Aihe: Mikä pääte Mesan rectifier etusen kaveriksi?
1 2
kilkka
02.04.2008 23:53:44

Lyhyesti: Mitä päätettä suosittelette recton etusen kaveriksi? Kokemuksia ja perusteluja?
www.myspace.com/piecemakerband
N33m0
03.04.2008 00:29:45 (muokattu 03.04.2008 00:30:28)

VHT 2/90/2

Se on paras.

Ensinnäkin tehoa rittää vaikka minkälaiseen junttaukseen ja alapään toisto on aivan omaa luokkaansa.

Itellä on Mesan Quadin kaverina ja ai että kun potkii, uskomattoman syvät ja täyteläisen kuuloset kliinit myös :)
"Distortion always starts with the amp. Pedals just sit on top of the sound. They don't feel like a full part of it, just some fuzz on top."
- James Hetfield
MKK
03.04.2008 14:48:14 (muokattu 03.04.2008 14:50:12)
Itselläni oli tuo mesan rectifier preamppi ja englin e930 (2x60w) putkipääte sen kanssa. Vaihdoin sen vht 2902 päätteeseen ja ero oli valtava vht:n hyväksi. Toki tietysti tuossa vaikutti suuresti jo se, että vht:ssä on kt88 putket kiinni kun taas englissä 6l6 putket.

Tietysti tuohon pääteaste päätökseen vaikuttaa muutamakin asia, aluksi tietysti nämä perusjutut, että millaista musaa soittelet etc. tarvitsetko stereopäätteen vai riittääkö mono, millä putkilla haluat päätteen olevan (on nimittäin ero putkimalleilla)...

Ja _vink vink_ mulla olisi tuo vht2902 pääte myynnissä. laita viestiä jos haluat tulla testaamaan hyvinkäälle tuon mesan kanssa.

/M

Lyhyesti: Mitä päätettä suosittelette recton etusen kaveriksi? Kokemuksia ja perusteluja?
"toinen on ensimmäinen..."
pekurides
03.04.2008 20:53:04

sitten vielä on VHT2150 joka allekirjoittaneelta löytyy.

Tämä siis se ensimmäinen legendaarinen VHT 2x100w KT88 tuubeilla, eroa 2/90/2 on isompi koko 4U.
saundista en pysty varmasti sanomaan mutta isot pojat puhuneet että olisi parempisaundisempi kuin uudemmat 2/90/2 mellit.... ?

Sillä tavalla voisi ollla perääkin kun uudemmat ahdettu pienempään tilaan niin kompromissien mahdolllisuus voisi kasvaa...

minen tiedä mitään, enkä väitä:) Mutta ihan perkeleen parhain ja munakas saundi tuosta lähtee!!!

Mäkin ehkä harkitsen kauppaamista...

Toinen vaihtis olisi varmaan mesan oma pääte... englit eivät ole vakuuttaneet ja marsut taas... no joo, perinteinen rokkenroll:)
Tunteella päin vittua.
Detox
03.04.2008 21:05:33 (muokattu 03.04.2008 21:08:28)

Tuli joskus testattua SansAmp PSA 1.1:n kanssa (heviin) sekä VHT 2/50/2 ja 2/90/2, joista jälkimmäinen saundasi huomattavasti paremmalta. Kyllä sen täytyi olla ne KT88 putket jotka teki siitä tiukemman kuulloisen. Myös mesan Two Ninety pääte on erinomainen (testattu myös TriAxiksen kanssa) ja siinä päätteessä on kätevä Half Mode (puolla virralla) jota voi ohjata myös midillä. En ikävä kyllä ole koskaan testannut mesaa tai vht:tä vierekkäin, mutta ominaisuuksissa Mesa vei voiton. Ja muistaakseni Recto Pre oli juuri suunniteltu käytettäväksi tuon Mesan 2:90:n kanssa luoden autenttisen Dual Rectifierin piirien osalta, jolloin halvempaa (ja järkevämpää ->roudaus ja mahdolliset ongelmat) olisi vain ostaa Recto nuppi.

