Kitarastainnostunut 27.11.2019 13:18:08 | |
---|
Olen nyt noin puoli vuotta soitellut sähkökitaraa kotonani ja mielenkiintoni on herännyt ns. set upin päivittämisestä. Kannattaisiko minun ostaa aluksi parempi vahvistin, nykyinen vahvistimeni on peavey blazer 158, vai kannattaisiko vaihtaa kitara parempaan malliin (washburn x series pro)? Mikä olisi hyvä, ehkä edullinenkin vaihtoehto uudelle kitaralle tai vahvistimelle? |
Laulava Kylätohtori 27.11.2019 13:51:13 (muokattu 27.11.2019 13:58:07) | |
---|
Ehkäpä parasta olisi, jos mietit, mitä tarvitsee päivittää. Eli mietit, mitkä ovat suurimmat ongelmat tällä hetkellä. Tuntuuko kitara olevan ihan jees, mutta soundi ei ole sinnepäinkään, vai onko kitaraa jotenkin hankala soittaa, käsi tulee kipeäksi, mutta soundi on riittävän hyvä. Eli miten haluaisit nykyisen soundin tai soittotuntuman muuttuvan? E. tsekkasin nuo sun kamat ja tuo kitara vaikuttaa ihan yleispätevältä vehkeeltä tallahumbuckereineen, joten itse lähtisin ennemmin vahvarista. Hankit jonkun Katanan tai mitä täällä tällä hetkellä hypetetäänkään ja viet vaikka tuon kitaran johonkin ammattilaisen säädettäväksi. Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina. |
juhahay 27.11.2019 14:01:02 | |
---|
Vie kitara ammattilaiselle satulan vaihtoon ja jos rahaa jää, vilkuile vahvistimia! |
Funkånaut 27.11.2019 15:44:56 | |
---|
juhahay: Vie kitara ammattilaiselle satulan vaihtoon ja jos rahaa jää, vilkuile vahvistimia! Samoilla linjoilla; soittopeli kunnon säätöihin ja säästöpossua lihottaessa voi kartoittaa, mitä seuraavalta vahvarilta/kitaralta oikeastaan haluaa. "If you ain't happy, you ain't listening to enough Coltrane." |
hallu 27.11.2019 16:17:46 | |
---|
Kitarastainnostunut: ................. Mikä olisi hyvä, ehkä edullinenkin vaihtoehto uudelle kitaralle tai vahvistimelle? Opettele puristamaan hyöty irti niistä nykyisistä välineistäsi. Soundin muovaamiseen on älyttömästi erilaisia konsteja ja mielestäni kauppaan käveleminen on niistä ihan viimeinen. Siksi sitä ei kannata opetella ensimmäiseksi. Ensin kannattaa opetella ottamaan välineistä kaikki irti. Saitkin hyviä vinkkejä tuossa edellä eli rajaa ja tunnista "ongelma" ja määrittele minkälaista muutosta haluat. Sen jälkeen alat tutkimaan vaihtoehtoja miten voit tilanteen korjata ja kandee pitää se kauppaan meneminen viimeisenä, koska ostoksille ehtii aina. Jos joskus huomaat tivaavasi typeryksen kanssa, niin pidä huoli ettei se toinen tee samoin :-) |
Sammo 27.11.2019 16:34:28 | |
---|
Jonkin verran treenejä ja keikkoja vedellyt ei-niin-optimaalisilla vahvistimilla (lähtökohtana putipuhdas vahvistin + spedut) ja mun mielipidde on, että huonolla vahvistimella soittaminen on ikävämpää kuin "huonolla" mutta hyvissä säädöissä olevalla kitaralla. Toki hyvä vahvistin tuo erilaisten kitaroiden ominaissoundit eri tavoin esiin. This is on a whole other level. Its level one. |
Kaihua 27.11.2019 17:12:05 | |
---|
Jos sulta löytyy joku pidempään soitellu tuttu, tutkaile hänen kanssaan asiaa. Sitä ei kitarismin alkutaipaleella varmasti oikein edes tiedä tarkalleen mitä haluaa tai mikä mahdollisesti hidastaa kehitystä. Jos ei sellasta kaveria löydy niin noista aiemmista kommenteista löytyy kyllä viisauden alku. Omaa korvaa miellyttävä vahvistin on hyvä olla mutta ensimmäiseksi minäkin varmistaisin että kepin säädöt on kunnossa. Se on aivan sama onko se satasen vai muutaman tonnin keppi, säädettävä ne on kaikki itselle sopivaksi ennen kuin pääsee soitosta kunnolla nauttimaan. Onneksi meillä on hotellihuoneessa MacGyverin lämpöistä kaljaa |
Metalkallo 27.11.2019 20:50:43 | |
---|
Kitarastainnostunut: Olen nyt noin puoli vuotta soitellut sähkökitaraa kotonani ja mielenkiintoni on herännyt ns. set upin päivittämisestä. Kannattaisiko minun ostaa aluksi parempi vahvistin, nykyinen vahvistimeni on peavey blazer 158, vai kannattaisiko vaihtaa kitara parempaan malliin (washburn x series pro)? Mikä olisi hyvä, ehkä edullinenkin vaihtoehto uudelle kitaralle tai vahvistimelle? Jos kitara on hyvä ja pitää vireen, niin päivittäisin vahvistimen parempaan koska halvempikin kitara soi paremmin hyvän vahvarin kautta. Vähemmän on enemmän ja enemmän on vähemmän. |
Juhani_t 27.11.2019 20:58:49 | |
---|
Siitä se lähtee se loputon kamojen haaliminen ja ylimääräisten myyminen :D |
Laulava Kylätohtori 27.11.2019 21:01:05 | |
---|
Juhani_t: Siitä se lähtee se loputon kamojen haaliminen ja ylimääräisten myyminen :D Naurattaisi, jos ei olisi totta. :( Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina. |
noon 27.11.2019 22:20:32 | |
---|
Juhani_t: Siitä se lähtee se loputon kamojen haaliminen ja ylimääräisten myyminen :D Tämä on juurikin näin, siitä se lähtee. Mun ääni menee vahvistimen puolelle, vaihda se ensin. Kauheesti en osaa perustella että miksi. Mun mielestä kehno kitara + hyvä vahvari on parempi kombo kuin toisin päin. Jotenkin luulisin, että kokonaissoundi on parempi tällä tavalla tehtynä. Kukin tekee tavallaan. |
jaripat 29.11.2019 10:09:24 | |
---|
Tässähän ei budjetista ollut puhetta - "GAS"istä kylläkin, joten kortit pöytään: Ostat uuden paremman vahvarin ja "kivamman" kitaran. Sitten kun oot niillä hetken soitellut ristiin rastiin, päätät mistä luovut. Toki kitarat kannattaa aina yrittää pitää "kunnon säädöissä". |
discominister 30.11.2019 11:04:23 | |
---|
Osta pedaaleja. Paljon pedaaleja. |