tiä oliko Thunderin drive- vai reverbversio, mutta siihen aikaan Thundereita oli muistaakseni vaan yhdenlaisia)

Kuulostaa hurjalta. Olen käyttänyt tuota keikoilla yleensä siten, että lead- ja crunch -kanavien volat ovat olleet vähän yli puolen välin ja master siinä klo 9-11 välillä ja on riittänyt ihan nätisti. No tuohonhan vaikuttaa kaikki PA:t sun muut.

Yksi Thunderin huono puoli on se, että siinä on yksi yhteinen gain. Eli jonkinlainen kompromissiratkaisu täytyy aina löytää siihen. Olikos Screamerissä ihan itsenäinen clean-kanava (siis muiden kanavien gain ei vaikuta) ja muut kanavat yhteisellä gainilla, vai kuinka?
Röytäen eteenpäin.
tommijk
14.10.2007 12:33:49
Screamerin oman laudan voi korvata 2:lla 2-nappisella polkimella, jolloin toisella vaihdetaan niätä 2x2 kanavaa ja toisella reverbiä ja mastervolumen tasoa.

Ainut huono puoli tuossa on ettei pysty vaihtamaan suoraan hi gainilta puhtaalle, vaan pitää polkea molempia kytkimiä.
dbv
14.10.2007 12:43:16
Ainut huono puoli tuossa on ettei pysty vaihtamaan suoraan hi gainilta puhtaalle, vaan pitää polkea molempia kytkimiä.

Ei se mitään, lead + hi gain- kanava on kuitenkin käyttökelvoton ;)
thomasgynn
14.10.2007 13:13:52
Olikos Screamerissä ihan itsenäinen clean-kanava (siis muiden kanavien gain ei vaikuta) ja muut kanavat yhteisellä gainilla, vai kuinka?

Joo, eli siinä on puhdas- ja särökanava, joissa on molemmissa napin takana kaksi säröastetta. Molemmissa kanavissa on omat vahvistuksen säätimet.
Kun laulaa ei voi olla vihainen.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)