Aihe: G-kieli vie hermot! 1 2 | |
---|---|
![]() 10.02.2003 09:28:41 | |
Tässä pari viikkoa sitten kyselin apua sitarmaisesti särisevään g-kieleen. Olen nyt tehnyt uusia havaintoja, joten on aika päivittää tilanne. Ongelma jatkuu edelleen. Tässä kertauksen vuoksi ne potentiaaliset viat, jotka on jo eliminoitu pois. Nämä siis eivät ole ongelman syynä: 1. Kieli osuu nauhoihin? Ei osu, setuppi on tehty hyvin. 2. Jokin irtonainen osa resonoi kielen kanssa? Ei ole irtonaisia osia, sitäpaitsi resonanssi kuuluisi silloin myös muilla kielillä samoilla sävelillä. 3. Strat-itis? Ei ole, mikkien korkeusasetus ei vaikuta ilmiöön. 4. Huono satula? Ei ole, laitatin Oeschillä uuden, ei auttanut. 5. Kieli lähtee liian löysässä kulmassa satulasta virittimeen? Ei lähde, asensin ylimääräisen kieltenohjaimen. 6. Perinteinen kelluvan tallan ja g-kielen vireessäpysymisongelma? Kyse ei ole vireongelmasta, kieli vain saundaa rumasti jostain 7-nauhan tienoilta satulaan päin. 7. Sähköpuolen vika? Ei ole, ääni kuuluu myös unplugged. 8. Huono/sopimaton kieli? Tuskin, on kokeiltu eri paksuisia, punottuja ja punomattomia. Kielten vaihto ei ole vaikuttanut asiaan. Tähän viimeiseen tuli nyt uutta tietoa. Vaihdoin D'Aquiston 011 setin, jossa oli punottu g-kieli. Joku täällä suositteli punottua kieltä ja linkki sivulle, jossa oli tekninen selostus kielten jäykkyyksistä ja jännityksistä sai minut kokeilemaan punottua g-kieltä. Tulos: Särinä eikun paheni vaan. Kieli kuulosti epävireiseltä dempatulta sitarorkesterilta (sustainiakin puuttui) ja ongelmat kuului entistä pidemmällä kaulassa. Toinen kokeilu oli se, että jos vaikka satulan ura on liian leveä (olen kokeillu 012 settiäkin). Kokeilin laittaa satulan uraan pätkän kieltä varsinaisen kielen alle estämään sivuttaisvärinää. Tulos: ei vaikutusta. Särinäongelman lisäksi minulla on toinen aivan erillinen g-kieliongelma, nimittäin epätasainen volyymi. Paljaat g-kielet soivat yleensä liian lujaa muihin kieliin verrattuna. Vastaavasti punotut g-kielet ovat aivan liian hiljaisia, koska niissä on vähemmän magneettista massaa. Otin tuosta D'Aquiston 011 setistä b-kielen (015), siirsin sen g-kielen (018w) tilalle ja otin toisesta setista 014 kielen b-kieleksi. Nyt minulla on yhtä paljon volyymiä kaikissa kielissä, mutta särinäongelma jatkuu, vaikkakaan ei niin pahana, kuin punotun g:n kanssa. "Squier is the Epiphone of guitars." | |
![]() 10.02.2003 09:53:46 (muokattu 10.02.2003 09:56:20) | |
Ja stratostako oli kyse? Oletko katsonut, että tallapalan molemmat ruuvit ottavat kiinni aluslevyyn? Onko tallapalan perässä oleva jousi kireällä? Entä sen jousen läpi kulkeva hienosäätöruuvi? Ottavatko tallapalat toisiinsa kiinni - joihinkin säriseviin fenkkuihin olen joutunut liimaamaan pienet nahansuikaleet tallapalojen väliin puskureiksi..? Jos sulla on kuuden säätöruuvin varassa oleva talla, eikä siis Wilkinson tai muu kaksiruuvinen, onhan kaikki ruuvit kutakuinkin yhtä kireällä tai ainakin symmetrisesti niin että laitimmaiset yhtä kireällä? Eihän maadoitusjohto väpätä