Trey 18.10.2006 12:24:17 | |
---|
Oon ajatellu hommaavani putkinupin, mut kaipaisin vähän informaatioo ku ei noi putkivehkeet oo ollenkaan tuttuja.. Mikä ois hyvä nuppi hommata jos varaa siihen ois n. 400-500€? Vai kannattaako kerralla satsata huikeita summia? Entä onko siinä mitään itua että ostaa hyvän nupin mut kaappi on halpamalli? Ensisijaisesti nuppi tulis nauhotuskäyttöön sekä kotona soitteluun.. Kuitti! |
Räbbänä 18.10.2006 12:49:44 | |
---|
Mikä ois hyvä nuppi hommata jos varaa siihen ois n. 400-500€? Peavey ValveKing? "Hattu pois päästä!" |
Tietysti Pauligin 18.10.2006 12:53:04 (muokattu 18.10.2006 12:59:55) | |
---|
Varmaan helpottaisi jos kertoisit vähän mitä soitat yms.... ValveKing on tosiaan viime aikoina noussut aika kovaan suosioon. Raskaammalla linjalla kaiketi parhaimmillaan mutta kuuleman mukaan taittuu moneen muuhunkin mainiosti. Randallilta taitaa löytyä myös joku. Sitten toki epiphonen valve junior vintage-makuun, ~150e. Ei nyt tietenkään kannata hankkia paskaa kaappia hyvän nupin alle, joten ei kannanta unohtaa combo-vaihtoehtoa. 2x12 kaappi varmaan riittää jos nuppiin päädyt, ja niitä toki löytyy kohtuullisia aika halvallakin. Esim. framukselta. E: Ja toki jos saat budjetin venymään esim. 600euroon, niin saattaakin löytyä jo ties mitä käytettynä. Mutta tosiaan, ei ne putket autuaaksi tee, varsinkaan jos vain kotinauhotteluun on tulossa. Elämä on kuin banaani, johon apinat ei yllä. |
PIM 18.10.2006 12:56:30 | |
---|
Ensisijaisesti nuppi tulis nauhotuskäyttöön sekä kotona soitteluun.. Kuitti! Ihan vaan ystävällisenä neuvona sanoisin että on aivan turhaa ellei suorastaan järjetöntä hommaa hommata putkinuppia tuollaiseen käyttöön. Siihen käyttöön on nykypäivänä olemassa paljon a)halvempia, b)käytännöllisempiä ja c)ympäristöystävällisempiä laitteita.
|
oiva tumpeloinen 18.10.2006 12:58:31 | |
---|
Mun mielestä ei ole mitään järkeä ostaa putkivahvistinta ainoastaan siksi, että se on putkivahvistin. Ei millään pahalla..... Tuossa postissa ei kerrota pätkääkään, minkälaista huttua on tarkoitus veivata. Eikä sen puoleen, missä nauhoitus tapahtuu. Jos kotiin pitäisi saada putkivahvistin, niin en ensimmäisenä ostaisi mitään kauhean tehokasta toosaa, tuommainen alta 1W:n vahvarikin riittää hyvin. Sama homma, jos äänitys tapahtuu kotona. Mä suosittelisin, että sä menet musiikkiliikkeisiin ja tutustuisit vähän erilaisiin vahvareihin. Myös niihin trankkuihin. Eipä sitä koskaan tiedä, mikä miellyttää. |
Tietysti Pauligin 18.10.2006 13:02:05 (muokattu 18.10.2006 13:03:08) | |
---|
Ylempiin vielä lisäksi, tuntuu hieman oudolta että välttämättä tarvitsee nupin & kaapin kotisoitteluun ja nauhoitteluun? E: kohta varmaan tullaan niitä kuitenkin tarjoamaan, niin älä unohda tonelabeja, podeja sun muita sellaisia. Elämä on kuin banaani, johon apinat ei yllä. |
Coxx 22.10.2006 17:48:23 | |
---|
mikä olis hyvä kaappi tohon Pevey valveking nuppiin? |
Coxx 22.10.2006 17:48:44 | |
---|
siis peavey |
Fin_Rocker 22.10.2006 18:06:02 (muokattu 22.10.2006 18:08:26) | |
---|
|
Alpertti 22.10.2006 19:40:51 | |
---|
