Aihe: Akustisen kitaran kuljettaminen lentokoneessa
1
Debukka
29.11.2019 19:08:32
Hei!

Sellainen tapaus olisi itsellä edessä että olisin lentämässä Englannista Helsinkiin Finnairin lennolla ja pitäisi ottaa akustinen kitarani mukaan. Ostin kitaran täältä Englannista ja mukana tuli pehmeä laukku. Kysäisin Finnairin chatistä miten pitäisi toimia ja heidän ehdotus, mikäli ruumaan ei halua soitinta laittaa, on ostaa sille paikka matkustamosta. Tämä kuitenkin kyseiselle lennolle maksaisi MILTEI 300 EUROA.

En millään pysty maksamaan 300 euroa ylimääräisestä paikasta ja kovaa laukkua kun ei ole (joka varmaan täälä maksaisi vähintään satasia) niin miten te toimisitte?

Olen lukenut vanhoja keskusteluita kitaran kuljettamisesta lentokoneessa mutta uusimmatkin keskustelut tällä tai muulla foorumeilla ovat vähintään 5 vuotta vanhoja. Vanhoissa keskusteluissa suositellaan vain kävelemään portille kitara pehmeässä laukussa ja sanoa että hei, tulen tämän kanssa ja silloin virkailija ns. joutuu ottamaan sen mukaan lennolla tai sitten menet ensimmäisenä portille jolloin käsimatkatavaraluukuissa on vielä tilaa jonne laittaa kitarasi.

Onko kellään nykypäivän tietoa tästä mahdollisuudesta että voisi vain kävellä pehmeän laukun kanssa koneeseen sisään?

Miten Finnair kokemuksia kitaran kanssa?

Kiitos!

p.s. en halua käyttää montaa sataa euroa.. vai onko pakko?
PekkaM
29.11.2019 19:13:34 (muokattu 29.11.2019 19:14:13)
Oletko postitusta katsonut hintojen puolesta? Portille akustisen kanssa käveleminen johtaa suurella todennäköisyydellä siihen, että kitara menee ruumaan. Toisaalta sama se on ruumaan laittaa jos postitusta varten pakkaisi kunnolla.
Debukka
29.11.2019 19:25:43
PekkaM: Oletko postitusta katsonut hintojen puolesta? Portille akustisen kanssa käveleminen johtaa suurella todennäköisyydellä siihen, että kitara menee ruumaan. Toisaalta sama se on ruumaan laittaa jos postitusta varten pakkaisi kunnolla.

En ole postituksen hintoja katsellut kylläkään.. Mutta juurikin se että pitäisi se pakata silloinkin kunnolla. Ruumaan laittaminen ilmeisesti maksaisi noint 30-60 euroa. Mutta uskaltaako sitä laittaa sinne? Edes normaalissa kovakantisessa boksissa jos sellaisen ostaisin.
PekkaM
29.11.2019 19:37:28
Debukka: En ole postituksen hintoja katsellut kylläkään.. Mutta juurikin se että pitäisi se pakata silloinkin kunnolla. Ruumaan laittaminen ilmeisesti maksaisi noint 30-60 euroa. Mutta uskaltaako sitä laittaa sinne? Edes normaalissa kovakantisessa boksissa jos sellaisen ostaisin.

Jos kovan laukun kietaisee kuplamuoviin niin miksi ei. Muutenkin jos ei välitä siitä, että laukku saa kolhuja. Ruumassa on lämmintä jne., siellä kuskataan lemmikkieläimiäkin.
Mandarax
30.11.2019 08:43:09
Matkustamoon mukaan ottaminen riippuu ihan henkilökunnasta kuka sattuu siinä olemaan ja mitä mieltä hän on asiasta. Tuntuisi että riippuu siis säkästä mutta aina kannattaa koittaa.
Viikko sitten kaveri toi minun kitaran Finnairin lennolla jenkeistä Suomeen ja portilla sanoivat että ota vaan matkustamoon kun ei ollut aivan täyteen buukattu kone. Koneessa taas yksi lentoemäntä päivitteli että miten oli päässyt koneeseen tuollaisen rohjon kanssa, Jacksonin KV:n wanha vanerilaukku kun on sellainen ladonovi. Mutta kyllä sille paikka löytyi, sopii muuten käsimatkatavarahyllylle jos on vaan muuten tilaa. Jos olisivat sanoneet portilla että vie ruumaan, niin siinähän toki siten on sormi suussa jos on akkari kangaspussissa. Tosin eivät varmastikaan sellaista niin herkästi ruumaan pakotakaan jos olet jo portille asti sen kanssa raahautunut.
Tuo minun kitara meni muuten käsimatkatavarana eli ei maksanut mitään ekstraa.
I don't care to belong to a club that accepts people like me as members. -Groucho Marx-
aslak
30.11.2019 17:27:21 (muokattu 30.11.2019 17:27:40)
Ruumaan menevät tavarat saa kovaa käsittelyä, useiden hihnalle ja häkkiin heittojen muodossa.

