Aihe: Mitä eroa Marshallin JCM 800 ja 900 sarjan malleissa? 1 | |
---|---|
![]() 06.02.2008 14:24:13 | |
Kiinnostaisi tietää, mitä eroa on Marsujen JCM 800 ja 900 sarjan mallien välillä. Itselläni noita 800 sarjan pelejä on ollut, mutta ei yhtään 900-sarjalaista. Joissakin artikkeleissa noita 900-sarjalaisia on haukuttu. Mistä moinen. Heittäkääpä kommenttia, jotka asiasta tiedätte. | |
![]() 06.02.2008 16:17:26 | |
Kiinnostaisi tietää, mitä eroa on Marsujen JCM 800 ja 900 sarjan mallien välillä. Itselläni noita 800 sarjan pelejä on ollut, mutta ei yhtään 900-sarjalaista. Joissakin artikkeleissa noita 900-sarjalaisia on haukuttu. Mistä moinen. Heittäkääpä kommenttia, jotka asiasta tiedätte. 900-sarjan Marsut on aikalailla erilaisia. Mun mielestä parhaat 900:set on noita SL-X:iä. 100w ja 50w. Niissä ensimmäisissä oli uutena 5881 putket ja vähän sen jälkeen palattiin takaisin EL-34 kantaan. Mun korvaan 900:set kuulostaa 90-luvun soundilta. JCM 900 on raaemman kuuloinen säröllä ja säröä on selkeästi enemmän, kuin JCM 800:sissa. Eli 900:set soundaa vähän modernimmalta, kuin 800:set. Jos ei ole soittanut SL-X:iä, niin ei kannata yleistää, että 900-sarjalaiset soundaa huonoilta. Itseasiassa esim. 900 SL-X 100w, joka on mun frendillä, soundaa tosi tykiltä. Se on vielä sellaisella viininpunaisella tolexilla, joten ulkokuorikin on stailattu:) Tossa tollasia yleisiä näkemyksiä soundieroista. So many assholes... So few bullets. | |
![]() 06.02.2008 18:18:13 | |
Yhdyn ylläolevaan puhujaan siinä mielessä, että erisoundisiahan nuo ovat, sarjoinakin jo. Tietysti 800-sarjahan on laaja käsite, vanhimmat ovat käytännössä vain uusissa kuorissa olevia JMP:itä, uusimmat kaksikanavaiset ihan eri laitteita jo sisuksiltaan ja soundeiltaankin. Ysisatasiakin on kolmea eri mallia (+50- ja 100-wattiset versiot sekä combomallit sitten erikseen), eli Master Volume MkIII, Dual Reverb, ja SL-X. MkIII ja SL-X (aka Master Volume MkIV) ovat lähimpänä toisiaan, etu- ja takapaneelitkin ovat samat, eli yksi kanava, kaksi volumea. Suurin ero on sisuksissa, kun (mikäli olen oikein ymmärtänyt) MkIII:n diode clipping-piiri on korvattu SL-X:n neljännellä etuasteputkella. Dual Reverbit taas ovat kaksikanavaisia. Molemmissa sarjoissa tuntuu olevan vallalla mielipide, että yksikanavaiset ovat parempisoundisia kuin kaksikanavaiset. 800-sarjan osalta en ihan täysin rinnoin yhdy tuohon, 22XX on hyvä runttavahvistin kyllä, toki ei niin vahvasti perinnehenkinen kuin 220X. Ysisatasten puolella olen enemmän samaan mieltä, 2X00 on mukavamman kuuloinen kuin 4X00, jotenkin pehmeämpi. Dual Reverbinä vaivaa jonkinlainen "mehiläistauti", marsulle ominainen sirinä on viety aivan uusiin sfääreihin. Voi toki johtua siitäkin, etten ole koskaan kokeillut EL 34:lla varustettua 4X00:aa, sen sijaan kaikki näkemäni yksikanavaiset ovat olleet juuri näillä varustettuna. Eli sama lyhyesti: selvähkö aikajatkumo, vanhempi=perinnehenkisempi ja vähemmän säröisempi, uudempi=modernimpi, "ysärimpi", ja säröä lähtee enempi. Tähän kun sanoisi, että mikä tahansa 800- tai 900-sarjalainen ennemmin kuin yksikään Engl, niin saisi varmaan jo turpiinsa täällä... ;) Jubilee-sarjahan on sitten vähän niinkuin tuosta sarjojen puolesta välistä, mutta jostain syystä se on nostettu kunnioituksen (ja hinnan) puolesta jalustalle... Ketä kiinnostaa. | |
