jackdaniels 27.02.2008 17:11:36 | |
---|
Niin kumpaa skaalaa suosit ja miksi? Ois muutenkin kiva kuulla ajatuksia aiheesta..Niin ja jos on lyhyehköt sormet onko lyhyempi skaala automaattisesti ehkä parempi? |
hapan 27.02.2008 17:13:01 | |
---|
24.75 rockaa. Aikanaan pitkään soittelin fendereillä, kunnes hommasin ekan les paulin. Se olikin sitten siinä. Digautan siitä vaan enemmän, enpä osaa perustella paremmin. |
M Hossa 27.02.2008 17:20:56 | |
---|
Soitan stratolla sen saundin takia, mutta tykkään enemmän 24.75":n tatsista. Harmi kun noita lyhytskaalaisia stratoja ei juurikaan ole. Valley Arts:lla ja Chapinilla taitaa olla mutta...ei kiitos. Warmothin viritykset on kokeilematta. Eli soittotuntuman puolesta 24.75", pienikäpäläiselle ehkä myös kivempi vaihtoehto? PRS taitaa olla skaalaltaan noitten kahden väliltä... |
hapan 27.02.2008 17:35:43 | |
---|
Soitan stratolla sen saundin takia, mutta tykkään enemmän 24.75":n tatsista. Harmi kun noita lyhytskaalaisia stratoja ei juurikaan ole. Warmothin viritykset on kokeilematta. Juuri siksi hommasin omaan stratooni warmohtilta kaulan. Sai just sellaisen, ku halus. Eli soittotuntuman puolesta 24.75", pienikäpäläiselle ehkä myös kivempi vaihtoehto? PRS taitaa olla skaalaltaan noitten kahden väliltä... Ja jos on oikein pieni käpälä, niin Jaguar tai joku muu 24" skaalainen keppi hakuun. |
jackdaniels 27.02.2008 18:05:08 | |
---|
Ja jos on oikein pieni käpälä, niin Jaguar tai joku muu 24" skaalainen keppi hakuun. No käpälän arvelisin olevan noin samaa kokoa ku esim Laiholla.. |
Gixxeri 27.02.2008 18:15:44 | |
---|
24.75 rules. Kun soitellaan yli 10 nauhan tykkäisin ehkä Fenderi meiningistä mutta ekoilta noihoilta ei paljon rokkenrolli komppia vedetä näillä nakeilla. Jaguarista tykkään eniten kuitenkin eli 24 on mielestäni kaikkein paras kokonaisuudessaan. Ahdasta alkaa olla tosin aivan yläpäässä. Keksikää joku muuttuva skaalainen kaula. Nykyelektroniikalla kai tuo olisi mahdollista kun vireitäkin muunnellaan kitarasta elektronisesti. "Kato beibe tarkkaan, tästä lähtee rokkenroll!" |
pekurides 27.02.2008 18:16:46 | |
---|
Matalemmilla vireillä pidempi skaala toimii paremmin. Ja kyllä sen huomaa kun jotain sormenvenytysriffiä soittaa nii joutuu oikein pinnistelemään pidemmällä skaalalla.... Tunteella päin vittua. |
Pehvanssi 27.02.2008 18:17:24 | |
---|
Aluksi olin pitkän aikaa sitä mieltä että kylä meikän juttu on 24,75" vaikka paulia ennen omistin useamman 25,5" skaalaisen. Nyt vastikkää tulinkin siihen tulokseen että kaulaprofiililla on enemmän merkitystä kuin skaalan pituudella. |
M Hossa 27.02.2008 18:26:28 | |
---|
Juuri siksi hommasin omaan stratooni warmohtilta kaulan. Sai just sellaisen, ku halus. Hmm...tota oon kyllä miettinyt, varsinkin kun niitten hinnat on aika kohdillaan. |
koponen 27.02.2008 18:40:31 (muokattu 27.02.2008 18:41:06) | |
---|
Olen aivan viime aikoihin asti hylkinyt alle 25.5" skaaloja, mutta nyt nekin tuntuu 011 setillä ihan luontevalta. Lespakuume päällä siis. If it says Marshall on the front, you're good to go |
