Aihe: Pienet putkivahvarit
1 2 3
-septimisti-
13.08.2005 15:27:06 (muokattu 13.08.2005 15:29:48)
GAS-peikko tuntuu jälleen väijyvän öisin sängyn alla, joten suunnatkaamme keskustelumme koskemaan budjettiluokan ~5 wattisia putkikoneita. Meteliä laitteesta ei tarvitse irrota juurikaan, sillä nyt on haussa ihan pelkkä makuuhuonevahvari.

Plussaa ominaisuuksista kuten nätti vintage-look sekä efektilenkki. Sekä tottakai edullinen hinta.

Epipuhelimen valve junior sekä valve special ovat tällä hetkellä kovimman kaasutuksen kohteena todella maukkaan hinnoittelunsa perusteella. Hyvältä myös kuulostavat nettikirjoittelun perusteella. Harmi vain että noita ei taida suomesta löytyä mistään ja euroopastakin todella huonosti - ja vieläpä tuplasti jenkkien hinnoilla.

Soundipoliittsesti etusijalla on hyvä puhdas ja puhtaahko soundi. Hyvällä tarkoitetaan sellaista syvää ja ilmaisuvoimallista, mielellään vähän fenkku tweed:mäistä soundi. Mutta kaikenlaiset pelit otetaan huomioon ja keskustelua otsikon rajoissa saa harrastaa vapaasti.

Ps. Uraltonea ei kannata ehdottaa. Tälläisen rähmäsormen on parasta pysytellä kaikenlaisesta nikkaroinnista mahdollisimman kaukana. Käytettynäkään noita ei taida pyöriä yhtään.
Jucciz
13.08.2005 15:33:23
Ehdotan vastustelustasi huolimatta valmiiksi koottua Uraltone Jr:ää. Teho- ja soundimielessä se on juuri se, mitä haet. Ulkonäkö on vapaasti valittavissa. Efektilenkkiä siinä ei vakiona ole, mutta varmaan näppäräsorminen kaveri osaisi sellaisenkin rakentaa. Itse kyllä kyseenalaistan kovast koko efektilenkin tarpeellisuuden: suurin osa efekteistä toimii hienosti suoraan vahvistimen edessä, piuhasotkua tulee vähemmän ja vahvistin pysyy yksinkertaisena.
tommiot
13.08.2005 15:40:00
Itse kyllä kyseenalaistan kovast koko efektilenkin tarpeellisuuden: suurin osa efekteistä toimii hienosti suoraan vahvistimen edessä

Off topic: Mites phaser toimii vahvarin edessä, tuota Marshallia tulee usein huudatettua, niin meneekö se soundi pilalle kompressoituessaan? Olen ajatellut hommata MXR Phase 90 kun voitin lahjakortin F-musiikkiin...
Pastilli?
Jucciz
13.08.2005 16:31:05
Mites phaser toimii vahvarin edessä

Muutamaa eri phaseria ja muuta muljutinta testanneena: erittäin hyvin mielestäni.

http://mp3.jucciz.com/coron_phaser55/
Tässä pari pätkää Coron Phaser 55:stä, joka on 70-luvun MXR-kopio, ymmärtääkseni. Suoraan vahvistimeen, kun ei tuossa Orangessa edes ole looppia. :)
McNulty
13.08.2005 16:38:49 (muokattu 13.08.2005 16:45:03)
Peavey Classic 30 on ihan asiallinen "pikku"combo... 30W ja saa tweed-pinnalla varustettuna. Näyttää siis vanhahtavalta ja kuulostaa mielestäni mukavan pehmeältä. FX-loop löytyy myöskin.

PS. Harvassa ovat about 5W putkikoneet, jotka olisivat varustettu vielä monipuolisella saundilla ja fx-loopilla. Uraltone Jr. varmasti parasta tuolla osastolla mutta sitä kun ei kaivattu niin joku Little Laniley tms. Mielestäni se on vain surkea vehje ja tuhottoman kallis.

15W tai siitä yli rupeaa putkivahvistimistakin (comboista) löytymään sopiva määrä ominaisuuksia ja yleensä 12" elementtiä jne.

Fender Pro Junior - 15W
Fender Blues Junior - 15W
Peavey Classic 30 - 30W
Fender Pro Reverb - 50W/12W (vaihdettavissa)
Laney LC15R - 15W
Laney LC30 - 30W
"Minds are like parachutes. They only function when they are open." -Sir James Dewar (1877-1925)
"Wise men talk because they have something to say; fools, because they have to say something." -Plato (429-347eaa.)
Ze Kink
13.08.2005 17:06:31 (muokattu 13.08.2005 17:07:44)
Laney Lc15r on kyllä jo 15w, mutta ainakin itse diggasin saundista. Ääntä lähtee sopivan vähän himasoitteluun.

