Aihe: Jazz-skeba hakusessa
1
MadMatt
22.02.2008 09:08:29

Nyt olisi tarvetta hankkia ehta jazz-kitara joten suositelkaapa hyvää ja laadukasta soitinta about 1000-1500 euron hintaluokassa. Olen yrittänyt plärätä nettipuljujen sivuilta erilaisia vaihtoehtoja mutta stratomiehenä olen täysin pihalla kyseisistä kepukoista joten apua valintaan kaivattaisiin. Tietty yksinkertaisuus olisi valttia ja miellyttäisi silmää.
Nothin' but the blues
edgehill
22.02.2008 09:33:53 (muokattu 22.02.2008 09:36:23)
Jos käytettyä haet niin 80-luvun Ibanez?
Ovat käsitykseni mukaan hyviä.
Juccizella on kai sellainen, FA-100, hän voinee kertoa enempi.

t. edgehill

EDIT:http://muusikoiden.net/dyn/users/34259.jpg
- siellä se on perhepotretissa.
Mäci
22.02.2008 10:05:15
Sen kummemmin kyseisestä kepukasta tietämättä,niin uskoisin tuon olevan asiallinen jatsiboxi.Ainakin minun silmää miellyttää ja on simppeli.

http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=218969
Sure I like country music and I like mandolins, but right now I need a Telecaster through a Vibrolux turned up to 10...John Hiatt
Sammo
22.02.2008 10:19:43
Nyt olisi tarvetta hankkia ehta jazz-kitara joten suositelkaapa hyvää ja laadukasta soitinta about 1000-1500 euron hintaluokassa.

Vähän varmaan tarttisi enemmän speksejä: Puutalla? Humpparit/floateri? Laminaatti/kokopuukansi? Eli uutena mennään tuossa hintaluokassa laminaattikitaroihin, vähän kalliimmalla pääsee kiinni kokopuukantisiin Eastmaneihin (alkaen ~bout 2000).

Muhun on tehnyt uusista vaikutuksen Ibanezin Artcore sarjan kalliimmat, ja niissäkin pääsee reilusti alle tonnin. Nyt on tullut uusi Metheny-malli:
http://www.thomann.de/fi/ibanez_pm35_nt.htm

Fazulla on ainakin ollut muutama Yamahan AEX1500 joiden hinta noin 1500 -- niissä on plussana piezo-mikki, mutta mun mielestä yksilöissä oli aika paljon eroja.

Tuolla 1500:lla pitäisi melkein saada käytetty pienikoppainen Ibanezin Benson-malli ja hyvällä tsägällä myös isokoppainen. Ne on todella hyviä kitaroita, mulla on ollut sekä GB10 että GB5:n

Yleensäkin noissa pöntöissä on enemmän vaihtelua kuin lankuissa ja joidenkin valmistajien kaulaprofiilit ei ainakaan mun käteen ole sopinut yhtään, eli kannattaa kokeilla ja paljon
"Oh you are right, the JOE headstock completely SUCKS, but JOE doesn't give a crap. Either you give crap, or you don't." - JOE (eli James Tyler)
jsvenn
22.02.2008 10:54:44
Miullakin on tuo Iban FA-100 BS (vm.-80). Toimii mukavasti. Ostin sen -97 käytettynä Hesasta (Levytukusta). Se on lamoitukoppainen ja vahvistamattomanakin kohtuullisen äänekäs. Mikit taitavat olla Iban super 70:set. Kaula on aika ohut, mutta riittävän leveä tupelosormilleni. Etuna kokopuukoppaisiin on, ettei se lähde kiertämään yhtä helposti. Minustakin siun kannattaisi kokeilla eri valmistajien kitaroita, jotta löydät parhaiten käteen sopivan. Mielestäni "aitoon" jatsikitaraan kuuluu vain kaulamikki, mutta silloin käytettävyys muussa musiikissa saattaa olla rajallista.

