Aihe: Uusi Gibson/P.R.S. kiikarissa
1 2
Gochi
12.06.2008 13:29:47
Nyt 27 vuoden ikään päästyä on tullut selväksi ettei minusta tule seuraavaa Steve Vaita ja 10 vuotta sitten ostettu Ibanez RG alkaa olla sen verran vanha että haluan ostaa uuden kitaran, jossa ei ole mitään "turhia" härpäkkeitä esim. tremolo-kampea ja kultauksia tms. Riittää että kitara on laadukas ja hyvä soittaa. Ibanezissa olen tykännyt erityisesti sen ohuesta kaulasta, mutta soundi ollut aika pahvinen ja Lo-Pro Edge tuntuu nykyään lähinnä olevan tiellä.

Yksi vaihtoehto joka kiinnostaa on Gibson SG61. Kävin kaupassa kokeilemassa sitä ja juuri se ongelma, jonka olen lukenut monia Gibsoneja vaivaan kävi ilmi : soitinten valmistus/viimeistelylaatu on kehnoa ja kielet särisivät otelautaa vasten 7-9 tallalta soitettaessa. Otan tällaiset laatuongelmat ~2000€ hintalapulla varustetussa soittimessa vittuiluna kuluttajaa kohtaan. Tästä syystä olen pohtinut toisena vaihtoehtona P.R.S.:n Standard Satin Thin Wide kaulalla ja haluaisin päästä kokeilemaan tuota kitaraa. Mikä firma myy P.R.S.:ää Helsingissä?
p130
12.06.2008 13:42:26 (muokattu 12.06.2008 13:47:05)

Kävin kaupassa kokeilemassa sitä ja juuri se ongelma, jonka olen lukenut monia Gibsoneja vaivaan kävi ilmi : soitinten valmistus/viimeistelylaatu on kehnoa ja kielet särisivät otelautaa vasten 7-9 tallalta soitettaessa. Otan tällaiset laatuongelmat ~2000€ hintalapulla varustetussa soittimessa vittuiluna kuluttajaa kohtaan. Tästä syystä olen pohtinut toisena vaihtoehtona P.R.S.:n Standard Satin Thin Wide kaulalla ja haluaisin päästä kokeilemaan tuota kitaraa. Mikä firma myy P.R.S.:ää Helsingissä?

Se, etteivät soitinliikkeet vaivaudu säätämään edes arvokitaroita ei liity mitenkään kyseisen valmistajan valmistajan laatuongelmiin (jotka esiintyvät pääasiassa foorumikeskusteluissa, eivät itse kitaroissa). USA-Suomi (laiva)rahdin aikana kosteus ym. olosuhteet muuttuvat useaan kertaan niin paljon, että kitara pitää erittäin todennäköisesti säätää Suomessa uusiksi. Valitettavasti monet liikkeet eivät niin tee. Jos SG miellyttää, vihjaa kyseisessä kaupassa etteivät säädöt ole kohdallaan ja se saattaa olla mahdollisen kaupan este.

edit: pikkuparantelua

edit2: Kitaran säätämisen perusteet kannattaa opetella vaikka täältä: http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=28886 "Hyvien" ja "huonojen" yksilöiden erottaminen helpottuu huomattavasti.
Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä. -Kari Suomalainen
LaXu
12.06.2008 13:51:16
Se, etteivät soitinliikkeet vaivaudu säätämään edes arvokitaroita ei liity mitenkään kyseisen valmistajan valmistajan laatuongelmiin (jotka esiintyvät pääasiassa foorumikeskusteluissa, eivät itse kitaroissa). USA-Suomi (laiva)rahdin aikana kosteus ym. olosuhteet muuttuvat useaan kertaan niin paljon, että kitara pitää erittäin todennäköisesti säätää Suomessa uusiksi. Valitettavasti monet liikkeet eivät niin tee. Jos SG miellyttää, vihjaa kyseisessä kaupassa etteivät säädöt ole kohdallaan ja se saattaa olla mahdollisen kaupan este.