Classic 30 on kyllä jo hieman liian tehokas makuuhuonesoitteluun (omistan kyseisen combon). Kuitenkin makeat soundit (joskin eq:n diskantit tuntuvat toimivan jotenkin oudosti), ja taipuu parin purkin kanssa vaikka mihin. Elementti on aika huono ja nuhainen mielestäni, olen aikeissa vaihtaa sen Greenbackiin jos satun halvalla löytämään (kuten uudesta Celestion -joukkotilauksesta ehkä :P). Kaiku on aika outo, ja joissain tapauksissa alkaa ulisemaan jos sitä vääntää liikaa. En kuitenkaan käytä kaikua kuin pienenä lisämausteena (n. klo 9), joten ei tuo ole minua haitannut. Säröä ei irtoa mitään hevimääriä, mutta tuskin tarvitseekaan. Purkeilla sitä saa tietenkin potkittua ihan tuonne sirkkeli/mättöosastolle.
Ja Classicissa on myös ongelmana se, että kovaa soittaessa saattaa joku kahva tms. alkaa resonoida (itselläni ei ole tätä ainakaan vielä tapahtunut, mutta koulun Classicilla on tällainen ilmeisesti yleinen "lisäominaisuus").
Mutta siltikin erittäin jees saundit, tuskinpa tulen tuota ihan heti vaihtamaan mihinkään muuhun.

Mutta onko välttämättä pakko olla putki? Itse nimittäin diggasin aika paljon tuosta Tech Trademark 10:stä, ja olenkin ruvennut tässä gasittelemaan sellaista.
[KTR-] tai biisin nimeks "PARANOID JA TAHDON MYÖS SANOA ETTÄ OON LÄSKI HOMO!!" nii sit yleisö huutais "SOITTAKAA PARANOID JA TAHDON MYÖS SANOA ETTÄ OON LÄSKI HOMO!!"
[KTR-] sit bändi ois ihan :---D
Gypsy
13.08.2005 17:14:06
Itse kyllä kyseenalaistan kovast koko efektilenkin tarpeellisuuden: suurin osa efekteistä toimii hienosti suoraan vahvistimen edessä, piuhasotkua tulee vähemmän ja vahvistin pysyy yksinkertaisena.

Entä jos mä haluan laittaa Orangen etuasteen UralTonen päätteeseen? Efektilenkki ruleZ.
dfloreno
14.08.2005 14:13:20

Tuolta linkistä kattelet semmoista kuin La Mesera nimistä comboa, siinä on kaikki noi vaaditut ominaisuudet. http://www.leviatech.fi/monsteramps/fi/amps.html ... hintaa on pikkaisen enemmän kuin tuollaisella peaveyn 30:llä tai fenkun blues jr:llä, MUTTA: tohon ei tarvii enää vaihtaa putkia eikä elementtejä sitten myöhemmin. Tää on pointti minkä monet missaa, "joo, ei tää maksa kun 500e" mutta sitten kun laskee uudet kunnon putket mukaan ja uuden kajarin hintaa niin hinta onkin jo lähempänä 700-800. ... eli sitten voi itse päätellä että säästääkö siihen vielä 150e että saa käsintehdyn p-to-p -vahvarin vai jonkun kiina-luuskan mikä rupee reistailee ennemmin tai myöhemmin. Laatu tuntuu vieläkin sen jälkeen kun hinta on unohtunut :).
God made me funky
Dr. Muff
14.08.2005 14:23:19
Tuolta linkistä kattelet semmoista kuin La Mesera nimistä comboa, siinä on kaikki noi vaaditut ominaisuudet. http://www.leviatech.fi/monsteramps/fi/amps.html ... hintaa on pikkaisen enemmän kuin tuollaisella peaveyn 30:llä tai fenkun blues jr:llä, MUTTA: tohon ei tarvii enää vaihtaa putkia eikä elementtejä sitten myöhemmin. Tää on pointti minkä monet missaa, "joo, ei tää maksa kun 500e" mutta sitten kun laskee uudet kunnon putket mukaan ja uuden kajarin hintaa niin hinta onkin jo lähempänä 700-800. ... eli sitten voi itse päätellä että säästääkö siihen vielä 150e että saa käsintehdyn p-to-p -vahvarin vai jonkun kiina-luuskan mikä rupee reistailee ennemmin tai myöhemmin. Laatu tuntuu vieläkin sen jälkeen kun hinta on unohtunut :).

