Tinnittus 22.02.2020 21:00:53 | |
---|
Alkanut ärsyttämään kun Straton vola potikka aina kääntyilee ties mihin asentoon kun siihen soittaessa vahingossa osuu. En ole noitten sielunelämään tutustunut, mutta voikohan normi potikoita jotenkin tiukentaa tai löytyisköhän jostain laadukkaita oikein kireitä? |
ituvirtanen 22.02.2020 21:27:08 | |
---|
Potikan hatun alle voi panna vaikka O-renkaan lisäämään kitkaa. Akselien rasvat ovat vaihtelevan paksuisia ja tymäkämmän tervan lisääminen vaatii jonkin verran askartelua, että akselin saa purettua esille. |
pvais 22.02.2020 21:29:50 | |
---|
Sori ku en vastaa varsinaiseen kysymykseen, mutta... joskus tein pleksin ja potikannupin väliin ohuesta kumista "prikan" kitkaksi. Ainakin helppo ja halpa jos tarpeet löytyy kotoa valmiiksi. |
nightbird 23.02.2020 00:04:51 | |
---|
Entä jos vaihtaa sen volapotikan paikan sinne alimmaiseksi? Sehän ei haittaa jos ei käytä sitä potikkaa soittaessa efektinä? |
VesQ1986 23.02.2020 00:48:47 | |
---|
Itselle pariin kitaraan vaihdoin potikat, olisko ollut uraltonelta alpha merkkisiä peruspotikoita. Ne on sellaisia jähmeitä ja joutuu ihan kääntämään. Volapotikassa tuo jopa vähän häiritsee jos haluaa vaan nopeasti pyöräyttää kitaran "mutelle" hetkeksi. Molempien keppien orkkispotikat on sellaisia herkästi pyöriviä |
Thanatopsis 23.02.2020 20:56:43 | |
---|
VesQ1986: Itselle pariin kitaraan vaihdoin potikat, olisko ollut uraltonelta alpha merkkisiä peruspotikoita. Ne on sellaisia jähmeitä ja joutuu ihan kääntämään. Volapotikassa tuo jopa vähän häiritsee jos haluaa vaan nopeasti pyöräyttää kitaran "mutelle" hetkeksi. Molempien keppien orkkispotikat on sellaisia herkästi pyöriviä Jep, Uraltonelta ostetut Alpha 24mm potikat ei todellakaan hipaisusta käänny astettakaan, vaan pitää tarkoituksella pyörittää. http://www.lakevanda.com |
Mikko1978 24.02.2020 01:49:53 | |
---|
Tekee uuden pleksin, jossa volan paikkaa on muutettu tai sitten vain heittää keskimmäisen potikan mäkeen ja laittaa volan sen paikalle. |
paskiaispaska 24.02.2020 11:15:03 (muokattu 24.02.2020 11:15:18) | |
---|
Tullu joskus mietittyä, että vois rakennella jonkunlaisen kuula/jousi/ura/kolo hässäkän, että volumepotikassa on muutama kohta missä "pysähtyy" rullatessa. Yks olis täysillä ja pari kohtaa sitte sillai että vahvari on cleanilla ja reunarosolla. Olis aina samassa kohdassa ku kesken biisin pyörittelee ja ei niin helposti vahingossa pyörähdä väärään asentoon. |
Tomtom 24.02.2020 11:37:53 | |
---|
Itsekään en vastaa suoraan kysymykseen, mutta itse tein niin että tilasin omaan luuttuun uuden kaksireikäisen pleksin, missä ainoastaan master volume ja master tone. Samalla laitettiin treble bleed ja "jotain vaiheenkääntöjä" mikkeihin. Mulle tää toimii nyt kuin unelma, vola ei vääntyile itsestään nollille ja modauksien myös myös soundipaletti kasvoi huikeasti kun "väliasennotkin" tarjoaa käytettäviä soundeja. Töineen ei halvin modi mutta mulle just se mitä tarvitsin. https://muusikoiden.net/dyn/users/160756.jpg"Jos tämä jatkuu pahasti, joudutaan menemään instanssiin." - Lasse Mårtensson |
18is9 24.02.2020 12:29:28 | |
---|
Ite en kanssa tule toimeen sen Straton volan paikan kanssa. Kaikista olen siirtänyt volan pykälää alemmalle sijainnille ja tonet samaan potikkaan. "I listened hard but could not see" - YES, And You and I |
Tomtom 24.02.2020 13:16:15 | |
---|
18is9: Ite en kanssa tule toimeen sen Straton volan paikan kanssa. Kaikista olen siirtänyt volan pykälää alemmalle sijainnille ja tonet samaan potikkaan. Aika jännää että stato-tyyppisen runkojen valmistajat (joita on aika paljon) eivät ole huomioineet tuota juurikaan, ilmeisesti kaikki miljoonat ihmiset jotka näitä käyttää ovat senverran taitavampia soittajia kuin me jos asia ei vaivaa. Tai ehkä niillä ei ole 11-koon räpylää kuten itsellä.. "Jos tämä jatkuu pahasti, joudutaan menemään instanssiin." - Lasse Mårtensson |