ja resonoi kitaran sisällä, tai eihän siellä ole irtonaisia jousia? Takaluukusta näkyy. Yksi tavallinen särinän kohde on irtonainen viritystapin kaulusholkki. Ne kun ovat pelkästään painamalla paikallaan, niin joskus pomppaavat koloistaan ja alkavat surista. Paperipala väliin, ja taas mennään:-) Kuuluuko ääniä, kun ravistelet kitaraa ilmassa? Onko sisällä irtonaisia resonoivia osia? Sileällä G-kielellä tallapalan kuuluu olla tuntuvasti taaempana kuin punotulla. Punotulla kielet menevät kutakuinkin kolmena portaana, mutta sileä G saattaa vaatia koko tallapalan jousen poistamista ja palan ruuvaamista niin "takaseinään" kuin menee. PS. Epätasaiseen volyymiin ensimmäiseksi tulis mieleen, että sulla on mikit nurinpäin. Ne kun on kompensoituja kielten sointivoimakkuuteen, niin kuulostaa aika hassulta jos ovat väärin päin. "This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba) | |
![]() 10.02.2003 10:53:38 | |
>Ja stratostako oli kyse? Kyllä. Squierin ProTone. >Oletko katsonut, että tallapalan molemmat ruuvit ottavat kiinni aluslevyyn? Kyllä. Ottavat molemmat kiinni. Kokeiltu on säätää toinen pieleen, aika paljon saa säätää, että toinen irtoaisi. >Onko tallapalan perässä oleva jousi kireällä? Entä sen jousen läpi kulkeva hienosäätöruuvi? Se on Kristian Oeschin tekemän setupin jäljiltä. Jos jousi on löysä oikein intonoidulla kielellä, pitääkö jousi vaihtaa jäykempään? >Ottavatko tallapalat toisiinsa kiinni Tallapalat ovat tiukasti paikoillaan. Ohuita plekuja olen väliin tunkenut ilman vaikutusta. >kutakuinkin yhtä kireällä tai ainakin symmetrisesti niin että laitimmaiset yhtä kireällä? Pitäisi olla. Talla kelluu ja toimii kauniisti muuten. Muut kielet soivat hyvin. Tarkistetaanpa sekin vielä. >Eihän maadoitusjohto väpätä ja resonoi Tuollaset irto-osaresonanssit on jo poissuljettu. Ei helise ravistettaessa, särinä kuuluu myös sähköisesti ja vain g-kielellä eri sävelillä, mutta ei muilla kielillä samoilla sävelillä. >Yksi tavallinen särinän kohde on irtonainen viritystapin Miten tämmöinen voisi aiheuttaa kielen soivat osan värähtelyyn muutoksia, kun välissä on kielenohjain ja satula? Skeba ei ole juuri nyt käsillä, mutta muistaakseni siinä ei ole irtoholkkia, vaan kiristettävä mutteri. Tapissa itsessään on kyllä klappia, mutta sehän poistuu kieltä kiristettäessä. >Sileällä G-kielellä tallapalan kuuluu olla tuntuvasti taaempana kuin punotulla. Intonaatio on tehty paljaalle kielelle. En nyt muista tallapalan sijaintia, mutta ongelma on pahempi punotulla kuin paljaalla. Tämä tallapalan pituussäätöjuttu tuntuisi olevan seurava tarkistettava asia. >PS. Epätasaiseen volyymiin ensimmäiseksi tulis mieleen, että sulla on mikit nurinpäin. Tehdasmikit kai nyt sentään ovat oikeinpäin? Tallamikin olen vaihtanut itse, mutta siinä magneettipalojen korkeusvaihtelut ovat symmetriset (g- ja d-palat korkeammat), kääntäminen ei muuttaisi asiaa. Alkuperäismikki oli epäsymmetrinen g-pala kaikkein korkeimmalla, vaihtomikillä volyymiero on paljaalla kielellä vähäisempi. Tehdasmikit ovat tyyppiä "vintage staggered" eli periaatteessa tarkoitettu punotulle g-kielelle, siksi korkea g-pala, mutta ne ilmeisesti vaatisivat paksumman setin, kuten ennenvanhaan oli tapana, jotta g-kielen massa olisi tasapainossa muiden kielten massaan nähden. "Squier is the Epiphone of guitars." | |