Tuo ei kuitenkaan auta siihen, että nauhat on viilattu vähän vasemmalla kädellä, kaula asennettu vähemmän tarkasti ym. ongelmia mihin minä olen G:n ei-Historic/CS kitaroissa törmännyt. Jostain syystä Japanissa tuntui olevan joka kaupassa paremmat Gibsonit kuin mitä täällä näkee.

Joka tapauksessa PRS:aa myy ainakin DLX Music. Jos tuon hintaluokan kepukkaa hakee niin ei kannata mielestäni noihin kahteen rajoittaa, vaan testiin myös esimerkiksi Flaxwoodit ja USA Hamerit.
p130
12.06.2008 14:04:00 (muokattu 12.06.2008 14:07:11)

kaula asennettu vähemmän tarkasti

Mistä tämän huomaa liimakaulaisessa ellei saumat irvistele? Paitsi halkaisemalla kitaran...

nauhat on viilattu vähän vasemmalla kädellä

Nauhanpäiden törröttäminenhän on useimmiten nimenomaan seurausta olosuhteiden muutoksesta. Kauppiaan kuuluisi huolehtia siitäkin.

Edit: taas lisäilyä & parantelua
duc
12.06.2008 14:06:57
Nauhanpäiden törröttäminenhän on useimmiten nimenomaan seurausta olosuhteiden muutoksesta. Säätökysymys.

Melkoiset olosuhtenmuutokset varmaan tässäkin ollut kun bindausten läpi törröttävät.
Numb
12.06.2008 14:08:22

Melkoiset olosuhtenmuutokset varmaan tässäkin ollut kun bindausten läpi törröttävät.

Ei missään taidettu sanoa, että ne bindausten läpi törröttävät.
Gattubi ö skugi, bing bong bang -Remu Aaltonen --- Se pitää vetää niig skibbadibbaboungboung skäppidäbbi ticotico hei groopie dountsu teik mai hair de bäng bäng bong! -LamaAjanElvis
p130
12.06.2008 14:09:36

Onhan niitä reunalistattomiakin Gibsoneita...
duc
12.06.2008 14:10:42
Onhan niitä reunalistattomiakin Gibsoneita...

Ne nyt on niitä köyhille suunnattuja malleja. Ei niitä haittaa vaikka sormet on vähän verillä.
J.Hollström
12.06.2008 14:13:56
Jotkut (amatöörit ja aloittelijat) löytää kitaroista mitä ihmeellisimpiä vikoja.
p130
12.06.2008 14:14:43

Ne nyt on niitä köyhille suunnattuja malleja. Ei niitä haittaa vaikka sormet on vähän verillä.

Ai niin joo, alle 2k€ gibsonit on riisuttuja jämäpuusta tehtyja paskoja, sitä kalliimpia käyttävät vain pose-kitaristit ja pappa betalar-kakarat. Ja tämähän on tietysti Ainoa Oikea Totuus.

Osta Tokai!
Les Fender
12.06.2008 14:20:10
Gibsonit viimeistellään vasta kotona etteivät asiaan vihkiytymättömät niihin sortuisi. Tämä on salaliitto.
"Living is easy with eyes closed!"
Ziggy Bubba
12.06.2008 14:24:43

Jotkut (amatöörit ja aloittelijat) löytää kitaroista mitä ihmeellisimpiä vikoja.

Yleisin niistä taitaa olla se, että ne eivät ole säädöissä... Tästä se liike voi ottaa kyllä vähintään osasyyn kontolleen. Nykyskideille ne kitarat pitäisi kai olla viritettykin valmiiksi :)
Uutta musaa [ url=http://www.mikseri.net/crookmachine] Crookmachine [/url ] -projektiltani
WinterMad
12.06.2008 14:25:26

No joo, IRC Gallerian Les Paul yhteisössä joku kaveri väitti että Kitarapajalla olevan '56 Goldtopin kaula olisi vaihdettu. Perusteli väitettään kaulan ja bodyn saumassa näkyvällä halkeamalla...
"luulette olevanne hienoja kun kuuntelette paljon eri tyylejä mutta oikeasti paljon kovempi saavutus on jos kuuntelee vaan kokoajan gorgorothia tai eisiidiisiitä" - sub zero
Les Fender
12.06.2008 14:28:47
No joo, IRC Gallerian Les Paul yhteisössä joku kaveri väitti että Kitarapajalla olevan '56 Goldtopin kaula olisi vaihdettu. Perusteli väitettään kaulan ja bodyn saumassa näkyvällä halkeamalla...