Asiaa! Tota en ole testannyt mutta El Mocambo oli ihana.
Tuumasta toiseen.
Mrezzye
14.08.2005 14:29:19

Myöskin keinokuorma on asiaa. Esim. käytössäni olevalla Kochin Loadboxilla saa 100W:sta vahvistimesta "2-wattisen", 50-wattisesta "1-wattisen", jne. Tehoa voi sitten ottaa sieltä irti, jos käyttöä isompiin tilaisuuksiin ilmenee.
Sanokaa mitä lystäätte, mutta MINÄ olen oikeassa... ainaskin jos en ole vasemmassa. MYY MULLE UNIVERSE!
McNulty
14.08.2005 14:32:40 (muokattu 14.08.2005 14:34:43)
MUTTA: tohon ei tarvii enää vaihtaa putkia eikä elementtejä sitten myöhemmin.

Ei Piivin tai Lanikan elementtiä ole mikään pakko vaihtaa. Moni tykkää soitella ihan niillä laitteiden omilla. Putket tais olla Sovtekin tuotteita joten ei nekään nyt huonoimmat mahdolliset olleet.

Tää on pointti minkä monet missaa, "joo, ei tää maksa kun 500e" mutta sitten kun laskee uudet kunnon putket mukaan ja uuden kajarin hintaa niin hinta onkin jo lähempänä 700-800. ... eli sitten voi itse päätellä että säästääkö siihen vielä 150e että saa käsintehdyn p-to-p -vahvarin vai jonkun kiina-luuskan mikä rupee reistailee ennemmin tai myöhemmin.

Toisaalta moni taas saattaa miettiä että onko oma musiikkiharrastus nyt niin PRO-asteella että pitää uhrata tonni vahvistimeen kun periaatteessa (ja käytännössä) saman rahan tienaa puolta halvemmalla koneella :)

Totta se on... saman rahan sitä repii humppakeikalta Line6 Flextone III:lla kuin 5000e Mad Professorilla. :)

Laatu tuntuu vieläkin sen jälkeen kun hinta on unohtunut :).

Toki näin... ja laadusta kannattaa maksaa. Muistuttaisin vielä siitä että vermeet kannattaa hommata vastaamaan tarpeitaan. Ei joku kotisoittelija välttämättä tarvi miljoonien vehkeitä, ei kerrostalossa asuva opiskelija Marshall Major 200W nuppia ja fullstäkkiä jne jne. :)

EDIT: Plus että tuo La Mesera on yhdellä 10" elementillä. Lanikka ja Piivi tulee 12" elementillä... jopa 2x12" (classic 50) :)
"Minds are like parachutes. They only function when they are open." -Sir James Dewar (1877-1925)
"Wise men talk because they have something to say; fools, because they have to say something." -Plato (429-347eaa.)
Exhausted
14.08.2005 15:23:48 (muokattu 14.08.2005 15:24:36)

Off topic: Mites phaser toimii vahvarin edessä, tuota Marshallia tulee usein huudatettua, niin meneekö se soundi pilalle kompressoituessaan? Olen ajatellut hommata MXR Phase 90 kun voitin lahjakortin F-musiikkiin...

no Phaserin merkitys muuttuu jos sen perässä on säröä. Ei voi sanoa että toinen tapa on huonompi, mutta mielestäni se oikea phaser-saundi tulee siitä että ensin särö, sitten phaseri. Esim Eddie Van Halenihan käytti Marshalliaan periaatteessa pelkkänä etuasteena load boxin avulla, jotta sai modulaatioefektit särön jälkeen. Tietysti jos säröä käyttää pienissä määrissä tai ei ollenkaan niin voi huoletta mennä suoraan linjaan. Ja tietysti helpointa on ottaa särö pedaalista jolloin järjestystä on helppo vaihtaa mielensä mukaan.
Jamminen
14.08.2005 15:40:24
No tätä ei vielä ehdotettu:

http://www.groovetubes.com/product.cfm?Product_ID=1903

Noita on ainakin saanut musamaailmasta. Mitään kokemuksia minulla ei tosta ole. Tosin, noilla hinnoilla kääntyisin varmaankin monsterin puoleen...

PS. Jos haluaa käyttään vahvistimen säröjä + delaytä niin silloin efektiluuppi on pakollinen, IMHO.
Maybe nothing matters anyway...
Dr. Muff
14.08.2005 16:19:30
EDIT: Plus että tuo La Mesera on yhdellä 10" elementillä. Lanikka ja Piivi tulee 12" elementillä... jopa 2x12" (classic 50) :)

Toden totta, sehän on kotisoiteluun tai muuten vaan hiljaiseen käyttöön pelkkää plussaa että laite on 10" elementillä. Kymppi syttyy kuitenkin jonkun verran alhaisemmalla äänenvoimakkuudella soimaan kun 12". Lisää saa muttei pois.
Tuumasta toiseen.
-septimisti-
14.08.2005 16:29:37
Hieman turhan hintavia tuollaiset 1000e:n ratkaisut meikäläiselle. Taidan olla kallistumassa entistä enemmän Epiphonen valve juniorin tai valve specialin suuntaan. Junior lähtisi jenkeistä tulleineen, veroineen ja lähetyskuluineen hieman päälle 200 euroon ja special hieman päälle 300 euroon.

