Aihe: TS808 & TS9 reissuet
1
ejhfi
19.07.2005 22:18:35

Nythän on niin että taas jonkin aikaa noita säröjen helmiä eli Ibanezin Tube Screamereita on taas ollut mahdollista saada. Onkohan mahdollisesti jollakulla parempaa kokemusta näistä uusista versioita esim. vanhoihin "originaaleihin" verrattuna? Esim. vaikkapa tuo piirikysymys, eli minkähänlaisilla palikoilla nuo vanhat 4558-piirit (eikös ne sellaisia olleet näin äkkiseltää muistellen) lienee korvattu ja soundaako samalta kuin silloin joskus? Entäpä reissuespedut keskenään, eli onko huikeitakin eroja TS9:llä ja TS808:lla?
En mit'n kuule - on meny zoppaa gorfaan
SirElwood
19.07.2005 22:23:56
Tämä kiinnostaa minuakin kovasti, koska pedaaliarsenaali menee itselläni säröttimien osalta kokonaan vaihtoon... En kyllä aio maksaa orginaalista ts-9 tai 808:sta 400€ mitä joskus torillakin on näkynyt...
javia
19.07.2005 23:03:46
Tommonen ts9RI ollu pyörimässä, ei oikein ole hyvä. Ponneton, hukkaa alapäätä johonkin, sellanen keskiäänihuttu juttu, kaiken lisäksi syö vielä hyvän vahvarin heleää soundia poispäältä ollessaan. Ennemmin katteskelis sellasta missä on "modit" tehtynä ja true bybassit valmiina, oisko esim MEKin td1 semmonen, maxoniltakin löytyy...
Muutenha tuommonen "teeäs" särö on ihan passeli klassikko, taipuu moneen...
Man With Bad Tone Laughs Alone!
Ben_D
19.07.2005 23:09:22

Itse havaitsin, että Uraltonen Boss SD-1 modaus on huomattavasti parempi kun Reissue TS-9. Ei katoa se alapääkään mihinkään.
LaXu
19.07.2005 23:11:41
TS808 on ainakin soundiltaan oikein asiallinen, hinta taas ei niinkään miellytä. Markkinoilla kun on piljoona vähintään yhtä hyvällä soundilla varustettua TS kloonia tai variaatiota joista valita.
McNulty
19.07.2005 23:21:20
Nythän on niin että taas jonkin aikaa noita säröjen helmiä eli Ibanezin Tube Screamereita on taas ollut mahdollista saada. Onkohan mahdollisesti jollakulla parempaa kokemusta näistä uusista versioita esim. vanhoihin "originaaleihin" verrattuna?

Minulla on 80-luvun alun TS9 ja ts808 reissue jonka olen nyt vuoden omistanut. Laitteissa on eroa, mielestäni eniten tuon särön laadun suhteen. TS9 on oikeasti "aidompi" siinä mielessä että kitaran oma saundi tulee läpi selkeämmin. Tuo TS808 on kyllä hyvin lähellä, enkä usko että sitä eroa juurikaan huomaa jossain live-tilanteessa.

Esim. vaikkapa tuo piirikysymys, eli minkähänlaisilla palikoilla nuo vanhat 4558-piirit (eikös ne sellaisia olleet näin äkkiseltää muistellen) lienee korvattu ja soundaako samalta kuin silloin joskus? Entäpä reissuespedut keskenään, eli onko huikeitakin eroja TS9:llä ja TS808:lla?

Piireistä tai niiden eroista ei ole kauheasti kokemusta. Hyvin lähellä tuo TS808 reissue kuitenkin on sitä "originaalia" Tubescreamer-saundia. Siksipä minulla tuo TS9 lojuu jemmassa ja TS808RI on se jota Peavey Classicin kanssa käytän päivittäin.
"Minds are like parachutes. They only function when they are open." -Sir James Dewar (1877-1925)
"Wise men talk because they have something to say; fools, because they have to say something." -Plato (429-347eaa.)
ReBeat
19.07.2005 23:25:05

Piirien välillä on hiukan eroa. Joku täällä oli niitä vertaillutkin. Kuitenkin vanhoissakin TS808:ssa oli useampaa eri piiriä, joten ei voida varmaan yleistää että kaikki vanhat ovat parhaita. Lisäks modauttaminen alkuperäisiin spekseihin tulee jopa USA:aan lähettämällä halvemmaks kuin 400 euron hintapyynnit vanhoista, joten noissa hintapyynneissä ei ole mitään järkeä ellei sitten neuroosi ole sillä tasolla, että kaikki muukin soittotarvike pitää olla oikean väristä ja hajuista että bluesriffi syttyy soimaan halutulla tavalla. Piirithän eivät ole kalliita, edes se maaginen vanha piiri. Niitäkin on saatavana jos viitsii etsiä. Lisäks TS9 reissue syö soundia ja kuulostaa muutenkin tunkkaiselta ja on ylihintainen uutena koska SRV käytti jotain tube screameria.

