jakasepp 25.12.2007 14:50:46 | |
---|
Hola ja hyvät joulut! Olen tässä nyt ruuvaillut ZOOM G2 vehkeestäni mielestäni lähes täydelliset soolo- ja särösoundit kuulokkeille ja äänitykseen. Mutta kun isken efektilaitteen Laney TF200 waffariin, soundi värittyy siten, että soundi on karmeata möshöä eikä lainkaan yhtä kirkas ja messevä, kuin kuulokkeiden kautta. Tämä probleemi johtuu tietysti vahvistimen etuwaffarista, joka mössöttää soundin. Mahtaakohan olla olemassa comboa, mikä värittäisi efektiboxin soundia mahdollisimman vähän, että äänenlaatu pysyisi kirkkaana ja erottelevana? Eipä tässä muuta. |
Ziggy Bubba 25.12.2007 14:55:32 (muokattu 25.12.2007 14:56:32) | |
---|
Testaapa lykätä se Zoomi sen vahvarin efektiloopin paluuseen, silloin ei etuaste ole käytössä lainkaan. Eli tod. näk. "Effects Return" siinä lukee jossain, tai jotain sinne päin... "It's always funny until someone gets hurt. Then it's just hilarious."
-Bill Hicks |
Miikathebest 25.12.2007 16:12:02 (muokattu 25.12.2007 16:13:13) | |
---|
Kuulottimissa ja kitarakaapissa on erilaiset kaiutinelementit. Kuulokkeissa taajuusvaste on suunnillleen suora, kun kitarakaiuttimesta puuttuu korkeimmat ja matalimmat taajuudet ja niissä on korostus yläkeskiäänillä. Liikaa säröä! |
jakasepp 26.12.2007 18:16:43 | |
---|
Hmm, jos isken tuon efektiloosterin waffarin efektiloopin returniin, eikös siinä käy niin, että waffarista ei pysty kontrolloimaan enää volyymiä? Vai hoitaako ns. "päätevahvistin" tuon volyymikontrollin? |
Ziggy Bubba 26.12.2007 19:21:09 (muokattu 26.12.2007 19:23:02) | |
---|
Vahvarista löytyvä volume (tai master volume) tosiaan säätää sitä pääteasteen möykkää. Gain numiska taas sitä etuasteen äänenpainetta. Tästä syystä näitä joskus kutsutaan myös nimillä pre-gain ja post-gain. Eli pystyt säätämään volumea perinteisesti vaikka multipaavo olisikin efektipaluussa. "It's always funny until someone gets hurt. Then it's just hilarious."
-Bill Hicks |
tommiot 26.12.2007 19:44:17 (muokattu 26.12.2007 19:46:27) | |
---|
Vahvarista löytyvä volume (tai master volume) tosiaan säätää sitä pääteasteen möykkää. Gain numiska taas sitä etuasteen äänenpainetta. Tästä syystä näitä joskus kutsutaan myös nimillä pre-gain ja post-gain. Eli pystyt säätämään volumea perinteisesti vaikka multipaavo olisikin efektipaluussa. Mastervolume on kylläkin etuasteen puolella, mun entinen Laneyn putkinuppi tuuttas täysillä kun pisti multipaavon päätteen sisäänmenoon. Tai voi kai se olla fx-loopin paluun jälkeenkin, mutta oon usealla putkinupilla kokeillut ja noin se on aina mennyt. |
Ziggy Bubba 26.12.2007 20:14:08 (muokattu 26.12.2007 20:21:01) | |
---|
Jaa, ok - vedin tuon vähän mutulla :) Sen perinteisen volumen luulisi sentään vaikuttavan pääteasteessa... Tai kertokaa jos olen ymmärtänyt jotain väärin. "It's always funny until someone gets hurt. Then it's just hilarious."