Ambitus 27.02.2008 19:02:01 | |
---|
PRS taitaa olla skaalaltaan noitten kahden väliltä... Kyllä on! PRS:llä on 25'' skaala...mulle esim. on ollu todella helvettiä soitella 25,5 skaalaisilla kepeillä kun on niin kasvanu kiinni tohon PRSän omaan skaalaan. Yhtäkkiä joutuu stretsaa millin pari kaikkia sormia enemmän...Nyt tosin kun on enemmän tullu soiteltua alavireissä niin toi pidempi skaala on kyl ehdoton. Ei mee kielet sellaseks mannapuuroks ja lätinäks. Ei auta muu kuin sopeutua prkle! Miksi soittaa hitaasti kun voi myös soittaa nopeasti? |
VFK 27.02.2008 20:05:17 (muokattu 27.02.2008 20:05:48) | |
---|
24.75 rules. Kun soitellaan yli 10 nauhan tykkäisin ehkä Fenderi meiningistä mutta ekoilta noihoilta ei paljon rokkenrolli komppia vedetä näillä nakeilla. Jaguarista tykkään eniten kuitenkin eli 24 on mielestäni kaikkein paras kokonaisuudessaan. Ahdasta alkaa olla tosin aivan yläpäässä. Keksikää joku muuttuva skaalainen kaula. Nykyelektroniikalla kai tuo olisi mahdollista kun vireitäkin muunnellaan kitarasta elektronisesti. No se on jo keksitty. Osittain ainakin. Ei tosin niin, kuin tarkoitit, mutta kuitenkin. Eli Blackmachinella on 8-kielisissä sellaiset viuhkamaiset nauhat ja skaala menee muistaakseni ylemmiltä kieliltä 25,5" ja alakerta 28". Melko eksoottinen kitara ja jäsen IAK:lla on sellainen, eli jos satut lukemaan tän, niin viitsisitkö vähän tarkentaa. Itselläni skaala ei ole se ratkaiseva tekijä. 24,75 ja 25,5 toimivat molemmat. Kaulaprofiili ja radius tuntuvat vaikuttavan itselläni enemmän normivireissä. 27" toimii esim. Carpenter-mallissa, mutta perusratkaisuissa se alkaa olla vähän liikaa. Mulla oli 27" skaalalla varustettu baritonikitara, mutta esim. 3-5-7 nauhoilta legato-soitto oli melko haastavaa. E ja D-vireissä tykkään 24,75:sta ja jos mennään alemmas, niin 25,5 alkaa olemaan varteenotettava vaihtoehto. Toi 27" alkaa puolustamaan paikkaansa, kun vire alkaa olemaan alimmalla kielellä A tai alempi. Perus seiskavireessä pärjää vielä 25,5" mielestäni hyvin. Toi 24" skaala vaikuttaa kyllä jo liian lyhyeltä, mutta näköjään sekin on joillekin toimiva ratkaisu. So many assholes... So few bullets. |
Jucciz 27.02.2008 20:20:53 (muokattu 27.02.2008 20:22:26) | |
---|
Molempi parempi. En totta puhuen huomaa soitettaessa mitään eroa skaalassa, ainakaan jos mittarina on se, että toisessa on nauhat tiheämmässä kuin toisessa. Tietty pidemmässä skaalassa samanpaksuiset kielet tuntuvat aavistuksen jäykemmiltä kuin lyhemmässä, mutta oikeasti jos mun pitäis teettää mittatilaustyönä kitara, en osaisi sanoa, kumman skaalan siihen ottaisin mieluummin - sen verran vähän väliä asialla tuntuu olevan. Sekä Fenderien että Gibsonien kanssa olen siis aivan kotonani. Onko kohtalotovereita? |
Swan 27.02.2008 20:26:27 (muokattu 27.02.2008 20:28:40) | |
---|
