Spiral 09.01.2008 23:11:31 | |
---|
Terve! Kuinka helppoa/järkevää on asentaa itse humbuckeriin kuoret. Mulla on yhdessä kitarassa JB/Jazz setti, ja ulkonäöllisistä syistä ajattelin, että voisin pistää niiden päälle kuoret, kuten kitaran alkuperäisissäkin oli. Ilmeisesti joutuu juottamaan kuoret maahan? Mitä muuta? Ne nupikat mikin keskeltä auki, kuoret pälle ja nupikat kiinni? Voiko mikkien vahaus vaurioitua tässä operaatiossa? |
Sensonic 10.01.2008 06:14:57 | |
---|
Terve! Kuinka helppoa/järkevää on asentaa itse humbuckeriin kuoret. Mulla on yhdessä kitarassa JB/Jazz setti, ja ulkonäöllisistä syistä ajattelin, että voisin pistää niiden päälle kuoret, kuten kitaran alkuperäisissäkin oli. Ilmeisesti joutuu juottamaan kuoret maahan? Mitä muuta? Ne nupikat mikin keskeltä auki, kuoret pälle ja nupikat kiinni? Voiko mikkien vahaus vaurioitua tässä operaatiossa? Kyselin tätä asiaa Levytukusta, koska olen etsinyt sopivaa kromikuorista high output -tallamikkiä tuohon Wolfin PRS -kopiooni (Wolf KP3C). Olen ajatellut siihen joko DiMarzion ToneZonea tai sitten Seymour Duncanin SH-6:sta. No Levytukusta ei löytynyt kromikuorista ToneZonea, eikä sitä löydy Thomanniltakaan, joten ajattelin että jos ostaisin tavallisen ToneZonen ja Thomannilta siihen mikin kuoren: http://www.thomann.de/fi/goeldo_humbuckercover_newsilver_pns1n.htm Tuo kombinaatio tulee itse asiassa vielä halvemmaksi kuin ostaa kromikuorinen ToneZone (jos niitä nyt jostain saisi, sellainen malli on kuitenkin olemassa). Levytukun hemmo sanoi, että toki mikin päälle voi laittaa tuon kuoren ja aluksi ne kuoret olivat noissa mikeissä lähinnä maadoitusta varten. Asennus tapahtuu kuulemma siten, että ruuvit auki, kuori paikalleen ja ruuvit paikalleen. Ei pitäisi olla vaikea homma. Toisaalta mulla alkaa jo aika monessa skebassa olemaan tallamikkinä ToneZone, joten voisi välillä kokeilla tuota Seymour Duncania, sen kun saisi ainakin Musamaailmasta valmiiksi kromisena. Kitarat (kaikki vasureita):
Ibanez RG-550,
Ibanez PF-200,
Ibanez "Jem",
Charvel 3,
Schecter Omen-7,
Wolf KS-70,
Wolf KP3C,
Landola F6/Cut |
fox 10.01.2008 15:18:22 | |
---|
Levytukun hemmo sanoi, että toki mikin päälle voi laittaa tuon kuoren ja aluksi ne kuoret olivat noissa mikeissä lähinnä maadoitusta varten. Asennus tapahtuu kuulemma siten, että ruuvit auki, kuori paikalleen ja ruuvit paikalleen. Ei pitäisi olla vaikea homma.. Ei se kyllä ruuvikiinnitteinen oo missään se kuori, että en sitten tiedä.. ;) Käykää tuolla vanhassa thriidissä lukemassa, miä joksuk kirjoitin humpparien kuorten poistosta, se paikalleen laitto käy sitten kyllä noitten ohjeitten mukaan... http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=31&t=103106#p3427674 Ja kannattaa huomioida seuraavaa: napapalojen väli EI ole vakio. Eli jos on japsi- tai jenkki puhumattakaan sitten jos kyseessä on "F-spaced". Lisäksi sen kuoren tulis, jotta se olisi hyvä, olla "tukeva muttei paksu", joissain itämaan kuorissa on sellainen "vika" että ovat jokseenkin heikoo pelliä (kuten Tampereella sanotaan) joten voi tulla värähtelyjä.. Kuoren tarkoitus on, lähinnä toimia eräänlaisena Faradayn häkkinä, sekä suojata mekaanisesti niitä keloja. Ettei esim. plekulla pääse kelarungon "huulen" alle tökkäämään samalla katkaisten käämilangan.. Maadoituksella lähinnä varmaan tarkoitti juurikin tuota Faraday-juttua. |
fox 10.01.2008 15:24:08 | |
---|
Ilmeisesti joutuu juottamaan kuoret maahan? Yleensä parilla pienellä tinajuotoksella ovat kiinni, jotkut vintage-japsit kylläkin liimalla. Ne nupikat mikin keskeltä auki, kuoret pälle ja nupikat kiinni? Voiko mikkien vahaus vaurioitua tässä operaatiossa? Naparuuveja meinaat? Ei tarvitse tehdä mitään, jos (ja kun, toivottavasti) siinä kuoressa on oikealla jaolla ne ruuvinreiät. Vahaus ei voi vaurioitua kuorten laitossa. Kuori on syytä saada tosi hyvin sen mikin kelojen yläpuoleen kiinni, ettei tule sellasta, että kuori värähtelee, jolloin saattaa tulla häiriöääniä jopa. Tämä on joskus ollut noitten ohuempien kuorten ongelmana vallankin. Nykyään, kun ollaan siirrytty kovien gain-boostausten linjalle, ne tehtaat yleensä vahaa mikit toistamiseen painevahauksella, kuoret päällä. |
Spiral 10.01.2008 15:26:33 | |
---|
Ei se kyllä ruuvikiinnitteinen oo missään se kuori, että en sitten tiedä.. ;) Mutta eikö nuo napapalata kuitenkin pidä irroittaa, ja ne sitten osaltaan pitää kuorta kiinni? |
fox 10.01.2008 15:31:04 | |
---|
Mutta eikö nuo napapalata kuitenkin pidä irroittaa, ja ne sitten osaltaan pitää kuorta kiinni? Ei tod. Siihen kuoreen on stanssattu ne reiät sen verran isoina, ettei noilla napapaloilla oo sen kuoren paikallaanpysymiseen mitään tekoa. |
Spiral 10.01.2008 16:07:20 | |
---|
Ei tod. Siihen kuoreen on stanssattu ne reiät sen verran isoina, ettei noilla napapaloilla oo sen kuoren paikallaanpysymiseen mitään tekoa. Ok, kiitos infosta! |
Sensonic 10.01.2008 16:32:59 (muokattu 10.01.2008 16:34:05) | |
---|
Ei tod. Siihen kuoreen on stanssattu ne reiät sen verran isoina, ettei noilla napapaloilla oo sen kuoren paikallaanpysymiseen mitään tekoa. Joo, kiitti täältäkin päin. Tarkoitin juuri noita samoja "naparuuveja" kuin Spiralkin. Kitarat (kaikki vasureita):
Ibanez RG-550,
Ibanez PF-200,
Ibanez "Jem",
Charvel 3,
Schecter Omen-7,
Wolf KS-70,
Wolf KP3C,
Landola F6/Cut |