Aihe: Jtm-60:seen uudet putket.
1
jarppis
19.12.2007 09:32:24 (muokattu 19.12.2007 09:33:03)

Joo ostin tuossa viikko sitten jtm-60:sen ja haluaisin siitä hitusen rankempaa säröä ulos. Suositelkaas tuohon vahvariin sopivia putkia, jotka on enemmän "high gain" tyyppisiä, jos niitä nyt sillä nimellä edes kutsutaan.

Niin ja mahtaako se juuri johtua putkien tyypistä kun joudun pitämään masterin aivan kaakossa ja gainin myös, että saa tarpeeksi jytkyä saundia irti? Edellinen omistaja kertoi soittaneensa rankimmillaan ilmeisesti perus hard rockia ja hän on sen mukaan uusinut päättäriputket puolisen vuotta sitten. Etusista en tiedä ikää tms.

Mahtaako pelkkien etusien vaihtamisella saada särön paremmaks jne. (pahoitteluni :d ensimmäinen putkipelini.)
Kivaa kun kaljuna parturissa.
Numb
19.12.2007 10:15:56

Etusputket sen heavysärön juurikin tekevät. Tung Sol on ollut särösoittajien suosiossa. Ja on se hyvä putki muutenkin.

JTM 60 ei tosin ole high gain -vahvistin edes... Jotakin polkusinta sinne eteen kannattanee miettiä. Overdrive tai distortion, ihan maun mukaan.
Gattubi ö skugi, bing bong bang -Remu Aaltonen --- Se pitää vetää niig skibbadibbaboungboung skäppidäbbi ticotico hei groopie dountsu teik mai hair de bäng bäng bong! -LamaAjanElvis
-JiiTee-
19.12.2007 10:19:59
Tosta vehkeestä ei tahdo vahvistimen omalla säröllä saada irti sellasta "junttasäröä" joka potkii munille. Tosin itse en oo sitä putkien vaihdolla ikinä ees yrittäny hakea, vaan valkkaillu perinteisempiä putkia aina.

Suosittelen käyttämään sitä puhdasta kanavaa ja runttaamaan sen rosolle pedaaleilla. Joku särö + overdrive tai boost-pedaali (itte nostan signaalia Bossin GE-7:lla, niin alkaa potkimaan paremmin) tekee ihmeitä.

Jos sulla combomalli on, niin se oman kaapin avoimuus vaikuttaa asiaan myös. Suosittelen testaamaan jollain kunnon kaapilla tota, irtoo "tiukempaa ja napakampaa" soundia, eikä mene niin herkästi tukkoon (elementit ainakin mulla piereskelee melko helposti kun syöttää liian kuumaa signaalia).

Yleisesti ottaen homman nimi tolla vahvarilla tuntuu olevan se, että mahd. vähän säröä (gain) ja mahd. paljon volumea, niin alkaa tapahtua.
EYESCREAM -rocks.
käsi
19.12.2007 10:31:26

jtm-60:llä en ole soittanut. Kolmekymppisen omistan. Tuosta omastani on pakko sanoa että hyvä vahvistin se on, mutta ei missääntapauksessa high-gain meininkiin, ei ainakaan ilman pedaaleja.

Kuten tuossa ylempänä sanottiin vähän gainia j apaljon volumea niin jo tapahtuu, mutta siltikin ollaan rocki soundeissa vasta.
Kun on korvia myöten kusessa on paree pitää suu kiinni
Insane Kane
19.12.2007 10:33:36 (muokattu 19.12.2007 10:38:34)
JTM-60:stä saa oikein hyvät hevysäröt kun etuseen Tunsolin 12AX7 ja käyttää esim 4 x 12 kaappia. Eteen vielä joku napakka TS-808 tyylinen boosteri niin johan hönkii ja hienosti.
Tuon vehkeen omakin särö on ainakin minun käytössä riittänyt helposti hevyn ja metallin soittoon.
Tehokkaat mikit tosin on mun juttu...
Kuulostaa oudolta että masteri pitää olla kaakossa...

