![]() 30.12.2019 10:29:42 | |
---|---|
Miten arvon foorumilaiset olette menetelleet tilanteessa, jossa vahvistimen takuukorjaus viivästyy huomattavasti alkuperäisestä korjausarviosta? Vahvistimeni siis rikkoontui ja lähetin sen Thomannille takaisin takuuhuoltoon. Thomannin arvio takuuhuollon kestosta oli 3-4 viikkoa ja nyt vahvistin on ollut korjattavana jo 8 viikkoa. Olen säännöllisin väliajoin kysellyt korjauksen perään, viimeksi muun muassa viitaten Kilpailu -ja kuluttajaviraston suosituksiin (tämän tahon mukaan elektroniikkalaitteen korjaus ei saisi kestää useita viikkoja) sekä kysellyt sijaislaitetta huollon ajaksi, mutta Thomannilta ollaan vain todettu, että korjauksen tilaa selvitellään ja minulle infotaan heti, kun jotain selviää. Noin kuukausi sitten sain ilmoituksen, jonka mukaan "odotettu varaosa" saapui ja korjausta voidaan jatkaa, mutta mitään muuta konkreettista tietoa huollon tilasta en ole saanut. Onko jollain kokemusta vastaavasta? Oletteko vieneet asiaa pidemmälle tai saaneet jonkinlaista korvausta viivästyksistä? Älä itke ruma lapsi, ota Pastilli? | |
![]() 30.12.2019 11:40:11 | |
Kuulostaapa hankalalta hommalta. Jännä juttu että laite piti lähettää takaisin, eikö täältä löytynyt valmistajan valtuuttamaa korjaajaa? no vähä rypäis ja paka shousii. -haitaripartio | |
![]() 30.12.2019 11:58:15 | |
Ei varsinaisesti liity vahvistimen takuukorjaukseen, mutta T-kaupasta ostetun Helix LT:n takuuhommat sai hoidettua paikallisen toimijan (Musafasu) kautta eli Yamaha hoiti asian todella hienosti. Musafasu vähän nikotteli, mutta ilmeisesti suostuvat noita kuitenkin tekemään. Tässä tapauksessa laite vaihdettiin suorilta uuteen, koska Helixissä oli tyyppivika, jonka Yamaha vaihtaa ilman kyselyitä. Thomannin kautta tuo olisi varmasti myös onnistunut, mutta aikaa olisi mennyt huomattavasti kauemmin. Minkä tahansa piisin voi soittaa miten tahansa. | |
![]() 30.12.2019 12:02:09 | |
elon arska: Kuulostaapa hankalalta hommalta. Jännä juttu että laite piti lähettää takaisin, eikö täältä löytynyt valmistajan valtuuttamaa korjaajaa? Ilmeisesti ei, sillä Thomannilta ilmoittivat heti vian ilmettyä, että laite pitää lähettää heille. Kotimaassa tehty huolto olisi toki helpottanut ja nopeuttanut asiointia. Älä itke ruma lapsi, ota Pastilli? | |
![]() 30.12.2019 16:05:10 | |
Moi. Guitaristi: Miten arvon foorumilaiset olette menetelleet tilanteessa, jossa vahvistimen takuukorjaus viivästyy huomattavasti alkuperäisestä korjausarviosta? ... Thomannin arvio takuuhuollon kestosta oli 3-4 viikkoa ja nyt vahvistin on ollut korjattavana jo 8 viikkoa. Hämmentävän nopean arvion ovat tehneet, pari viikkoa suuntaansa kun ottaa herkästi jo kuljetuskin. Yleensä tuollaiset arviot annetaan jos vika on selvä ja osa tai vaihtolaite on valmiina. Tilanne toki muuttuu suuresti jos laite on poistunut valikoimasta, varaosia ei saa, tai korjaus tulee huomattavan kalliiksi. Tuolloin tuskin annetaan edes mitään arvausta siitä kuinka kauan mahdollisesti kestää. T-Kaupassakin volyymit ovat sellaiset ettei korjattavista laitteista varmasti ole pulaa vaikka mahdollisuuksien mukaan korjaukset