Erään kerran seurasin ruuman purkua jossa hihna meni tukkoon alhaalta ja ylhäätä tuli kokoajan tavaraa. Suurin osa kamoista putoili hihnalta maahan eikä kavareilla ollut kiireen häivää pysäyttää hihna ja purkaa tukos.
yussipee
30.11.2019 21:33:31

Tämä asia on itselle hyvinkin ajankohtainen. Aikani pohdin hieman akkaria pienemmän oktaavimandoliinin yrittämistä käsimatkatavarana, kunnes päätin ettei jaksa ressata.

Silti ressaan. Ruumaan menevillä laukuillahan on myös enimmäismitat: pituus+leveys+paksuus saa olla yhteensä 158 senttiä. Jos esim. akustisen kotelon mittaa, niin tämä yhteismitta ylittyy lähes väkisin.

Siis: tuleeko akkarin kotelosta nillitystä, jos sen laittaa ruumaan?
Mpox
02.12.2019 10:30:23
yussipee:
Silti ressaan. Ruumaan menevillä laukuillahan on myös enimmäismitat: pituus+leveys+paksuus saa olla yhteensä 158 senttiä. Jos esim. akustisen kotelon mittaa, niin tämä yhteismitta ylittyy lähes väkisin.

Siis: tuleeko akkarin kotelosta nillitystä, jos sen laittaa ruumaan?

Riippuu lentoyhtiöstä ja käsittelijästä, mutta käytännössä tuo liittyy enemmän kuljettimien kapasiteettiin kuin no-go kokoerotteluun. Epämääräisen mallisia tavaroita varten on kentillä ns. erikoishihnat, ja pahimmassakin tapauksessa selviää rahalla.

Mutta. Aslakin toteamus kovasta käsittelystä ei ole liioittelua, enemmänkin vähättelyä. Siellä kuljettimien toisessa päässä aikoinaan istuneena olen nähnyt isojen samsonaittien kirjaimellisesti räjähtävän rikki puristuksissa ja useamman tavaraläjän murskaantumisen, kun yläkerrassa on hihnalle lyöty raskasta kamaa pyörillä..

Useimmilla kentillä voi vaatia ja saada kamalle käsikuljetuksen ramppiin, samalla tavalla kuin sinne viedään lemmikkihäkit yms. Sekään ei ole tae siitä, etteikö laukkua heiteltäisi siitä eteen päin laajassa kaaressa moneen otteeseen, mutta ainakin estää sen jäämisen kasan alimmaiseksi keräyslaarissa, missä ne ikävimmät haverit monesti sattuu. Artistit usein vaati tätä vaikka kamat oli teräsvahvisteisissa kymppimillisissä vanerikeisseissä, ja ihan aiheesta.
Debukka
03.12.2019 17:58:04 (muokattu 03.12.2019 17:59:18)
Noniin kiitos kaikille vastauksista. Oma tilanteeni on nyt tämä:

Käytin Finnairin asiakaspalveluchattia jossa työntekijä kertoi minulle että ruuman hinnat liikkuvat sielä muutamissa kympeissä ja paikka lentokoneesta maksaa miltei 300 euroa.

Seuraavina päivinä soitin Finnairin asiakaspalveluun kysyäkseni asiaa tarkemmin. Ensimmäisen puhelun aikana nainen kertoi että kitarat kuljetetaan matkustamossa niin että niille ostetaan uusi paikka. Kysyin mitä tämä maksaa, hän alkoi selvittää asiaa ja sanoi soittavansa minulle takaisin jos olen vapaana. Tämä kävi minulle ja hän sulki puhelun. 3h myöhemmin en enää jaksanut odottaa puhelua ja puhelua ei näkynyt koko päivänä.

Seuraavana päivänä soitin uudelleen. Siellä nainen kertoi ruumahinta kitaralle on 25e (normaali lisäamatkatavarahinta kun varaa etukäteen) sekä plus 55e ylisuuresta matkatavarasta joka maksetaan vasta kentällä lähtöselvityksen yhteydessä. Eli kokonaishinta ruumaan menevälle kitaralle 80e

Toinen mahdollisuus lisäpaikka koneesta kitaralle. Sillä varaukseni aikainen hinta ei ollut enää voimassa minun oma lippuni pitäisi korottaa nykyiseen hintaan joka maksaisi 450e sekä ostaa kitaralle uusi paikka joka maksaisi 500e. Olin ällistynyt näistä summista ja siitä kuinka ensin sain chatissä tuon pienemmän 300e summan.

Sitten kysyin siitä kuinka eri muusikot ovat kertoneet minulle että kävelisin vain portille kitaran kanssa ja hlökunta ottaisi sen käsimatkatavarana sisään. Nainen vastasi hieman nolona että kyllä, tämä on mahdollista, mutta porttihenkilökunta päättää sen asian itse ja se riippuu täysin heidän arviostaan ja päivästään. Yleinen ohjeistus on että ruumaan sillä tässä tilanteessa lisäpaikkaa ei enää voi ostaa.