Kotisoitteluun ja nauhoituskäyttöön vahvistimeksi UralTone Jr (n.5-20W - jos viitsii rakennella) tai Matamp MiniMat (2W - tosin joutuu vielä sitten kaappia hommaileen, jolloin pudjetti saattaa mennä vähän yli). Minimatistakin irtoa kotisoitteluun hönkää tarpeeksi, jos ei liikaakin. Minimatin etuna on sisäänrakennettu keinokuorma, Uralin kaveriksi sen joutuisi mahdollisesti rakentelemaan. Kyse on nyt vain siitä millaista saundia ketjun aloittaja hakee. Väittäisin, että molemmista irtoaa saundit seiskytluvulle asti ja purkeilla hieman pidemmällekin. Niinkuin on niin moneen kertaan täälläkin sanottu (ainakin Uraliin viitaten); jos ei kaipaa nykyhevisaundeja, molemmat ovat varmasti harkinnan arvoisia kapistuksia. Mikään ei ole pakko |
Dropped C 22.10.2006 20:29:45 | |
---|
Mielestäni putkinupista ei lähde parasta soundia (säröä) ellei pääse hieman avaamaan volyymia kanssa. Ja silloin volyymi on todellakin aivan liian infernaalinen kerrostalo / rivarisoittoon. Vähän aikaa sitten hommaamani Ampegin toosan saa takaa muutettua 20 wattiseksi 60:n sijaan ja ääni on tällöinkin aika helvetin kova jos säröjä halajaa. Tuolla 20W:lla soittaa jopa melkein bändisoitossa mukana (ei ihan, mutta melkein), ja vielä heviä. Eli tuskin kannattaa ainakaan mitän yli 5W:n putkipelejä himaan hommailla, siis jos sitä putkisäröä kaipailee. |
superfly 22.10.2006 20:40:26 | |
---|
Tuolla 20W:lla soittaa jopa melkein bändisoitossa mukana (ei ihan, mutta melkein) 15 watilla olen pärjäillyt kovakätisenkin rumpalin kanssa. Helposti. "Eagles may soar high, but weasels don't get sucked into jet engines." -David Brent |
Dropped C 22.10.2006 20:51:33 (muokattu 22.10.2006 20:55:17) | |
---|
15 watilla olen pärjäillyt kovakätisenkin rumpalin kanssa. Helposti. Okei. Tuolla 20W:lla pärjäisi kyllä ehkä just jos ei skuuppaisi middlejä hieman pois, vaan hieman korostaisi niitä. Onneks tossa oli kuitenkin 60W vielä tarjolla. Me kai soitetaan aika kovaa, sen kuvan olen saanut kun olen näitä keskusteluja seurannut. Hirvee mökkälä peittää surkeat soittotaidot =) Himassa ei välttämättä tosin edes tekisi mieli kuunnella pitkään sitä tykitystä mihinkä vaivaiset 20 wattia pystyy.... |
Nacher 22.10.2006 20:55:55 | |
---|
Putkia kuitenkin on päätteen lisäksi myös etuasteessa, eikä putkivahvarin ainoa tai itseoikeutettu syy olemassaoloon ja arvostukseen ole (vain) päätesärössä. Itse en esim hi-gain käytössä kaipaa päätesäröjä ollenkaan, sillä ne vain vetävät soundin kauheaksi muhjuksi, mutta silti nuo putki-higain vempeleet vain kuulostavat paremmalta, kuin kuulemani trankut, tosin trankussa se tarjontakin "paremmissa vahvistimissa" on todella vähäistä. |
Estranged 22.10.2006 20:57:29 | |
---|
Kysäisempäs tässä nyt sitten samalla että soveltuuko tuo Peaveyn Valveking 112 combo kuinka hyvin raskaampaan musiikkiin? Entä puhtaat? "In a world he did not create, but he will go through it as if it were his own making. Half man, half beast, I don't know what it is but it's weird and it's pissed off and calls itself Slash." |
slowfinger 22.10.2006 21:16:19 | |
---|
