Moi. mikkuli: Moi, Kiinnostaisi tietää otsikossa mainittujen kitaroiden kokemuksia. Henkilökohtaista kokemusta ei ole kumpaisestakaan, Kiinassa valmistetut Tokait ja Epiphonet ovat mulla jääneet muutamaan yksittäiseen kokeiluun, ja noista kokeiluistakin on jo vierähtänyt vuosi jos toinenkin. Pääsääntöisesti kokeilut eivät ole vakuuttaneet, mutta aivan satavarmasti joukkoon on eksynyt myös parempia yksilöitä. Jos varmaan sitten kokeilemiani huonompiakin ;). Etenkin vanhemmista MIJ (LP) Tokaista onkin sitten kertynyt kokemusta ihan toisella tapaa, mutta eivät toki ole tässä tapauksessa millään osa-alueella vertailukelpoisia. Epeissä vähät kokemukset ovat tulleet lähinnä Koreassa valmistetuista. Yksi tuollainen poikkeuksellisen hyvä ALS yksilö oli entisen bändikaverin omistama johon vaihdoin Gibsonin uustuotanto P90:set, ja tuosta tulikin likipitäen hänen ykköskitaransa. Vireenpito ja soittotuntuma olivat kuulemma paremmat kuin kaksi-viisi kertaa arvokkaamilla "merkkikepeillä".
Aivan kuten kaikilla tuon hintaluokan (Kiinassa valmistetuissa) instrumenteissa, etenkin mikeissä ja virityskoneistoissa on säästelty. Samoin säädöt on tehty yleensä sinnepäin -jos ollenkaan-, joten suoraan laatikosta noista ei oikein voi saada minkäänlaista totuudenmukaista kuvaa instrumentin potentiaalista. Kehnojen mikkien kanssa pystyy hivenen musatyylistä riippuen kyllä elämään, mutta huonojen virityskoneistojen kanssa en ainakaan minä. Toisaalta, jos hakee vain puita -kuten tuon hintaluokan laitteissa usein tehdään- ja on jo alunalkaenkin päättänyt mikit/virityskoneistot vaihtamaa johonkin laadukkaampiin/mieleisempiin, ongelmahan poistuu tyyten.
Ajatuksella ja ajan kanssa kokeillen kun shoppailee, ja jos ei itse omaa säätötaitoja/työkaluja laskee ~satasen ammattilaissäätöön, kummasta tahansa saa varmasti oivallisen kumppanin. T:Samuli |
aihetta vähän sivuten, mutta tietääkö joku onko noissa edullisemmissa Tokaissa tai Epiphoneissa Gibson tyylisiä kevennyksiä? mulla on itselläni japanin Tokai, mutta se lienee keventämätön (ja painaakin kuin synti :-)), mutta miten ne halvemmat, onko niissä? Jos joskus huomaat tivaavasi typeryksen kanssa, niin pidä huoli ettei se toinen tee samoin :-) |
hallu: aihetta vähän sivuten, mutta tietääkö joku onko noissa edullisemmissa Tokaissa tai Epiphoneissa Gibson tyylisiä kevennyksiä? mulla on itselläni japanin Tokai, mutta se lienee keventämätön (ja painaakin kuin synti :-)), mutta miten ne halvemmat, onko niissä? Itse en tiedä onko, mutta veikkaan että ei ole kevennyksiä. Aiheeseen liittyen ja Kiinaan sekä mikkeihin halvemmissa Tokaissa. Omasta SG-43 mallista ei tarvinnut vaihtaa kuin mikit parempiin ja se oli siinä, kuulosti ja tuntui paremmalta kuin Epiphone sekä piti vireen ihme kyllä. Suosittelen monelle ensikertalaiselle Tokaita mieluummin kuin Epiphonea, koska halvempi Tokai laiteltuna luultavimmin pyörii mukana kauan. Itse laittelin myös aikoinaan Epiphone custom les paulia, mutta en saanut siitä laiteltunakaan niin hyvää kuin Tokaista. Vähemmän on enemmän ja enemmän on vähemmän. |