Aihe: Kitaran kaulaliitos heiluu..
1
Sotaratsu
11.12.2007 02:07:43
Olisiko kenelläkään ideaa, miten saisin pulttikaulaisen keihään kaulaliitoksen jäykistettyä. Olin tässä jo pitkään ihmetellyt, miksi kitara vaihtaa virettään kesken kaiken, ja nyt kun tutkailin, huomasin kitaran kaulaliitoksen heiluvan. Olen tietenkin jo kiristänyt pultteja, mutta siitä ei ollut apua. Pitäisiköhän kaulaliitoksen ruuvien rinnalle laittaa jotain puuta tms ettei ne pääse heilumaan? Kaula siis heiluu, kitaran ollessa sylissä, pystysuunnassa. Eli siis niin ettei action muutu. Kuitenkin vire heittää tietysti häränpyllyä silti. Kitara on floikallinen, eli siis vireongelmat eivät voi satulastakaan johtua.

Tietty jollekin soitinkorjaajalle tuon vois viedä, muttakun itellä on semmosta pellepeloton-luonnetta, ettei niin hitosti pelota tuota alkaa säätämään. Pitäisi vain keksiä, että mitä tehdä.
Hevarit ne kirkuu. Mihin niitä sattuu?
anttipi
11.12.2007 02:50:41 (muokattu 11.12.2007 02:52:39)

Jos nyt väsyneenä oikein ymmärsin, niin kaulan puu on ilmeisesti alkanut "muhjuuntua" ruuvien kohdalta, eikä ruuvit enää tartu kunnolla puuhun? Mulla oli vähän samantyyppinen ongelma, kun piti suoristaa kaulaa, ja ohjeeksi sain, että ruuvinreikien uudelleen poraaminen ja tapittaminen olisi paras vaihtoehto.
Neptuna's Machine (melodista rockpoppia)
rainmaker
11.12.2007 12:26:51
Pikaisena ratkaisuna voisi koittaa laittaa sinne ruuvinreikiin vaikkapa pari tulitikkua jokaiseen. Jos haluaa, voi laittaa myös puuliimaa, niin kestää varmasti, mutta ilman sitäkin tulee toimeen. Sitten vaan kiertää ruuvit kiinni. Kannattaa muistaa, että mikään hampaat irvessä kiertäminen ei ole tarpeellista. Niin tiukalle ku tavallisella ruuvarilla ihan käsipelillä ilman suurempia ponnistuksia saa.
"Vegetaristi syö kasveja. Humanisti ihmisiä." -Roman Schatz
anttipi
11.12.2007 12:29:56

Kannattaa muistaa, että mikään hampaat irvessä kiertäminen ei ole tarpeellista. Niin tiukalle ku tavallisella ruuvarilla ihan käsipelillä ilman suurempia ponnistuksia saa.

Tämä kannattaa kyllä muistaa. Mulla meinasi tulla ongelmia just sen takia, että olin ruuvannut liian kireälle/syvälle, ja sitten kun jouduin kuitenkin taas löysäämään ruuveja, ruuvi ei enää pureutunutkaan niin hyvin.
Neptuna's Machine (melodista rockpoppia)
HTMono
11.12.2007 13:33:53
Minulla oli joskus aikanaan samanlainen ongelma yhden itse kasatun 'jämäkitaran' kanssa. Parhaiten onnistuu kun hommaat kylmästi paksummat ruuvit ja pistät liiman kanssa väliin, Sitä ei sitten auota enää mutta ellei sille heti keksi tarvetta niin en kyllä usko että haittanee. Hieman pidemmätkin kannattaa tappien olla, katsoo kuitenkin järjen kanssa ettei osu ihan otelautaan asti ;)
Palatakseen takaisin laboratorioon erään pilkun kautta Ohnn huomasi olevansa kokonaan pilkkujen peittämä. Jokainen pilkuista osoittautui päteväksi siirtolaitteeksi ajassa ja avaruudessa.
zepeteus
11.12.2007 21:14:19
Myös toisinpäin voi korjata tuota sivuttaista liikettä. Korjasin yhden vanhemman kepakkoni lisäämällä kaulataskun sivuille puuviilua ja hiomalla jämptiksi. Kaula pysyi paikoillaan jopa ilman ruuveja eikä inahtanutkaan sivusuuntaan.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)