Niin ja kaikilla niillä Mesan ominaisuuksilla ei ole mitään väliä jos oikea saundi löytyy halvemmalla muualta (esim. VHT). Molemmat siis erinomaisia vaihtoehtoja. Kannattaa käydä kokeilemassa. Ainakaan ENGLn päättärit E840 ja E850 eivät mielestäni missään nimessä kilpaile noiden edellisten kanssa. Jotenkin korostavat yläpäätä kohtuuttomasti. Ehkä ovat parempia firman lippulaivaetusen E580 kanssa (joka muuten on ihan hyvä). Uusimmasta E950 päättäristä ei mulla ole kokemuksia lainkaan

EDIT:
Typoja
Mesa 4 Life!
oiva tumpeloinen
03.04.2008 21:09:13
Myös mesan Two Ninety pääte on erinomainen (testattu myös TriAxiksen kanssa) ja siinä päätteessä on kätevä Half Mode (puolla virralla) jota voi ohjata myös midillä. En ikävä kyllä ole koskaan testannut mesaa tai vht:tä vierekkäin, mutta ominaisuuksissa Mesa vei voiton. Ja muistaakseni Recto Pre oli juuri suunniteltu käytettäväksi tuon Mesan 2:90:n kanssa luoden autenttisen Dual Rectifierin piirien osalta, jolloin halvempaa (ja järkevämpää ->roudaus ja mahdolliset ongelmat) olisi vain ostaa Recto nuppi.

Jos nyt nussitaan pilkut suoriksi, niin 2:90 ei ohjata midillä vaan releillä. Ja Recto Pre:n pari on 2:100-pääte. Mut ei tuo 2:90 mielestäni huono vaihtoehto ole, tuota Recto-päätettä en ole kokeillut.
kilkka
03.04.2008 22:51:55

Jees.. Irtooko ton recton ja vht:n kanssa lähinnä hevijunttaa vai lähteekö myös rouheet rokit?
N33m0
03.04.2008 23:00:39

Rokki irtoo varmasti rectifieristä ja vht tuo siihen syvyyttä ja täyteläisyyttä, joten uskoisin että varmasti irtoo rouheutta.
"Distortion always starts with the amp. Pedals just sit on top of the sound. They don't feel like a full part of it, just some fuzz on top."
- James Hetfield
pekurides
03.04.2008 23:11:24

Jees.. Irtooko ton recton ja vht:n kanssa lähinnä hevijunttaa vai lähteekö myös rouheet rokit?

no, kyllä el34 päättärit paremmin rokkenrollisa futaa mutta KT88 sitten jynkytyksessä ihan oma maailmansa ja kyllähän silläkin rokit sujuu se ei vaan ole samanlainen kuin el34... makuasioita.
Tunteella päin vittua.
kilkka
03.04.2008 23:45:48

Kiitoksia vastauksista. Tästä on hyvä lähtee harkitteen. Ostin just recton etusen. Pitää alkaa harkita päätteen ostoa. Jos jollain on tampereen lähellä kokeiltavissa noita vht:n päätteitä, tai muita potentiaalisia, niin olen halukas tulemaan testireissulle :)
VIPMetal
04.04.2008 02:42:35

Kuvittelisin et tuo Mesan 50/50 oli myös varteenotettava vaihtoehto, itsellä ainakin toimii mainiosti -> Jotenkin lämpimämpi soundi kuin bändikaverin Englin 50/50 päätteessä. Voi kyllä johtua myös muista tekijöistä, sama etuaste molemmilla JMP-1...
Minä lennän, polskin ja uin. Sanon sulle kvaak, ystävälle kvaak, kvaak sanon teille kaikille.
evilock
04.04.2008 09:26:39
Kiitoksia vastauksista. Tästä on hyvä lähtee harkitteen. Ostin just recton etusen. Pitää alkaa harkita päätteen ostoa. Jos jollain on tampereen lähellä kokeiltavissa noita vht:n päätteitä, tai muita potentiaalisia, niin olen halukas tulemaan testireissulle :)

Semmoinen vielä että VHT:n 2/90/2:sta näkyy saatavan nykyään uutena sekä 6550 että KT-88 putkilla, mikä kannattaa ottaa huomioon jos menet jonnekin tuota kokeilemaan.

