JuSu 29.03.2020 10:11:37 (muokattu 29.03.2020 10:11:51) | |
---|
Moro! Olen tässä leikitellyt ajatuksella 4x12" komerosta. Mulla on jo parikin 2x12" kaappia, jotka täyttävät tarpeen mainiosti, mutta välillä näkyy torilla ihan laatutöttÖröillä ladattuja neljä-kakstoistasia 200-300 euron väliin. HB toki, mutta myös mm. Laneyta tai Framuksia on vilahtanut. Mutta siis kysymys kuuluu, jos hintaluokka on yllämainittu, niin mitähän kannattaisi kytätä? Ei, en laita satasta tai paria lisää. Nykyinen kaappiosasto on varsin passeli, enkä 4x12:ta luultavasti tulisi esim. keikalle asti ikinä raahaamaan. Treeniskäyttöön. JuSu Olen luopunut kirjoitusteni allekirjoittamisesta.
-JuSu- |
VIPMetal 29.03.2020 10:57:37 | |
---|
Randallilla ainaki oli takavuosina edullinen 4x12 kaappi V30 tötteröillä. Oli itelläki käytössä ennen Mesan kaappia ja ihan hyvin se soi. |
Vainottu 29.03.2020 17:45:32 | |
---|
Hughes & Kettnerin kaappeja pyörii halvalla ja sitä voin kyllä suositella. Ei mun mielestä häviä laadussa Englin tms tuotteille. Ja kyse on siis nimenomaan näistä paremman pään kaapeista, joita on tehty V30 ja greenback elementeillä. Esim hän: https://muusikoiden.net/tori/ilmoitus/1480454Hymyile, nosta kädet ilmaan, sano lyhyt selkeä lause. Jos et tottele, olet päissäsi tai on päässäsi aivohalvaus. |
The Jack 29.03.2020 18:58:26 (muokattu 29.03.2020 19:44:14) | |
---|
Peaveyn 6505 4x12 kaappeja on ollut monesti saatavilla alle neljälläsadalla. Nyt Torilla olisi yksi 350 e. Koita tingata 50 e vetoamalla kaappien huonoon maineeseen, ja siihen ettei Hesasta pääse viikkoihin kukaan Uudenmaan ulkopuolinen hakemaan tiesulkujen takia. https://muusikoiden.net/tori/ilmoitus/1539329 Noita kaappeja on kaksilla eri elementeillä V30 ja Sheffield. Ilmoituksessa ei sanota kummat tötteröt on sisässä. E: Luultavasti myynnissä olevassa kaapissa on Sheffieldit, koska tarrassa valmistusvuosi 2005. Itselläni on sama kaappi myöskin vuodelta 2005 juuri Sheffieldit sisässä. Mulla on myös toinen v. 2008, ja siinä on V30. |
jhlamm 29.03.2020 22:53:50 (muokattu 29.03.2020 22:55:20) | |
---|
Itsellä on ollut sekä HB että Framus 4x12 ja molemmat V30 elementeillä. Tällä hetkellä löytyy tuo Framus, mutta V30 ja K100 elementein x-patternissa. Eipä pahaa sanottavaa ole. Tosin enpä mitään miljoonakaappeja ole rinnalla soittanut. Tämä siis näin hevanderin puolelta. Harrikan se halpiselementeillä on puolestaan melko tumppu omasta mielestäni. "Human beings, who are almost unique in having the ability to learn from the experience of others, are also remarkable for their apparent disinclination to do so." |
Entropia666 30.03.2020 11:45:41 (muokattu 30.03.2020 11:48:47) | |
---|
Itse suosittelen ainakin skippaamaan sen HB:n, kauhee kumisija. Mulla on ollut monia vuosia Carvinin Legacy V30 ämyreillä, niitä näkyy torilla pyörivän about 400€ molemmin puolin. Jämäkkä jenkkikaappi. Tossa vielä testi kun reeniksellä oli Carvin, HB ja Englin 212. Kaikissa V30:t sisällä, joten selviää että kaapin rakenne vaikuttaa aika radikaalisti soundiin vaikka elementit, vahvari, kitara ja soittaja pysyy muuten samoina: http://haje.fi/kaappitesti/ Tuota Carvin Legacyä on käytetty Inkvisitorin Doctrine of Damnation ja Dark Arts of Sanguine Rituals -levyillä pelkästään, eli kaikki soundit ja vahvarit on vedetty saman komeron läpi. |
iec 30.03.2020 14:15:08 | |
---|
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois... |
Laulava Kylätohtori 30.03.2020 15:06:39 | |
---|
