Aihe: Särinää kieltenvaihdon jälkeen.
1
Juippi92
24.11.2007 22:53:26
Tosiaan, vaihdoin tänään kielet ja ilmeni tällainen pulma.
Kierittelin e-kielen irti. Asettelin uuden kielen paikoilleen tallaan ja laitoin sen ylhäältäkin kiinni. Rupesin pyörittelemään kieltä tiukemmalle ja kieli otti ja katkesi. Onneksi oli toinen paketti samanlaisia kieliä. Otin kielen toisesta paketista ja asetin sen paikoilleen. Tämä kieli ei onneksi katkennut, vaan sain sen paikoilleen ja vireeseen. Tästä ei siis mitään haittaa, hiukan vain tympäännyin kieliin.

Seuraavatkin kielet asettuivat paikoilleen hyvin, kunnes tuli A-kielen vuoro. Laittelin sen paikoilleen ja kiristelin sen kohdilleen. Laittaessani sen soimaan kuului AIVAN MAHDOTON särinä. Aiemmilla kielillä ei minkäänlaista särinää ollut ollut havaittavissa. Otin kielen aika äkkiä pois ja otin toisesta paketista uuden kielen tilalle. Tämäkin kieli särisi aivan samalla tavalla kuin äskeinen. Siinä hetken tuskailtuani jätin sen paikoilleen ja ryhdyin laittamaan uutta E-kieltä paikoilleen. Sekin särisi mahdottomasti.

Kielet 9, 11, 16, 24, 32, 42. Aiemmilla kielillä ei tällaista ilmiötä esiintynyt. Kitarani kelluvatallainen Jackson DK2. Onko muilla tällaisia kokemuksia? Onko vika kielissä vai kitarassa?
Juniper
25.11.2007 10:19:18
Katsoppas onko talla oikeassa kulmassa kitarassa. Mun veikkaus on, että sulla on löysemmät kielet ja talla nojaa paljon taaksepäin jolloin kielet tulevat liian lähelle otelautaa....
Kielissä ei varmaankaan ole vikaa.
Laita kaikki kielet kiinni ja säädä kitara vireeseen. Katso tallan asentoa ja säädä tarvittaessa eri asentoon jonka jälkeen taas viritys.
blues guitar
25.11.2007 10:52:22

Onko saman paksuinen setti kun aiempi. Jos on ohuempi saattaa kaula olla "suoristunut" ja kaularautaa saattaa joutua löysäämään.
....painan H-D:llä pitkin suomee.....annan kitaran laulaa vaan.........
Juippi92
25.11.2007 13:35:19
Kielet ovat saman paksuiset kuin entiset, ja kaula on suora niinkuin ennen kieltenvaihtoakin. Kattelen tota tallaa nyt.
pöpö
25.11.2007 16:30:46
Mikälaisen kitaran omistat?
MiKs Mä OoN TäÄlLä, VaI SiElLä.. Ai MiSsÄ? EnKö Mä SaIs OlLa JuSt TäSsÄ?
Mäci
25.11.2007 16:46:54
Saattaa olla vika kielissäkin...itse aikanaan laitoin Teleen .010 Dean Markley setin ja voi sitä särinän määrää!Lisäksi A-kielen hienovirettä ei saanut kohdalleen lainkaan.
Seuraavana päivänä Markleyt huspois ja Daddariot tilalle ja kyllähän taas soi komeasti,ilman minkäänlaisia särinöitä.
Sure I like country music and I like mandolins, but right now I need a Telecaster through a Vibrolux turned up to 10...John Hiatt
Juippi92
25.11.2007 18:32:31
Kitarani kelluvatallainen Jackson DK2.
Kokeilen muita kieliä, kun saan. Jospa silloin loppuisi särinä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)