Aihe: Jousien määrä&sustain? 1 | |
---|---|
![]() 01.12.2007 17:50:29 | |
On sen verran tyälästä hommaa ruveta testailemaan niin pitänee ensin kysellä viisaampien mielipiteitä.. Floikan/vastaavien jousista siis kyse ja sitä olen puntaroinut vaikuttaako lisäjouset susutainin/resonoinnin määrään parantavasti vai heikentävästi? Näin maallikkoona voisin kallistua ihan kumpaan suuntaan vaan.. toisaalta ne jouset varmaan kuolettavat saundia mutta samalla tas olisi talla himpun verran enemmän kiinni rungossa. (itsellä nyt 5jousta kiinni) Aika todennäköisen vaikutuksen olin huomaavani kun kokeilin onn ja off superlooninpalasta jousien päällä vaimentamassa jousien helinää.. vaimeni selkeästi hiukan kitaran omaakin sointia.. olin kuulevani:) Mielipiteitä,kokemuksia ? Tunteella päin vittua. | |
![]() 01.12.2007 21:07:14 | |
Aika todennäköisen vaikutuksen olin huomaavani kun kokeilin onn ja off superlooninpalasta jousien päällä vaimentamassa jousien helinää.. vaimeni selkeästi hiukan kitaran omaakin sointia.. olin kuulevani:) Juuri näin olen itsekin havainnoinut, riippunee tosin myös kitarasta. Jouset tuovat oman sävynsä sointiin (resonointia), ilmiö jota on jopa tietoisesti hyväksikäytetty tai sitten pyritty pääsemään eroon. Joillakin takaluukun pitää olla auki, joillakin kiinni, jouset vaimennuksella tai ilman, joskus koko jousten syvennys vuorattuna. Ja toiset eivät välitä tai kuule. Jousien määrän vaikutuksesta sustainiin ei mitään omaa havaintoa. | |
![]() 03.12.2007 10:30:22 | |
Terve! Mun kokemusten, tietojen ja uskomusten mukaan paras sustain ja paras resonointi eivät voi toteutua yhtä aikaa. Eli mitä vähemmän kielen liike-energiaa siirtyy jousiin, kaulaan, kaikukoppaan, lankkuun tai ylipäänsä muualle kielistä, sitä enemmän saadaan sustainia. Resonointia taas saadaan, kun kielten liike-energiaa siirtyy vaikkapa jousiin tai lankkuun. Resonoinnista ja kielten energian tietynlaisesta vaimenemisesta muodostuu sitten kitaran oma saundi, mikä muokkautuu vielä lisää mikeillä ja kaikella, mikä on signaalitiellä. Oliskin mielenkiintoista kuulla, millainen saudi tulee optimitilanteessa eli silloin, kun kielistä ei häviä lainkaan energiaa resonointiin tai muuallekaan. Jousien määrä taas vaikuttaa mun kokemusten mukaan tallan jäykkyyteen. Jos pidetään tallan asento samana eli jousien veto on sama kuin kielten, on viisi jousta selvästi tuntumaltaan jäykempi setti kuin kolme jousta. Tästä voisi päätellä, että viiteen jouseen siirtyisi eli hukkaantuisi vähemmän kielten liike-energiaa, joten sustain näinollen lisääntyisi. No tuosta sustainin lisääntymisestä ei ole kokemuksia, mutta selvästikin jousien lisääminen jämäköittää kelluvan tallan tuntumaa. Tykkään, koska soitan toisinaan aika rankalla kädellä; kolmella jousella talla ottaa liikaa flutteria kun lyö lujaa. Sustainin ja resonoinnin ero kolmella ja viidellä jousella on mun kokemusten mukaan todellisuudessa pienehkö. Ville | |
![]() 03.12.2007 11:29:25 | |
Voisin kuvitella, että mitä tiukemmin talla on rungossa kiinni, sitä vähemmän kielistä pääsee energiaa tallan kautta hukkaan, mikä parantaisi sekä sustainia että rungon resonointia. Up and down, that's how energy stays alive. | |
![]() 03.12.2007 11:44:59 | |
Oliskin mielenkiintoista kuulla, millainen saudi tulee optimitilanteessa eli silloin, kun kielistä ei häviä lainkaan energiaa resonointiin tai muuallekaan. Tätä on mestarit kautta aikojen kotitanu. Onnistumatta. Vai mutta hetkinen! Eikös Spede oniistunu tossakin hommassa... Let's do some living after we die... | |
![]() 03.12.2007 12:37:01 | |
Tätä on mestarit kautta aikojen kotitanu. Onnistumatta. Vai mutta hetkinen! Eikös Spede oniistunu tossakin hommassa... Juu sä viittaat siihen ikiliikkujaan... Hieno oli suunnitelma! Tähän liittyen: vaikka optimitilanteeseen päästäkseen ei ikiliikkujaa tarviikkaan rakentaa, on se silti varmasti ihan tarpeeks vaikeeta. Ville | |
![]() 03.12.2007 19:33:55 | |