IRC Gallerian LP yhteisö kuulostaa niin vakuuttavalta instanssilta että pakko tuon on pitää paikkaansa. Sama vika omassa '72 paulissa, joku on sen kaulan käynyt sit vaihtamassa.
"Living is easy with eyes closed!"
svilo
12.06.2008 14:41:40 (muokattu 12.06.2008 14:42:51)
IRC Gallerian LP yhteisö kuulostaa niin vakuuttavalta instanssilta että pakko tuon on pitää paikkaansa. Sama vika omassa '72 paulissa, joku on sen kaulan käynyt sit vaihtamassa.

Kyllä kyllä, mun Suhris on vaihdettu *bolt-on* vaikka muistaakseni se oli *set-neck*, vai mikä se oli.......ja jollain teräsnauhoilla, ei voi viilaa vaikka kuinka yrittäis.

Ja jättävät vahvistimiin vielä sikavanhoja putkia perkele !

/sv
"It's like... okay, this sounds like Fender BF, but wait... now I'm hearing Plexi... Oh, hold on... EVH tone... hey, that sounds very Tweed-ish"
WinterMad
12.06.2008 14:46:46
Joo ja mulla on Laney TF700 __putki___vahvistin.

Eiköhän tää offtopic ollu tässä?
"luulette olevanne hienoja kun kuuntelette paljon eri tyylejä mutta oikeasti paljon kovempi saavutus on jos kuuntelee vaan kokoajan gorgorothia tai eisiidiisiitä" - sub zero
LaXu
12.06.2008 15:32:06 (muokattu 12.06.2008 15:33:57)
Mistä tämän huomaa liimakaulaisessa ellei saumat irvistele? Paitsi halkaisemalla kitaran...

Kaulan kulmasta oli siis tässä kyse. Katsopa mitä tahansa Historicia niin ei näy taivaissa huitelevaa tallaa ja peräkappaletta ja tappiinsa nostettuja mikkejä.

Nauhanpäiden törröttäminenhän on useimmiten nimenomaan seurausta olosuhteiden muutoksesta. Kauppiaan kuuluisi huolehtia siitäkin.

En puhunut mitään nauhan päistä. Itse nauhojen pyöristys, tasoitus ja kiillotus voisi monessa Gibsonissa olla parempi.

Joka tapauksessa Gibsonilla menee minun kokemuksieni mukaan homma niin, että laatu on kaikkea huonon ja erinomaisen välimaastossa. Historiceissa en ole ongelmia huomannut. Kokeilemalla löytää hyvät.
Jii-Gee
12.06.2008 15:39:41 (muokattu 12.06.2008 15:43:07)

Ai niin joo, alle 2k€ gibsonit on riisuttuja jämäpuusta tehtyja paskoja, sitä kalliimpia käyttävät vain pose-kitaristit ja pappa betalar-kakarat. Ja tämähän on tietysti Ainoa Oikea Totuus.

Osta Tokai!

Gibsonit viimeistellään vasta kotona etteivät asiaan vihkiytymättömät niihin sortuisi. Tämä on salaliitto.

Fox'ia & Jucciz'ta odotellessa... :-D
p130
12.06.2008 16:00:42 (muokattu 12.06.2008 16:11:39)

Kaulan kulmasta oli siis tässä kyse. Katsopa mitä tahansa Historicia niin ei näy taivaissa huitelevaa tallaa ja peräkappaletta ja tappiinsa nostettuja mikkejä.

