Aihe: Mahonki vai leppäbody?
1 2 3
Ben_D
06.04.2008 03:17:40

Mietin tässä kumman otan Customkeppiini..tähän saakka mulla on ollut kaikissa kitaroissani leppäbody ja hyvin on soinut, mutta vaihtelu virkistäis..ehkä..mahonkibody ei paljoa toisi hintaa lisää. Kitaran kaula tulee olemaan vaahteraa, bodyn muoto V ja talla Kahler 2300.

Listatkaa vielä molempien puulajien ominaisuuksia kiitos.
http://evincemetal.com/
Werde
06.04.2008 05:35:24
Itse olen pitkään pitänyt mahonkia aivan kuningaspuuna, CS-keppiin saa varmasti vielä sellaisen palan joka oikeasti soi kuten mahongin kuuluu. Hiljattain on kuitenkin tullut testattua muutamaa todella hienosti soivaa leppäkeihästä, ja tänään itseasiassa pohdin että mitähän puuta sitä itse vastaavassa tilanteessa runkoon tunkisi.

Mahonki on soudiltaan alakertavoittoisempi ja pyöreämpi, leppä tuntuu olevan "napakampi". Mikkivalintahan vaikuttaa kokonaispalettiin tietty paljon yhdessä otelaudan ja kaulan materiaalin + monen muun seikan kanssa.

Millaiseen soittoon tuo tarkemmin tulisi?
Dead men tell no tales.
Ben_D
06.04.2008 08:37:19 (muokattu 06.04.2008 08:38:18)

Kyllä sillä thrash / death metallia soitetaan pääasiassa. Vireinä D# ja C#. Mikkinä EMG-81 Valmistajana Jackson.

Enpä tiedä.....hyvin on leppä toiminut tähän saakka...en halua kuitenkaan mitään kauhean tummaa soundia.
Samu S.
06.04.2008 09:58:03
CS Jackson? Kerro sitten vuoden päästä, millainen tuli. :)

Jos leppä toimii sulle niin ota sellaista sitten. Jos sen oot tähän mennessä hyväksi havainnut niin se lienee paras veto - ehkä se mielipide kestää ton odotusajankin yli.
Ben_D
06.04.2008 10:03:09 (muokattu 06.04.2008 10:08:08)

CS Jackson? Kerro sitten vuoden päästä, millainen tuli. :)

Jos leppä toimii sulle niin ota sellaista sitten. Jos sen oot tähän mennessä hyväksi havainnut niin se lienee paras veto - ehkä se mielipide kestää ton odotusajankin yli.

Oli mulla Tokain Les Paul Custom ja siinä tais olla mahonkibody...en mä kyllä muista mitään ihmeellistä eroa verrattuna näihin mun leppäbody kitaroihin...siitä on jo kyllä aikaa.

9-12 kuukautta oli arvio valmistumiselle. Se on valmis sitten kun se on valmis :)
Lärvätsalo
06.04.2008 10:20:03
Mitäs tollainen Jacksonin customi maksaa?
Youtube your shred or it didn't happen!
Traditional
06.04.2008 10:39:03

Kolmen tonnin tienoille se taitaa mennä jos tuolta Random shopista tilaa?
Musical violence since '05 Kiinnostaisiko Valvetronix?
Frankster
06.04.2008 10:53:07
Molemmat ovat soitinpuina varsin lämpöisiä soundiltaan. Lepästä tulee lämmin alakeskialue mutta sointi pysyy silti selkeänä.

Mahonki on paksumpi soundiltaan, varsin keskialuepainoitteinen. Hyvin useinhan siihen sitten pistetään vaahterakansi päälle tuomaan napakkuutta. Vaahtera on varsin kirkas puu, yläkeskialuetta tulee sen lisäyksen myötä.

Makuasioita, eipä pieleen mene kummassakaan :) Mutta mahongista, perehdyppä Ruokankaan käyttämään seetriin..;)

-Frankster
Ben_D
06.04.2008 11:34:30

Ei liene tän ketjun asia...

Molemmat ovat soitinpuina varsin lämpöisiä soundiltaan. Lepästä tulee lämmin alakeskialue mutta sointi pysyy silti selkeänä.

Mahonki on paksumpi soundiltaan, varsin keskialuepainoitteinen. Hyvin useinhan siihen sitten pistetään vaahterakansi päälle tuomaan napakkuutta. Vaahtera on varsin kirkas puu, yläkeskialuetta tulee sen lisäyksen myötä.

