Pallo-Kala 28.04.2008 18:15:03 | |
---|
Nyt haluisin ibanez SA:han tollasen A - B vireen ( Nyt on normi vireessä ). Mitä pitäis säätää? Varmaan jotain pitäis tehä, noin paljo kumminkii vire tippuu. Ja minkälaisia kieliä suosittelette tuohon vireeseen? You'r all gay! |
Humanoid 28.04.2008 20:12:44 | |
---|
Tallan hienovire kuosiin. Ja harvoin tarvittaessa kaularautaa. Sopiva kielisetti esim. B-vireeseen vaihtelee 12-58:n ja 13-62:n väliltä näin yleensä. Riippuen soittajan mieltymyksistä. A-vireeseen voi suosiolla sitten mätätä 13-66 14-70 väliltä sopivaa settiä. "Näitä keppejä on tehty vain kymmenen." Sami / Ääniportti |
bfoc 28.04.2008 20:17:40 | |
---|
Satulauria voi joutua viilailemaan paksuilla seteillä ja joissain kepukoissa voi tulla tarpeen porata virittimen reikää isommaksi. Tuosta pinta-asennetusta tremolosta (SA:ssa näyttäisi sellainen olevan) en osaa sanoa, ottaako paksusta setistä itseensä. Normikammessa ruuvailtaisi jousien ruuvveja kireämmälle, jotta talla pysyisi perusasennossa. Jazz is not dead, it just smells funny.
Frank Zappa
Niijjuu. Synat ja multiefektit on perkeleen keksintöjä. |
Humanoid 28.04.2008 20:46:52 | |
---|
Satulauria voi joutua viilailemaan paksuilla seteillä ja joissain kepukoissa voi tulla tarpeen porata virittimen reikää isommaksi. Virittimen reikää ei missään nimessä tarvi eikä kannata porata isommaksi. Riittää, kun punoo paksun kielen punosta pois tarpeeksi ja kiinnittää sen ydinlangan varassa virittimeen. "Näitä keppejä on tehty vain kymmenen." Sami / Ääniportti |
Samppakamu 28.04.2008 21:26:45 | |
---|
Minäpä tungen tähän myös oman juttuni, eli H-vireeseen olisi tarkoitus virittää tuo Schecter. Ajattelin, että kun olen ollut tyytyväinen 11-settiin, niin laittaisin sitten sen lisäksi vaikka 60-paksuisen matalaksi H:ksi ja heivaisin sen 11:n pois. Eli jotakuinkin näin: H(60)-E(50)-A(36)-D(26)-G(18)-H(15) Sopiva kielisetti esim. B-vireeseen vaihtelee 12-58:n ja 13-62:n väliltä näin yleensä. Riippuen soittajan mieltymyksistä. A-vireeseen voi suosiolla sitten mätätä 13-66 14-70 väliltä sopivaa settiä. Eli tuo 12 riittäisi H:ksi hyvin? Kun tuolla kaavailemallani "modatulla" 11-setillä H:ksi tulisi 15. "Kun työntää sormen lanteeseen niin sen pitää kimmota sieltä kanssa" |
Humanoid 28.04.2008 22:27:37 | |
---|
Minäpä tungen tähän myös oman juttuni, eli H-vireeseen olisi tarkoitus virittää tuo Schecter. Ajattelin, että kun olen ollut tyytyväinen 11-settiin, niin laittaisin sitten sen lisäksi vaikka 60-paksuisen matalaksi H:ksi ja heivaisin sen 11:n pois. Eli jotakuinkin näin: H(60)-E(50)-A(36)-D(26)-G(18)-H(15) Ei tuo ehkä aivan tasapainossa olisi. 60+44-12 menisi, mutta jos välttämättä haluat E-kieleksi 50:n, sopivampi olisi 66+50-13 tjsp. 15 ohuena H:na menee jo aika jämyksi. 14:sta ehkä sulattaisi vielä 24,75" -skaalalla. ps. Voisiko edes yksi alavireketju pysyä puhtaana Jucciz-komppanian kommenteista? Möyrii se bassokin sitten sieltä alempaa vireiden laskiessa. Kiitos. "Näitä keppejä on tehty vain kymmenen." Sami / Ääniportti |
Samppakamu 28.04.2008 22:38:39 | |
---|