http://www.mjmguitarfx.com/mjm_bluesdevil.html
http://www.homebrewelectronics.com/products.htm (Power Screamer)
http://www.hermidaaudio.com/ (Zendrive Blues OD)
http://www.pedaldoctor.com/FourSpeed.html
Ihmiskunta on ylittänyt rajan. Pakokeinoja nopeutuvalta tuhoutumiselta säästymiseksi ei ole.
Jungleman
20.07.2005 00:04:12 (muokattu 20.07.2005 00:05:15)
Minä soitin muutaman vuoden ajan vanhoilla TS9- ja TS808-pedaaleilla, molemmat olivat kierrossa samaan aikaan. Molemmissa oli 4558:t, 9 oli soundiltaan kireämpi, 808 pehmeän pyöreä, mutta alapää katosi molemmissa. Luovuin kummastakin, koska löysin monikäyttöisempiä ja paremmin rakennettuja pedaaleja. Varsinkin nuo Ibanezin on/off kytkimet aiheuttivat harmia ihan tarpeeksi.

Reissueita olen kokeillut ohimennen, 9 ei ole koskaan vakuuttanut. 808-reissue oli ihan ok, mutta parempiakin od-polkimia löytyy. Viitisen vuotta sitten korvasin vanhan 808:n Fulldrive 2 -pedaalilla ja olin erittäin tyytyväinen. Vuosi sitten Fulldrive jäi kaappiin kun tilalle tuli Banzai Fireball 2. Ja onpa noita muutenkin aina tullut, mennyt ja jäänyt. Barberin Direct Drive SS on mainio, ja muitakin Barbereita kannattaa kokeilla. MEK TD-2 tuli hankittua myös, mutta se ei ole vielä onnistunut tekemään vaikutusta. Boss SD-1:n perussoundista en oikein tykkää, modattuja en ole testannut.

Minä olen aika ehdoton ja vähän friikki näissä jutuissa, myönnän. Pedaalissa pitää olla true bypass, koska monet fuzzit reagoivat buffereihin oudosti (ei-hyvällä tavalla oudosti). Pedaalin pitää kestää käyttöä, polkemista, hyppimistä ja survomista. Jos soundi ei miellytä tarpeeksi, vaihtoon ja uutta tilalle.

Ei tainnut olla vastaus alkuperäiseen kysymykseen...
Ei se ole vika. Se on ominaisuus. Romantikkoitkijät #1
fox
20.07.2005 00:25:43

on ylihintainen uutena koska SRV käytti jotain tube screameria.

TS 10 Classiccia käytti SRV...eli siltä osin noi on vähän vääriä, 808 ja TS9. Sitäpaitti Ibanezin tehtaan historiikin mukaan jopa 95% TS-9:ssa on "vähän kalliimpi" 75558-piiri.Kaiken kaikkiaan TS-9 voi olla viis erilaista piiriä, siis niissä alkuperäisissä..4558D on luonnehdittu "lämpimämmäksi" kun tuo kalliimpi piiri antaa enemmän selkeyttä ja kirkkautta. Kaikkein huonoin vaihtoehto on kuulemma JRC 2043DD- piiri...
Kannattaa myös tsekkiä Ibanezin vuoden 1986 Master Series Metal Screamer, joka on tuo TS10 varustettuna 4558D-piirillä (eli siis periaatteessa ihan sama kuin 808 TuubiHuutaja.. Saattaa löytyä ihan hassunhalpaan hintaan jostain flea-baysta...
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers."
ejhfi
20.07.2005 10:23:38

Niin, itse asiassa tämä Tube Screamer alkoi kiinnostaa syystä seuraavasta. Joskus 80-luvulla etsiskelin JMP:heni miellyttävää särötintä ja joidenkin kokeilujen (mm. juuri joidenkin Tube Screamerien ja BOSSin OD:n) jälkeen päädyin kuitenkin ProCo:n RAT:ttiin. Tuossa jokin aika sitten haksahdin kuitenkin hankkimaan BOSSin ME-50:n ja siinä oleva TS808-modaus miellyttää aika vastustamattomalla tavalla ollen oikeinkin luonteva trankkusärö nykyiseen käyttöön putkisärön vaihtoehtona. Tossa BOSSin versiossa erona TS:iin on kuitenkin erillinen botnen säätö, mitä snadisti korostamalla säröön saapi mukavaa tuuppausta. Mietin vain tässä että mahtaisiko näistä "reissueista" olla korvaamaan tuota multin vaihtoehtoa ollenkaan?
Ibanez on tehnyt myös jonkinlaisen multiversion Tube Screamereista eli kolme variaatiota samassa spedussa. Onko tästä kenelläkään kokemusta suurempaa?
En mit'n kuule - on meny zoppaa gorfaan
MrGuitarist
20.07.2005 11:11:20
Ibanez on tehnyt myös jonkinlaisen multiversion Tube Screamereista eli kolme variaatiota samassa spedussa. Onko tästä kenelläkään kokemusta suurempaa?