![]() 06.02.2008 18:43:40 | |
Itselläni on ollut melkeinpä kaikki mahdolliset JCM800- ja JCM900-vahvistimet. JCM900 MKIII:sta en ole tosin koskaan omistanut. Lyhyesti soundikuvauksia: Yksikanavaiset JCM800:t ovat todella munakkaita ja botnekkaita. Säröä niissä ei ole kovin paljoa (about sellaiseen AC/DC-ruttuun riittävää), mutta soundi on todella ISO ja mehevä. Oma suosikkini JCM-sarjan vahvareista. Kaksikanavaisissa JCM800:ssa on huomattavasti enemmän säröä ja ne eivät ole niin "lämminsoundiset" kuin yksikanavaiset veljensä. Näillä saa tuotettua loistavan kasarihevisoundin. Kaksikanavaisen JCM800:n valitsisin heti yksikanavaisen jälkeen. JCM900 Hi-Gain Dual Reverb on omien kokemuksieni perusteella melkeinpä käyttökelvoton. Soundi on todella ohut ja se mainostettu HiGain-särö on lähinnä heinäsirkkojen sirinää. Kyllä tuosta ääntä lähti, mutta ei soundia. JCM900 SL-X oli ihan ok-vahvistin. Ei mitenkään erityisen hyvä, mutta ei missään nimessä lähellekään yhtä huono kuin DiGain Dual Reverb. Tällä kyllä jo soitteli, mutta ei siitä mitään erityisiä kiksejä saanut. Itse olen siis JCM800:n kannattaja, olipa kyseessä sitten yksi- tai kaksikanavainen versio. Ensimmäinen JCM-vahvistimeni oli kaksikanavainen JCM800 2205. Testitilanteessa selkäpiissä meni kirjaimellisesti väreitä, niin hyvältä se kuulosti. Yhtä euforisen olon tuotti myös yksikanavainen JCM800. JCM900:t eivät puolestaan koskaan aiheuttaneet juuri mitään fiiliksiä. Parhaimmillaankin niistä jäi neutraali olotila. | |
![]() 06.02.2008 19:36:57 (muokattu 06.02.2008 19:37:58) | |
Sen verran voisin lisätä, että kun 900 SL-X:ää boostaa overdrivellä, nousee soundi kolmanteen potenssiin. Ilman boostia soundi on hiukan tukkoisen kuuloinen ja muhjuinen. Mutta kun heittää boostin eteen niin soundi kirkastuu ja tiukentuu kuin taikaiskusta. Vähän sama homma kuin 800:kin, eli itsekseen hiukan aneeminen särö, mutta boostattuna kunnon jymäkkä monsteri. Niissä ensimmäisissä oli uutena 5881 putket ja vähän sen jälkeen palattiin takaisin EL-34 kantaan. Kaikki Eurooppaan tehdyt käyttivät EL-34 ja jenkkeihin menevät käyttivät 5881:siä. Senaikaisesta saatavuudesta johtuen. Relativity [Grindcore] | Vortech [Industrial Metal] | |
![]() 06.02.2008 19:52:26 | |
Onkos kenelläkää kokemuksia tosta kerry king kasisatasesta? Life is hard, then u die | |
![]() 06.02.2008 19:58:11 | |
Kaikki Eurooppaan tehdyt käyttivät EL-34 ja jenkkeihin menevät käyttivät 5881:siä. Senaikaisesta saatavuudesta johtuen. Mulla on euroversio 5881-putkilla. Dead men tell no tales. | |
![]() 06.02.2008 20:34:00 | |
