Geffen 07.04.2008 13:19:16 | |
---|
Minä tarvisisin kokeneempien apua, liittyen kitarani mikkiin. Kitaran on käytettynä ostettu Epiphone Les Paul Standard. Entinen omistaja oli vaihtanut sen säätönupit. En ole tähän asti käyttänyt juurikaan kitaran " Rhytm"-asentoa. Nyt, kun pari päivää sitten päätin kokeilla, huomasin soittoni kuuluvan siinä asennossa vaihtelevasti. Ja kuuluessaankin ääni oli huonolaatuista. Löysäsin kyseisen mikin kaikkia ruuveja joitakin kokonaisia kierroksia, mutta se ei auttanut merkittävästi ongelmaani. Mitä minun pitäisi tehdä? Yksi kaveri ehdotti, että avaisin mikin kakki ruuvit kokonaan ja laittaisin sinne jotai ainetta (puhui myös jostain kosketushäiriöstä). Mitä suosittelisitte minun asialle tehdä, kun minulla itselläni ei ole juurikaan kokemusta tälläisestä kitaran säätämisestä (tai varsinkaan korjaamisesta)? Nice boys don't play rock n' roll |
Simo78 07.04.2008 13:21:22 | |
---|
siis mitähän ainetta sinne pitäis laittaa? Mä kyll avaisin ja katsoisin onko kaikki johdot kunnossa ja kolvaukset kiinni--> jos ei niin sitten kolvaa/vaihtaa johdot. |
Ahokkis 07.04.2008 13:29:16 | |
---|
Mulla on yamahan erg:ssä sama ongelma, olen huomannut että johtuu huonosta switsistä. Koitappa vaihtaa se. "Siis Se ei ole pakollista mutta nopeutta ennen tulee puhtaus... muuten soitosta tulee täysin huonoa... Etkä ikinä pysty soittaa niinku minä laiho ja ynkkä." -Ushimir |
Estranged 07.04.2008 13:29:48 | |
---|
Jonkinlaiselta kosketushäiriöltähän tuo kuulostaa, suosittelisin avaamaan "konehuoneen" ja tarkistamaan juotokset. "I only know two kinds of people; those who obey me and those who die." -Chuck Norris |
Geffen 07.04.2008 13:30:16 | |
---|
jos ei niin sitten kolvaa/vaihtaa johdot. Ei oo kolvia ja on tullu kolvattua viimeks (myös eka kerta) ylä-asteen puukässässä. Nice boys don't play rock n' roll |
Simo78 07.04.2008 13:37:00 | |
---|
Ei oo kolvia ja on tullu kolvattua viimeks (myös eka kerta) ylä-asteen puukässässä. No sitten sun pitää hakea sitä sun kaverin ainetta=). Tai vaihtoehtoisesti kuskata kitara paikkaan, missä on kolvi esim. musaliike |
Geffen 07.04.2008 13:43:31 | |
---|
Tai vaihtoehtoisesti kuskata kitara paikkaan, missä on kolvi esim. musaliike Velottaako musaliikkeet? Ja jos velottaa, niin velottaako paljonki? Nice boys don't play rock n' roll |
Estranged 07.04.2008 13:46:27 | |
---|
Velottaako musaliikkeet? Ja jos velottaa, niin velottaako paljonki? Velottavat, luonnollisesti. En kylläkään osaa sanoa paljonko. Tosin jos se kolvaus on onnistunut ihan hyvin siellä koulun penkillä niin kannattaa kyllä kokeilla itse. Jos et kolvia mistään lainaan saa niin eipähän nuo paljoa maksa, ja ompahan sitten jos/kun uudestaan tarttee. Itsekin viimeksi olen ylä-asteella kolvannut ja vaihdoin tuohon LTD:hen jokin aika sitten mikit ja heti ekalla yrittämällä toimivat niinkuin pitikin. "I only know two kinds of people; those who obey me and those who die." -Chuck Norris |
Simo78 07.04.2008 13:48:37 | |
---|
Velottaako musaliikkeet? Ja jos velottaa, niin velottaako paljonki? Kyllä niillä on yleensä tapana veloittaa, tunti liksalla. Korjauksen tarpeen arvioiminen ei kyllä maksa mitään, tai ainakaan itse en siitä mitään maksaisi--> eli kiikutat vaan kepin näytille, niin ainakin tiedät mikä on vialla. En nyt uskoa, että tuollainen korjaus ihan kauheesti tulisi maksamaan... |