Kyseessähän on Turbo Tube Screamer (ts9dx). Mulla oli kyseinen pedaali vuoden verran laudassa. Omaan käyttöön en löytänyt niistä lisämoodeista yhtään käyttökelpoista soundia. Ne kaikki olivat jotenkin hyvin tummasoundisia ja jotenkin luonnottomia, läpinäkymättömiä. Muuttivat varsin paljon sitä perussoundia. Käytin pelkästään sitä ts9-moodia joka taasen toimi aivan kuten muutkin ts9:t. Kaverin 80-luvun ts9:n vierellä ei käytännössä mitään soundieroa. En olisi sokkona osannut sanoa kumpi on parempi.

Ts9dx lähti kiertoon, koska Sparkle Drive tekee saman asian ja enemmänkin paremmin.
"kicking is hard"
LaXu
20.07.2005 11:42:35
Viitisen vuotta sitten korvasin vanhan 808:n Fulldrive 2 -pedaalilla ja olin erittäin tyytyväinen. Vuosi sitten Fulldrive jäi kaappiin kun tilalle tuli Banzai Fireball 2. Ja onpa noita muutenkin aina tullut, mennyt ja jäänyt. Barberin Direct Drive SS on mainio, ja muitakin Barbereita kannattaa kokeilla.

Kerros lisää tuosta Fireballista. Minkälaisia soundeja siitä irtoaa Tube Screameriin ja Direct Driveen verrattuna?

Tuota DD SS:aa en ole testannut, tavallisesta Direct Drivesta sekä uudempaa että vanhempaa versiota kylläkin..molemmat hyviä joskin kolmanneksen DD:n hinnasta maksava Digitech Bad Monkey kuulosti hyvin samalta kun vähän BM:n EQ:ta pyöritteli, tosin huomattavasti vähemmällä säröllä varustettuna (BM gain 7/10 oli suunnilleen sama kuin DD 3/10).
Crossroad
20.07.2005 11:58:45 (muokattu 20.07.2005 12:01:13)
kaikissa "orkkis" ts-9:ssä ei ollut tuota 4554 sirua ja soundi niissä on olennaisesti huonompi.omistamassani ts-9:ssä taisi olla jrc 2043..möin juuri pois ts-10:n missä taasen oli 4554d..ja se soundasi tosi hyvältä..ja niitä saa noin 100 eurolla.tuota ms-10:ä en ole testannut mutta niiden hinnat on tosi alhaalla..esim kitarapajassa on myynnissä sellainen hintaan 60e..ja huutonetissä meni yksi 50 eurolla..
Dr. Muff
20.07.2005 12:06:34 (muokattu 20.07.2005 12:07:05)
multipostaus
Tuumasta toiseen.
Dr. Muff
20.07.2005 12:06:49
En ole haikaillut Tube Screamereiden perään ostettuani Barber Eletronicsin Direct Driven. Hoitaa saman homman mutta paremmin. Halpa ku saippua, kestänyt moitteetta, TBP ym.
Tuumasta toiseen.
Sammo
20.07.2005 13:02:31
tuota ms-10:ä en ole testannut mutta niiden hinnat on tosi alhaalla..esim kitarapajassa on myynnissä sellainen hintaan 60e..ja huutonetissä meni yksi 50 eurolla..

Mä oon nähny menevän vielä halvemmalla. Tosin ms-10 on nimensä mukaan (metal charger, vai mikä se nyt oli) ei-niin-tubescreamermainen, enemmän ehkäpä kasarihevimäinen. Vaikka siinä on säätöjä tavallista enemmän, niin se ei ole mun mielestä kovin monipuolinen overdrivena. Paitsi jos joku kysyisi pedaalia kasarimeininkiin niin suosittelisin just sitä.

Itse tykkään enemmän SD-9:tä, siitä saa melko TS-tyyppisen soundin vähällä säröllä mutta sitten toisaalta sitten säröä riittää myös paljon muuhun. Alkaa olla vaan aika kallis ja niissä on ilmeisesti tyyppivikana että särösignaali vuotaa pikkasen puhtaan soundin päälle joten saa olla varovainen (ite en ollut...). Maxonilla on tästä reissue.