Ei tuo ehkä aivan tasapainossa olisi. 60+44-12 menisi, mutta jos välttämättä haluat E-kieleksi 50:n, sopivampi olisi 66+50-13 tjsp. 15 ohuena H:na menee jo aika jämyksi. 14:sta ehkä sulattaisi vielä 24,75" -skaalalla. ps. Voisiko edes yksi alavireketju pysyä puhtaana Jucciz-komppanian kommenteista? Möyrii se bassokin sitten sieltä alempaa vireiden laskiessa. Kiitos. Tuo minun 11-setin väännelmä oli vain pohdiskelua. Voisinpa lähteä kokeilemaan tuota 12-44+60 settiä, jos se olisi sellainen yhdistelmä joka miellyttäisi näppejä. Tattista! Antaa noiden ivailla, ei tuo ainakaan minua haittaa. :) "Kun työntää sormen lanteeseen niin sen pitää kimmota sieltä kanssa" |
bfoc 28.04.2008 22:51:08 | |
---|
Virittimen reikää ei missään nimessä tarvi eikä kannata porata isommaksi. Riittää, kun punoo paksun kielen punosta pois tarpeeksi ja kiinnittää sen ydinlangan varassa virittimeen. Olisko tuo missään nimessä hieman vahva ilmaus? On ihan oma valinta tekeekö kerran sopivan virittimen vai purkaako kieliä joka vaihdolla (jotkut vaihtelee niitä useamman kerran vuodessa). Ei ne lisävirittimet nyt niin paljoa maksa että niitä ei vois kerralla justeerata sopiviksi. Jazz is not dead, it just smells funny.
Frank Zappa
McNulty 28.04.2008 22:57:38 | |
---|
On ihan oma valinta tekeekö kerran sopivan virittimen vai purkaako kieliä joka vaihdolla (jotkut vaihtelee niitä useamman kerran vuodessa). Ei ne lisävirittimet nyt niin paljoa maksa että niitä ei vois kerralla justeerata sopiviksi. Niin paitsi... virittimiä harvemmin myydään yksitellen. Yleensä siis myydään sarjoissa pelkästään. Toinen juttu onpi se, että esim. LTD käyttää useissa kitaroissaan lukittavia virittimiä. Niitä ei niin vain viilaillakaan ja porailla isommiksi. Siksipä itse olen useisiin eri omistajien soittimiin säätöjä tekevänä tahona ottanut tavaksi tuon kielen punoksen poistamisen noin sentin matkalta, jonka jälkeen kielen virittäminen onnistuu tapin, kuin tapin kanssa. |
bfoc 28.04.2008 23:22:55 | |
---|
Niin paitsi... virittimiä harvemmin myydään yksitellen. Yleensä siis myydään sarjoissa pelkästään. Toinen juttu onpi se, että esim. LTD käyttää useissa kitaroissaan lukittavia virittimiä. Niitä ei niin vain viilaillakaan ja porailla isommiksi. Siksipä itse olen useisiin eri omistajien soittimiin säätöjä tekevänä tahona ottanut tavaksi tuon kielen punoksen poistamisen noin sentin matkalta, jonka jälkeen kielen virittäminen onnistuu tapin, kuin tapin kanssa. Ihan kiva juttu, onnea askarteluun. Mulla on LTD:n baritoni ja kun ne tehdas-spagetit vaihdettiin paksumpiin, pidettiin huoli että se .070H mahtuu sinne Grovereihin kokonaisena. En-tod-jaksais aina purkaa niitä kieliä kun vaihdan kieliä. Tohon kielten purkuun viitaten samalla periaattellahan vois jättää sen satulankin urat fiksaamtta ja vasaralla nakutella kieltä vähän lyttyyn nollanauhalta. Jos joku välttämättä haluaa nysvätä ja turailla noiden kielien kanssa, en tuomitse lainkaan. Mulle toi kielten vaihtaminen sun muu on välttämätöntä pahaa ja siksipä kielet sopii satuloihin ja virittimiin muokkaamatta ja näin tulevat aina tekemäänkin. Niin ja autoon renkaita vaihtaessa käytän ihan oikean kokoista rengasavainta, enkä sellaista mihin pitää tunkea puutikkuja tilkkeeksi että saa mutterit auki, jos kässäät pontin... Ja mutterit avaan lenkkiavaimella, en Leathermanilla... Kait se jonkinasteinen vamma on sekin. Eikä se viritinsettikään ihan mahdottomia maksa noin niinku kertainvestointina. Jos senkin satasen haluaa säästää, kannattaa unohtaa kitaransoitto harrastuksena ja alkaa tekemään omia Shudokuja pikkuveljen mantsanvihkoon. Se on halpaa se. Jazz is not dead, it just smells funny.