ulkoistavatkin, ja jonot sen mukaiset. Valtaosan ainakin mun käsittääkseni etenkin valmistajatakuun aikana pyrkivät hoitamaan paikallisten valtuutettujen huoltokorjaamoiden kautta, sikäli mikäli sellaisia on tarjolla. Suomessa ei ainakaan huhupuheiden perusteella ole. Guitaristi: Olen säännöllisin väliajoin kysellyt korjauksen perään, viimeksi muun muassa viitaten Kilpailu -ja kuluttajaviraston suosituksiin (tämän tahon mukaan elektroniikkalaitteen korjaus ei saisi kestää useita viikkoja) Kuluttajasuojalla uhkailu/muistuttelu on ehkä se tehottomin tapa saada asioihin vauhtia tai edes selvyyttä. Musalaitteet eivät myöskään kuulu minkään instanssin listoilla peruselektroniikkatuotteisiin, joten sitä korttia on turha yrittää käyttää. Ovat juridisesti erikoislaitteita, joten käyttöohjeiden kieli- yms. vaatimukset eivät päde. Guitaristi: ...sekä kysellyt sijaislaitetta huollon ajaksi.. :) Noita sai joskus muinoin tutusta kivijalasta, koskaan en ole kuullut että etenkään harrastelijoille tuollaista palvelua olisi kukaan näiden mun reilun kolmen kymmenen harrastusvuoden aikana tarjonnut. Guitaristi: Onko jollain kokemusta vastaavasta? Ei omakohtaista kokemusta koska en ole vahvistimia T-Kaupasta ostanut. Tuttavapiirissä noita tapauksia on joitain yksittäisiä vuosikymmenten varrella ollut, eikä ainakaan mun muistaakseni koskaan ole ainakaan etukäteen kerrottu kuinka kauan kestää. Kyseessä on kuitenkin aina ollut tusinabulkki, pari kertaa on uusi/vaihtolaite mitä ilmeisimmin lähtenyt matkaan heti kun kuski on tavaran kuitannut vastaanotetuksi, sen verran nopeasti tulivat. Joskus on ottanut hivenen kauemmin, mutta sellaista se on kun on pihi ja ostaa keskieurooppalaisesta nettikaupasta eikä kivijalasta Suomesta. Kuljetusvaurioita on omalle kohdalle osunut muutamia, mutta niistä on aina selvitty hienosti. Aikaa tosin ottavat noin kuukauden nuokin. Guitaristi: Oletteko vieneet asiaa pidemmälle tai saaneet jonkinlaista korvausta viivästyksistä? Pidemmälle? Korvausta? Ihan mielenkiinnosta, mikä harvinainen arvovahvari on kyseessä? Guitaristi: Kotimaassa tehty huolto olisi toki helpottanut ja nopeuttanut asiointia. En menisi vannomaan, varmasti käyttävät aina paikallisia toimijoita kun (luotettava) sellainen on tarjolla. Eivät T-Kaupassa tietysti tiedä kaikkia suomalaisia listahinnoin korjauksen suorittavia korjaamoita, joten ainahan heille voi vinkata jos tietää jonkun sopivaksi katsomansa. T:Samuli | |
![]() 30.12.2019 16:17:44 | |
Haeroe: Ei varsinaisesti liity vahvistimen takuukorjaukseen, mutta T-kaupasta ostetun Helix LT:n takuuhommat sai hoidettua paikallisen toimijan (Musafasu) kautta eli Yamaha hoiti asian todella hienosti. Musafasu vähän nikotteli, mutta ilmeisesti suostuvat noita kuitenkin tekemään. Tässä tapauksessa laite vaihdettiin suorilta uuteen, koska Helixissä oli tyyppivika, jonka Yamaha vaihtaa ilman kyselyitä. Thomannin kautta tuo olisi varmasti myös onnistunut, mutta aikaa olisi mennyt huomattavasti kauemmin. Kyllä mäki nikottelisin niin vitusti vastaan. Ensin tilataan saksasta halvemmalla ja sitte pitäis suomalaisen kivijalkaliikkeen hoitaa takuuhommat ilman korvausta menetetystä työajasta. Yamaha tuskin maksaa fasulle yhtään mitään takuuhuoltoon lähetetyistä tuotteista. Jos ostat tuotteen sieltä kivijalkamyymälästä, ni siihen liikkeen katteeseen on laskettu nää mahdolliset takuuasioiden kanssa tappelut yms. säätämiset. | |