Geffen 07.04.2008 13:52:53 | |
---|
Eli jos aukaisen mikin kaikki ruuvit, pitäiskikö mahdolliset juotettavat siellä? Ja jos huomaan jonkun juotoksen olevan huonosti, juotanko vain tinalla päälle? Nice boys don't play rock n' roll |
Simo78 07.04.2008 13:56:40 | |
---|
Eli jos aukaisen mikin kaikki ruuvit, pitäiskikö mahdolliset juotettavat siellä? Ja jos huomaan jonkun juotoksen olevan huonosti, juotanko vain tinalla päälle? Ei! Avaat sieltä takaa pleksin ja pääset sitä kautta töllistelemään johtoja. |
p130 07.04.2008 13:57:32 (muokattu 07.04.2008 13:59:25) | |
---|
CRC Contact cleaneria tai jotain vastaavaa elektroniikan puhdistukseen tarkoitettua sprayta (ei voitelevaa kuten esim. CRC 5-56!) kytkimeen ja potikoihin. 90 % todennäköisyydellä korjautuu, purkki maksaa jotain 6-7 euroa. Löytyy yleensä autotarvikeliikkeistä, rautakaupoista ja Clas Ohlson/Tokmanni/tmv. romukaupoista. Eli melkein mistä vaan... edit. Siis pleksit takaa auki ja ainetta kohtuullinen määrä potikoihin ja kytkimeen... Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä. -Kari Suomalainen |
Geffen 07.04.2008 14:03:23 | |
---|
Ei! Avaat sieltä takaa pleksin ja pääset sitä kautta töllistelemään johtoja. Okei :S :D Nice boys don't play rock n' roll |
Geffen 07.04.2008 14:05:31 | |
---|
Eli ostan ainetta ja laitan ainetta. Jos ei toimi --> katson kolvaukset (tai voin silmäillä jo ennen ainettakin)? Nice boys don't play rock n' roll |
Geffen 07.04.2008 14:10:16 | |
---|
Katsoin jo juotoksia, ja ainakin oman tietämyksen mukaan pitäs olla kunnossa. Eli ainetta? Nice boys don't play rock n' roll |
Ziggy Bubba 07.04.2008 14:11:22 | |
---|
Ei niitä mikin ruuveja tarvitse säädellä - ite en ole noihin koskenut ikinä... Pistä takasin kiinni vaan. Kuulostaa hiukan siltä että siinä sun mikkikytkimessä saattaa olla kosketushäiriötä. Kokeilehan vaikuttaako sen kytkimen edes takaisin rämppääminen mitään. Mulla on ollut vastaavalaisia ongelmia ton tyyppisten kytkinten kanssa usein. Avaamalla sen kytkimen luukun ja putsaamalla esim ns, topsy-puikolla kevyesti niitä kosketuspintoja ongelma yleensä häviää, ainakin vähäksi aikaa. Jos ongelma tosiaan on tuossa kytkimessä, sen voi aina vaihtaa suoraan laadukkaampaan, Switchcraft on mm. hyvä merkki. "It's always funny until someone gets hurt. Then it's just hilarious."
-Bill Hicks |
p130 07.04.2008 14:21:35 | |
---|
Eli ainetta? Kokeile. Toki kytkimen ja potikoiden edestakainen rämppääminenkin saattaa auttaa, ja kytkimestä pääsee yleensä muutenkin puhdistamaan kosketuspinnat. Mutta spray on ehdottomasti helpoin ja varmin keino poistaa pienet kosketushäiriöt. Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä. -Kari Suomalainen |
Geffen 07.04.2008 14:28:27 | |
---|
Kokeilehan vaikuttaako sen kytkimen edes takaisin rämppääminen mitään En huomaa juurikaan eroa. esim ns, topsy-puikolla Pumpulipuikkoko? Nice boys don't play rock n' roll |
Ziggy Bubba 07.04.2008 14:44:15 | |
---|
Pumpulipuikkoko? Just semmonen. "It's always funny until someone gets hurt. Then it's just hilarious."
-Bill Hicks |
Geffen 07.04.2008 14:47:24 | |
---|
Nyt toimii loistavasti! Mut hei.. ku sanoit näin: ongelma yleensä häviää, ainakin vähäksi aikaa.. Nice boys don't play rock n' roll |