![]() 10.02.2003 11:09:58 | |
Awkwraittia! löysä jousi voi periaatteessa rämistä (jos teippi auttaa, se on sitten siinä), mutta nyt iski mieleen ajatus, joka on epätodennäköinen mutta periaatteessa mahdollinen - ei kai joko a) otelautamerkki tai b) joku nauha irvistä kaulasta ulos? Otelautamerkit ovat alle millin paksuista muovia, ja saattavat hyvinkin käpristyä. Apu on kumminkin lähellä - kontaktiliimaa ja puristin, sillä menee. Pahvi tai kangas suojaksi, ettei tuu jälkiä. Nauhaa ei liimata, vaan se pitäisi saada tasaisesti naputtelemalla paikalleen. Viritystapin holkkien ääni kyllä saattaa kulkea runkoa pitkin, ja viimeistään jos rämisevää kieltä ei sormiteta, vaan kyseessä on muihin kieliin resonointi. Mutta eipä taida olla tästä kyse. "This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba) | |
![]() 10.02.2003 12:11:06 | |
Jos kyse olisi pelkästään taajuuden antamasta herätteestä, sen luulisi särisyttävän myös muilla kielillä/nuoteilla. Eli joku kaularaudan resonointi ei liene oikea diagnoosi. Jos kyse, kuitenkin, on g-kielen jollekin osalle antamasta herätteestä, voi tätä systeemiä muuttaa lisäämällä tai poistamalla systeemistä massaa, jolloin herätetaajuus muuttuu ja resonointi, ehkä, häviää. Massa poisto olnee aika hankalaa, mutta kokoilepa vaikka lisätä lapaan, aluksi vaikka teipillä kiinni, painoa ja testaile miten vaikuttaa särinään. Jos ei radikaalitkaan massan muutokset vaikuta särinän määrään, ei kyse ole ainakaan kaulan värähtelyn antamasta herätteestä. Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts! | |
![]() 11.02.2003 09:38:01 | |
Mistään resonanssiherätteestä ei tosiaankaan ole kysymys eikä kieli todellakaan osu mihinkaan nauhaan eikä varsinkaan apupisteeseen, jotka on silkkipainettu lakan alle. Sen yhden vastaajan, jonka nimimerkki ei tätä kirjoittaessani ole näkyvillä, vinkki tallapalan pituussuuntaisesta löysyydestä ei tuottanut tulosta. Tallapala on aika takana, jousi kireällä ja intonaatio kohdallaan. Tein tässä juuri äsken kokeilun, viritin g-kielen ylöspäin b:ksi, jolloin se soi aivan yhtä kauniisti kuin varsinainen b-kielikin. Kun viritin alaspäin a:ksi, niin särinä kuului taas, vaikkakaan ei niin voimakkaana. Takaisin g:ksi, niin oltiin lähtötilanteessa. Eli sitarsoundiongelma esiintyy vain oikein viritetyllä g-kielellä, ylivirittäminen poistaa ongelman. Noh, tästä tulee mieleen, että pitäisi siis olla paksumpi kieli, joka vaatisi kovemman jännityksen, jos se vaikka on se liiallinen löysyys, josta särinä tulee. Kuitenkin punottu kieli, joka vedetään kireämmäksi ja siksi stringbenderit ei siitä tykkää, aiheuttaa paljasta kieltä pahemman surinaongelman. Tällä hetkellä sitarsoundi on pienimmillään koskaan. B-kieli on paksuutta 014 ja g-kieleksi olen vaihtanut 018w:n tilalle paljaan 015. Ongelma oli pahempi myös 011-setillä, jossa oli paljas 018 g-kieli. Eli normaali-011-setistä poikkeavan ohut ja siksi löysäksi jäävä g-kieli aiheuttaa vähemmän ongelmia kuin normaali 018-kokoinen, mutta silti sen kiristäminen poistaa ongelman kokonaan. Mysteerio jatkuu. "Squier is the Epiphone of guitars." | |
