latelate 20.04.2008 17:17:02 | |
---|
Onko kenelläkään ollut ongelmia ko. kitaran virittimien kanssa? Pitävätkö vireen? Mulla ei. Mitkäs kannattaisi laittaa tilalle? |
Jytäurpo 20.04.2008 17:22:41 | |
---|
Onko kenelläkään ollut ongelmia ko. kitaran virittimien kanssa? Pitävätkö vireen? Mulla ei. Mitkäs kannattaisi laittaa tilalle? Tuskin niissä virittimissä on mitään vikaa, epäilisin satulaa aiheuttajaksi. Ensiapuna lyijykynää satulaan ja vähemmän kierroksia virittimiin, kaksi kierrosta riittää. Mulla on LP double cut jossa on melko varmaan samat virittimet ja pitää vireen täysin. "You can't judge a book by looking at the cover" - Bo Diddley |
Numb 20.04.2008 17:24:01 (muokattu 20.04.2008 17:24:42) | |
---|
Eikös siinä tulip -klusonit ole? Eiväthän ne ihan parhaat virittimet ole, se on totta, mutta kyllä niillä pitäisi pärjätä. Tsekkaa satula ennen kuin ryhdyt virittimiä vaihtamaan, lyijykynän lyijyä sinne uriin vain. Usein nimittäin nuo viriongelmat johtuvat kinnaavasta satulasta eikä virittimistä. Jos nyt haluaa vaihtaa, niin itse laittaisin Gotohit. Esim. jotakin noista: http://www.hosco.co.jp/HOSCO_ENGLIS … ges/gotoh_catalog2007/gg2007_7.html *edit* Jaa jaa, vähän myähäs, mutta olihan minulla enemmän asiaakin :D Gattubi ö skugi, bing bong bang -Remu Aaltonen ---
Se pitää vetää niig skibbadibbaboungboung skäppidäbbi ticotico hei groopie dountsu teik mai hair de bäng bäng bong! -LamaAjanElvis |
fox 20.04.2008 17:27:54 | |
---|
Mitkäs kannattaisi laittaa tilalle? Budjetista riippuen jotkut "hyvälaatuiset" ja tunnetut, tosin saattaa olla ihan just samat mitkä siin ennestään on olleet.. ;) Gotoh, Grover, Schaller tai Kluson noita osia toimittaa. Ootko ihan varma ettei mahd. vireenpito-ongelmat johdu vaikka ahtaasta satulasta tms. ?? Mutta jos haluat virittimiä vaihtaa, niin eip siinä mitään, katsot vaan sitten "vähän korkeammalla luokituksessa" olevat mallit, noissa faded-sarjalaisissa on yleensä käytetty niitä ihan perus-perus virikoneita. Esim. Studioissa on usein Schallerin tulip-button virikoneet. (Ja Gotohin talla monessa) |
fox 20.04.2008 17:29:16 | |
---|
*edit* Jaa jaa, vähän myähäs, mutta olihan minulla enemmän asiaakin :D Ja minä sitte kolmantena, no, ei se toisto pahaks oo... ;) |
jomppu 20.04.2008 18:31:20 | |
---|
Milläs tuota satulaa kannattaa sitten ruveta rouhimaan jos kielet kinnaavat siihen??Viilalla vai hiomapaperilla? Joku muu, mikä? Minun toisessa kitarassa on ahtaat nuo urat ja olen niitä joskus kokeillut kieltenvaihdon yhteydessä vanhalla kielellä hioa mutta ei se oikein ole auttanut. |
Miikathebest 21.04.2008 00:51:39 | |
---|
Milläs tuota satulaa kannattaa sitten ruveta rouhimaan jos kielet kinnaavat siihen??Viilalla vai hiomapaperilla?... Joo. Jos löytyy kumpaakin yhtä helposti, niin kokeilet kummalla on helpompi. Viilan täytyy olla aika ohut/kapea, eikä sellasta välttämättä joka pojalta löydy perustyökäluista. Hiomapaperilla luulisi käyvän. Itse olen tainnut juurikin hiomapaperia käyttää. Muistaakseni myös sahat ja puukot ovat olleet käytössä :) Liikaa säröä! |
PIM 21.04.2008 08:35:42 | |
---|
Mä olen joskus käyttänyt mattoveitsen terää eli laittanut sen terän lepäämää uran pohjalle ja siitä sitten kaapinut kumpaakin reunaa ylöspäin varoen samalla syventämästä uraa tahattomasti. |
jra 21.04.2008 09:36:32 | |
---|
Joskus oon täältä M.netistä saanut vinkin käyttää tämmöistä: http://www.biltema.fi/osteri/osteri … d=141&SID=275726318309302939638 Eli tuosta valitaan aina ko. kielen paksuinen lista, johon hienolla metalliviilalla tehdään karhennus. Sitten vain varovasti hiotaan satulan urat kuten oikeallakin satulaviilasetillä. Hyvin(?) on itsellä toiminut muovi ja Tusq-satuloiden kanssa. |
Kefiiri 21.04.2008 09:51:48 | |
---|
Minäkin uskoisin vian olevan satulassa. Kannattaa kokeeksi painaa kieltä kerrallaan alaspäin satulan ja virityskoneiston välistä. Jos kieli jää ylävireeseen, on satula ahdas. Itse en ole vielä niin huonoa virityskoneistoa tavannut, etteikö kitara koneiston puolesta pysyisi vireessä jos kieli on asiallisesti kierretty tappiin ja virittäminen tehty kiristämällä. Kitaroissa joissa koneisto on halvemmasta päästä, on satula usein huonosti viimeistelty. Vireen huonon säilymisen luullaan johtuvan virityskoneistosta vaikka näin ei välttämättä ole. |
jomppu 21.04.2008 10:06:34 (muokattu 21.04.2008 10:06:53) | |
---|
Minäkin uskoisin vian olevan satulassa. Kannattaa kokeeksi painaa kieltä kerrallaan alaspäin satulan ja virityskoneiston välistä. Jos kieli jää ylävireeseen, on satula ahdas. Minulla käy juuri noin. Täytyy koettaa noita konsteja millä niitä uria saisi levennettyä, muita mainittuja tarvikkeita löytyy paitsi sellainen viila mikä noihin uriin mahtuisi. Mutta kyllä se siitä! |
Lime Cat 21.04.2008 13:44:23 (muokattu 21.04.2008 13:45:22) | |
---|
Onko kenelläkään ollut ongelmia ko. kitaran virittimien kanssa? Pitävätkö vireen? Mulla ei. Mitkäs kannattaisi laittaa tilalle? Ei ole ongelmia, vaikka kampea käytän. Kunnolla kun laittaa kielet kiinni niin hyvä tulee. Edit: No Kefiiri tuossa sanoikin jo. "Fast 'n' bulbous"
"Ilman kaula- ja keskimikkiä tuo olisi ihan samanlainen kuin GTA Vice City Storiesin Phil Collins -konsertissa.", nimim. Swan Carvin DC:stä |
K.Hill 22.04.2008 08:27:05 | |
---|
Jos värkki ei ole ollut ammattilaisen säädettävänä, niin kannattaa viedä. Tässä yhteydessä voidaan satulan (kielten) korkeuttakin madaltaa ja kieliuria väljentää. Yleensä satula on tehtaan jäljiltä vähän puolitekoinen ja vaikuttaa heti myös soitettavuuteen, jos kielet ovat liian ylhäällä. Satulaa en ainakaan itse lähtisi ilman kunnon työkaluja rustaamaan. |