Itse ainakin suosittelen tuota päätettä nimenomaan niillä KT88:lla. Potkii aivan eri tavalla kuin 6550.

Jälkeenpäinhän putket voi vaihtaa toki 6550:n ja KT88:n välillä tyypistä toiseen, mutta uusien putkien hinta + biasin säätö tuo toki sitten sen pari saturaista tms lisää kustannusta.
Detox
04.04.2008 10:50:15 (muokattu 04.04.2008 10:51:15)

Jos nyt nussitaan pilkut suoriksi, niin 2:90 ei ohjata midillä vaan releillä.

Joo näinhän se oli, olet aivan oikeassa. TriAxiksessahan ne on sisäänrakennettuna, joten sillä voi ohjata sitä 2:90

Ja Recto Pre:n pari on 2:100-pääte. Mut ei tuo 2:90 mielestäni huono vaihtoehto ole, tuota Recto-päätettä en ole kokeillut.

Piru sentään, pääsi unohtumaan tuo kokonaan kun en ole lainkaan kokeillut.
Mesa 4 Life!
Detox
04.04.2008 10:54:00

Kuvittelisin et tuo Mesan 50/50 oli myös varteenotettava vaihtoehto, itsellä ainakin toimii mainiosti -> Jotenkin lämpimämpi soundi kuin bändikaverin Englin 50/50 päätteessä. Voi kyllä johtua myös muista tekijöistä, sama etuaste molemmilla JMP-1...

No varmasti on eroa, itsekin olen moisen huomannut. Toki kaikki vaikuttaa kaikkeen mutta itselle jäi myös tuo sama "kylmyys" mieleen ENGL päätettä kokeiltaessa. Silloin VHT 2/50 vei voiton 100-0 ;)
Mesa 4 Life!
hannlain
04.04.2008 10:56:42
tarvitsetko stereopäätteen vai riittääkö mono

Nälkä kasvaa syödessä, ja oonki miettiny putkipäätteen ostoa... Jo Mesan F-30 -combon pääte pesi mennen tullen ja linkos päälle PowerBlockin päätteen, kun niitä rinnakkain testailin testin tulos oli kyllä aika odotettu ;). Milläs noista jo mainituista stereopäätteistä mono-käyttökin onnistuu ongelmitta, vai onnistuuko millään? Mesan manuskojen (20/20, 2:50, 90/90) mukaan niissä käyttämättömän kanavan volume tulee laittaa nollaan ja precence maximiin, jos käyttämättömässä kanavassa ei ole dummy loadia. Kuulostaa hieman riskaabelilta. Jos kädellä vahingossa sohaisee käyttämättömän kanavan volaa auki =>poks! VHT:ssa (2/90/2, 2/50/20) on sentään oma standby-kytkin molemmille kanaville.

Jos tuollaisen stereo-päätteen käyttö monona vaatii dummy loadin, ni minkä hintaisia ne on? Uraltonen hotmama lienee yksi vaihtoehto, mutta onko edullisempia pelkkiä dummy load -bokseja, kun en tarvitsisi tuollaista keinokuormaa.
-H
kilkka
04.04.2008 17:13:58

Käyn tänään hakeen ton recton, ja ajattelin koettaa sitä alkuun oman F-30 nuppinin päätten kanssa. Saa jonkinlaista kuvaa siitä sitten. MKK, saatko ääniteltyä jonkinlaisia soundiclippejä tolla rectolla ja VHT:lla?
oiva tumpeloinen
04.04.2008 17:20:47
Nälkä kasvaa syödessä, ja oonki miettiny putkipäätteen ostoa... Jo Mesan F-30 -combon pääte pesi mennen tullen ja linkos päälle PowerBlockin päätteen, kun niitä rinnakkain testailin . Milläs noista jo mainituista stereopäätteistä mono-käyttökin onnistuu ongelmitta, vai onnistuuko millään? Mesan manuskojen (20/20, 2:50, 90/90) mukaan niissä käyttämättömän kanavan volume tulee laittaa nollaan ja precence maximiin, jos käyttämättömässä kanavassa ei ole dummy loadia. Kuulostaa hieman riskaabelilta. Jos kädellä vahingossa sohaisee käyttämättömän kanavan volaa auki =>poks! VHT:ssa (2/90/2, 2/50/20) on sentään oma standby-kytkin molemmille kanaville.

