Tietääkö kukaan mitään tästä muuta kuin että se on myynnissä thomanissa: FENDER 56 STRAT NOS FRD. Eli onko tässä hiotut nauhat, millainen soittaa? Onko hintansa väärti? Ihan vastaavaa kitaraa en ole soittanut, mutta 50 NOS:ia kyllä. Erona lähinnä kai vaan otelaudan radius ja paksummat nauhat, jotka toki tekevät soittotuntumaan eroa. Tässä 56:ssa radius on 7,25" joka on kohtuu pyöreä. Jos tykkää suoremmasta otelaudasta niin tämä ei ole sillon sellainen. Samoin nauhat on vintaget, eli aika ohuet. Hiotut ne varmasti on, ja custom shopeissa ne on myös kiillotetut. Mikkikytkin on 3-asentoinen, nykystandardi 5-asentoisen sijaan (mukaan yleensä tulee myös 5-asentoinen kytkin). Kaulan profiili on "boat neck", tarkoittanee V-profiilia. Sekään ei välttämättä istu lituskakaulaisiin kitaroihin tottuneille. Toisille tämä on taas parasta herkkua. Eli makukysymys. Lakka on nitroselluloosaa, eli sitä mitä on käytetty ennenkin. Tämä ikääntyy aika kivasti ajan kanssa. Pleksi on 1-kerroksinen, eli siinä ei ole mustaa raitaa kuten esim. 3-kerrosplekseissä. Tämä 56 NOS on siis täysin vastaava kitara, mitä tuolloin vuonna '56 on tehty. Lähinnä suunnattu niille, jotka hakevat vintagehenkistä kitaraa, mutta eivät pysty originaalia ostamaan. Ne on näet aika suolaisia jos jostain sattuu vielä löytymään (~40k eur tms.). Suomessa niitä ei juurikaan liikahda, jos on ollenkaan. Se onko hintansa väärti on sitten yksilöllinen kysymys. Jos on paalua investoida ko. summa kitaraan, niin varmasti saa hyvän stratocasterin, jolla pärjää loppuelämän. Saman homman toki hoitaa mikä tahansa fenderin massatuotantokitara, mutta nämä on niitä juttuja, joita ei pysty täällä foorumilla kirjallisessa muodossa ratkomaan, vaan jokaisen täytyy sisäistää se itse. Itse uskallan kyllä suositella ko. kitaraa, jos ko. speksit on ne mitä kitaralta haluaa. Point-to-point ripuliranne |
Eli onko tässä hiotut nauhat Mulla oli Custom Shopin '54 Reissue melkein kymmenen vuotta ennen Tyleriä -- se oli aika lähellä tuota '56:ta. Nauhoista ainoa valittamsien aihe oli että vaahterakaula oli lakattu niin että lakkakerros "nousi" nauhojen sivulle ja aika pian ne alkoi halkeilemaan. Eipä se tosin iso homma ollut hoidattaa. Onko hintansa väärti? Jos tuo "aivan kuin alkuperäinen"-osasto ei ole niin tärkeää, niin etsisin mieluummin Eric Johnson-signaturen kuin CS-mallin. Säästää vähän rahaa ja ainakin mun (rajallisella) kokeilulla saa yhtä hyvän (ja osittain paremmankin) kitaran. "Oh you are right, the JOE headstock completely SUCKS, but JOE doesn't give a crap. Either you give crap, or you don't."
- JOE (eli James Tyler) |
Eli onko tässä hiotut nauhat, millainen soittaa? Tarkoitatko tässä nyt oikein muotoiltuja nauhoja? Yleensähän nauhat vain tasoitetaan ja kiillotetaan. Standardi-fenkuissa ja Tokain-lespauleissa ainakin näin.. Omassa custom-shop Gibsonissa nauhat on muotoiltu niinkun pitääkin, eli eiköhän Fenderin custom-shopkin muotoile nauhat pyöreiksi. Mielestäni on huomattavasti mukavampi soittaa kitaraa jossa nauhat on hiottu pyöreäksi, varrattuna "flatteihin" nauhoihin. "I've got a beat up Silvertone amp.. I plug it in and it sounds like a champ" - Jack White |