![]() 11.02.2003 09:46:16 | |
Siis kieli särisee vain tietyssä vireessä? Ja vain vapaa kieli, vai koko otelaudan pituudelta? Jos vain vapaa kieli särisee tietyssä vireessä, viittaisi tuo pahasti juuri herätteen aiheuttamaan särinään. Ehkä kaularauta resonoi, tai kaularaudan yläpään levy särisee paikallaan. Eilen olin todistamassa bassoa, jonka kaularaudan joku osa oli lähtenyt vaeltamaan kaulan sisällä - kaikenlaista voi sattua. Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts! | |
![]() 11.02.2003 12:49:10 | |
No ainakin olet tehnyt systemaattista vianetsintätyötä. Kysyitkö Oeschilta, mikä voisi olla vikana? Luulisi, että soitinkorjaaja löytää vian. Mulle tulee mieleen mainitsemiesi kohteiden lisäksi resonoiva kaularauta tai hiushalkeama kaulassa (nämä on niitä vihoviimeisiä vaihtoehtoja, kun kaikki muut resonanssilähteet on eliminoitu). Se, että särinä ei kuulu kuin yhdestä kohtaa kaulaa (eikä samalla nuotilla eri kohdasta soitettuna), on ihan järkeenkäypää -sama sävel tärisyttää kitaraa eri tavalla jos sen soittaa esim. vapaalla A:lla tai ylempää eri kielellä. Haa, mulla tuli mieleen vielä yksi tsekkauskohde: hihnatapit. Mä kerran ihmettelein kun stratossa joku resonoi, kiristelin ruuveja kunnes huomasin, että hihnatapin perskeles se rämisi siinä ihan nenän alla. Tämäkin räminä vaivasi vain tietyllä sävelillä. | |
![]() 11.02.2003 12:53:09 | |
Ja vielä... Myös vibrakampi siellä kolossaan saattaa alkaa resonoimaan. Etenkin jos siellä kolossa on sellainen pieni irtojousi, tai jos se keikkuu löysällä. Kokeile rämiseekö ilman kampea. | |
![]() 11.02.2003 14:02:09 | |
Yhdessä stratossa tuskailtiin juuri tuon kaularaudan rämisemisen kanssa. Kiristettiin sitä jonkin verran, niin ei enään värissyt... Kannattaisko koittaa ? | |
![]() 11.02.2003 15:34:24 | |
>Kysyitkö Oeschilta, mikä voisi olla vikana? En kysynyt, koska olin pöljyyttäni niin varma, että kyseessä on satulavika ja menin tilaamaan vain satulanvaihdon ja säädöt mukaan antamalleni kielisetille. >mainitsemiesi kohteiden lisäksi resonoiva kaularauta tai >hiushalkeama kaulassa Kaularauta on kireällä. Hiushalkeama on voinut syntyä satulanvaihdon yhteydessä, en tiedä. Olen kokeillut myös 012 settiä, jolloin kaularauta oli kireämmällä ja ongelma oli sama. >ruuveja kunnes huomasin, että hihnatapin perskeles se Ruuvit on kireällä ja eihän sen pitäisi rämistä, jos skitta roikkuu hihnasta. Sitäpaitsi se ei kyllä varmasti kuuluisi vahvistimen läpi. Jonkun toisen osan resonointi on varsin sitkeä olettama. Oikeasti kieli resonoi itsensä kanssa. Särisevä soundi lähteen itse kielestä eikä mistään muualta. On kuin kielessä värähtelisi kaksi eri taajuutta, eli ikäänkuin kielen aaltoliike vuotaisi jommastakummasta päästä ja heijastuisi osittain siitä, mistä pitääkin (satula tai nauha) ja osittain jostain toisesta paikasta. "Squier is the Epiphone of guitars." | |