![]() 30.12.2019 19:03:51 | |
paskiaispaska: Kyllä mäki nikottelisin niin vitusti vastaan. Ensin tilataan saksasta halvemmalla ja sitte pitäis suomalaisen kivijalkaliikkeen hoitaa takuuhommat ilman korvausta menetetystä työajasta. Yamaha tuskin maksaa fasulle yhtään mitään takuuhuoltoon lähetetyistä tuotteista. Jos ostat tuotteen sieltä kivijalkamyymälästä, ni siihen liikkeen katteeseen on laskettu nää mahdolliset takuuasioiden kanssa tappelut yms. säätämiset. Riippuu vähän miten Yamaha on takuunsa hoitanut. Googlauksen persusteella Yamaha tuo itse tuotteensa maahan, ja varmaan sopineet eri kivijalkaliikkeiden kanssa takuuasiat sopivasti. Todennäköisesti kivijalkaliike saa Yamahalta korvauksen takuuasioiden hoitamisesta riippumatta siitä mistä on sen ostaneet. | |
![]() 30.12.2019 19:26:45 | |
SSPP: Riippuu vähän miten Yamaha on takuunsa hoitanut. Googlauksen persusteella Yamaha tuo itse tuotteensa maahan, ja varmaan sopineet eri kivijalkaliikkeiden kanssa takuuasiat sopivasti. Todennäköisesti kivijalkaliike saa Yamahalta korvauksen takuuasioiden hoitamisesta riippumatta siitä mistä on sen ostaneet. En kysellyt sen enempää Musafasulta, miten Yamaha heille tämän vaivan korvaa, mutta kyllä heillä jonkinlainen diili siitä on. Eihän Musafasulla olisi mitään velvollisuutta tuota hoitaa. Sitä en edes olettanut. Homma meni siis niin, että tein tiketin/vikailmoituksen Line6:n tuotetukeen, ja sieltä otettiin homma haltuun. Sen jälkeen tein, kuten Line6/Yamaha pyysi tekemään. Hieman asian vierestä kysyisin, onko kukaan ostanut Helixiä / Helix LT:tä Suomesta. Fasulta sanoivat, etteivät saa ko. laitteesta käytännössä yhtään katetta, mutta pitävät hyllyssä vain asiakaspalvelun nimissä. Minkä tahansa piisin voi soittaa miten tahansa. | |
![]() 30.12.2019 20:26:02 | |
basisti1971: Moi. Hämmentävän nopean arvion ovat tehneet, pari viikkoa suuntaansa kun ottaa herkästi jo kuljetuskin. Yleensä tuollaiset arviot annetaan jos vika on selvä ja osa tai vaihtolaite on valmiina. Tilanne toki muuttuu suuresti jos laite on poistunut valikoimasta, varaosia ei saa, tai korjaus tulee huomattavan kalliiksi. Tuolloin tuskin annetaan edes mitään arvausta siitä kuinka kauan mahdollisesti kestää. Tämä 3-4 viikkoa siis oli korjausaikataulu siitä, kun laite heille saapuu. Postituksiin menikin yhteensä varmaan kaksi viikkoa, mutta laite on ollut Thomannin hallussa nyt kahdeksan viikkoa korjattavana. T-Kaupassakin volyymit ovat sellaiset ettei korjattavista laitteista varmasti ole pulaa vaikka mahdollisuuksien mukaan korjaukset ulkoistavatkin, ja jonot sen mukaiset. Valtaosan ainakin mun käsittääkseni etenkin valmistajatakuun aikana pyrkivät hoitamaan paikallisten valtuutettujen huoltokorjaamoiden kautta, sikäli mikäli sellaisia on tarjolla. Suomessa ei ainakaan huhupuheiden perusteella ole. Joo, tässäkin tapauksessa