Jossain vanhemmassa ketjussa täällä' jengi kehu kun oli vaihtanut jouset ns."latvala" järjestykseen niin olisi myös jollain tavalla kitara tuntunut saundaavan paremmin sen lisäksi että tatsi oli parantunut..... Tiedä häntä....No pitää varmaan sitten ihan itte kokeilla samaa kolmella jousella! Eiköhän tuo tämän illan aikana selviä:) ps. minä taas ollut siinä uskossa että resonointi ja sustain ovat tyyliin syy ja seuraus... Tunteella päin vittua. | |
![]() 03.12.2007 20:24:06 | |
Jossain vanhemmassa ketjussa täällä' jengi kehu kun oli vaihtanut jouset ns."latvala" järjestykseen niin olisi myös jollain tavalla kitara tuntunut saundaavan paremmin sen lisäksi että tatsi oli parantunut..... Tiedä häntä....No pitää varmaan sitten ihan itte kokeilla samaa kolmella jousella! Eiköhän tuo tämän illan aikana selviä:) ps. minä taas ollut siinä uskossa että resonointi ja sustain ovat tyyliin syy ja seuraus... Mikäs on tämä ''Latvala'' järjestys? Jos miehen kans ei voi puhua kakasta se on salee homo. -ANtTIKRISTUS | |
![]() 04.12.2007 00:34:05 | |
Oliskin mielenkiintoista kuulla, millainen saudi tulee optimitilanteessa eli silloin, kun kielistä ei häviä lainkaan energiaa resonointiin tai muuallekaan. Ja tietty jos kieltä ei soita, siitä ei häviä energiaa resonointiin eikä muuallekaan, mut sillon ei kyllä kuulu ääntäkään. Tilanteessa jossa ääni kuuluu, osa energiasta nääs häviää väkisinkin, vaikkei muualle niin edes siihen ilmaan. Eihän sitä muuten edes kuulis... Let's do some living after we die... | |
![]() 04.12.2007 09:42:30 | |
Ja tietty jos kieltä ei soita, siitä ei häviä energiaa resonointiin eikä muuallekaan, mut sillon ei kyllä kuulu ääntäkään. Tilanteessa jossa ääni kuuluu, osa energiasta nääs häviää väkisinkin, vaikkei muualle niin edes siihen ilmaan. Eihän sitä muuten edes kuulis... Näinhän se on. Toki tarkoitin ihmetellä, että millainen saundi olisi, jos energiaa ei siirtyisi lankkuun, kaikukoppaan, jousiin, kaulaan tai muuhun kitaran osaan. Eli kielen liike-energiaa siirtyisi tai muuttuisi kitaran mikrofonissa sähköksi ja "hävikkinä" ainoastaan ilmaan ja lämmöksi. On niin vaikea selittää tämä, kun en ole asiantuntija... Silti kiinnostaa kovasti. Ville | |
![]() 04.12.2007 12:16:08 | |
Mikäs on tämä ''Latvala'' järjestys? Kaiketi sellanen, että kolme jousta on käytössä ja reunimmaiset on laitettu silleen vinosti siitä sustain blokista kiinni siihen jousenpidikkeeseen (string claw, mikä lie suomeks?). Eli siis sustain blokissa on reunimmaiset ja keskimmäinen kiinnityspaikka käytössä ja jousenpidikkeessä kolme keskimmäistä. "Vegetaristi syö kasveja. Humanisti ihmisiä." -Roman Schatz | |
![]() 04.12.2007 12:21:28 | |
Mikäs on tämä ''Latvala'' järjestys? http://ca.regionline.fi/unitar/guit … palace/postpics/new/roope_setup.jpg Ohuiden kielten puolella suorassa, paksumpien kohdalla vinossa tuo yksi. | |
![]() 04.12.2007 22:46:23 (muokattu 04.12.2007 22:48:02) | |
http://ca.regionline.fi/unitar/guit … palace/postpics/new/roope_setup.jpg Ohuiden kielten puolella suorassa, paksumpien kohdalla vinossa tuo yksi. Yhden illan tuolla järjestyksellä räpelsin ja vaihtu sitten neljään jäykempään jouseen, tUO latvala järjestys toimii varmaan ohkasemmilla kielillä paremmin, 11-56 setillä oli liian lerppu vaikka c# vire... liidissä kyllä kiva tatsi kun bendaukset sujuu vaivattomasti ja muutenkin letkeä fiilis mutta komppipuoli liian lerpsu ainakin meikäläiselle. Nyt ei päässy tarpeeksi kovalla soittaa että olisi huomannut vaikutukset sustainiin/resonointiin mutta jotenkin jäi semmonen tunne että 3jousta olisi kuulostanut ohkasemmalta kuin aikaisemmin viisi (ja nyt 4 jäykempää) tai sitten kitaran jämäkämpi tatsi vain soittajaa hämäsi. tää on hyvä näin... mutta vanhat kuolleet jouset kannattaa kyllä vaihtaa uusiin. Semmonen mutu että ne kuolleet jouset jotenkin vaikuttaisi myös mojoon>? Tunteella päin vittua. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)