paskiaispaska 24.02.2020 13:50:07 (muokattu 24.02.2020 13:51:15) | |
---|
Tomtom: Aika jännää että stato-tyyppisen runkojen valmistajat (joita on aika paljon) eivät ole huomioineet tuota juurikaan, ilmeisesti kaikki miljoonat ihmiset jotka näitä käyttää ovat senverran taitavampia soittajia kuin me jos asia ei vaivaa. Tai ehkä niillä ei ole 11-koon räpylää kuten itsellä.. Mulla on blade rh4 classic strato, ja siinä ainaki on tuo huomioitu. Kahden potikan kytkentä ja potikat kauempana kielistä. https://www.haningemusik.se/3136-la … blade-rh-4-classic-misty-violet.jpg Ja plektrasuojastahan tuo vaan on kiinni missäpäin nuo potikat sijaitsee. |
Tomtom 24.02.2020 14:06:56 (muokattu 24.02.2020 14:07:11) | |
---|
paskiaispaska: Mulla on blade rh4 classic strato, ja siinä ainaki on tuo huomioitu. Kahden potikan kytkentä ja potikat kauempana kielistä. https://www.haningemusik.se/3136-la … blade-rh-4-classic-misty-violet.jpg Ja plektrasuojastahan tuo vaan on kiinni missäpäin nuo potikat sijaitsee. Nooooniin sano Ismo, olis pitäny olla taas hiljaa. Eli siis Fender ei ole huomioinut. "Jos tämä jatkuu pahasti, joudutaan menemään instanssiin." - Lasse Mårtensson |
StJerky 24.02.2020 14:13:16 | |
---|
Minä olen vain ottanut potikan hatun pois. Pelkkä tappi ei kääntyile soittaessa. |
18is9 24.02.2020 14:28:34 (muokattu 24.02.2020 17:23:09) | |
---|
Minulla on tapana soittaa avoimella kämmenellä, joten sormet tarvivat paljon tilaa. Juontaa varmasti siitä että ekat kitarat olivat Les Pauleja eikä niiden kanssa tarttenut tämmöisiä miettiä. "I listened hard but could not see" - YES, And You and I |
Mikko1978 24.02.2020 16:45:03 | |
---|
Tomtom: Nooooniin sano Ismo, olis pitäny olla taas hiljaa. Eli siis Fender ei ole huomioinut. Joo Fenderillä painaa perintö tosi paljon vaakakupissa. Bladen lisäksi moni muukin on järjestellyt potikat uusiksi. Esimerkkinä vailkkapa Tom Anderson John Page ja Suhr. |
Tinnittus 24.02.2020 20:13:20 | |
---|
Täytyy kokeilla noita Alphan potikoita, jospa ne olisi edes vähän jäykempiä. Tuntuu toi vääntösulavuus olla aika standardia kaikissa potikoissa. En oikein noista kikkakolmosista tai potikoiden sijaintien vaihtamisesta innostu. Mulla taitaa olla jotain vanhoja potikoita, jotka voisi tietysti avata ja katsoa miten se toimii, jospa niitä saisi vaikka kiristettyä. |
steelduck 24.02.2020 20:46:07 | |
---|
Tinnittus: Täytyy kokeilla noita Alphan potikoita, jospa ne olisi edes vähän jäykempiä. Tuntuu toi vääntösulavuus olla aika standardia kaikissa potikoissa. En oikein noista kikkakolmosista tai potikoiden sijaintien vaihtamisesta innostu. Mulla taitaa olla jotain vanhoja potikoita, jotka voisi tietysti avata ja katsoa miten se toimii, jospa niitä saisi vaikka kiristettyä. Se kuminen o-rengas kikkakolmonen on kyllä klassinen ja hyväksi havaittu keino, joten kannattaa kokeilla ennen potikoiden vaihteluja. Eli laitat vaan sopivan o-renkaan hatun alle ja painat hatun sen verran alas, että ottaa sopivasti o-renkaaseen. |
Kefiiri 24.02.2020 20:54:52 (muokattu 24.02.2020 20:57:47) | |
---|
Tomtom: ilmeisesti kaikki miljoonat ihmiset jotka näitä käyttää ovat senverran taitavampia soittajia kuin me jos asia ei vaivaa. Ei se mikään taitojuttu ole mutta onhan se kiva että säädin on sormien ulottuvilla ilman kauheaa haromista. En ole kokeillut kumirengastemppua kun tykkään kevyesti liikkuvista potikoista, mutta sitä kokeilisin ehdottomasti ennen isompia manöövereitä. En ole musiikin asiantuntija. |
ituvirtanen 24.02.2020 21:56:18 (muokattu 24.02.2020 21:56:43) | |
---|
Jos O-renkaan kitka on ihan liian, sen voi uittaa talkissa. |