lähettivät laitteen kolmannelle osapuolelle korjattavaksi, ja tämän vuoksi tiedonkulku näyttää hieman kankealta. Kuluttajasuojalla uhkailu/muistuttelu on ehkä se tehottomin tapa saada asioihin vauhtia tai edes selvyyttä. Voi olla, että tuo ylempi viestini kuulostaa siltä, että olisin heitä tällä uhkaillut, mutta mielestäni ihan asiallisesti vain toin tämän näkökannan heille esiin. Minulla ei näistä keisseistä ole juuri aiempaa kokemusta, en olettanut tämän ainakaan heikentävän tilannetta. Musalaitteet eivät myöskään kuulu minkään instanssin listoilla peruselektroniikkatuotteisiin, joten sitä korttia on turha yrittää käyttää. Ovat juridisesti erikoislaitteita, joten käyttöohjeiden kieli- yms. vaatimukset eivät päde. Kiitos tiedosta, tämä oli minulle uutta. Luulin, että kaikki elektroniikka niputetaan tuon ohjeistuksen alle. :) Noita sai joskus muinoin tutusta kivijalasta, koskaan en ole kuullut että etenkään harrastelijoille tuollaista palvelua olisi kukaan näiden mun reilun kolmen kymmenen harrastusvuoden aikana tarjonnut. Ei omakohtaista kokemusta koska en ole vahvistimia T-Kaupasta ostanut. Tuttavapiirissä noita tapauksia on joitain yksittäisiä vuosikymmenten varrella ollut, eikä ainakaan mun muistaakseni koskaan ole ainakaan etukäteen kerrottu kuinka kauan kestää. Kyseessä on kuitenkin aina ollut tusinabulkki, pari kertaa on uusi/vaihtolaite mitä ilmeisimmin lähtenyt matkaan heti kun kuski on tavaran kuitannut vastaanotetuksi, sen verran nopeasti tulivat. Joskus on ottanut hivenen kauemmin, mutta sellaista se on kun on pihi ja ostaa keskieurooppalaisesta nettikaupasta eikä kivijalasta Suomesta. Kuljetusvaurioita on omalle kohdalle osunut muutamia, mutta niistä on aina selvitty hienosti. Aikaa tosin ottavat noin kuukauden nuokin. Jep, laitteen ostin käytettynä takuun ollessa voimassa, joten alkuperäistä ostopaikkaa en valitettavasti voinut valita. Pyrin kyllä tukemaan kotimaisia toimijoita aina, kun vain mahdollista. Tässä kohtaa tosiaan Thomann kertoi korjausaikataulun jo ennen kuin laite edes lähti kotoani heille (lähetin heille muutamia videoita viasta, joiden perusteella ilmeisesti korjausarvio tehtiin). Pidemmälle? Korvausta? Ihan mielenkiinnosta, mikä harvinainen arvovahvari on kyseessä? Kyseessä on erittäin epäharvinainen kiinalainen halpisputkari. Ymmärtääkseni kuitenkin liikkeen takuunalaiset korjausvastuut ovat täysin samat oli laitteen hankintahinta 100e tai 10000e, joten esitin kysymyksen. En menisi vannomaan, varmasti käyttävät aina paikallisia toimijoita kun (luotettava) sellainen on tarjolla. Eivät T-Kaupassa tietysti tiedä kaikkia suomalaisia listahinnoin korjauksen suorittavia korjaamoita, joten ainahan heille voi vinkata jos tietää jonkun sopivaksi katsomansa. T:Samuli Todennäköisesti heillä on yhteistyösopimuksia paikallisten toimijoiden kanssa, ja volyymit ovat isot ja hinnat kilpailukykyiset. Tämä on siis vain omaa spekulaatiotani. Älä itke ruma lapsi, ota Pastilli? | |
![]() 30.12.2019 22:05:01 | |
