Aihe: Kieli pamahti poikki
1 2 3 4
re infecta
01.07.2003 22:33:50
Vajaa kuukausi sitten kävin soitinliikkeessä säädättämässä kitarani ja siinä samalla kitaraan laitettiin astetta paksummat kielet eli 10-46 -setti (D'addario EXL110).

Nyt illalla soitellessani ensimmäinen kieli (ylä-E) pamahti poikki. Pitääkö minun vaihtaa kerralla kaikki kielet vai vaihdanko vain katkenneen kielen? Minulla on samaa kielisarjaa vielä kaksi pakettia jäljellä. Kielet siis ovat vain muutaman viikon ikäiset.

Mikähän kielen irtoamisen aiheutti? Tehdaskielet kestivät pari kuukautta aivan hyvin ja sitten vaihdatinkin soitinliikkeessä ne näihin nykyisiin kieliin (olivat silloinkin vielä soittokuntoiset).
Katso tori!
LaXu
01.07.2003 22:35:02
Vaihda vain se yksi kieli. Mistä kohtii kieli katkesi?
"Walking the fine line between bacon and Christian."
Höpötystä omista soittimista ja vempeleistä.
re infecta
01.07.2003 22:40:29 (muokattu 01.07.2003 22:46:02)
Vaihda vain se yksi kieli. Mistä kohtii kieli katkesi?

Aivan tallan puoleisesta päästä. Katkenneessa lyhyemmässä osassa on vain muutama sentti varsinaista kieltä. Auttaako syyn määrittämisessä yhtään? Kitarassani on kiinteä talla.
Katso tori!
kivi
01.07.2003 22:51:32
Auttaako syyn määrittämisessä yhtään? Kitarassani on kiinteä talla.

Kyllä, kitara on kulunut tallapalan kohdalta poikki. Aivan normaali ilmiö - kulutustavaraahan nuo on:-)

Tässä vaiheessa kitaristinuraasi riittää vallan hyvin, että vaihdat vain sen katkenneen kielen. Kaikkien kielten vaihtaminen kerralla tulee sitten joskus ajankohtaiseksi, kun setistä on mennyt kolme kieltä vaihtoon. Sitten ne käytetyt siirtyvät varakieliksi, koska seuraavan kielisatsin katkeillessa kuluneen kielen kaveriksi on parempi vaihtaa kulunut kieli. Ja noin se jatkuu.

Filosofista, heh:-)
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
re infecta
01.07.2003 23:01:27 (muokattu 01.07.2003 23:06:47)
Kyllä, kitara on kulunut tallapalan kohdalta poikki. Aivan normaali ilmiö - kulutustavaraahan nuo on:-)

Heh. Tarkoitat varmaan, että kieli on kulunut...? En vittuillakseni, mutta varmistaakseni vain, ettei tarvitse soitinliikkeeseen viedä kitaraani suurempaan huoltoa varten vielä, kun on takuuta jäljellä.

Kuluvatko nuo puhki tosiaan 3-4 viikossa? Soitan 2-4 tuntia päivässä.

Tässä vaiheessa kitaristinuraasi riittää vallan hyvin, että vaihdat vain sen katkenneen kielen. Kaikkien kielten vaihtaminen kerralla tulee sitten joskus ajankohtaiseksi, kun setistä on mennyt kolme kieltä vaihtoon. Sitten ne käytetyt siirtyvät varakieliksi, koska seuraavan kielisatsin katkeillessa kuluneen kielen kaveriksi on parempi vaihtaa kulunut kieli. Ja noin se jatkuu.