Ja Ibanezin 10-sarjalaisista hyvä on STL (harvinaisen Super Tuben uusintapainos), siinä on lisänä bite-potikka joka on käytännössä middle-säätö joten se on ainakin mun mielestä plussaa tubescreamereihin verrattuna. Ja alapäätä on vähän runsaammin.
javia
20.07.2005 13:07:41
Onkos kukaan tutustunut HBE:n power screameriin? siinä ois boosti kytkin myös mukana. Ajattelin itse tuota kokeilla joskus....
Man With Bad Tone Laughs Alone!
Jungleman
20.07.2005 18:53:26
Kerros lisää tuosta Fireballista. Minkälaisia soundeja siitä irtoaa Tube Screameriin ja Direct Driveen verrattuna?

Tuota. En ole verrannut rinnakkain, TS:it ovat kaikki karanneet kotoa kauan sitten. Olen varmaankin jokusen kerran kirjoitellut noista soundeista tänne, en muista mihin keskusteluihin ja koska. Mutta lyhyesti ja hatusta: Fireball on kirkkaampi ja erottelevampi kuin TS, DD SS tai Fulldrive 2. Siinä ei ole jälkeäkään TS:n muhjuisuudesta eikä ainakaan minun korviini minkäänlaista keskialuekorostusta. Alapää pysyy mukana koko ajan, yleissoundi on selkeä ja kirkas. Toisin kuin lähes kaikki muut od-pedaalit, se ei tuo hirveästi omaa väritystään mukaan hommiin, eli soundin peruselementtien suhteet pysyvät samoina Fireballin läpi. Mikä siitä sitten tekee minun korvaani erityisesti miellyttävän? Ehkäpä ennen kaikkea juuri yläpään kirkkaus, joka ei äidy riipiväksi kirskunnaksi missään tilanteessa.

Tämä siis pätee minun kalustollani... ei välttämättä kaikkien. Soitan Fender Jazzmasterilla, jossa on SD:n Vintage for JM -mikit ja Pyramid Flats -kielet. Kielistä lähtee huomattavasti jyhkeämmin alapäätä kuin samanpaksuisista (11-50) roundwoundeista ja yläpää on kuulas, pehmeä ja kilahtava. Kitaran ominaissoundi on niin kaukana mistään standardeista etten osaa lähteä edes arvailemaan, miltä Fireball kuulostaisi vaikkapa AmStdStraton tai LP Standardin kanssa. Vahvistimeni on 60-luvulla Japanissa P-T-P -tekniikalla rakennettu Teisco Professional Bass, joka ilmeisesti muistuttaa Twin Reverbin normal -kanavaa marshalltyyppisillä ratkaisuilla toteutettuna, tai jotain sinnepäin. Kajareina eripariset alnico-Jensen ja joku vanha Celestion. Soundi on kolmiulotteinen, syvä ja erittäin herkkä kosketukselle.

DD SS on edelleen kunnolla tsekkaamatta. Perussoundi suoraan laatikosta nostettuna on mainio, tottelee soittodynamiikkaa aivan eri tavalla kuin TS, säröä saa ehkä enemmän kuin Fireballista, mutta en ole vielä jaksanut ryhtyä vääntelemään sisällä piilottelevia kolmea trimmeriä. Fireballia säätelin aluksi tovin, kunnes totesin soundin olevan täydellinen.

(Lyhyesti. Todellakin.)
Ei se ole vika. Se on ominaisuus. Romantikkoitkijät #1
The Jack
15.12.2019 09:56:29 (muokattu 19.12.2019 20:22:04)
Väelle on varmaan ehtinyt kerääntyä 14 vuodessa uusia kokemuksia Tubescreamereiden reissueista. Vieläkö 2005 hankitut pedaalit pelittää?

Äsken soitellessa polkaisin TS808 Overdrive Pron päälle, ja kuului kovahko poksahdus. Pedaalista katosi säröt kokonaan, ja nyt overdriven säätäminen muuttaa ainoastaan levelin tavoin äänenvoimakkuutta. Onko kenelläkään tietoa vianetsinnästä ja korjaustoimenpiteistä?

E: Ei pedaalista mikään hajonnut ole. Ilmeisesti joku juotos on vain huono, mutta en osaa paikallistaa sitä. Silmämääräisesti kaikki juotokset on siistejä. Sain pedaalin toimimaan ronkkimalla johtoja. Nyt se pelittää, mutta kerran vika uusi ja korjaantui pedaalia tönimällä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)