Näin määrätyn instanssin edustajana voin todeta että Thomann ilmoittaa olevansa suomalainen musiikkikauppa eli toimii Suomessa. Takuu on myyjän antama lisäetuus joten takuut kulkevat myyjäliikkeen kautta ellei myyjäliikkeen kanssa sovita muuta, sopia voidaan myös loppukäyttäjän kanssa jos hänellä on todistaa hankinta suomalaiselta kauppiaalta. Jos myyjäliike on haluton hoitamaan asiaa tai on konkurssissa tai lopettanut toimintansa on maahantuoja aina viime kädessä vastuussa maahantuomistaan laitteista. Thomann on suomalaisten kauppiaiden ja maahantuojien kilpailija joten heidän laitteisiinsa ei kosketa kuin rahalla harvoissa tapauksissa. Thomann siis myyjäliikkeenä vastaa takuistaan ihan itse. | |
![]() 31.12.2019 12:43:02 | |
Haeroe: En kysellyt sen enempää Musafasulta, miten Yamaha heille tämän vaivan korvaa, mutta kyllä heillä jonkinlainen diili siitä on. Eihän Musafasulla olisi mitään velvollisuutta tuota hoitaa. Sitä en edes olettanut. Homma meni siis niin, että tein tiketin/vikailmoituksen Line6:n tuotetukeen, ja sieltä otettiin homma haltuun. Sen jälkeen tein, kuten Line6/Yamaha pyysi tekemään.. Niin tuskimpa Fasukaan ihan pyhällä hengellä elää.. Omalla kohdalla loppujen lopuksi nauratti tuon LT:n korjauksessa se tyyli jolla Yamaha ( Fasun mukaan) on homman ohjeistanut. Eli risa laite Fasulle, joka lähettää sen johonkin josta tulee uusi laite tilalle. Sinänsä Line6 on erinomaisesti tuon elinikäisen LT:n korjauksen ottanut: vaivan päälle saa vielä Native-lisenssin. Edelleen jatkuvana kehittäjänä ihmettelin sitä, että miksi Yammu ei ohjeista esim. Fasua tekemään näin: Kun risa laite saapuu heille, he laittavat hyllystä löytyvän LT:n suoraan kuluttajalle. Tämän jälkeen Fasu laittaa risan laitteen kiertoon ja Yammu täyttää heidän hyllynsä ehjillä vehkeillä. Lopputulos tässä on aivan sama, mutta miettikää millaisen "positiivireaktion" tuommoisella saisi aikaan käyttäjien keskuudessa. Jos toiminta on nytkin jo erinomaista, poistuisi tuosta se parin viikon odotteluaika ja kaikki olisivat onnellisia elämänsä loppuun asti. Jännä pointti on se, että korvauslaitteena saapuneesta uudesta LT:stä puuttui virtapiuha... kuten niin monella vertaiskokijallakin netin perusteella. En ole gynekologi, mutta voinhan minä katsoa... | |
![]() 31.12.2019 16:25:43 | |
Tami: Lopputulos tässä on aivan sama, mutta miettikää millaisen "positiivireaktion" tuommoisella saisi aikaan käyttäjien keskuudessa. Jos toiminta on nytkin jo erinomaista, poistuisi tuosta se parin viikon odotteluaika ja kaikki olisivat onnellisia elämänsä loppuun asti. Jännä pointti on se, että korvauslaitteena saapuneesta uudesta LT:stä puuttui virtapiuha... kuten niin monella vertaiskokijallakin netin perusteella. Ehkä ne ei joka viasta vaihda uuteen ja täytyyhän niiden jotenkin kontroloida että siinä on oikeasti takuunalaista vikaa ennenkuin uuden antavat. | |
![]() 31.12.2019 16:37:39 | |
SSPP: Ehkä ne ei joka viasta vaihda uuteen ja täytyyhän niiden jotenkin kontroloida että siinä on oikeasti takuunalaista vikaa ennenkuin uuden antavat. En tiedä, oliko Tamilla kyseessä sama vika kuin minulla ja tuhannella muulla, mutta kun olin laittanut videon Line6:n tukeen, silti sanottiin heti, että saan uuden. Minkä tahansa piisin voi soittaa miten tahansa. | |