![]() 19.03.2020 18:12:34 (muokattu 19.03.2020 18:13:14) | |
Mulla on Squierilla sama ongelma, että normi E vireessä G- kieli kuulostaa kuten pitää, mutta Eb vireellä särisee hiukan, tai kuulostaa kuin olisi vähän epävireessä tai jotain? Kaikki muut kielet kuulostaa normaalilta kummallakin vireellä. Satula ja kaikki kunnossa, ei osu nauhoihin eikä mikään ole löysällä. Onko tähän ongelmaan keksitty ratkaisu 6246 päivän jälkeen? Vähemmän on enemmän ja enemmän on vähemmän. | |
![]() 19.03.2020 18:41:17 | |
Mitä tapahtuu kaulalle kun jännitystä pienennetään, melko selvä tapaus. Case closed! | |
![]() 19.03.2020 20:01:26 | |
Jos jokin resonoi, niin se tapahtuu usein vain tietyllä taajuudella, siis niinku tietty kieli tietystä välistä soi taajuudella, joka aiheuttaa resonoinnin. Tuntuis oudolta, että joku resonois 7.llä nauhalla ja siitä alas kohti satulaa? | |
![]() 19.03.2020 20:07:03 | |
kivi: Oletko katsonut, että tallapalan molemmat ruuvit ottavat kiinni aluslevyyn? Tuo on mulla joskus aiheuttanut sitar-efektin. Pikku kiristyksellä poistui. En ole musiikin asiantuntija. | |
![]() 19.03.2020 20:19:36 | |
Kefiiri: Tuo on mulla joskus aiheuttanut sitar-efektin. Pikku kiristyksellä poistui. Tarkoitatko nyt niitä ruuveja jotka pitää straton tallan kiinni rungossa x6 vaiko sitä jossa kieli lepää päällä josta voi säätää korkeutta? Mulla G- kieli särisee tai tekee tuota sitaria koko matkalta kaulaa. Vähemmän on enemmän ja enemmän on vähemmän. | |
![]() 19.03.2020 20:34:32 | |
Mullahan muuten oli just sama homma SG:ssä. G-kieli "kuullosti vialliselta". En mä sitä miettiny sen enempää, vaan vaihdoin kyseisen tallapalan ristiin E-kielen kanssa. Siinä hävis se ongelma. | |
![]() 19.03.2020 20:48:53 (muokattu 19.03.2020 20:49:12) | |
Metalkallo: Tarkoitatko nyt niitä ruuveja jotka pitää straton tallan kiinni rungossa x6 vaiko sitä jossa kieli lepää päällä josta voi säätää korkeutta? Mulla G- kieli särisee tai tekee tuota sitaria koko matkalta kaulaa. G-kielen tallapalan toinen korkeudensäätöruuvi voi olla löysällä, vaikka ajatus kuulostaa epäloogiselta. En ole musiikin asiantuntija. | |
![]() 19.03.2020 21:16:30 | |
Ahaa, että tuollaisista voi olla kyse. Kiitoksia molemmille, täytyy koettaa :) Vähemmän on enemmän ja enemmän on vähemmän. | |
![]() 19.03.2020 21:21:09 (muokattu 20.03.2020 08:11:31) | |
Periaatteessahan sen kielen jännityksen pitäisi painaa tallapalan molemmat ruuvit tallan pohjalevyä vasten, mutta niin ei aina tunnu tapahtuvan. Ehkä pelkkä tallapalan topakka painaminen kohti pohjalevyä korjaisi tilanteen, jos tästä ilmiöstä ylipäätään on kysymys. Jatkokeskustelun perusteella täytyy oikein muokata tätä: parempi on ruuvata tallapala suoraan, pelkkä painallus voi korjata pulman tilapäisesti mutta ei välttämättä kokonaan. En ole musiikin asiantuntija. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)