artos 12.11.2024 13:11:11 | |
---|
Itse kun en sähkötekniikasta mitään ymmärrä, niin kertokaahan itseäni viisaammat minulle vastaus seuraavaan kysymykseen. Minulla on kiinalainen VOX AC30 C2, jossa oli 4 kpl suhteellisen uusia JJ EL84 putkia. Yksi putkista hajosi ja poltti sulakkeen. Tämän ongelman korjasin laittamalla uuden sulakkeen ja takaisin aiemmin käytössä olleet vanhat kiinalaiset putket. Kysymykset: - Voinko korvata sen yhden rikkoontuneen putken vaihtamalla siihen vain uuden vastaavan putken? - Mitä merkitystä on sillä, kun noita putkia myydään kuitenkin koko settiä balansoituna? Eli mitä se balansointi tarkoittaa? - Kannattaako kuitenkin vaihtaa kaikki kerralla? - Mitä tapahtuu, jos yksi putki ei olekaan balansoitu siinä satsissa, niin kuin ne muut? Vox-putkista olen ymmärtänyt, että biasonti ei olisi tarpeellista. |
s151669 12.11.2024 13:49:35 | |
---|
artos: Voinko korvata sen yhden rikkoontuneen putken vaihtamalla siihen vain uuden vastaavan putken? Riippuu. Jos putki on ominaisuuksiltaan riittävän lähelle muita, onnistuu. Jos on pahasti erilainen kantaa se yksi vaihdettu putki liikaa kuormaa ja kuolee ennenaikojaan. Mitä merkitystä on sillä, kun noita putkia myydään kuitenkin koko settiä balansoituna? Eli mitä se balansointi tarkoittaa? Yleensä kait puhutaan sovitetusta setistä. Eli putket ovat kohtuudella samanlaisia keskenään jotta yllä mainittua ei tapahdu. Kannattaako kuitenkin vaihtaa kaikki kerralla? Ehkä. Toki esimerkiksi Uraltonelta saa tiettyyn "luokkaan" lajiteltuja putkia. Jos yksi kärähtää ja vaihtaa tilalle saman luokan putken niin toimii. Ainakin olettaen että ehjillä putkilla on kohtuullisesti tunteja allaan. Mitä tapahtuu, jos yksi putki ei olekaan balansoitu siinä satsissa, niin kuin ne muut? Kuten edellä mainittu. Vox-putkista olen ymmärtänyt, että biasonti ei olisi tarpeellista. Kyse ei ole putkien ominaisuudesta vaan vahvistimen. Ja pitää paikkansa, katodibiasoituna ei tarvitse erillistä biasointia. Antikitarasankari. Siis basisti. |
artos 12.11.2024 14:23:40 | |
---|
Suurkiitos vastauksesta. Tuo selvensi asiaa hyvin. Minulla siis tuskin on mitään keinoja itse varmistaa, että putket ovat ominaisuuksiltaan riittävän samanlaisia. Ehkä jotenkin mittaamalla, mutta siihen ei ole työkaluja... |
Jones_ 12.11.2024 16:00:46 | |
---|
Mulla kans yksi Uraltonelta tilattu putki poltti sulakkeen. Ilmoitin heille ja taisin laittaa putken sinne ja sieltä tuli mukisematta uusi tilalle. Asiakaspalvelu toimi yhtä hienosti, kuin yleensäkin heidän kanssaan. Eli kannattaa kysyä myyjältä, jos nyt ei hirveän vanhoja putkia olleet. Perunamuusikko |
artos 12.11.2024 18:17:00 | |
---|
Kiitos. Täytyypä selvitellä. |