Noita bokseja on kertynyt muutamia ja ne jokainen ovat yksilöllisiä. Suosittelen esim. Eastmainin käsintehtyjä. Ne ovat viimeistelyltään ja laadultaan hyviä ja netin mukaan hinnatkin ovat vielä siedettäviä. Saattaisit löytää myös edullisia jatsareita tsekkiläisiltäkin kitarapajoilta (Lubyn pikkukaupungissa niitä valmistetaan).
weelie
22.02.2008 11:03:25 (muokattu 22.02.2008 11:07:02)
Olen Sammon kanssa täysin samoilla linjoilla, laitoin plussaa pätevästä viestistä.

En ymmärrä mikä wanhoissa Ibanezeissa nyt niin viehättää. Ihan hyviä, mutta ei mitään sen kummempia. Jos lähtee etsimällä tuollaista etsimään, voi mennä kauan ennenkuin löytyy ja sitten voi joutua maksamaan turhan paljon. Petri Krzywacki tuollaisella Ibanez AF200:lla aiemmin soitti, mutta nykyinen kitaransa on kyllä HUOMATTAVASTi parempi, väittäisin: http://www.elisanet.fi/petri.krzywacki/sound_clips_fin.html
http://www.elisanet.fi/petri.krzywacki/index_fin.html
http://cdbaby.com/cd/petrikrzywacki
http://www.youtube.com/watch?v=w8csI6Gv8z8
MadMatt
23.02.2008 17:02:26

Tuolla 1500:lla pitäisi melkein saada käytetty pienikoppainen Ibanezin Benson-malli ja hyvällä tsägällä myös isokoppainen. Ne on todella hyviä kitaroita, mulla on ollut sekä GB10 että GB5:n

Nuo Benson mallit alkoivat kiinnostamaan kun luin netistä arvosteluja yms. Vaikuttaa kaikinpuolin asialliselta kitaralta. Taitaapa mennä budjetit uusiksi.
Nothin' but the blues
Sammo
24.02.2008 13:24:57
Nuo Benson mallit alkoivat kiinnostamaan kun luin netistä arvosteluja yms. Vaikuttaa kaikinpuolin asialliselta kitaralta. Taitaapa mennä budjetit uusiksi.

Noita on valmistettu vuodesta '78, eli perusmallille tulee 30-v tänän vuonna täyteen -- siihen tosiaan mahtuu aika paljon kitaroita ja alkupään yksilöille tulee varmaan tuota Ibanezieille nykyään tyypillistä kasarivintagelisää. Uusia saa suomestakin reilulla kahdella tonnilla joten olen edelleen sitä mieltä että 1500€ ei ole mahdoton hinta, tosin aika harvoin noita on tarjolla.

Kannattaa pitää mielessä jos etsii käytettyjä että GB10:tä oli jonkin aikaa Korean malli, ja se ei ole ainakaan maineeltaan Japanin versioiden veroinen.

Löysin Guitar Playerin vuodelta '93 jossa on "Pawn Shop Prize"-kolumni Ibanezin pönttökitaroista (GB10, JP20, FG100). Otan sen mukaan huomenna duuniin ja voin skannata sen jos joku haluaa sitä lukea (ainakin yhden asiavirheen siitä löysin, tosin).

Yleisellä tasolla tuli mieleen, että noita pönttöjä kannattaa kokeilla vahvistimen kanssa kunnolla ennen ostopäätöstä, mulla oli ainakin vaikea saada GB5:n kanssa soundia kuntoon, vaikka vahvisitimet on ihan päteviä. Sama ongelma oli edellä mainitun Yamahan kanssa. Toisaalta GB10 oli sen suhteen helppo kitara (tosin aika on tainnut kullata muistot)
"Oh you are right, the JOE headstock completely SUCKS, but JOE doesn't give a crap. Either you give crap, or you don't." - JOE (eli James Tyler)
MadMatt
24.02.2008 18:50:55