Basso täysille
Middle apaut klo 13
Treble klo 12-15
Presenssi klo 12-16
Gain 12-15

Ja vielä: Diodien ohituksella saa vehkeeseen tanakkuutta
Ei näin! >=)
JLM
19.12.2007 19:36:29 (muokattu 19.12.2007 19:40:17)

JTM-60:stä saa oikein hyvät hevysäröt kun etuseen Tunsolin 12AX7 ja käyttää esim 4 x 12 kaappia. Eteen vielä joku napakka TS-808 tyylinen boosteri niin johan hönkii ja hienosti.
Tuon vehkeen omakin särö on ainakin minun käytössä riittänyt helposti hevyn ja metallin soittoon.
Tehokkaat mikit tosin on mun juttu...
Kuulostaa oudolta että masteri pitää olla kaakossa...

Basso täysille
Middle apaut klo 13
Treble klo 12-15
Presenssi klo 12-16
Gain 12-15

Ja vielä: Diodien ohituksella saa vehkeeseen tanakkuutta

Kerro toki lisää tästä diodien ohituksesta ja sen vaikutuksesta :)

Parhaat soundit oon saanut omastanikin (2x12 combo) boostaamalla jompaa kumpaa kanavaa. Ilman pedaalia en ole oikein saanut riittävän napakkaa säröä ulos. Miten vaan nupit vääntää, niin tulos on aina liian löysä heavy metal -musiikin vaatimuksiin, enkä nyt tarkoita särön määrää vaan laatua. Sopivan overdriven kanssa kummaltakin kanavalta saa käyttökelpoisen soundin ulos. Putkina on normaalit JJ 12ax7 paitsi ykköspaikassa on tällä hetkellä muistaakseni EH 12AX7EH ihan kokeilun vuoksi.

4x12 kaapin kanssa en ole valitettavasti päässyt koskaan kokeilemaan. Veikkaan että vaikutus vois olla aika huomattava.

Niin ja mastervolaa ei ole tarvinnut pitää kaakossa täälläkään. Reilusti yli klo 12 kylläkin.
Insane Kane
19.12.2007 20:31:41
Kerro toki lisää tästä diodien ohituksesta ja sen vaikutuksesta :)

Heleppoa kuin heinän teko =)
Tarvitsee irroittaa vain yhden konkan toinen jalka.
Kaikki osat ovat nimetty sinne piirilevyyn joten noiden 4 rinnakkain olevan diodin paikantaminen on helppoa.

http://muusikoiden.net/dyn/users/33538.jpg

Mitä se tekee?

+Särö hieman vähenee, mutta siitä tulee tiukempi ja selkeämpi.
+Alapäätä tulee lisää.
+Volumea tulee lisää.
+Tulee "täysputkipeli"

-Sarja-loopin käytössä voi tulla esteitä (tuuttaa ilman diodeja niin lujaa päätteelle että yleisimmät koneet menevät ruttuun)

Niin ja mastervolaa ei ole tarvinnut pitää kaakossa täälläkään. Reilusti yli klo 12 kylläkin.

Sama mulla. Apaut klo 13-14 on ollut sopiva bäntireeneihin.
Ei näin! >=)
JLM
20.12.2007 13:21:17

Kaikki osat ovat nimetty sinne piirilevyyn joten noiden 4 rinnakkain olevan diodin paikantaminen on helppoa.

Mitä se tekee?

+Alapäätä tulee lisää.
+Volumea tulee lisää.
+Tulee "täysputkipeli"

-Sarja-loopin käytössä voi tulla esteitä (tuuttaa ilman diodeja niin lujaa päätteelle että yleisimmät koneet menevät ruttuun)

Kiitti infosta! Täytyypä kurkata joskus piirilevyä ja miettiä uskallanko lähteä sinne kolvilla sohimaan. Sarja-loopin ongelmat ei haittaa, koska käytän normaalistikin sitä rinnakkaislooppia.
kuolio
20.12.2007 22:06:46

Mitä se tekee?

+Alapäätä tulee lisää.
+Volumea tulee lisää.
+Tulee "täysputkipeli"

Kas tämäpä kokeilemisen arvoinen temppu.

Itse olen ihan perus-rokkitouhuihin saanut miellyttävän särön ts9:llä puhtaaseen kanavaan. Ja masteria ei tarvi paljon yli puolenvälin pitää.

Hiukan kyllä kiinnostaisi tuosta vähän hård-rokimpi särö, joihinkin juttuihin, olen Rattia pitänyt välillä, mutta se on ehkä vähän liian "perinnehenkinen", tosin sopii sitä myöten juuri perinteisempään heavyyn ym. Oranssi Bossi ei ollut kovin hyvä tässä, eikä yllättäen myöskään Bad Monkey.
Ach! Ne saivat minut!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)