Satellite Kid 04.04.2008 23:28:02 | |
---|
Tähän asti olen aina pärjännyt sähkiksellä ja 2 kanavalla. En tiedä efektipedaaleista juuri yhtikäs mitään (kaapissa pölyttyy joku zoomi ja spiderin kitarcombosta löytyy jotain), mutta näitä hakisin: -Pedaali, jolla saisi "herkkyyttä" soittoon - kun kieliä lyödään hennosti->hiljaa ja kun taas kovaa->lisää volaa. Volumepedaali olisi tietysti yksi, mutta olisiko tähän keinoa pienemmällä kontrollilla? En tiedä missä kiikastaa mutta kaikilla vermeilläni bänditreeneissä tulos on sama; vaikka kuinka yrittää hellästi soitella niin lopputulos on hiljaisimmissa kohdissa liian kovaäänistä -Upea puhdas, kirkas kitarasoundi. Vannon Marshallin nimeen ja niistä ei tunnu löytyvän aivan sitä mitä haen, mutta lähellä ollaan. Olisiko tämä chorus vai mikä, niin pihalla efekteistä olen etten tiedä mistä tätä lähtisi edes hakemaan. -Ja vielä jos pedaali olisi sen tyyppinen että se tavallaan liittäisi omat tuomisensa vahvistimen luonnollisen soundin "päälle", peittämättä sitä liikaa niin olisi ihan unelma. Eli tuota efektin "määrää" voisi säädellä niin ettei nyt vaikka se Marsusoundi katoaisi. Yksi syy miksi efektejä olen aina karsastanun on se että ne ovat liian "kaiken alleen peittävän kuuloisia", minun korvaani. Kaikista vinkeistä huimasti jo etukäteen kiitellen. "Ilkka Kanerva myöntää lähettäneensä tekstiviestejä ja kiistää kiistäneensä viestien lähettelyn aiemmin." |
Ziggy Bubba 04.04.2008 23:34:31 | |
---|
Jollain perus overdrive-pedaalilla saa tuon tyypistä soundia, mutta lopulta se dynamiikka (kamojen reagoiminen soiton voimakkuuteen) lähtee pitkälti vahvarista - liiallinen särö myös tappaa sen. Kitaran volumella voi myös yleensä pehmittää soundia ja vähentää särön määrää. En kyllä ihan saletisti tajunnut mitä haet... "It's always funny until someone gets hurt. Then it's just hilarious."
-Bill Hicks |
superfly 05.04.2008 00:55:44 | |
---|
"herkkyyttä" soittoon - kun kieliä lyödään hennosti->hiljaa ja kun taas kovaa->lisää volaa. Volumepedaali olisi tietysti yksi, mutta olisiko tähän keinoa pienemmällä kontrollilla? Hyvä vahvistin ja soittotatsi tuon jo tekevät ilman mitään pedaaleita. "Eagles may soar high, but weasels don't get sucked into jet engines." -David Brent |
Joees 05.04.2008 01:21:02 | |
---|
Hyvä vahvistin ja soittotatsi tuon jo tekevät ilman mitään pedaaleita. Jep. Ja niitä kitarassa olevia potikoita kannattaa myös opetella käyttämään, olettaen siis jotta moiset löytyy kepakosta. Ellei alottaja sitten ole jo opetellut... Loafers Musiikkia sulle ja mulle
Hello punks! |
esprit de corps 05.04.2008 07:35:28 | |
---|
|
Janne19691 05.04.2008 09:55:55 | |
---|
-Pedaali, jolla saisi "herkkyyttä" soittoon - kun kieliä lyödään hennosti->hiljaa ja kun taas kovaa->lisää volaa. Volumepedaali olisi tietysti yksi, mutta olisiko tähän keinoa pienemmällä kontrollilla? En tiedä missä kiikastaa mutta kaikilla vermeilläni bänditreeneissä tulos on sama; vaikka kuinka yrittää hellästi soitella niin lopputulos on hiljaisimmissa kohdissa liian kovaäänistä Haet minun ymmärtääkseni laajempaa dynamiikkaa soittoosi. Mitä vähemmän säröä on sitä laajempi dynamikka myös. Niinkuin tuossa edellä jo sanottiin niin dynamiikka asia on pitkälti vahvistimesta ja soittotatsista kiinni mutta myös kitaran mikit vaikuttaa. -Upea puhdas, kirkas kitarasoundi. Vannon Marshallin nimeen ja niistä ei tunnu löytyvän aivan sitä mitä haen, mutta lähellä ollaan. Olisiko tämä chorus vai mikä, niin pihalla efekteistä olen etten tiedä mistä tätä lähtisi edes hakemaan. Chorus ei tuo kirkkautta lisää, chorus on modulaatioefekti. Jos et ole cleaniisi tyytyväinen, halvin tapa muuttaa soundia on hankkia EQ pedaali ja säätää sitä mieleiseksi, toinen tapa on vaihtaa vahvistimeen erilainen kaiutin, vaihtaa mikit kitaraan jne. vaihtaa koko vahvistin. Upeimmat puhtaat mielestäni lähtee hyvästä vahvistimesta jossa on hyvä kaiutin ja jossa on hyvä kitara kiinni. -Ja vielä jos pedaali olisi sen tyyppinen että se tavallaan liittäisi omat tuomisensa vahvistimen luonnollisen soundin "päälle", peittämättä sitä liikaa niin olisi ihan unelma. Eli tuota efektin "määrää" voisi säädellä niin ettei nyt vaikka se Marsusoundi katoaisi. Yksi syy miksi efektejä olen aina karsastanun on se että ne ovat liian "kaiken alleen peittävän kuuloisia", minun korvaani. Kaikista vinkeistä huimasti jo etukäteen kiitellen. Loppukaneettina sanoisin että kun olet Marshall miehiä ja tykkäät dynaamisesta soitosta ja hienosta cliinistä niin Marshall Superlead sopii sulle kuin nakutettu. Siihen lisäksi laadukas säröpedaali (joka puhdistuu kitaran voluumia alentamalla) jos tarviit enemmän säröä. Rule #1: There are no rules. |
Krice 05.04.2008 12:19:07 | |
---|
|
Johann Onn 05.04.2008 13:33:11 | |
---|
Kuten jo mainittu, ei sitä volumea turhaan kitaroihin laiteta. Aikoinaan jossain vahvarissa törmäsin siihen, että volumen piti olla aina, just ja just auki. Vasta silloin soiton dynamikkavaihtelut erottui. Vastaavasti, jos ne oli täysillä, kaikki on samaa tasaista janaa. |
Janne19691 05.04.2008 14:20:58 | |
---|
Kuten jo mainittu, ei sitä volumea turhaan kitaroihin laiteta. Aikoinaan jossain vahvarissa törmäsin siihen, että volumen piti olla aina, just ja just auki. Vasta silloin soiton dynamikkavaihtelut erottui. Vastaavasti, jos ne oli täysillä, kaikki on samaa tasaista janaa. Niin, jos soundi on umpisäröllä tai muuten äärimmäisesti kompressoitu (dynamiikka lähenee nollaa) kitaran volumen ollessa täysillä ja jos sitten haluaakin lisää dynamiikkaa niin ainoa vaihtoehto on laskea kitaran volumea. Rule #1: There are no rules. |
Satellite Kid 06.04.2008 18:09:11 | |
---|
Minä kiitän vastauksista, näillä on hyvä edetä :) "Ilkka Kanerva myöntää lähettäneensä tekstiviestejä ja kiistää kiistäneensä viestien lähettelyn aiemmin." |