![]() 31.12.2019 16:57:22 (muokattu 31.12.2019 16:58:09) | |
Haeroe: En tiedä, oliko Tamilla kyseessä sama vika kuin minulla ja tuhannella muulla, mutta kun olin laittanut videon Line6:n tukeen, silti sanottiin heti, että saan uuden. Juu oli, eli se LT:n pedaali murtuu sieltä kiinnikkeistä. Ja nimenomaan just kuten tuossa sanottiin, että Fasulla todettuaan ( toteamiseen menee 3 sekuntia) polkimen olevan "just semmoinen murtunut" lähtisi tuo prosessi käyntiin. Silleen kuitenkin jännä, että laite vaihdetaan uuteen ja minulta ja monelta muulta puuttuu sieltä se virtapiuha.. :-O En ole gynekologi, mutta voinhan minä katsoa... | |
![]() 31.12.2019 20:03:49 | |
Joo, noi takuukorjausjutut on monesti aika monimutkaisia näin meiän kuluttajien kesken. | |
![]() 01.01.2020 17:14:40 | |
Tami: Niin tuskimpa Fasukaan ihan pyhällä hengellä elää.. Omalla kohdalla loppujen lopuksi nauratti tuon LT:n korjauksessa se tyyli jolla Yamaha ( Fasun mukaan) on homman ohjeistanut. Eli risa laite Fasulle, joka lähettää sen johonkin josta tulee uusi laite tilalle. Sinänsä Line6 on erinomaisesti tuon elinikäisen LT:n korjauksen ottanut: vaivan päälle saa vielä Native-lisenssin. Edelleen jatkuvana kehittäjänä ihmettelin sitä, että miksi Yammu ei ohjeista esim. Fasua tekemään näin: Kun risa laite saapuu heille, he laittavat hyllystä löytyvän LT:n suoraan kuluttajalle. Tämän jälkeen Fasu laittaa risan laitteen kiertoon ja Yammu täyttää heidän hyllynsä ehjillä vehkeillä. Lopputulos tässä on aivan sama, mutta miettikää millaisen "positiivireaktion" tuommoisella saisi aikaan käyttäjien keskuudessa. Jos toiminta on nytkin jo erinomaista, poistuisi tuosta se parin viikon odotteluaika ja kaikki olisivat onnellisia elämänsä loppuun asti. Jännä pointti on se, että korvauslaitteena saapuneesta uudesta LT:stä puuttui virtapiuha... kuten niin monella vertaiskokijallakin netin perusteella. Jos esim. Nativelle lähetetään laite takuuhuoltoon ( LetMeRepair) tulee sieltä korvaavana tuotteena toinen tehdaskorjattu laite. Native ohjeistaa että huoltoon lähetettävästä paketista täytyy riisua kaikki oheistarvikkeet. Tämä siksi että korvaava tuote on pelkkä rauta ilman muita tarvikkeita. Varmaankin samasta syystä tässä tapauksessa vaihtokoneesta puuttuu virtajohto. Käytäntö säästää ja nopeuttaa valmistajan vaihtoprosessia kun ei tarvitse miettiä että mitähän se asiakas tällä kertaa lähetti huoltoon. | |
![]() 02.01.2020 08:23:10 | |
Moi. Guitaristi: Tämä 3-4 viikkoa siis oli korjausaikataulu siitä, kun laite heille saapuu. Postituksiin menikin yhteensä varmaan kaksi viikkoa, mutta laite on ollut Thomannin hallussa nyt kahdeksan viikkoa korjattavana. Ok, ymmärsin että kyse oli kokonaiskorjausajasta kuljetuksineen. Kukausi on silti ainakin mun mielestä lyhyt korjausarvio. Guitaristi: Joo, tässäkin tapauksessa lähettivät laitteen kolmannelle osapuolelle korjattavaksi, ja tämän vuoksi tiedonkulku näyttää hieman kankealta. Tuo tekee korjausaika-arviosta ainakin mun mielestä vieläkin epärealistisemman vaikka kuinka käyttävät vakiokumppaneita. Guitaristi: Voi olla, että tuo ylempi viestini kuulostaa