Frank Zappa
Twinkle 29.04.2008 07:26:03 | |
---|
Eikä se viritinsettikään ihan mahdottomia maksa noin niinku kertainvestointina. Jos senkin satasen haluaa säästää, kannattaa unohtaa kitaransoitto harrastuksena ja alkaa tekemään omia Shudokuja pikkuveljen mantsanvihkoon. Se on halpaa se. En minä ainakaan niin rikas ole että heittäisin satasen kaivoon ihan laiskuuttani. Toisaalta, se että poraisinko virittimiä isommiksi riippuisi myös tilanteesta, ensisijaisesti en lukkovirittimiin tai joihinkin hienompiin vehkeisiin kajoaisi. Tosin jotakin wilkinsonit ja sellaiset niin on loppupeleissä aika sama että poraako niitä vai ei. |
bfoc 29.04.2008 13:18:29 | |
---|
En minä ainakaan niin rikas ole että heittäisin satasen kaivoon ihan laiskuuttani. Toisaalta, se että poraisinko virittimiä isommiksi riippuisi myös tilanteesta, ensisijaisesti en lukkovirittimiin tai joihinkin hienompiin vehkeisiin kajoaisi. Tosin jotakin wilkinsonit ja sellaiset niin on loppupeleissä aika sama että poraako niitä vai ei. Siksipä se onkin oma valinta mitä tekee. Ei mulla ollut kotona sopivia kilkkeitä virittimen kairaukseen, vaikka ihan perus Gotoh olikin. Firmassa porasivat samalla, kun tekivät muuta säätöä ja justeerausta. Nyt se sit on kunnossa eikä tarvitse kieliä purkaa. Luulisi muuten että esim lukkovirittimiä löytyy paksuillekin kielille jos viitsii etsiä. Mä kyllä olen valmis maksamaan jonkin verran rahaa siitä että oma elämä helpottuu jnejne. Ostin autonkin vaikka töihin pääsisin bensakulujen hinnalla (käyttämällä bussia ja kolmea junaa). Aikaa tosin menisi melkein tuplat verrattuna autoon... -> Johtopäätös. Arvostan vapaa-aikaa enemmän kuin rahaa. Kaikki eivät tee niin. Jazz is not dead, it just smells funny.
Frank Zappa
pekurides 30.04.2008 23:32:25 | |
---|
Niin paitsi... virittimiä harvemmin myydään yksitellen. Yleensä siis myydään sarjoissa pelkästään. Toinen juttu onpi se, että esim. LTD käyttää useissa kitaroissaan lukittavia virittimiä. Niitä ei niin vain viilaillakaan ja porailla isommiksi. Siksipä itse olen useisiin eri omistajien soittimiin säätöjä tekevänä tahona ottanut tavaksi tuon kielen punoksen poistamisen noin sentin matkalta, jonka jälkeen kielen virittäminen onnistuu tapin, kuin tapin kanssa. mulla kävi myös schallerin lukittavn m6 kanssa ettei ,70 mahtunu .. no sattu kotona olee halpa neulaviilasarja jossa pieni pyöreä viila.... sama homma epin prophesy sg ex :ssä Hetken kitkuttelun jälkeen tuli sopiva. Sanoisin että helpompaa 10.sekentia pyöritellä reikää kerran 3€ bilteman/honkkarin/tarjoustalon viilasarjan kanssa kun joka kielten vaihdon yhteydessä purkaa kieltä. taitaapi olla myös silleen kun nuo virit valettuja niin voipi jotain jäystettä jäädä reikään joskus.... helppo hoonaa. Tunteella päin vittua. |
bfoc 30.04.2008 23:45:39 | |
---|
Sanoisin että helpompaa 10.sekentia pyöritellä reikää kerran 3€ bilteman/honkkarin/tarjoustalon viilasarjan kanssa kun joka kielten vaihdon yhteydessä purkaa kieltä. Samoilla siis mennään. Noi viilat on vielä fiksummat kuin pora. Kun työkalun teho vähenee, virhemahdollisuus pienenee, jippii. Jazz is not dead, it just smells funny.