Noita on valmistettu vuodesta '78, eli perusmallille tulee 30-v tänän vuonna täyteen -- siihen tosiaan mahtuu aika paljon kitaroita ja alkupään yksilöille tulee varmaan tuota Ibanezieille nykyään tyypillistä kasarivintagelisää. Uusia saa suomestakin reilulla kahdella tonnilla joten olen edelleen sitä mieltä että 1500€ ei ole mahdoton hinta, tosin aika harvoin noita on tarjolla

GB10 on suurimman mielenkiinnon kohteena ja jos vaikka ihan uutena sen hommaisi. Levytukun sivuilta löytyy kitara mutta ei kuitenkaan hintatietoja. Saksasta tuon saisi hintaan 2190€. Mielummin tuon tietenkin suomesta hankkisi ja niin että voisi vähän kokeilla. GB10 mallia ei näytä olevan tarjolla ihan jokaisessa Ibaa myyvässä kaupassa vaikka muita malleja löytyykin pilvin pimein. Onkohan noissa uusissa ja vähän kalliimmissa jazz-skeboissa yleensä flat woundit ensiasennus kielinä. Ainakin halvemmissa malleissa näkee usein asiaankuulumattomia ohuita normisettejä. Mitä paksuuksia te yleensä käytätte tuollaisissa skeboissa?
Nothin' but the blues
oiva tumpeloinen
24.02.2008 20:47:21
GB10 on suurimman mielenkiinnon kohteena ja jos vaikka ihan uutena sen hommaisi. Levytukun sivuilta löytyy kitara mutta ei kuitenkaan hintatietoja. Saksasta tuon saisi hintaan 2190€. Mielummin tuon tietenkin suomesta hankkisi ja niin että voisi vähän kokeilla. GB10 mallia ei näytä olevan tarjolla ihan jokaisessa Ibaa myyvässä kaupassa vaikka muita malleja löytyykin pilvin pimein. Onkohan noissa uusissa ja vähän kalliimmissa jazz-skeboissa yleensä flat woundit ensiasennus kielinä. Ainakin halvemmissa malleissa näkee usein asiaankuulumattomia ohuita normisettejä. Mitä paksuuksia te yleensä käytätte tuollaisissa skeboissa?

Mulla on nolosti vain .12 punotulla G:llä. Sen kait pitäisi olla puolet paksumpi, jos katu-uskottavuutta haetaan. =) Tosin Mun GB:ssä ei nykyisin ole edes puutallaa, äkkiä semmoisen tosin vaihtaisi takaisin, mut mun mielestä toi nykyinen säädettävä on paljon käytännöllisempi mulle.
Texas Oil
24.02.2008 20:49:12 (muokattu 25.02.2008 06:06:58)
jos etsit käytettyä, niin eipä tuo ObG:n ES-175:n ole huonompi valinta sekään ..
pyörii vielä tuossa hintahaarukassa ja joskus jopa hieman allekin!

löytyy mm. nitro-lakka ja g;n mikit ... upeet soundit, niin jazziin, kuin bluesiinkin ..

http://replica6strings.wordpress.com/10-obyg-es-175d/
Fillmore East & West
Sammo
25.02.2008 08:33:11
GB10 on suurimman mielenkiinnon kohteena ja jos vaikka ihan uutena sen hommaisi. Levytukun sivuilta löytyy kitara mutta ei kuitenkaan hintatietoja. Saksasta tuon saisi hintaan 2190€.

Levytukussa on järestäen ollut GB10, Metheny-malli, Scofield-signature ja joskus jopa GB200:n. Viimeksi oli myös GB15. Kannatta soittaa sinne, ne hinnat oli mun mielestä ~bout tuota tasoa, ainakin viimeksi kun kävin siellä (siitä tosin on jo vuosi)

paksuuksia te yleensä käytätte tuollaisissa skeboissa?

