Aihe: luuppi efekti efekti luupissa?
1
bigmasi
19.04.2008 10:48:41
moro,

hankin itselleni digitechin Jamman loop pedaalin, joka toimiikin sinänsä moitteettomasti, mutta ongelmia ilmeni. Nyt pitäisi selvittää onko vika käyttäjässä kuten yleensä vai mahdollisesti laitteissa. Homman nimi on seuraava..

Eli käytettävä vahvistin on Hughes & Kettner Switchblade 100 head
http://www.hughes-and-kettner.com/products.php?mode=prod&id=109

ja loop pedaali on Digitech Jamman
http://www.digitech.com/products/JamMan/JamMan.htm

Haluan käyttää loop pedaalia livetilanteessa muutamissa biiseissä eli soitan aivan normaalisti riffin ja jätän sen sitten luuppaamaan taustalle ja soitan toisen riffin päälle. En käytä tällä hetkellä mitään efekti pedaaleja, joten koko soundi (säröt ja efektit) on vahvistimen luomaa kamaa. Ymmärrän, etten voi tietenkään laittaa luuppipedaalia kitaran ja vahvistimen väliin, koska silloin soundia vaihtaessa vaihtuisi myös luupin soundi ja tämä ei ole tässä tapauksessa toivottavaa, koska haluan soittaa uuden riffin mahdollisesti toisella soundilla. No, lykkäsin sitten Jammanin kiinni fx-luuppiin ajatellen, että siinä kaikki ja eiku rämpyttämään. Kauhukseni huomasin, että kun vaihdoin soundia vahvistimesta myös taustalla soivan luupin soundi muuttui. Vahvistimessa on mahdollisuus vaihtaa fx-luuppi serialille tai parallerille. Laitoin heti serial asetuksen päälle ja toivoin parasta. Ja paskat, soundi muuttuu silti myös Jammanin luupissa. Sitten piti alkaa kaivamaan netistä neuvoja, mutta yhtä tyhmä olen vieläkin. Eikö serial fx-luupin pitäis olla etuvahvistimen, säröjen, tone-säätöjen yms jälkeen? Eli se miltä soitto kuulostaa on myös se mitä Jamman nauhoittaa jos se on serial luupissa kiinni? Vahvistimen manuaalissa kerrotaan vain, että serial ja paraller löytyy ja netistä sain kaivettua varmistuksen monelta sivulta, että näin tosiaan on, joten miten on mahdollista, että luupin soundi muuttuu? Jammanin ohjekirjassa neuvotaan laittamaan vehje kitaran ja vahvistimen väliin ja varmaan se näin toimisikin jos käyttäisin jotain ulkoisia efektiepedaaleja.

Switchbladessa on sisäänrakennettuja efektejä myös ja voisin ymmärtää, että nämä tulevat mahdollisesti vasta efektiluupin jälkeen, mutta varmistusta tähän en ole löytänyt. Jos asia on näin niin sekin jo yksissään haittaa mua ihan hemmetisti, mutta jos myös säröt yms. muuttuvat niin silloin olen todella virtsassa. Uskon vakaasti, että ongelma olen minä tyhmine päineni, mutta alkaa ketuttaa silti.. Tänään varmaan uudestaan testaamaan..

Näitä vaihtoehtoja olen pyöritellyt mielessäni:
Voiko vahvistin olla rikki?
Voisiko jammanin laittaa koko vahvistimen jälkeen eli ennen kaiutinta?
Voiko loadboxiin saada jotenkin Jammanin kiinni ja onko siinä mitään järkeä?
Olenkohan ymmärtänyt serial/parallerin ihan väärin?

helpatkaa miestä mäessä, kiitos

Ps. löysin juuri netistä jonkun luuppaamiseen erikoistuneen sivun ja toivottavasti sieltä löytyy selitys, mutta älkää nyt silti jättäkö vastaamatta tähän postiin :-)
Tami
19.04.2008 13:20:15

moro,

Näitä vaihtoehtoja olen pyöritellyt mielessäni:
Voiko vahvistin olla rikki?
Voisiko jammanin laittaa koko vahvistimen jälkeen eli ennen kaiutinta?
Voiko loadboxiin saada jotenkin Jammanin kiinni ja onko siinä mitään järkeä?
Olenkohan ymmärtänyt serial/parallerin ihan väärin?