Sen verran voisin lisätä, että kun 900 SL-X:ää boostaa overdrivellä, nousee soundi kolmanteen potenssiin. Ilman boostia soundi on hiukan tukkoisen kuuloinen ja muhjuinen. Mutta kun heittää boostin eteen niin soundi kirkastuu ja tiukentuu kuin taikaiskusta. Vähän sama homma kuin 800:kin, eli itsekseen hiukan aneeminen särö, mutta boostattuna kunnon jymäkkä monsteri. Kaikki Eurooppaan tehdyt käyttivät EL-34 ja jenkkeihin menevät käyttivät 5881:siä. Senaikaisesta saatavuudesta johtuen. Niinkuin Werde tossa evästikin, niin euroversioitakin löytyy 5881:llä. Saatavuudestahan siinä kuulemma oli kyse, kun niitä noihin asenneltiix. Mulla on ollut JCM-800:sta 2 100w 2-kanavaista nuppia ja yks 50w combo, ja Silver Anniversaryistä 50w combo ja 100w nuppi. Toi 100w Silver Anniversary oli mun suosikki noista, kakkosena toinen JCM-800 100 wattisista. Ne yks kanavaiset JCM 800:set kuulostaa munkin mielestä erilaiselta ja säröä ei oikein irtoa. Jos soitetaan rockia/bluesia, niin oikein hyviä laitteita, mutta vähän tymäkämpään menoon niitä 2-kanavaisia ja pientä boostausta. 900:sia en ole omistanut, mutta soitellut olen aikalailla. Koko sarja on tuttu ja tosiaan niitä Dual reverbejä vaivaa aikamoinen pörinä/sirinä, eikä niitä oikein kehtais kellekään suositella. SL-X:t jyrää, sekä 5881:llä, että EL-34:lla. Mun kokemuksen mukaan niistä saa erittäin hyvät soundit, kun laittaa sisään hyvät putket ja kriittisiin paikkoihin tarpeeksi gainikkaat etuset. Kerry King-nuppi oli iso pettymys. En saanut nupista ainuttakaan kunnon soundia. Mainosmiesten mukaan siellä pitäisi olla Slayer-soundi yhdessä paketissa, todellisuudessa ollaan todella kaukana Slayerin meiningistä. Soitin nuppia sekä suht hiljaa, että --tun kovaa, mutta ei irronnut. KFK sanoi itse, että hän käyttää kolmea nuppia kerrallaan ja että yksi nuppi itsekseen ei vielä kuulosta miltä pitää, mutta 3:lla lähtee. So many assholes... So few bullets. | |
![]() 22.02.2008 14:13:35 | |
Onkos kenelläkää kokemuksia tosta kerry king kasisatasesta? Niin, onko? Ite oon kans sitä ihmetelly tässä jonkin aikaa. JuuTuubisa oli siitä melko oiva video kyl. Se "beast" on ihan hyvä keksintö siinä kyljessä. Meinaan, kun miten mä nyt ajattelen niin jcm800:n soundi on kuitenkin mun mielestä tosi mukava. Sellanen lämmin ja tuhti. Selkeen heavy särön saa. Tykkään sellasesta selkeestä. Varsinkin kun kämpällä huutoo vieressä Peaveys Valveking Halfstack omalla kamalalla, kylmällä surinallaan, mikä tuntuu olevan ihan holtiton.. sellanen että on yläpäätä ja alapäätä ja kaikkea sekasin et ne pomppii sieltä yksitellen esiin. Niin kuitenkin siis asiaan. Kasisatasen sointi on mielestäni yksi parhaista(varsinkin sen VK:n vieressä) niin jos tuossa Kerry Kingin marsussa olis se oma pehmee rock särö ja sitten saisi sellasen kunnon mättö driven sillä Beastilla. Aika hyvältä kuulosti siinä youtuben videossa. Mutta en tiedä onko siinä silti sitä täydellistä jcm800 sointia. Toivottavasti. Siinä olis nuppi mun makuun, jos olis. Jcm800 saundi ja lisäks kunnon mättösärö. Ja niin se että saako siihen foodswitchiä? siis sen Beastin ohjaukseen. Asiasta keskustelua! Havuja Perkele! | |
![]() 22.02.2008 14:42:43 | |
