Aihe: Fender American Stratocaster vai american deluxe stratocaster
1
daniel.p
05.12.2007 22:47:12
Noniin rakkaat tietäjät. Onko kenelläkään kokemuksia Fenderin American Stratocasterista ja Fender American deluxe Stratocasterista. Mikit ainakin on pikkusen erilaiset..missään en ole päässyt kokeileen. Jompikumpi olisi tarkoitus ostaa. Kotona on yksi Knopfler strato mutta siinä on pikkuisen erilaiset speksit kuin noissa. Jos jollakulla on tietoa noista kitaroista tai paremminkin jonkinlaista kokemusta niistä niin toivoisin että pistäisitte hieman tietoa kiertään. deluxessa on näköjään samarium cobalt noiseless-mikit ja tuo uusi s-1 switch. mutta kumpaan kallistuisitte itse.
duc
05.12.2007 23:15:53
Itse olen tuon deluxen suuntaan tässä pikku hiljaa kallistumassa (tai ehkä johonkin custom shopin peliin, jos maltan odottaa että tilille kertyy tarpeeksi rahaa). Deluxen ja perus-jenkin hintaero ei kumminkaan niin kovin iso ole. S-1 vaikuttaa kivalta systeemiltä, vaikka sellaista vastaava toiminta on helppo itsekin lisätä vaikka toiseen tone-potikkaan. Nuo noiseless-mikit kiinnostavat myös. Samarium cobalt noiselessien pitäisi olla laadukkaita mikkejä, vaikka eivät kaikkia vintage-miehiä miellytäkään.
PappaSF
06.12.2007 00:48:38
Itelläni on American Deluxe Stratocaster_ FMT HSS ja enkä ole pätkääkään katunu sen hankintaa vaikka maksoikin sievoisen summan.

Tuo Deluxe on yllättävän skaalautuva kitara (oikein oiva All round kitara).
Soundia tuosta lähtee vaikka minkälaista, jopa niitä perus Fenkun straton soundeja joissa ne 3 singlecoil mikkiä.

Tuo switch systeemi on ihan hemmetin kiva, ylhäällä kun on tuleepi vähän terävämpää soundia ja sitten alaspainettuna vähän pehmeämpää soundia.
Soundin kirjo on korvia hivelevä ;-)

Itse tuo Fender Deluxe 2-Point Synchronized Tremolo Tremolo with Pop in Arm kampi on kyllä mainio ja saapi mukavat divet sillä.

Tuo Fender_/Schaller_ Deluxe Staggered Cast/Sealed Locking Tuning Machines virityskoneisto on mukava, helppo kuin mikä kun kielet vaihtaa eikä tarvi kikkailla ylimääräisiä.

Sekä tuo Kampi että virityskoneisto pitävät vireen erinomaisen hyvin, vaikka rääkkää tuolla kammella reilulla kädellä.

Kitaran sustaini on hyvä.

Kaula on ainakin minun käteen sopiva Maple, Modern C Shape,
(Satin Polyurethane Finish) jossa on medium jumbo nauhat.
Itelle sopii juuri tuo medium jumbo nauhat vallan mainiosti.

Otelauta on Ebonya mikä on mukavan tuntuista ja hyvä materiaali, juuri sopiva ei liian liukas eikä tökkäse ;-)

Kitara on mun makuuni nättiä puuta ja hyvin viimeistelty, tehtaalla jo nätisi on kaikki siinä kohdillaan eikä valittamista ole ollut.

Kaiken kaikkiaan Deluxessa on kaikki kohdillaan tatsia ja soundia myöden mukaanlukien viimeistely.

Tuon hinta on pudonnut siitä mitä itse sen ostin.
OVH pyyntö oli 2000 euroa M-Fazerilla mutta sain sen halvemmalla. Thomanilla hinta pyörii kait tuolla 1400-1500 paikkeilla ja jossain näin Suomalaisessa liikkeessä että ovh olis ollu 1850 mutta ns. tarjouksessa nyt 1560 jotain.

Kitaran mukana tulee kovalaukku (lukittava), kitarapiuha, lukkopäät hihnoihin, ja hyvä nahkainen hihna sekä tais olla kielisettikin 009 ja puhdistusliina sekä puhdistusaine.

Itse soitan jotakuinkin kaikenlaista musiikkia rock, heavyrock, blues, jazz, country, classic, metall jne. ja kyllä tuo kitara taipuu vaikka mihin (jotkut tosin epäilevät ettei tolla voi metallia soittaa) (ehkä se ei ns. ole metallikeppi mutta en vain ole sitä huomannu ;-))

Ite en ole mikään ns. virtuoosi ja tykkään soitella huvikseni ja kyllähän tuolla soittaa.

Harmony centralista löytyy tuostakin arvosteluja käyttäjien kokemuksista (on siitä joku negatiivinenkin kirjoitus siellä mutta kovsti ihmettelin sitä kirjoitusta).