iec: Muistanko väärin vain väistänkö muurin... Olikos joku mnettiläinen testannut tehdä ohuista vanerilevyistä ristitukia HB:n kaapin sisälle? Tunnustaako joku? Ainakin teoriassa sillä voisi saada kaapin ylimääräisen elämisen kuriin. Eli joko tyyliin näin: https://www.parts-express.com/Data/ … /Catalog/Original/300-7093_HR_0.jpg tai sitten vaikka näin: https://www.stereo.net.au/forums/up … st-132474-0-03540400-1399883747.jpg Tästä löytyypi ainakin subbari- ja kotikajarikäyttöön tehtyjä eri versioita englanniksi hakusanalla speaker bracing tai subwoofer bracing. Toki umpikotelon tilavuus vaikuttaa soundiin myös, ei ainoastaan kaapin tukevuus. Mitähän tuollaisten rimojen/muiden tarpeiden hankinta maksaa? Tai kuinka paljon ne lisäävät painoa? Puhumattakaan ajasta ja vaivasta, mutta sen voi tietysti pistää harrastuksen piikkiin. Lähinnä mietin, että kannattaako... Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina. |
Entropia666 30.03.2020 15:20:06 | |
---|
Laulava Kylätohtori: Lähinnä mietin, että kannattaako... Ei kyllä ite ainakaan jaksais, kun kaupasta saa suoraan toimiviakin. |
kojones 30.03.2020 15:27:06 | |
---|
Laulava Kylätohtori: Mitähän tuollaisten rimojen/muiden tarpeiden hankinta maksaa? Tai kuinka paljon ne lisäävät painoa? Puhumattakaan ajasta ja vaivasta, mutta sen voi tietysti pistää harrastuksen piikkiin. Lähinnä mietin, että kannattaako... Tarpeet muutaman euron, aikaa puoli tuntia. Se on ihan mitä vapaa-ajalleen laskee hintaa. |
JuSu 30.03.2020 15:31:51 | |
---|
kojones: Tarpeet muutaman euron, aikaa puoli tuntia. Se on ihan mitä vapaa-ajalleen laskee hintaa. ... ja vähä riippuu välineistä ja missä tekee, sekä peukalon sijainnista. Mulla menee se puoli tuntia saada kaapin takaseinä auki. Viis minuutta avaamiseen, 25 minuuttia työkalujen etsimiseen. Kiitokset kaikille näkemystään avanneille, katsotaan mihin johtaa. Taidan HB:n jättää laskuista pois, vaikka itsellä tuo 2x12" kyllä on toiminut kotikäytössä hyvin. Olen luopunut kirjoitusteni allekirjoittamisesta.
-JuSu- |
Laulava Kylätohtori 30.03.2020 15:32:43 | |
---|
kojones: Tarpeet muutaman euron, aikaa puoli tuntia. Se on ihan mitä vapaa-ajalleen laskee hintaa. Ei taida tuollaista rimotusta saada muutamalla eurolla. Ja taitaapi mennä aikaakin vähän enemmän, kun tuollaisen askartelee. Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina. |
kojones 30.03.2020 15:33:35 | |
---|
Laulava Kylätohtori: Ei taida tuollaista rimotusta saada muutamalla eurolla. Ja taitaapi mennä aikaakin vähän enemmän, kun tuollaisen askartelee. Kuka saa, kuka ei, kellä menee, kellä ei. Nää on näitä. |
iec 30.03.2020 16:03:17 | |
---|
Nythän on aika monella iltaisin aikaa askarrella paskarrella, kun ei voi kylillä juosta. Mutta joo jokainen miettiköön kohdallaan rakenteleeko vai ostaako valmiina. Molemmissa jutuissa on puolensa. Monestihan se itse rakennettu ei tule edes kovin paljon kalliimmaksi kuin valmis kaupasta uutena ;) Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois... |
Icy-Sun 31.03.2020 10:04:29 | |
---|
Se halpa Framuksen kaappi v30-elementeillä on minusta kyllä aika hutera ja ohkaista materiaalia. Lanikalla on ihan jämäköitä kaappeja ja edullisia ainakin torilla. |
paskiaispaska 31.03.2020 11:31:57 | |
---|
kojones: Kuka saa, kuka ei, kellä menee, kellä ei. Nää on näitä. Kerro mulle henkilö, joka tosiaan irrottaa kaapin takalevyn, mittaa tarkat sisämitat ja piirtää tollaset rimotukset muutamalla eurolla hankittuihin paksuihin mdf/vanerilevyihin - ja vielä leikkaa ne kuvio/vannesahalla tarkasti ja huomioi myös päällekkäin menevien rimojen koloamiset siinä samalla ja liimaa ne tukevasti sinne kotelon sisään puolessa tunnissa, ni tarjoon hänelle ihan samantien töitä! Ja myös yhteystiedot mistä niin halvalla saa paksua mdf/vanerilevyä, että tollasen 4x12 kaapin kunnon tuennan materiaaleihin menee vaan muutama euro :) Omasta varastosta tai työmaalta varastettua ei lasketa. |