Jos tuollaisen stereo-päätteen käyttö monona vaatii dummy loadin, ni minkä hintaisia ne on? Uraltonen hotmama lienee yksi vaihtoehto, mutta onko edullisempia pelkkiä dummy load -bokseja, kun en tarvitsisi tuollaista keinokuormaa.
-H

Ihan turhaan maksat stereopäätteestä, jos monona sitä meinaat ajaa.
kimurantti1
04.04.2008 17:42:42
Ihan turhaan maksat stereopäätteestä, jos monona sitä meinaat ajaa.

Onko noita putkipäätteitä sitten olemassa mono-mallejakin?
oiva tumpeloinen
04.04.2008 17:48:27
Onko noita putkipäätteitä sitten olemassa mono-mallejakin?

Eikös Peaveyn päätteen pystynyt siltaamaan?

Mun pointti on vain se, että ei mun mielestä ole kovin järkevää maksaa jostain suuria summia, mitä ensinnäkään ei käytä ja toisekseen se voi mennä rikki sen käyttämättömyyden takia. Räkkiromut kuitenkin kovin usein on kovin tyyriitä. Mut tää on vain mun mielipide ja tiedän, ettei pelkkiä päätteitä liikaa ole muussa muodossa tarjolla. Mutta jos räkkipäätteen hommaisin, tekisin kyllä kaapista stereon vähintään. Yhdellä monokaapilla en lähtisi noita hommaamaan.
kimurantti1
04.04.2008 17:58:01 (muokattu 04.04.2008 18:02:58)
Eikös Peaveyn päätteen pystynyt siltaamaan?

Mun pointti on vain se, että ei mun mielestä ole kovin järkevää maksaa jostain suuria summia, mitä ensinnäkään ei käytä ja toisekseen se voi mennä rikki sen käyttämättömyyden takia. Räkkiromut kuitenkin kovin usein on kovin tyyriitä. Mut tää on vain mun mielipide ja tiedän, ettei pelkkiä päätteitä liikaa ole muussa muodossa tarjolla. Mutta jos räkkipäätteen hommaisin, tekisin kyllä kaapista stereon vähintään. Yhdellä monokaapilla en lähtisi noita hommaamaan.

Mä en Peaveysta tiedä, mutta noi kaikki suosituimmat päätteet on kuitenkin stereo-päätteitä. Ilmeisen paljon niitä käytetään, enkä mä tiedä kyllä kovin montaa, jotka sitä stereo-ominaisuutta oikeasti käyttäisi hyödyksi. Ymmärrän kyllä sun pointin, mutta aika monet siitä toisesta "turhasta" puolesta on valmiita maksamaan, että saa juuri tietyn päätteen soundin.

Mä olen tätä aiemminin kysellyt päätteiden tehoista, mutten saanut selkeää vastausta. Jos mulla on 100 wattinen mononuppi, jota ajan tietenkin 2x12 -monokaappiin, niin teho jakautuu molemmille elementeille puoliksi, jolloin kumpaiseenkin on mahdollista syöttää puhdasta tehoa 50w? Vai meneekö molempiin elementteihin tarvittaessa se 100w?

Entäpä jos mulla on, sanotaan nyt vaikka Mesan 20/20 -pääte, jonka molemmat kanavat siis antavat 20 wattia puhdasta tehoa. Jos ajan sitä stereona 2x12 -stereokaappiin, niin saanko yhteensä sen 40w puhdasta tehoa ulos laitteesta, kun kanavasta lähtee max. 20w puhdasta tehoa yhdelle elementille?

Onko putkipäätettä mahdollista sillata, ja muuttaako se soundia?

Vai jäikö mulla huomioimatta nyt joku tärkeä juttu?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)