Kysäisempäs tässä nyt sitten samalla että soveltuuko tuo Peaveyn Valveking 112 combo kuinka hyvin raskaampaan musiikkiin? Entä puhtaat? Käy testaamassa liikkeessä? clapton wanted to sound like a black man...and hendrix wanted sound like he came from another dimension. |
Johann Onn 22.10.2006 21:22:53 (muokattu 22.10.2006 21:23:46) | |
---|
Mielestäni aivan turhaa dumata (= tuomita ?) putkinuppia mukamas vain kotikäyttöön. Jne. Jne. Soitella voi millä vaan, kunhan muistaa että lasku (tässä tapauksessa sähkö sellainen) tulee aina jonkun maksettavaksi. Esimerkikis mun tapauksessa mun, joten mulle riittää ihan pelkkä "lankkusoundi". Jotain oikeasti tähän ketjuun liittyvää piti laittaa myös, mutt unohdin sen jo. Olkoot. |
oiva tumpeloinen 22.10.2006 21:26:43 | |
---|
(= tuomita ?) Jep. Soitella voi millä vaan, kunhan muistaa että lasku (tässä tapauksessa sähkö sellainen) tulee aina jonkun maksettavaksi. Esimerkikis mun tapauksessa mun, joten mulle riittää ihan pelkkä "lankkusoundi". Laita valot pois. Tuleepahan samalla paremmin kuunneltua, mitä soittaa. Aika pienestä on kiinni, jos ei voi vahvaria käyttää sähkölaskun pelossa.... Jotain oikeasti tähän ketjuun liittyvää piti laittaa myös, mutt unohdin sen jo. Mulla ei edes ollut mitään järkevää... Olkoot. |
Dropped C 22.10.2006 21:27:44 | |
---|
Putkia kuitenkin on päätteen lisäksi myös etuasteessa, eikä putkivahvarin ainoa tai itseoikeutettu syy olemassaoloon ja arvostukseen ole (vain) päätesärössä. Itse en esim hi-gain käytössä kaipaa päätesäröjä ollenkaan, sillä ne vain vetävät soundin kauheaksi muhjuksi, mutta silti nuo putki-higain vempeleet vain kuulostavat paremmalta, kuin kuulemani trankut, tosin trankussa se tarjontakin "paremmissa vahvistimissa" on todella vähäistä. Juurikin ehkä näin myös. Tuo oma toosa ei ehkä ole sitä kaikkein eniten high-gain osastoa. Omaan korvaan soundi vaan parani kun volyymia lisäsi (Lue: Särö kasvoi). Mielestäni myös tuo ValveKing kuulostaa kyllä paremmalta jos sitä "avaa" hiukan enemmän ja tällöin ei puhuta mistään makuuhuonevolyymeista. Tämä tietysti täysin makuasia. Kysäisempäs tässä nyt sitten samalla että soveltuuko tuo Peaveyn Valveking 112 combo kuinka hyvin raskaampaan musiikkiin? Entä puhtaat? Omasta mielestäni ainakin VK 100W:n nupilla soittelee heavya, ja hyvin. Puhtaita emme käytä juuri laisinkaan, joten niistä en tiedä juuri mitään. Eikä ole korvaa moisille. |
Johann Onn 22.10.2006 21:48:35 (muokattu 22.10.2006 21:51:31) | |
---|
Aika pienestä on kiinni, jos ei voi vahvaria käyttää sähkölaskun pelossa... Omapahan on vahvarini ja laskuni, eikös vain ? Ja luulenpa, ettei se naapureita ainakaan haittaa. Vahvarista lähtee liikaa mökää pienimmälläkin ja täällä on seinät lähinnä pahvia. Ja noi hemmetin liesituulettimet vielä jokaisella. (= Aha, joku kattoo kolmosta jossain ja joku toinen hoilottaa jotain iskelmää...) Edit: Tämä se oli, joka piti laittaa: Peaveyn Valveking 112 combo - raskaampaan musiikkiin? Entä puhtaat ? Ei oo tietoakaan. Mutt Peavey:n sivuilta löytyy muutama näyte. http://www.peavey.com/products/brow … /begin/1/ValveKing%AE+112+Combo.cfm |