Frank Zappa
JOPPA 01.05.2008 19:45:05 | |
---|
Mä ainaski vaan droppasin ihan normaalilla kymppisetillä H:hon ja ihan hyvin se silti toimi vaikkakin pian vaihdoin kutoskieleksi 0.054 kielen... |
bfoc 01.05.2008 19:53:29 | |
---|
Mä ainaski vaan droppasin ihan normaalilla kymppisetillä H:hon ja ihan hyvin se silti toimi vaikkakin pian vaihdoin kutoskieleksi 0.054 kielen... Toi LTD oli aila löysän tuntuinen 27'' skaalalla ja tehdassetillä (.13-.56.) Voihan sillä soittaa, mutta itse pidän hieman jämäkämmästä tuntumasta. Nyt on kiinni .14-.70 ja tuntuma on hyvä. Tosin vaatii hieman enemmän puristusta kuin vanhat spagetit. Jazz is not dead, it just smells funny.
Frank Zappa
black-dog 01.05.2008 20:24:13 | |
---|
huom joskus ei tarvi ku laittaa isommat kielet ja vaa virittää alas. näi on esim mun ibanezin kans, viritetty nyttekki alas c:hen eikä oo ees kaularautaan koskettu ja hyvi soi ja pelittää Watch my back sano kyttyräselkä |
McNulty 02.05.2008 10:22:47 | |
---|
huom joskus ei tarvi ku laittaa isommat kielet ja vaa virittää alas. näi on esim mun ibanezin kans, viritetty nyttekki alas c:hen eikä oo ees kaularautaan koskettu ja hyvi soi ja pelittää Jep... jos on floikkatalla niin sen jouset myötäilevät riittävästi, eikä kaularautaan tarvitse koskea. |
pekurides 02.05.2008 11:17:21 | |
---|
Jep... jos on floikkatalla niin sen jouset myötäilevät riittävästi, eikä kaularautaan tarvitse koskea. hmm. saanen olla eri mieltä jousten vaikutuksisita? Munsta kielten vetovoima on aivan sama oliko takana jouset tai tunematicci. Jos ne jouset myötäilevät niin silloinhan perse nousee pystyyn.... säätämäti tietty ja säädettäessä jouset kirraa ja koko paska tiukkenee! Paksut kielet ja alempi vire kompensoivat toisiaan ja kun sopivasti osuu niin kielten vetovoima pysyy suht samana kun hoikemmilla naruilla normivireessä. Vai puhuttiinko nyt jostain muusta ilmiöstä? :=) Tunteella päin vittua. |
McNulty 02.05.2008 11:23:37 | |
---|
hmm. saanen olla eri mieltä jousten vaikutuksisita? Ole vain. Totuus on kuitenkin se, että floikkatallassa kielten vetovoima vaikuttaa ensin tallaan ja sen jousiin. Sen jälkeen vasta kaulaan. T-O-M tallassa kielten veto vaikuttaa välittömästi kaulaan. Ns. vahvimman laki... eli heikompi antaa periksi (tässä tapauksessa siis floikkatallan jouset ennemmin kuin kaula) Munsta kielten vetovoima on aivan sama oliko takana jouset tai tunematicci. Kenties. Floikallisessa se rasitus tulee jousille, tuneomaticissa suoraan kaularaudalle. Tämän huomaa helpoiten bendatessa floikkatallaista soitinta (vrt. kiinteätallaiseen). |