Filosofista, heh:-)

Kyllä ja kiitos hyvästä vinkistä! :)

EDIT: Tässä off-topicina vielä yksi kitaran kunnossapitoon liittyvä kysymys: Nyt kesällä kun on kuumia päiviä, tässä pienessä soluasunnon huoneessani lämpö tuppaa nousemaan sietämättömäksi. Lisäksi ilma meinaa loppua. Uskallanko huoletta tuulettaa öisin ja ehkä päivisinkin (kun olen poissa, duunissa), vaikka kitarani sijaitseekin telineessään vain parin metrin päässä ikkunan raosta? Voiko puu jotenkin vääntyä ja kääntyä vai onko suurimpana riskinä vain vireen menettäminen?
Katso tori!
KooAa
01.07.2003 23:04:47
Minä en käyttäisi D'addario kieliä mutta minä olenkin minä. Sain nimittäin niitä poikki aikanaan lähes päivittäin.
Koo(Aa)lla ei ole väliä !
re infecta
01.07.2003 23:07:23
Minä en käyttäisi D'addario kieliä mutta minä olenkin minä. Sain nimittäin niitä poikki aikanaan lähes päivittäin.

Myyjä näitä suositteli. Mutta katsotaan... jos tämänkaltainen meno jatkuu, niin täytyy sitten kokeilla muuta merkkiä.
Katso tori!
kalkkuna
01.07.2003 23:08:36
Myyjä näitä suositteli. Mutta katsotaan... jos tämänkaltainen meno jatkuu, niin täytyy sitten kokeilla muuta merkkiä.

Se merkki sitten saa olla DR!
LaXu
01.07.2003 23:10:57
Allekirjoittanut ei ole yhtäkään D'Addariota saanut poikki soittamalla, joten kyllä ne eri kielimerkit toimivat eri henkilöillä eri tavallla. :)
"Walking the fine line between bacon and Christian."
Höpötystä omista soittimista ja vempeleistä.
kivi
01.07.2003 23:13:46 (muokattu 01.07.2003 23:15:05)
Heh. Tarkoitat varmaan, että kieli on kulunut...?

Kyllä. Eri kielimerkit ovat eri tavalla kestäviä, mutta kyllä kuukausi on pitkä ikä kielelle kuin kielelle, jos päivittäin soittaa. Multa itseltäni saattaa katketa d'Addariot jo kitaraan laittaessa, jos en oo varovainen:-) - GHS:ät yleensä ei katkea, niissä kun on enemmän nikkeliä ja siis joustavat pehmeämmin.

Muuten en kyllä oo enää aikoihin katkonut kieliä, ja sama kehitys tapahtuu varmasti sullekin.

Uskallanko huoletta tuulettaa öisin ja ehkä päivisinkin (kun olen poissa, duunissa), vaikka kitarani sijaitseekin telineessään vain parin metrin päässä ikkunan raosta? Voiko puu jotenkin vääntyä ja kääntyä vai onko suurimpana riskinä vai vireen menettäminen?

Ei tuossa juuri suurta riskiä ole. Kannattaa näin kesähelteillä ehkä kumminkin laittaa kitara varjoon, pois suorasta auringonvalosta, ettei aurinko polta siihen vaikkapa ikkunankulmaa tms. kuviota - ja onhan sellaisesta sata-asteisesta kuumuudesta muutakin haittaa, jos vaikka lakka tai muoviosat sulaa...
;-)
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
re infecta
01.07.2003 23:18:29 (muokattu 01.07.2003 23:20:29)
Ei tuossa juuri suurta riskiä ole. Kannattaa näin kesähelteillä ehkä kumminkin laittaa kitara varjoon, pois suorasta auringonvalosta, ettei aurinko polta siihen vaikkapa ikkunankulmaa tms. kuviota - ja onhan sellaisesta sata-asteisesta kuumuudesta muutakin haittaa, jos vaikka lakka tai muoviosat sulaa...

Jeps. Sälekaihtimilla auringonvalon saakin pois häiritsemästä. Tuota juuri ajattelinkin, että jos en tuuleta, kitara kärsii varmasti enemmän. Tuulettamatta huoneessani ilman suhteellinen kosteus on varmasti ~100% :) Parempi tuulettaa, niin saa kitara olla normaalimmissa olosuhteissa kosteuden ja lämmön kannalta.

EDIT: Kiitos Kivi jälleen asiallisista ja selventävistä vastauksistasi!
Katso tori!
KooAa
01.07.2003 23:24:38
Allekirjoittanut ei ole yhtäkään D'Addariota saanut poikki soittamalla, joten kyllä ne eri kielimerkit toimivat eri henkilöillä eri tavallla. :)

Varmaan näinkin ... nyt vaihdoin Les Pauliin 0.11 - 0.48 Pyramidit ja soundit tuntuu olevan kohdillaan. Kyllähän nuo tutut sanoo että soittotatsi on välillä aika rankka.