.12 -> .80 ... kuusikielisessä käytin yhtä paksumpia. Thomastikin Swingeistä olen tykännyt: hiotut mutta jotenkin eläväisemmät noilla punoituilla kielillä kun muut kokeillut. Setti on pikkasen kalliimpi mutta väittäsin että ne maksaa itsensä aina takaisin kun ei tarvitse olla vaihtamassa niin usein.
MadMatt
27.02.2008 08:57:57 (muokattu 27.02.2008 09:05:34)

Vielä olis yksi kysymys koskien kopan kokoa. Mitenkä tuollainen pienikoppainen jazzari esim. juuri tuo GB10 eroaa soundeissa isokoppaisille veljilleen. Soundi ei varmaankaan ole ihan yhtä iso mutta onko soundien muissa piirteissä huomattavia eroja. Tuleekohan tuollaisen pienikoppaisen kanssa aikansa soiteltuaan nopeasti hinku isompaan. Tällä hetkellä tuollainen pienempi tuntuisi jotenkin vaan mukavammalta.
Nothin' but the blues
Sammo
28.02.2008 10:17:48
Vielä olis yksi kysymys koskien kopan kokoa. Mitenkä tuollainen pienikoppainen jazzari esim. juuri tuo GB10 eroaa soundeissa isokoppaisille veljilleen. Soundi ei varmaankaan ole ihan yhtä iso mutta onko soundien muissa piirteissä huomattavia eroja. Tuleekohan tuollaisen pienikoppaisen kanssa aikansa soiteltuaan nopeasti hinku isompaan. Tällä hetkellä tuollainen pienempi tuntuisi jotenkin vaan mukavammalta.

Tuossa GB-kympissä on kelluvat Johnny Smith -tyyppiset humpparit joten siitä tulee jo iso (?) ero verrattuna vaikkapa GB5/200:een tai ES-175 tyyppiseen kitaraan. Toisaalta ainakin periaatteessa kannen pystyy silloin rimoittamaan optimaalisemmin kun ei tarvitse väistellä humppareiden koloja. Edelleen kansi pääsee värähtelemään helpommin kuin mikkien massaa ei tarvitse liikutella. Sikäli jos haluaa isokoppaisen Bensonin niin vanha GB20:n olisi nappiratkaisu (onnea vaan tosin etsintään, heheh).

Jos taas kitara taas tulee keikkakäyttöön niin 17/18 - tuumainen kitara on todella iso ja ei mun mielestä ole kovinkaan miellyttävä roikotettava, pikku-Benson vetää taas tässä pisteet kotiin.

Mä on kokeillut muutamaa ES175-kopiota, Tokaita ja Epiphonea, ja ainakin niissä yksilöissä akustinen ääni oli todella hiljainen, ja tuntuma ei muutenkaan ollut mitenkään mahtava. Muistin varassa sanoisin että pikku-Benson veti siinäkin pisteet.

Mulle kitaran kokoa isompi asia oli lopulta tuo kannen tyyppi, ekan kerran ku kokeilin Eastmanin kokopuukantisia niin alkoi heti tulla kaikenlaisia ajatuksia päähän ... vaikka GB-vitonen olikin aivan mahtava kitara.

Toisaalta voisin melkein väittää suuri osa klassikkojazzkitaralevyistä on kuitenkin soitettu laminaattikitaroilla, ja jos sähköinen soundi viehättää niin noilla halvemmilakin vaihtoehdoilla pääsee varmaan kohtuulähelle.

Makuasioita ja omia mielipiteitä.
MadMatt
23.04.2008 08:57:57

No niin. GB10 Saapui taloon pienen odottelun jälkeen. Täytyypä sanoa että on todella hyvin rakennettu ja viimeistelty kitara. Soitettavuus on huippuluokkaa. Ensi kokeilussa soundit vaikuttivat myös erinomaisilta. Laadukkaan kuuloiset mikit ja hyvin resonoiva koppa. Artikulaatiota tuntuu riittävän tummemmillakin tone säädöillä. Akustisesti tuo soi kyllä yllättävän voimakkaasti noin pienikoppaiseksi.

http://muusikoiden.net/dyn/users/40341.jpg
Nothin' but the blues
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)