Minä en oikeastaan erityisemmin suosi noista kumpaakaan. Tällä hetkellä tosin omistan vain lyhyemmän skaalan kitaroita, mutta Strato on tuloillaan kyllä. Tuo muutaman millin ero pituudessa ei tunnu juurikaan missään, suhteellisen pitkät sormet kun omistan, joten enemmän ero tuntuu kielten jämäkkyydessä. Siinäkin olen vähän kahden vaiheilla, toisaalta lyhyellä skaalalla 11-setti on kuin mulle tehty, mutta toisaalta 10-setti pidemmällä skaalalla antaa hitusen enemmän varaa stilikkabendeihin olematta silti lörpön tuntuinen. Kaikkein eniten annan saundin vaikuttaa, ja ison F:n henkiset kitarat miellyttävät sillä saralla eniten. EDIT: Heh, Jucciz ehti ensin. Onko kohtalotovereita? On. |
McNulty 27.02.2008 20:27:47 | |
---|
Molempi parempi. En totta puhuen huomaa soitettaessa mitään eroa skaalassa, ainakaan jos mittarina on se, että toisessa on nauhat tiheämmässä kuin toisessa. Tietty pidemmässä skaalassa samanpaksuiset kielet tuntuvat aavistuksen jäykemmiltä kuin lyhemmässä, mutta oikeasti jos mun pitäis teettää mittatilaustyönä kitara, en osaisi sanoa, kumman skaalan siihen ottaisin mieluummin - sen verran vähän väliä asialla tuntuu olevan. Sekä Fenderien että Gibsonien kanssa olen siis aivan kotonani. Onko kohtalotovereita? Minä. Miulle toimii niin 24.75" joka löytyy Gibsoneistani. Samoin 25.5" tuntuu luonnolliselta Charvelissa... eikä tuo frendin 26.5" 7-kielinen tuntunut hullummalta myöskään. Kenties siulle Jusa parhautta voisi olla tasan 25"? :) Muistaakseni muutamissa Ibanezeissa ja PRS:n tuotteissa onpi tämä pituus. byt' v kurse volkov |
Swan 27.02.2008 20:28:01 (muokattu 27.02.2008 20:28:32) | |
---|
Röydin. En voi uskoa todeksi. |
koponen 27.02.2008 20:31:00 (muokattu 27.02.2008 20:33:00) | |
---|
Tarkoit kai, että tuo muutaman sentin ero pituudessa ei tunnu juurikaan missään EDIT: hidas IMO skaalan merkittävin vaikutus on kielien jännitys. If it says Marshall on the front, you're good to go |
Swan 27.02.2008 20:33:34 | |
---|
Tarkoit kai, että tuo muutaman sentin ero pituudessa ei tunnu juurikaan missään Tarkoitin eroa, joka nauhojen välille tulee. Silloin on enemmän kyse milleistä. |
Wolfie 27.02.2008 20:34:44 | |
---|
Ei loppujen lopuksi ole minulle enää mitään merkitystä, kumpi on skaala. Kumpikin tuntuu yhtä pieneltä basson 34" jälkeen, joten ei ole ongelmia sormien venymisen suhteen. Kaulan muoto ja otelaudan radius vaikuttavat enemmän sopivuuteen. Mitään allekirjoituksia/sooloja/ajatuksia tarvita... |
Volle 27.02.2008 20:43:24 | |
---|
Molempi parempi. En totta puhuen huomaa soitettaessa mitään eroa skaalassa, ainakaan jos mittarina on se, että toisessa on nauhat tiheämmässä kuin toisessa. Tietty pidemmässä skaalassa samanpaksuiset kielet tuntuvat aavistuksen jäykemmiltä kuin lyhemmässä, mutta oikeasti jos mun pitäis teettää mittatilaustyönä kitara, en osaisi sanoa, kumman skaalan siihen ottaisin mieluummin - sen verran vähän väliä asialla tuntuu olevan. Sekä Fenderien että Gibsonien kanssa olen siis aivan kotonani. Onko kohtalotovereita? On. En ole minäkään huomannut eroa kuin lähinnä kielten piukkuudessa, jos skaalaero on tosiaan luokkaa 24,75" vs 25,5". Koko skaala-asialla ei ole mulle väliä, ellei mennä ääripäihin. Basson ja kitaran skaalaeron sit kyllä jo alkaa huomaamaan. Piis |