Ps. löysin juuri netistä jonkun luuppaamiseen erikoistuneen sivun ja toivottavasti sieltä löytyy selitys, mutta älkää nyt silti jättäkö vastaamatta tähän postiin :-)

Vahvari ei ole rikki
Jammania ei voi laittaa vahvarin ja kaapin väliin.
Loadbox juttua en just ny jaksa katsoa, mutta jos siinä on joku linjaulostulo niin sitähän voisi tietysti kierrättää jotensakin takaisin siihen signaaliketjuun, mutta loopin nauhotusvaiheessa saattaapi esiintyä jotain kiertoon viittaavaa... no se selviää kun kokeilet... Eli nopeasti mietittynä loadboxin lineoutista ( onkossiinä) jammanin inputtiin ja jammannista sitten esim nupin efektipaluusta takaisin sisään...

Tuo parallel ja serial juttu ei vaikuta siihen että missä tuo looppi signaaliketjussa sijaitsee. Toisaalta HK:n asiakastuki pystyy ( ja usein vastaakin) nopeasti selvittämään että missä kohdassa se looppi on... Kuvailusi perusteella se on jossain siellä ketjun alkupäässä...

No tuohan tietysti selviää siten, että laitat kitarasta piuhan suoraan efektipaluuseen ja tutkit, että vaikuttaako mallinnus ääneen, vaikuttaako efektit ääneen jne jne...
En ole gynekologi, mutta voinhan minä katsoa...
bigmasi
19.04.2008 21:09:51
kokeilin tänään kämpillä ja olen periaatteessa vielä hämmentyneempi kuin aikaisemmin...

eli kytkin kitaran suoraan fx.luupin sisäänmenoon ja vääntelin namikoita eestaas. Tulos: sisäänrakennetut efektit vaikuttaa soundiin (perskules), mutta muut säädöt eivät vaikuta. Voin siis soittaa biisit kunhan en käytä mitään efektejä (elleivät ne sitten sovi kaikkiin nauhottamiini luuppeihin. pitää siis säveltää biisit laitteiden mukaan mikä nyt ei ole lähtökohtaisesti mitenkään mukavaa) Noh, homma kait sitten selvä... vaan kun ei ole!

kytkin uudestaan Jammanin fx-luuppiin, talletin vahvistimeen eri soundeja, mutta jätin kaikki efektit niistä pois ja testasin. Soundi pysyy periaatteessa samana, muttei kuitenkaan. Volyymi muuttuu ja soundikin hiukan. En osaa ihan tarkkaan sanoa, mitä siinä tapahtuu, eikä se soundi huonoksi mene, mutta ongelma onkin siinä, että kun haluan vaihtaa soundia niin luupin soundi muuttuu. Vaikka se pysyisi hyvänä niin sen muutoksen silti kuulee. Yhtäkkiä tulee pikkusen volyymia lisää tms... ei hyvä. En osaa muuta sanoa kuin, että ilmeisesti fx-luupin paluusignaali vuotaa jotenkin esivahvistimen puolelle ja sen huomaa vasta kun "tehoa" on tarpeeksi ajettavassa signaalissa. Kitaralla kokeillessa en huomannut mitään ero vaikka kuinka vääntelin nappeja..? Mahdanko olla oikeilla jäljillä?

Mulla on peukalo suht keskellä kämmentä näissä teknisissä asioissa (kuten soittamisessakin kai), mutta en mä nyt oikein muuta keksi kuin, että

1. joko vaihdan vahvistimen (jota en missään tapauksessa halua tehdä kun olen oppinut tuotakin vasta käyttämään ja sitäpaitsi pari biisiä on tehty niitten sisäänrakennettujen efektien varaan, joten pitäis sitten hommata ne erikseen jne...)
2. Sijoitan taas lisää ja ostan taas lisää kamaa eli Motherloadin, koska siinä on oma efektilenkkinsä ja saisin näin ollen jammanin ennen kaiutinta. Motherload ei varmaan ole mikään huonoin sijoitus, mutta ei nyt viitsis tämän takia laittaa 700 euroa tollaseen provehkeeseen.
3. Nielen tappion karvaan kalkin ja koitan tehdä biisejä, jotka näillä asetuksilla toimii...

viimenen taitaa siis olla ainut vaihtoehto, ellei jollekin tule vielä jotain mieleen?

Kiitos avusta
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)