Toivottavasti tästä oli jotain apua päätöksen tekoon tuossa kitaravalinnassa.
Sorry ylenpalttinen kehuminen ;-) (linkki alla Fenderin sivustolle, josta löytyy specsit sekä myös tuon S1-Switcin jutut, joista selviää mikkivaihtoehdot)

http://www.fender.com/products//search.php?partno=0101570852
daniel.p
06.12.2007 18:04:33
Itsekkin olin samoilla linjoilla teidän kanssa. deluxe kiinnostaisi juuri hieman kuumempien mikkien ja noiden s-1 switchin tuomien mikkivaihtoehtojen takia. Ei se kehuminen koskaan haittaa helpottaa vain kun tulee kunnon kattaus mahdollisista vaihtoehdoista. Ja tuhdimpaa saundia saan Les Paulista. Fenderrin olisin hankkimassa juuri sen takia että se on niin kaikkien alueiden "yleiskitara" (tuntuu jotenkin huonolta sanoa noin mut niin sehän se on...sopii lähestulkoon mihin vain). Itsekkään en ole mikään opistotason kielenvenyttäjä vaan ihan tavallinen soittaja, kuitenkin jo useamman vuoden olen soittanut ja nyt olisi aika hankkia kunnon Fender.
Niin ehkä se ei ole aivan vintage fender, mutta stratocaster siinä kuitenkin lukee niin eiköhän se ole yhtä aito ja menevä peli kuin tuo ns. "standard" usa strato.
Vielä kun pääsisi oikein koeajamaan molempia niin voisi valita sen enemmän omaan käteen ja korvaan sopivamman. :)
Ei muuta kuin hyviä Jouluja kaikille !
stratocatcher
06.12.2007 19:14:52
Kannatan myös Deluxea. SCN mikit ovat omien vertailuideni perusteella tarvittaessa erittäinkin perinnesoundiset. Stratolle tyypilliset klangit irtoaa helposti. Outputtia riittää kyllä toisaalta sitten myös Hi-Gain vongutuksiin varsinkin S1 nappi alaspainettuna.

Vielä yksi Deluxen etu tavalliseen on viistetty kaulaliitos -> helpottaa ylemmille nauhoille pääsyä huomattavasti.
Luulin olleeni väärässä, mutta erehdyin.
pnorman
06.12.2007 21:32:49
Speksien puolesta american deluxe lienee mielekkäämpi vaihtoehto. Pieni varoituksen sana kuitenkin. Jos olet jo tottunut american vintage- tai perus-american -vibratallaan, niin tuossa american deluxessa tulee ihan pikkuriikkinen ylläri eteen. Nimittäin kampi on jonkin verran lähempänä tallapalaa ja ainakin minulle se tuli tielle. Siksi myin oikein oivan american deluxe straton eteenpäin toissakesänä.
MuzaK
06.12.2007 22:11:06
Modaajalle American Series on hyvä alusta.

Itellä on American Series vm 2004 perusmalli joka on kelpo peli, paitsi mikkien soundi ei minua miellytä, jotenkin kova, eloton ja tunkkainen meininki. Lindy Fralinit tulossa! Leppäbody on kolmesta palasta ja vaahteraotelaudan kanssa sustaini on hyvä. Elektroniikat ovat siistit mutta häiriösuojaus onneton. Voisi sanoa että puut, raudat ja perusasetelma on erinomaiset mutta se huippusoundi puuttuu, ja se mojo. Sen saa kun itse muokkaa kitaran mieleisekseen vaihtamalla osia ja hakemalla sitä omaa soundia.

Luulen että Deluxe-mallissa on paremmat mikit joilla tulee se vaikutelma että kourassa on parempi kitara, mutta kun se puoli viilataan perusmalliin niin onko sitä eroa enää.

Niin ja jos käytetyt kelpaa ja löytyy riskimieltä niin ebaystä voi tehdä löytöjä. Maksoin omasta stratosta vähän yli puolet kaupan hinnasta.
PappaSF
06.12.2007 22:34:35
Otin sellaisen ehkä minuutin ääninäytteen tuon kitaran soundista (American Deluxe Stratocaster_ FMT HSS)

Tosin soitin Boss GT-8:n kautta improvisoiden yhteen musapätkään, kait tuosta jotain käsitystä saa ainakin yhden soundin osalta miltä tuo kuullostaa.

Ääninäyte linkki alla:

http://koti.mbnet.fi/tapkuu/%c4%e4nitesti1.mp3

Toivottavasti ei kuullosta liian pahalta toi soitto kun oon tällänen kotisoittaja vaan
Iron Horse
06.12.2007 22:51:51
Otin sellaisen ehkä minuutin ääninäytteen tuon kitaran soundista (American Deluxe Stratocaster_ FMT HSS)

Tosin soitin Boss GT-8:n kautta improvisoiden yhteen musapätkään, kait tuosta jotain käsitystä saa ainakin yhden soundin osalta miltä tuo kuullostaa.