Makuasioita, eipä pieleen mene kummassakaan :) Mutta mahongista, perehdyppä Ruokankaan käyttämään seetriin..;)

-Frankster

Jees..kiitti infosta. Luulen, että menen hyväksihavaitulla lepällä...sekun on jo valmiiksi speksattukkin ja spec sheet lähetetty Jacksonille. Eipähän sekoita niiden pieniä päitä speksien kanssa puljaaminen :)
McNulty
06.04.2008 13:23:10
Perinteinen hyvälaatuinen leppä (eng. alder, lat. alnus rubra) on suhteellisen kevyt puu ja soundiltaan asettuu treble-bass höpinöissä juuri siihen keskelle. Se on soundiltaan hivenen "kuiva" ja jos jonkinlaista eq-käyrää sille pitäisi arvella, olisi se varmasti B/M/T-asteikkoa käyttäen jokin 5/6/5 tai siihen suuntaan.

Mahonki on nimikkeenä vielä laajempi mitä leppä. Perinteisesti mahonkiin yhdistetään sanat "tumma" ja "painava". Tämä kuitenkin tuli todistettua vääräksi kun valitsin mahonkia omaan LP Customiin. Mahonki jonka valitsin, oli kevyt ja malletilla koputeltuna se soi paremmin ja kuulaammin kuin moni muu lankku pajalla. Eli mahonkia on montaa eri lajiketta, monen väristä ja syiden tiheys vaihtelee tiheästä väljään. Samoin mahongin soundi ja paino heittelevät tummasta suht kirkkaaseen ja kevyestä todella raskaaseen. Runko tehtiin 1-piece tyylillä ja kaulapuu on samasta lankusta mitä runko. Kyseinen lankku löytyi Keski-Euroopasta jonkun akustisia huippusoittimia valmistavan jampan varastosta ja se tuli nimikkeellä 35yrs. old Honduras mahogany. ESP:n katalogissa onpi annettu mahongille eq-arvoiksi seuraava (B/M/T): 8/7/5.

Eli jos siulla on nyt kaikki soittimet jo leppää, niin mie kyllä suosittelen yhtä mahonkirunkoistakin siihen mukaan. Vaahterakaulan ansiosta soundi tulee kirkastumaan joka tapauksessa, vaikka runko olisikin hivenen tummempisoundinen.
Vse prodano!
black-dog
06.04.2008 13:51:40
omatekele straton body on jenkkileppää ja iha perfect. tarpeeks kirkas mutta keskaria ja mataliaki löytyy. tarviiko muuta sanoa:D
Watch my back sano kyttyräselkä
Ben_D
06.04.2008 17:46:33

Enpä tiedä....kyl mä taidan leppärungon pitää....hyväksi havaittu :)
Troitek
06.04.2008 18:44:11

Ei liene tän ketjun asia...

Pitäskö sitä varten tehä uus?
I feel good.
Ben_D
06.04.2008 18:50:05 (muokattu 06.04.2008 18:57:51)

Ottaa lusikan käteen ja kysyy kotkanpesästä.
koponen
06.04.2008 18:52:06 (muokattu 06.04.2008 18:55:29)
Meikäläisen customkepukassa olisi kyllä amerikanlehmus vaahterakannella tai sitten poppeli. Varsinkin neck-thru v-malli jonka siivet on poppelia, olisi superhimokas.
If it says Marshall on the front, you're good to go
joukov
06.04.2008 18:52:25

Ei tarvitse.
Hartwall Areena, 27. - 28.5.2008: KISS
Jormaz
06.04.2008 19:01:17
Eikö se oo yleensä niin että jos pitää kysyä paljon maksaa niin silloin ei oo varaa ;)

Joo kyllä mä suosittelisin kans menemään tutun kaavan mukaan. Tai jos vielä hämmentäis niin miten olis poppeli? Aika legendaarisia soittimia Jackson on poppelista duunannut, esim. se Mustainen KV joka erään himasta löytyy.
No tiedäthän.. Tarkoitettu.. tiedäthän..
Werde
06.04.2008 19:08:16
Joo kyllä mä suosittelisin kans menemään tutun kaavan mukaan. Tai jos vielä hämmentäis niin miten olis poppeli? Aika legendaarisia soittimia Jackson on poppelista duunannut, esim. se Mustainen KV joka erään himasta löytyy.

Poppeli on oikea alkuperäinen Jackson-puu, josta legendaariset SD-aikakauden kitarat on tehty. Eikös syy käytön lopettamiseen ollut puun rauhoittaminen / saamisen mahdottomuus?
Dead men tell no tales.
Jormaz
06.04.2008 19:10:49
Enpä tiedä miten se meni ton puutavaran kanssa. Itte ainakin diggaan poppelisen SD Rhoadsini soinnista.
No tiedäthän.. Tarkoitettu.. tiedäthän..
pekurides
06.04.2008 19:13:10

Mahonki donkkaa tykimmin kompatessa mutt leppä miälestäni soi paksummin/kuumemmin sooloillessa.Makuasioita juu.

Kyllä määki seuraavan kepin mahonkia tahton ....

ps.offtopic... voipi tulla leppä RR1 myyntiin piakkoin jos ketään kiinnostaa.....
Tunteella päin vittua.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)