Aihe: Torpedo live! linja ja S/PDIF signaalin laatuerot?
1
Nakit ja muusi
27.10.2019 20:31:09
Moro.

Mietin kyseisen kamppeen (Torpedo Live!) hankkimista nauhoittelutarkoitukseen.

Onko kukaan vertaillut miten paljon tulee takkiin linjasignaalin käytössä kahteen kertaan tapahtuvine muunnoksineen, verrattuna siihen että veisi tuon signaalin suoraan SPDIF liitäntöjen kautta siihen etuasteeseen ja koneelle? Onko merkittäviä eroja äänenlaadussa/latenssissa?

Mietin että voitanko mitään jos vaihdan sellaiseen ääni-interfaceen mistä tuo SPDIF liitäntä löytyy? Nykyisessä (Focusrite Scarlett 2i2) on säästetty liitännöissä, joten se liitäntä puuttuu. Eihän nuo SPDIF liitäntäisetkään kalliita ole, mutta ei viitsisi turhaan sitäkään rahaa kulutta jos mitään havaittavaa eroa ei ole.
Vladi
27.10.2019 21:21:53
En oo S/PDIF:iä kokeillut omallani, mutta linjasoundiin oon ollut erittäin tyytyväinen. En oo huomannut minkäänlaista latenssia omassa käytössä.

Suurin etu S/PDIF:n käyttöönoton suurin etu olis siinä, että pystyt silloin nauhoittamaan sekä kaappimallinnetun, että raa'an soundin samaan aikaan. Näin voit hienosäätää soundia myös myöhemmin.
ituvirtanen
27.10.2019 22:45:54

Sony/Philips digital interface on kuin AES/EBU muutamaa bittiä ja kaapelointia lukuun ottamatta.

Mutta tämä nyt ketään sen enempää kiinnostanut. Haen siis takkini ja katoan toisaalle.
Nakit ja muusi
27.10.2019 23:20:42 (muokattu 27.10.2019 23:20:58)
Vladi: En oo S/PDIF:iä kokeillut omallani, mutta linjasoundiin oon ollut erittäin tyytyväinen. En oo huomannut minkäänlaista latenssia omassa käytössä.

Suurin etu S/PDIF:n käyttöönoton suurin etu olis siinä, että pystyt silloin nauhoittamaan sekä kaappimallinnetun, että raa'an soundin samaan aikaan. Näin voit hienosäätää soundia myös myöhemmin.

Elikkä ymmärsinkö oikein, että tuohon raakaan pitäisi sitten nauhoitussoftassa lisätä jonkinlainen kaappi perään? (ellei sitten hae jotakin tosi eksperimentaalista kamaa :) )
kimurantti1
28.10.2019 00:15:04 (muokattu 28.10.2019 00:16:56)
Nakit ja muusi: Elikkä ymmärsinkö oikein, että tuohon raakaan pitäisi sitten nauhoitussoftassa lisätä jonkinlainen kaappi perään? (ellei sitten hae jotakin tosi eksperimentaalista kamaa :) )

Kyllä. Voit esimerkiksi tehdä kaappimallinnoksen Two Notesin ilmaisella Wall Of Sound -plugarilla.

Kantsii aina koittaa, jos jostain digilaitteesta voi siirtää signaalin suoraan koneelle digitaalisena, koska näin signaalitieltä jää kaksi turhaa analogi-digitaali -muunnosta veks. Muuntimien laadusta tietenkin riippuu, että kuinka havaittava ero on, mutta lähes aina kaikenlaisten muunnosten ja koversioiden karsiminen tekee vain hyvää soundille. Myöskin latenssia on vähemmän.
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
Muovinen
29.10.2019 08:30:54

S/PDIFin etu on se että saat samaan aikaan äänitettyä valmiin kaappisoundin, jonka olet valinnut Two Notesin softasta ja lisäksi kuivan signaalin, johon voit laittaa taas erilaisen kaapin ja sekoittaa noita kahta sopivasti DAWssa. Joskus olen esim vaihtanut botnekkaamman kaapin ja nauhamikin toiseen kanavaan ja uittanut sitä hiukan sekaan tukevoittamaan pääsoundia. Toisaalta kuiva soundi toimii myös eräänlaisena turvaverkkona, jos ensin valittu kaappisoundi ei lopulta istukaan miksaukseen.
BulletFace
29.10.2019 08:41:46
Itse juuri pähkäilin samaa Kemperin kanssa. Ollut pitkään Scarletin solo mihinkä olen ollut ihan tyytyväinen, mutta nyt kemperin hankinnan yhteydessä tuli todettua, että S/PDIF on kyllä must ja ostin Komplete Audion MK6 mikä maksoi hieman päälle 200€.

Lähinnä juurikin tuon takia, että jos jo kerran äänitetty soundi ei miellytäkään sen voi aina myöhemmin vaihtaa.
Get the best and fuck the rest.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)