siltä, että olisin heitä tällä uhkaillut, mutta mielestäni ihan asiallisesti vain toin tämän näkökannan heille esiin. Minulla ei näistä keisseistä ole juuri aiempaa kokemusta, en olettanut tämän ainakaan heikentävän tilannetta. Näin nettiaikaan kuluttajasuojan mainitseminenkin otetaan (syystä) uhkailuna, asiasta kuitenkin toitotetaan ja trollataan jatkuvasti. Trollauksesta syntyy kuvitelma että pelkkä mainitseminenkin siloittaa kaikki esteet ja autuus koittaa, mutta totuus on kokolailla toinen ellei olla varsinaisesti rikottu lakia. Oikeassa kohdassa kun kahdenkeskiset neuvottelut ovat syystä tai toisesta umpisolmussa, niin kuluttajasuojalautakunta kuin kuluttajariitalautakuntakin ovat monasti se ainoa tapa välttää oikeustoimet, mutta ainakin itse pidän jopa asian mainitsemista edelleen viimeisenä oljenkortena. Guitaristi: Kiitos tiedosta, tämä oli minulle uutta. Luulin, että kaikki elektroniikka niputetaan tuon ohjeistuksen alle. Valitettavasti noin ei ole viimeistään siinä vaiheessa kun etsitään johonkin tiettyyn tapaukseen kohdistuvaa juridiikkaa. Minkäänlaista logiikkaa ei kuluttajan kannalta noissa erittelyissä ole, mutta valmistajan/maahantuojan/kauppiaan kantilta kovastikin. Guitaristi: Jep, laitteen ostin käytettynä takuun ollessa voimassa, joten alkuperäistä ostopaikkaa en valitettavasti voinut valita. Tuo muuttaa tilannetta suuresti, eikä mikään ihme että halusivat laitteen heille korjattavaksi. Valmistajatakuu ei pääsääntöisesti ole siirrettävissä, kauppiastakuu voi olla jos kauppias niin päättää. Kauppiastakuulla ei useinkaan ole mitään tekemistä valmistajatakuun kanssa vaan on verrattavissa maksulliseen lisäpalveluun vaikka olisikin kustannukseton, joten kaikki on suoraan pois kauppiaan pussista, ja kustannukset pyritään tietysti minimoimaan. Asiakastyytyväisyys pidetään toki mielessä, mutta siirretyissä takuissa sille tuskin kovin korkeaa painarvoa annetaan ellei reklamoija ole vakioasiakas. Asian tekee mielenkiintoiseksi myös sopimusehdoista löytyvä kuudennen pykälän ykköskohta: _ 6 Kolmen vuoden Thomann-takuu Lakisääteisen takuun lisäksi Musikhaus Thomann myöntää 3 vuoden takuun seuraavin ehdoin: 1. Musikhaus Thomann myöntää takuun kolmen vuoden sisällä riskin siirtymisestä asiakkaalle ilmenevien puutteiden varalta, jotka johtuvat todistettavasti materiaali- tai valmistusviasta. Oikeus takuukorvaukseen on ainoastaan kuluttaja-asiakkailla, eikä sitä voi luovuttaa toiselle. Tuon perusteella kauppiastakuun siirtämismahdollisuudesta olisi jossain vaiheessa luovuttu? Guitaristi: Kyseessä on erittäin epäharvinainen kiinalainen halpisputkari. Jäsenkuvauksesi Bugera 1960? Jos on tuo tai vastaava, olisin ikionnellinen että joku suostuu ilmaiseksi korjaamaan, vaikka kestäisi vuoden. Noita kun on täysin mahdotonta kustannustehokkaasti korjauttaa millään luvat omaavalla korjaamolla. Jos nyt ylipäätään suostuvat edes koskemaan. Umpiepäonnistuneita infinium-kytkentöjä kuitenkin huhujen perusteella vaihtelevasti ohittavat kohtuuhintaan. Mulla on käytössä ja projektina 2 MusicStoren halpiskiinanputkivahvaria, ja vaikka niin osto- kuin reaalihinnaltaankin