Aikanaan muuten treenasin tatsia niin että otin 0.12 kielet omaavasta akustisesta E-duuri otteen ja hakkasin plektralla niin kauan kunnes kaikki kielet oli poikki. Puoli tuntia meni...
Koo(Aa)lla ei ole väliä !
Horror of Night
02.07.2003 01:25:59
Kielet joutuunee vaihtamaan kerran kuukaudessa, ja sekin riippuu ihan kielistä.
Elixirit kestävät huomattavasti pidempään.
Jusstus
02.07.2003 09:33:34

Mikähän kielen irtoamisen aiheutti? Tehdaskielet kestivät pari kuukautta aivan hyvin ja sitten vaihdatinkin soitinliikkeessä ne näihin nykyisiin kieliin (olivat silloinkin vielä soittokuntoiset).

Sitä olisin vielä sanonut, että pidä nyt silmällä, että meneekö se sama kieli aina poikki samasta kohtaa. Kieliähän katkeilee ja usein juuri tallapalan kohdalta, mutta jos se on aina se e-kieli samasta kohtaa poikki, eikä muut kielet katkeile, voi jo alkaa selvittää, johtuuko katkeilu esim tallapalasta tms. Tämän jälkeen voidaan keskustella esim. tallapalan öljyämisestä tai viilaamisesta... Mutta se on toinen luku.

Pointti oli siis se, että kielten katkeilu on normaalia, mutta jos tilastopiikkejä esiintyy kielen ja katkeamiskohdan suhteen, voi asialle yleensä tehdä jotain...
"These go to eleven.."
Jäsen X
02.07.2003 11:14:54
En tiiä onko tää kuinka outoa mutta en ees muista milloin viimeksi olen saanut kielen poikki.. kolme vuotta sitten?
You can do it your own way, if it's done how I say.
Sintti
02.07.2003 11:28:03
minäkään en kyllä tykkää yhtään noista D'addarion kielistä...
ite käytän enimmäkseen GHS guitar boomereita... ne on ihan mukavan kestävät. itellä on tällä hetkelle muistaakseni 11-50 paketti... pitäs kyllä käydä säädättämässä tuo kitara myös tässä lähiaikoina. paljonkos se säätö maksaa liikkeessä??
moikki
02.07.2003 11:49:13
minäkään en kyllä tykkää yhtään noista D'addarion kielistä...
ite käytän enimmäkseen GHS guitar boomereita... ne on ihan mukavan kestävät. itellä on tällä hetkelle muistaakseni 11-50 paketti... pitäs kyllä käydä säädättämässä tuo kitara myös tässä lähiaikoina. paljonkos se säätö maksaa liikkeessä??

Kerran laitoin mun epiphonen les pauliin tollaset GHS niin D, A ja E kielet ei soineet kunnolla. Kuului semmoinen ihme "huojuminen" kokoajan kielistä.
Tukka kasvaa, minä en.
_Petri_
02.07.2003 12:07:23

Kerran laitoin mun epiphonen les pauliin tollaset GHS niin D, A ja E kielet ei soineet kunnolla. Kuului semmoinen ihme "huojuminen" kokoajan kielistä.

Kitarasi ei ollut kunnolla vireessä?
moikki
02.07.2003 12:23:52
Kitarasi ei ollut kunnolla vireessä?

Kitara oli kunnolla vireessä. Edellisten kielien vaihdon yhteydessä muistaakseni käytin sen ihan säädätettävänä.
Ja kyllä olen jo sen verran kauan soitellut että saan kitarani vireeseen ja säätöihin.
Tukka kasvaa, minä en.
p130
02.07.2003 12:37:10

Vajaa kuukausi sitten kävin soitinliikkeessä säädättämässä kitarani...

Täysin Off topic, mutta pakko kysäistä: Mitäs sille sun Kustomille kuuluu?
HALUTAAN VUOKRATA: treenikämppä Oulusta/lähialueelta.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)