iec 31.03.2020 11:46:04 (muokattu 31.03.2020 11:52:12) | |
---|
paskiaispaska: Kerro mulle henkilö, joka tosiaan irrottaa kaapin takalevyn, mittaa tarkat sisämitat ja piirtää tollaset rimotukset muutamalla eurolla hankittuihin paksuihin mdf/vanerilevyihin - ja vielä leikkaa ne kuvio/vannesahalla tarkasti ja huomioi myös päällekkäin menevien rimojen koloamiset siinä samalla ja liimaa ne tukevasti sinne kotelon sisään puolessa tunnissa, ni tarjoon hänelle ihan samantien töitä! Ja myös yhteystiedot mistä niin halvalla saa paksua mdf/vanerilevyä, että tollasen 4x12 kaapin kunnon tuennan materiaaleihin menee vaan muutama euro :) Omasta varastosta tai työmaalta varastettua ei lasketa. Ideanahan on se, että tukien ei tarvi olla paksua materiaalia, kunhan ne on rakenteellisesti nivottu toisiinsa järkevästi jonkinlaisella ristikkorakenteella. Silloin ohuellakin materiaalilla saa tukevan rakenteen aikaiseksi. Vaikka tuon mukaisesti menisi 6 kpl noin 600x300mm levyn palasta tuonne 4x12 kaapin sisälle: https://www.stereo.net.au/forums/up … st-132474-0-03540400-1399883747.jpg Havuvaneri 9mmx2400mmx1200mm = noin 20 euroa. Siitä saa puuhasteltua tuet sisälle. Työvälineitä tarvii ainakin sähkökuviosahan, porakoneen, ehkä reikäleikkurin porakoneeseen. Sitten puuliimaa, ruuveja yms yms. Aikaa tuohon kuluu tavan tallaajalta luultavasti viikonlopun verran tai voi mennä nopsemminkin. Riippuu paljon taidoista ja työskentelytiloista. Esim kerrostalon olohuoneessa on aika haastavaa tehdä mitään tuollaista. Vaatii melko paljon järjestelyä, että onnistuu sotkematta koko kämppää. Niin että kyllähän tuohon menee rahaa ja aikaa. Lisäksi työkalujen osto pitää huomioida, mikäli ei omista työkaluja jo entuudestaan. Hyvä huomio on myös tuo, että kaikelle materiaalille pitää laskea hinta. Se varastossa jo olevakin on maksettu jossain vaiheessa tavalla tai toisella. Mutta harrastus harrastus.... Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois... |
kojones 31.03.2020 12:06:52 (muokattu 31.03.2020 12:12:01) | |
---|
paskiaispaska: Kerro mulle henkilö, joka tosiaan irrottaa kaapin takalevyn, mittaa tarkat sisämitat ja piirtää tollaset rimotukset muutamalla eurolla hankittuihin paksuihin mdf/vanerilevyihin - ja vielä leikkaa ne kuvio/vannesahalla tarkasti ja huomioi myös päällekkäin menevien rimojen koloamiset siinä samalla ja liimaa ne tukevasti sinne kotelon sisään puolessa tunnissa, ni tarjoon hänelle ihan samantien töitä! Ja myös yhteystiedot mistä niin halvalla saa paksua mdf/vanerilevyä, että tollasen 4x12 kaapin kunnon tuennan materiaaleihin menee vaan muutama euro :) Omasta varastosta tai työmaalta varastettua ei lasketa. En katsonut millaisia rimoituksia jonkun linkin takana oli, mutta itse olen kaappeja tukenut ihan 2x2" palikoilla. Jäykistää vastakkaisia seiniä kummasti eikä maksa juuri mitään. Vanha tyyny vielä fylliksi ja johan on kuminat tiessään. Nää ei oo hifiä, kaukana siitä ;) Bassokitaran toisto vaatii paljon enemmän kaapilta, eikä niissäkään ole tuon linkin mukaisia tukia. |
Laulava Kylätohtori 31.03.2020 12:12:19 | |
---|
kojones: En katsonut millaisia rimoituksia jonkun linkin takana oli, mutta itse olen kaappeja tukenut ihan 2x2" palikoilla. Jäykistää vastakkaisia seiniä kummasti eikä maksa juuri mitään. Vanha tyyny vielä fylliksi ja johan on kuminat tiessään. Nää ei oo hifiä, kaukana siitä ;) Sehän se on aina viisainta kommentoida juttuja lukematta, linkkejä avaamatta. :) Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina. |
kojones 31.03.2020 12:14:52 | |
---|
Laulava Kylätohtori: Sehän se on aina viisainta kommentoida juttuja lukematta, linkkejä avaamatta. :) Kaapin tukemisesta oli puhe. Ei ole tarvetta katsoa miten se tehdään. |