ovat aikalailla toista luokkaa kuin em. Bugera, eipä noitakaan laillisesti taida saada järkikustannuksin korjautettua. Joten korjaan itse sähköturvallisuusmääräyksiä noudattaen -vaikkakin luvitta- kuten olen jo vuosikymmenet toiminut. Guitaristi: Ymmärtääkseni kuitenkin liikkeen takuunalaiset korjausvastuut ovat täysin samat oli laitteen hankintahinta 100e tai 10000e, joten esitin kysymyksen. Periaatteessa asia noin onkin, mutta todellisuus on toinen. Etenkin kauppiastakuun puolella, tehdastakuu on hivenen toinen juttu kun maksaja vaihtuu. Guitaristi: Todennäköisesti heillä on yhteistyösopimuksia paikallisten toimijoiden kanssa, ja volyymit ovat isot ja hinnat kilpailukykyiset. Tämä on siis vain omaa spekulaatiotani. Totta kai on, eivätkä muistaakseni ainakaan kaikki noista noista sivustoilla mainituista 171 huolto- ja korjaushenkilöstä ole Thomanin palkkalistoilla suoraan, vaan alihankkijoiden ja kumppanien kautta. Voin olla toki väärässäkin, ja noiden vajaan kahdensadan lisäksi on vielä erikseen liuta alihankkijoita. Erikoislaitteiden ja käsittääkseni kaikkien Music Groupin laitteiden korjaukset on myös ulkoistettu. T:Samuli | |
![]() 02.01.2020 08:25:00 | |
Moi. nightbird: Jos esim. Nativelle lähetetään laite takuuhuoltoon ( LetMeRepair) tulee sieltä korvaavana tuotteena toinen tehdaskorjattu laite. Noin mun käsittääkseni Thomanillakin pääsääntöisesti toimitaan bulkkikaman kanssa kun reklamaatio menee valmistajatakuun puolelle. T:Samuli | |
![]() 02.01.2020 09:29:48 | |
Tami: miksi Yammu ei ohjeista esim. Fasua tekemään näin: Kun risa laite saapuu heille, he laittavat hyllystä löytyvän LT:n suoraan kuluttajalle. Tämän jälkeen Fasu laittaa risan laitteen kiertoon ja Yammu täyttää heidän hyllynsä ehjillä vehkeillä. No ainakin siksi, että toi olis Fasun itsensä kannalta ihan älytöntä. He menettävät myyntikappaleen määrittelemättömäksi aikaa* ulkopuolisen takuukeissin takia, ja mahdollisesti vielä verrattain tiheään tahtiin jos vehkeessä on yllä kuvatun kaltainen tyyppivika. Siinä sitten helposti ollaankin tilanteessa, jossa omille asiakkaille joudutaan myydään ei oota. * = En tiedä minkälainen prosessi ja toimitusketju Yamalla on, mutta maahantuontia tehneenä en uskoa hetkeäkään, että sieltä läheteltäisiin edustajille yksittäisiä tuotteita tämmöisissä tilanteissa. Vakiokäytäntö on, että takuukorvaukset toimitetaan varastontäydennysten yhteydessä, ja tämäkin joskus takeltelee lähettäjän prosesseista riippuen. Meidän lafkassa homma ratkaistiin niin, että omille asiakkaille korvaava tuote annettiin selkeissä tapauksissa suoraan hyllystä, mutta ulkopuolisille aina pitkän kaavan mukaan kuten tässäkin. Ps. Thomann on saksalainen toimija, eikä suomalaiseen kuluttajansuojaan vetoaminen paljoa hetkauta. Euroopan kuluttajakeskus ottaa vastaan valituksia ja toimii neuvottelevana osapuolena näissä. | |
![]() 02.01.2020 09:50:14 (muokattu 02.01.2020 09:50:53) | |
Yllättävää että Yamaha omistaa Line6:n. Ilmeisesti niiden tuotteita menee kaupaksi, vaikka ne onkin hirveää kuonaa eli brändinä ollut kannattava hankinta. ?. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)