Kysyin sitten mikäli kävelen sinne portille kitaran kanssa ja he kieltävät matkustamoon ottamisen, joudunko maksamaan silloin ruumamaksun siinä portilla? Nainen puhelimessa sanoi että ei siinä tilanteessa kyllä maksuja otella minkäänlaisia.

TL;DR:
Käyn ostamassa kovan boksin ja kuplamuovia ja varmuuden vuoksi pakkaan kitaran hyivn, mutta aion kävellä portille kitaran kanssa ja yrittää saada sen lentokoneeseen käsimatkatavarana, mikäli ei onnistu, olen valmis laittamaan sen ruumaan. (mahdollisesti ilman maksua)
Lento on ensi viikon lauantaina.
askomiko
03.12.2019 19:02:24
Osta flight case ja laita postiin.
On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash
Mandarax
07.12.2019 11:29:12
Onhan siellä Finnairin sivuilla noita enimmäismittoja mainittuna mutta siellä sanotaan myös että yksi ruumaan menevä matkatavara voi olla myös soitin, ei ole noilla mitoilla silloin väliä muuta kun ei ole tuota painorajaa 23kg enempää. Erilliseltä hihnalta menee joka tapauksessa kitarakeissit ja ollaan aina tehty niin että teipattu kaksi kitara/-bassokeissiä yhteen jos ei paino ylity niin menee vaan yhdestä maksu eikä mitään kitinää ole ollut. Kerran joutunut allekirjoittamaan paperin jossa oli mainittuna että jos laitat soittimen ruumaan niin lentoyhtiö ei korvaa vahinkoja :D En muista mikä firma oli.
I don't care to belong to a club that accepts people like me as members. -Groucho Marx-
Debukka
19.12.2019 21:09:13
Noniin eli mitä tapahtui:

Check-inissä tai turvatarkastuksessa ei kukaan kysellyt mitään kitarastani. Olin ensimmäisenä portilla Lontoon Heathrowin kentällä ja ennen kuin portti oli edes auki kysyin virkailijalta onko mahdollista saada kitaraani lentokoneeseen pukujen/talvitakkien säilytystilaan (engl. coat closet) mikäli semmoinen koneesta löytyy. Herra kertoi että ei tiedä onko kyseisessä koneessa sitä, mutta hän voi käydä kysymässä matkustajahenkilökunnalta.

Hetken kuluttua hän kävi kysymässä ja tuli takaisin minun luo ja pyysi että saako hän sovittaa kitaraani säilytyskaappiin. Annoin kitarani ja hetken kuluttua hän tuli takaisin ja näytti peukkua. JES!

Kun tulin koneeseen sanoin, että ilmeisesti kitarani tuli tänne, he osoittivat sen paikan ja kun lähdin koneesta olivat lentoemännät ottaneet jo kitarani lokerosta ja antoivat sen minulle käteeni. Finnairin henkilökunta oli todella ystävällistä eivätkä vieroksuneet kitaran laittamista säilytystilaan. En tiedä miten Helsinki-Vantaan lentokenttählökunta suhtautuisi ja saisiko kitaran koneeseen vai ei...

En ikinä ostanutkaan hard casea vaan paksusti pehmustetun gigbagin (Tanglewood Coda OGB C, linkki tässä: https://www.tanglewoodguitars.co.uk/product/ogbc/) ja siltä varalta että kitara olisi joutunut ruumaan käärin kitaran kuplamuoviin ja vuorasin bagin sisältä sukilla ja kuplamuovilla ym. Kitaran pakkaamiseen löytyy useita ohjeita Youtubesta ja muualta.

Lentoemäntien mukaan kitara juuri ja juuri mahtui säilytystilaan.
Gigbagin mitat ovat pituus = 118cm ja leveys = 48cm ja paksuus = n. 17cm
Finnairin lentokone jolla lensin oli Airbus A321 Sharklets
Lentoemäntien mukaan Finnairin koneissa vaihtelee tosi paljon löytyykö säilytystilaa vai ei.
joku muu sikko
20.12.2019 15:49:42
Hienoa palvelua ja joustamista! Niidenhän ei olisi tarvinnut ottaa matkustamoon mitään mikä on yli käsimatkatavaran koon ja painon.
Juu mast tsamp övei from skvirröls baik ant staat living diu. -Sjömanni-
Harris
22.12.2019 10:50:55
"Lentoemäntien mukaan Finnairin koneissa vaihtelee tosi paljon löytyykö säilytystilaa vai ei."

Juurikin näin. Ja matkustamohenkilökunta tekee sen lopullisen päätöksen pystyvätkö ottamaan mitään ylimääräistä sinne kyytiin.
https://www.facebook.com/SixInchBand/
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)