Junior on (mun käsittääkseni) käytännössä Gibsonin GA5 les paul junior kombo uusissa kuorissa. Laitteesta löytyy säätömahdollisuuksia kokonaisen volume-potikan verran. Special on sama vehje taajuuskorjaimilla, isommalla kaiuttimella, drive säädöllä, sisäisellä dsp myllyllä sekä erillisellä reverbillä.

Vois ehkäpä laittaa tompalle spostia ja kysyä onko tyypeille tulossa noita jossain vaiheessa myyntiin kun on epin tiggerman-nupitkin näköjään ilmestyneet tyyppien valikoimaan.

Yksi vaihtoehto olisi tietysti metsästää vaikkapa ebaystä jotain tuntemattomimpia ties mitä venäläisiä putkikoneita tai itsetehtyjä.
McNulty
14.08.2005 21:13:57
Hieman turhan hintavia tuollaiset 1000e:n ratkaisut meikäläiselle. Taidan olla kallistumassa entistä enemmän Epiphonen valve juniorin tai valve specialin suuntaan. Junior lähtisi jenkeistä tulleineen, veroineen ja lähetyskuluineen hieman päälle 200 euroon ja special hieman päälle 300 euroon.

Juu niin lähtee, mutta Jenkkilässä on eri verkkovirta kuin Suomessa. Kannattanee siis varautua muuntajan ostoon myös.

Yksi vaihtoehto olisi tietysti metsästää vaikkapa ebaystä jotain tuntemattomimpia ties mitä venäläisiä putkikoneita tai itsetehtyjä.

Edelleen, suosittelisin tsekkaileen ebay.de sivustolta niin ei mene sähköjen kanssa leikkimiseksi tuo touhu.
Laiskiainen
07.12.2005 22:38:05
Nostan nyt vaikka tämän kun vahvistimista kysäisen.

Eli haussa matalatehoinen putkivahvistin 5-30w (max 50w jos esim tehonpuolitus), nuppi, ei combo koska oma skobe on työn alla.

Ongelmana että soundillisesti pikkuvahvareista puuttuu se Darth Vaderin imurisärö. Haluaisin valinnanvaraa ja säätömahdollisuuksia niinkuin löytyy 100wattisista (VHT, Framus jne.) mutta ilman järjettömiä tehoja.

Butiikkivahvarit käyvät hyvin, mutta mielummin maksan vähän kuin paljon.

Tästä on tietenkin keskusteltu aikaisemmin mutta ainoa varteenotettava joka tulee mieleen on tuo Kochin twintone II. Käytettynä jos löytyisi sitä kakkosversiota alle tonnin..

Mutta täytyyhän maailmasta löytyä muitakin!?
Jucciz
07.12.2005 22:43:05
Putket tais olla Sovtekin tuotteita joten ei nekään nyt huonoimmat mahdolliset olleet.

Pakko kysyä: Mitkä sitten on huonompia? :)
kalamies#11 >-)))>
« OSTAKAA! · räpellystä »
mokes
07.12.2005 23:07:07
Nostan nyt vaikka tämän kun vahvistimista kysäisen.

Eli haussa matalatehoinen putkivahvistin 5-30w (max 50w jos esim tehonpuolitus), nuppi, ei combo koska oma skobe on työn alla.

Ongelmana että soundillisesti pikkuvahvareista puuttuu se Darth Vaderin imurisärö. Haluaisin valinnanvaraa ja säätömahdollisuuksia niinkuin löytyy 100wattisista (VHT, Framus jne.) mutta ilman järjettömiä tehoja.

Butiikkivahvarit käyvät hyvin, mutta mielummin maksan vähän kuin paljon.

Tästä on tietenkin keskusteltu aikaisemmin mutta ainoa varteenotettava joka tulee mieleen on tuo Kochin twintone II. Käytettynä jos löytyisi sitä kakkosversiota alle tonnin..

Mutta täytyyhän maailmasta löytyä muitakin!?

Mä sain aivan uutta vastaavan kochin twintonen 1100 e ja en kadu ! Ihmettelen vaan, että miksi niitä tulee niin harvoin vastaan ?
Schenker
08.12.2005 06:56:06
Tässä!

5 wattinen täysputkikone, mutta ei mikään ihan halpa..:D

http://www.musicstorekoeln.de/de/Gi … 95-000/0/0/0/detail/musicstore.html
"Limp Bizkit sucks dick!" -Zakk Wylde
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)