-Bill Hicks |
tommiot 26.12.2007 20:54:12 | |
---|
Jaa, ok - vedin tuon vähän mutulla :) Sen perinteisen volumen luulisi sentään vaikuttavan pääteasteessa... Tai kertokaa jos olen ymmärtänyt jotain väärin. Ei noissa mun kokemuksen mukaan oo mitenkään saanut säädettyä volumea. Paitsi siitä multiefektistä/etuasteesta itsestään. |
Lag 26.12.2007 21:31:43 | |
---|
Asiaan ei liity kyllä ollenkaan mutta kun sanoit että oot ruuvaillut ZOOM G2 vehkeestäni mielestäni lähes täydelliset soolo- ja särösoundit kuulokkeille ja äänitykseen niin et millään viittis pistää mulle vaikka pikaviestinä jotain mielestäs parhaimpia presettejä, siis tähän tyyliin: http://zoom.haax.se/show.php?ID=252Että kirjottasit mitä mihinkin kohtaan oot pistäny arvoiks ja noin. Ite ku oon tosi käsi ruuvailemaan tosta yhtään mitään. Kannattaa muuten selailla tuo http://zoom.haax.se/ läpi, siellä saattaa olla jotain käyttökelpoistakin. :) Ylläolevasta tekstistä noin 8% on totta ja 92% täysin mutupohjalta keksittyä tuubaa. |
oiva tumpeloinen 26.12.2007 21:46:32 | |
---|
Mastervolume on kylläkin etuasteen puolella, mun entinen Laneyn putkinuppi tuuttas täysillä kun pisti multipaavon päätteen sisäänmenoon. Tai voi kai se olla fx-loopin paluun jälkeenkin, mutta oon usealla putkinupilla kokeillut ja noin se on aina mennyt. Mun villi veikkaus on, että suurimmassa osassa nuppeja se Master on loopin perässä. Mitään sen enempiä mulla ei kyllä ole sanojeni taakse. Ainoastaan oma käyttö (nykyisin tulee käytettyä muutamaa etusta loopswitcherin avulla) on saanut moista uskomaan. Muutenkin nopeasti ajatellen sen volumen paikka on huomattavasti käyttökelpoisempi jälkeen loopin kuin ennen. Ja kovin usein se kuitenkin löytyy paremmasta paikasta. Laneysta ei kylläkään ole kokemusta kyseisen asian suhteen. ...taitaakin olla pieni kokeilun paikka treeniksen nupeilla.... |
Ziggy Bubba 26.12.2007 21:50:32 | |
---|
Mun villi veikkaus on, että suurimmassa osassa nuppeja se Master on loopin perässä. Näin minäkin järkeilin... Mutta ehkä totuus on jotain muuta. "It's always funny until someone gets hurt. Then it's just hilarious."
-Bill Hicks |
Miikathebest 26.12.2007 22:01:40 (muokattu 26.12.2007 22:02:20) | |
---|
Marsun dsl50:ssä masteri on "ennen lenkkiä". Ainoastaan presence(ja deep... ehkä en muista.) toimii kun tuutataan suoraan efektilenkin paluuseen. Liikaa säröä! |
HTMono 26.12.2007 22:56:03 | |
---|
Mun villi veikkaus on, että suurimmassa osassa nuppeja se Master on loopin perässä. Hartken "Piggyback" nupissa master sijaitsi ennen efektilenkkiä. Palatakseen takaisin laboratorioon erään pilkun kautta Ohnn huomasi olevansa kokonaan pilkkujen peittämä. Jokainen pilkuista osoittautui päteväksi siirtolaitteeksi ajassa ja avaruudessa. |
Cucumber? 28.12.2007 11:35:22 | |
---|
Mnjoo, monissa vahvareissa kyllä tuntus volansäätö fudaavan kun lyö returniin spedun, paljon muu sitten ei toimikaan. (olen nyt kokeillut jollain kolmella vahvistimella eli en kaikilla maailman vahvistimilla). Mutta maksimi voimakkuus ei ole niin suuri, se pitää ruuvata efektistä (ja siltikin se tuntuu olevan pienempi kuin inputtiin löytynä). En sitten tiedä...riippunee aika pitkälti vahvistimesta (mutta ainakin marsun jtm 60 ja 2000leadissä sekä peavyn jossain härpäkkeessä näin). Voisinko enää sekavammin tämän ilmaista? |
oiva tumpeloinen 28.12.2007 12:08:59 | |
---|
Mnjoo, monissa vahvareissa kyllä tuntus volansäätö fudaavan kun lyö returniin spedun, paljon muu sitten ei toimikaan. (olen nyt kokeillut jollain kolmella vahvistimella eli en kaikilla maailman vahvistimilla). Mutta maksimi voimakkuus ei ole niin suuri, se pitää ruuvata efektistä (ja siltikin se tuntuu olevan pienempi kuin inputtiin löytynä). En sitten tiedä...riippunee aika pitkälti vahvistimesta (mutta ainakin marsun jtm 60 ja 2000leadissä sekä peavyn jossain härpäkkeessä näin). Voisinko enää sekavammin tämän ilmaista? Jos lyöt sinne lenkin paluuseen ihan normi säristimen, niin ei ihme jos möykkätaso ei nouse yhtä korkeaksi kuin etusen eteen työnnettynä. Etusen homma on kuitenkin saada signaali linjatasoiseksi, mitä säristimet eivät tee. Mut selviäähän sillä tosiaan, mitkä potikat menee mihinkin kohtaan signaaliketjua. |