Aihe: Fender putkarisoundin muuttaminen tummemmaksi?
1
jheleniu
16.04.2008 10:26:28

Terveeks,

Ostin muusikoiden.net:in Toripalstan kautta himoitsemani Fender Princeton Recording Ampin. Ominaisuuksiltaan juuri sellainen mitä kaipaan kotitarvekitarointiin ja satunnaiseen keikkailuun huuliharpun kanssa. "Vaihtuvaimpedanssinen keinokuorma" on loistovehje! Putkisäröä voi vääntää ylös ja silti kokonaisvolyymin saa haluamalleen tasolle soundin juurikaan kärsimättä.

Kitaran kanssa soundit ovat ihan OK, mutta huuliharppua varten ääni on melko räikeä vaikka treblen säätää ihan alas. Pistin jo efektiluuppiin 7-kaistaisen stompbox ekvalisaattorin, mut ei sekään ihan riitä taittamaan diskantin räikeyttä. Mikrofonina mulla on entinen keskuskuulutusjärjestelmän mikki, mallia huono ja halpa, mut tällaisethan ovat yleensä niitä parhaita harppumikkejä :-)

Tahtoisin soundista tummemman ja pehmeämmän, vähän niinkuin vanhassa Deluxe Reverbissäni oli. Mieleen tulee ekana putkien ja ehkä myös skoben vaihto. Ja tietenkin mielessä on käynyt kunnon harppumikin hankkiminen. Eli nyt kaivataan suosituksia.

1. Mielipiteitä Shuren Green Bulletista (DX520) versus Hohnerin Blues Blaster. Ainakin paperilla toi Hohner lupaa taajuusvasteen menevän PALJON Shurea ylemmäs, joten siinä mielessä Shure voisi olla parempi jos nimenomaan haen tummempaa soundia. Mitä muita harppumikkejä voisitte suositella?
2. Fenkussa on uusi Jensenin elementti keraamisella magneetilla (tai jotain..); mitä sen tilalla voisi kokeilla?
3. Lopuksi ne putket. Tehdasasennuksena Princetonissa on:
3 x 12AX7
1 x 12AT7
2 x 6V6
Mitä tyyppejä noiden tilalla kannattaisi kokeilla?

Bruno
p130
16.04.2008 10:47:03

Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä. -Kari Suomalainen
jheleniu
16.04.2008 11:09:13

Joo kiitos, mulla ei ole ongelmia putkien saatavuudessa. Lähinnä toivoisin kuulevani suosituksia mitä tyyppejä kannattaisi kokeilla. Vai tarkoitatko että itäputket ovat jo oletusarvoisesti "pehmoisempia"?

Bruno
Numb
16.04.2008 11:17:31

JJ:n putkia pidetään yleisesti tummasoundisimpina. Suurin vaikutus on sillä inputtia lähimpänä olevalla putkella. Se yksi tai kaikki kolme 12AX7 JJ:ksi, niin sen enempää tuskin putkilla saa aikaan. 12AT7 on tuossa käsittääkseni reverbin putki.
Gattubi ö skugi, bing bong bang -Remu Aaltonen --- Se pitää vetää niig skibbadibbaboungboung skäppidäbbi ticotico hei groopie dountsu teik mai hair de bäng bäng bong! -LamaAjanElvis
p130
16.04.2008 11:48:26

JJ:n putkia pidetään yleisesti tummasoundisimpina.

Nimenomaan. Ja kyllä se ero todellakin on olemassa keskivertoon 12ax7/ecc83 putkeen. Ei mullistava, mutta kuitenkin. Uraltonen sivulla: Hiukan tummempi sointinen kuin muut ecc83/12ax7 putket. Oletin että asia selviäisi tästä.
jheleniu
16.04.2008 13:12:06

Kiitos!!!

Vielä suosituksia kaiuttimesta ja mikrofonista otetaan vastaan! :-)
jheleniu
16.04.2008 13:56:50

Nimenomaan. Ja kyllä se ero todellakin on olemassa keskivertoon 12ax7/ecc83 putkeen. Ei mullistava, mutta kuitenkin. Uraltonen sivulla: Oletin että asia selviäisi tästä.

Joo niinpä muuten siinä selitettiinkin sitä soundin tummuutta, mutta kun tuo sivu aukesi defaulttina englanniksi eikä siinä sanamuoto olekaan aivan samanlainen!!! :-)
p130
16.04.2008 14:04:04

Joo niinpä muuten siinä selitettiinkin sitä soundin tummuutta, mutta kun tuo sivu aukesi defaulttina englanniksi eikä siinä sanamuoto olekaan aivan samanlainen!!! :-)

No, pääasia että selvisi kuitenkin ;-)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)