Jonkinlaista vaihteluahan noissa on, senhän Gibsonkin on ilmoittanut. Liittyi muistaakseni joidenkin koneiden osien kulumiseen huoltovälin aikana. Kun tuon tietää, voi eroja huomata kohtuullisen helposti. Ei minulle kuitenkaan ole tullut vastaan taivaissa huitelevaa tallaa ja peräkappaletta ja tappiinsa nostettuja mikkejä. Ehkä tässä sitten tulkitaan asioita eri tavalla.

En puhunut mitään nauhan päistä. Itse nauhojen pyöristys, tasoitus ja kiillotus voisi monessa Gibsonissa olla parempi.

En minä ole noistakaan mitään erityisempää valittamisen aihettä löytänyt. Mutta myönnettävä on, että monissa edullisissakin halvemman työvoiman maissa valmistetuissa soittimissa nauhat ovat kiiltävämpiä kuin perusgibsoneissa. Kuinka merkitsevä asia tämä sitten on onkin asia erikseen. Eivät ne soittamista haittaavan karkeita ole koskaan olleet.

Huonoiten viimeistelty "laatumerkin" otelauta (sekä nauhat että otelautamerkit) mitä minulla on tullut vastaan on muuten ollut Tokain Love Rockissa. Muuten se oli kyllä loistava kitara eikä kaulassakaan ollut mitään sellaista ettei muutaman tunnin työ olisi siihen auttanut. Sekin viihtyi talossa vuosia ja poistui vasta toisen Tokain alta.

Joka tapauksessa Gibsonilla menee minun kokemuksieni mukaan homma niin, että laatu on kaikkea huonon ja erinomaisen välimaastossa. Historiceissa en ole ongelmia huomannut. Kokeilemalla löytää hyvät.

Minä sanoisin omien kokemusten pohjalta ok:n ja erinomaisen välillä. Tosin maailmassa täytyy olla myös umpipaskoja Gibsoneita, on niitä sen verran paljon valmistettu että joukossa täytyy olla niitä legendaarisen huonojakin yksilöitä jotka jostain syystä ovat päässeet laadunvalvonnasta läpi. Epäilisin kuitenkin että prosenttiosuus ei poikkea muista laatuvalmistajista.

En minä Historicejakaan pitäisi oikotienä onneen, hyviä ovat olleet kaikki vastaan tulleet, mutta yksilöissä on eroja. Jos olisin sellaista hankkimassa niin mielelläni valitsisin joka tapauksessa useammasta yksilöstä. Joukosta löytyy yleensä jostakin syystä se hieman enemmän miellyttävä yksilö.
McNulty
12.06.2008 16:10:16
Täällä on kaksi täysin surkeata Gibsonia myös... ja kolmatta kovasti havittelen. Kovasti olen joutunut remppaamaan, eikä nuilla juuri ole soittamaan kerennyt kun on pitänyt olla "konepelti ylhäällä" jatkuvasti.

Kitaran ja valmistajan vikahan se on jos maahantuojat eivät reklamoi ja tsekkaa soittimia ennenkö ne lähtevät myyntiin. Viimeistään täällä kivijalkaliikkeessä pitäisi huonolaatuiseen soittimeen puuttua. Näin ainakin meillä menetellään vaikka maahantuoja suhtautuisikin välillä nyreästi ja nihkeästi. Asiakas reklamoi meille, me reklamoimme maahantuojalle ja maahantuoja valmistajalle. Valmistaja informoi tehtaalle missä luutut kääritään kasaan, että nyt on siinä ja siinä sarjassa ollut erheitä... mr Kim Hong Lee tai ms Rodriquez saa kenkää ja meillä olot sen kuin paranee täällä.

PRS:n osastosta en osaa sanoa, kun ei ole tullut viime aikoina PRS:n luuttuja soiteltua. Järjestäin ne Jenkit ovat kuitenkin olleet vallan mainioita soittimia. Eivät vain ole miun juttuja... vaikka kieltämättä se Hollowbody vaikuttaa makoisalta. Diggailen silti Gibsonin Electric Spanish 335:stä enempi, joten sitä tässä kyttäillään Tele-hankintojen jälkeen.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)