Toivottavasti ei kuullosta liian pahalta toi soitto kun oon tällänen kotisoittaja vaan

Hyvän kuuloista on, mistäs olet taustat ottanut?
Tuostahan ei voi oikeasti juurikaan tuomita kitaraa, koska ei tiedä, miltä sama asetus kuulostaisi eri kitaralla. Ja sitten vielä lisäksi se, että mallintavat syövät aina yleensä jonkin verran sitä kitaran luonnetta. Ja sustainiakin voi aina kivasti lisätä saundiin säröllä, kompuralla, ja kaiuilla.
Itsekin aion tässä joskus straton hommata, varmaankin joku Meksikon Classic Player 60's tms.
One String to Rule them all, One String to find them, One String to bring them all and in the Darkness bind them, In the Land of Mordor where the shadows lie.
PappaSF
06.12.2007 22:56:07
Noita taustoja löysin yksi päivä tuolta sivustolta alla olevasta linkistä:

http://freeplaymusic.com/
kawasami
07.12.2007 07:06:30

Ääninäyte linkki alla:

Aika muvat saundit. Hiukan aiheesta sivuten...Viittitkö laittaa GT-8:n asetukset, millä soitit nuo. Onhan sulla GT-8 editori. Sillä onnistuu näppärästi.
PappaSF
07.12.2007 08:06:49 (muokattu 07.12.2007 08:40:14)

Aika muvat saundit. Hiukan aiheesta sivuten...Viittitkö laittaa GT-8:n asetukset, millä soitit nuo. Onhan sulla GT-8 editori. Sillä onnistuu näppärästi.

Kiitos, kiva kuulla että soundi on jeesh.

Pahus, ei ole tuota GT-8 editoria ja se vaatinee midikytkennän tietokoneelle, jota ei ole.

Täytyypi ilmeisesti marssia jossain vaiheessa kauppaan ostamaan joku boxi jolla sais midikytkennän tietsikaan ja sitten tuo gt-8 editori imuttaa jostain kuhan löytää ekaksi linkin.
Tomtom
07.12.2007 13:52:18
Mulla löytyy DLX vaahterakaulalla. On tosin "partcaster" eli osat ovat eri kitaroista, vaikk dlxää ovatkin ja mikit eivät koskaan ole olleet alkuperäiset. Mulle tärkein juttu tuossa oli nimenomaan kaulaprofiili, eli tuo modern C on kyllä aika lyömätön. Mulla tuo on kanssa nimenomaan "työkitara" eli mikkejä konffaamalla ja 2-point tallalla soittaa mitä vaan. Perusameriikkalaisissa en tykännyt suurimmassa osassa kaulaprofiilista enkä tallasta. Kokemukset noista ovat kyllä liian vähäiset.
"Jos tämä jatkuu pahasti, joudutaan menemään instanssiin." - Lasse Mårtensson
duc
07.12.2007 14:00:34
Mulla löytyy DLX vaahterakaulalla. On tosin "partcaster" eli osat ovat eri kitaroista, vaikk dlxää ovatkin ja mikit eivät koskaan ole olleet alkuperäiset. Mulle tärkein juttu tuossa oli nimenomaan kaulaprofiili, eli tuo modern C on kyllä aika lyömätön. Mulla tuo on kanssa nimenomaan "työkitara" eli mikkejä konffaamalla ja 2-point tallalla soittaa mitä vaan. Perusameriikkalaisissa en tykännyt suurimmassa osassa kaulaprofiilista enkä tallasta. Kokemukset noista ovat kyllä liian vähäiset.

Eikö kummassakin ole kuitenkin samanlainen modern c -profiili. Tosin soft-v -mallejakin taitaa löytyä...
Tomtom
07.12.2007 14:24:57
Sori, eikäky mulla on siis soft-v profiili, eikä modern -c. Eli perun puheeni ja ryhdyn väittämään päinvastaista..
"Jos tämä jatkuu pahasti, joudutaan menemään instanssiin." - Lasse Mårtensson
kawasami
07.12.2007 19:29:43
Kiitos, kiva kuulla että soundi on jeesh.

Pahus, ei ole tuota GT-8 editoria ja se vaatinee midikytkennän tietokoneelle, jota ei ole.

Täytyypi ilmeisesti marssia jossain vaiheessa kauppaan ostamaan joku boxi jolla sais midikytkennän tietsikaan ja sitten tuo gt-8 editori imuttaa jostain kuhan löytää ekaksi linkin.

No ite just hommasin M-audion USB-MIDI-piuhan. Makso paikallisessa musakaupassa vähemmän ku thomanilla. Ja GT-8-editori löytyy täältä: http://www.bossgtcentral.com/
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)