Niin, onko? Ite oon kans sitä ihmetelly tässä jonkin aikaa. JuuTuubisa oli siitä melko oiva video kyl. Se "beast" on ihan hyvä keksintö siinä kyljessä. Meinaan, kun miten mä nyt ajattelen niin jcm800:n soundi on kuitenkin mun mielestä tosi mukava. Sellanen lämmin ja tuhti. Selkeen heavy särön saa. Tykkään sellasesta selkeestä. Varsinkin kun kämpällä huutoo vieressä Peaveys Valveking Halfstack omalla kamalalla, kylmällä surinallaan, mikä tuntuu olevan ihan holtiton.. sellanen että on yläpäätä ja alapäätä ja kaikkea sekasin et ne pomppii sieltä yksitellen esiin. Niin kuitenkin siis asiaan. Kasisatasen sointi on mielestäni yksi parhaista(varsinkin sen VK:n vieressä) niin jos tuossa Kerry Kingin marsussa olis se oma pehmee rock särö ja sitten saisi sellasen kunnon mättö driven sillä Beastilla. Aika hyvältä kuulosti siinä youtuben videossa. Mutta en tiedä onko siinä silti sitä täydellistä jcm800 sointia. Toivottavasti. Siinä olis nuppi mun makuun, jos olis. Jcm800 saundi ja lisäks kunnon mättösärö. Ja niin se että saako siihen foodswitchiä? siis sen Beastin ohjaukseen. Asiasta keskustelua! Eipä tuon jcm:n kanssa kannatta mitään mättösäröä käyttää(imo). Joku od-boosti on parempi(halvin bad monkey, kalleimista eos mutta varmasti saa rahnuu kulumaan), voin luvata että kyllä lähtee tuolla tavalla ihan tarpeeksi ja liikaakin säröä. Tosiaan pelkällä omalla säröllä ei pitkälle pötkitä... | |
![]() 16.03.2008 21:44:26 | |
Löytyykö tota 2203KK:ta mistään suomesta? Havuja Perkele! | |
![]() 18.03.2008 22:38:49 | |
Löytyykö tota 2203KK:ta mistään suomesta? Löytyy ainakin Helsingin DLX:stä. Osoite Albertinkatu 29. En ole kokeillut, kun ei kuulu oikein omaan viitekehykseeni. -bd Mistä on maailman parhaat kitarat tehty? - Gibsoniitista | |
![]() 18.03.2008 23:10:57 | |
Niin, onko? Ite oon kans sitä ihmetelly tässä jonkin aikaa. JuuTuubisa oli siitä melko oiva video kyl. Se "beast" on ihan hyvä keksintö siinä kyljessä. Meinaan, kun miten mä nyt ajattelen niin jcm800:n soundi on kuitenkin mun mielestä tosi mukava. Sellanen lämmin ja tuhti. Selkeen heavy särön saa. Tykkään sellasesta selkeestä. Varsinkin kun kämpällä huutoo vieressä Peaveys Valveking Halfstack omalla kamalalla, kylmällä surinallaan, mikä tuntuu olevan ihan holtiton.. sellanen että on yläpäätä ja alapäätä ja kaikkea sekasin et ne pomppii sieltä yksitellen esiin. Niin kuitenkin siis asiaan. Kasisatasen sointi on mielestäni yksi parhaista(varsinkin sen VK:n vieressä) niin jos tuossa Kerry Kingin marsussa olis se oma pehmee rock särö ja sitten saisi sellasen kunnon mättö driven sillä Beastilla. Aika hyvältä kuulosti siinä youtuben videossa. Mutta en tiedä onko siinä silti sitä täydellistä jcm800 sointia. Toivottavasti. Siinä olis nuppi mun makuun, jos olis. Jcm800 saundi ja lisäks kunnon mättösärö. Ja niin se että saako siihen foodswitchiä? siis sen Beastin ohjaukseen. Asiasta keskustelua! Mä olen kirjoitellut ainakin kahteen ketjuun siitä. Kunnon mättösoundia sillä ei todellakaan saa, niinkuin ei perinteistä JCM 800-soundiakaan. So many assholes... So few bullets. | |
![]() 18.03.2008 23:20:25 (muokattu 18.03.2008 23:29:07) | |
Mä olen kirjoitellut ainakin kahteen ketjuun siitä. Kunnon mättösoundia sillä ei todellakaan saa, niinkuin ei perinteistä JCM 800-soundiakaan. no lähteekäkö siitä samaa saundia ku tolla uudella levyllä o:? siis slayer christ illusion Life is hard, then u die | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)