samuli94 11.06.2008 15:52:47 | |
---|
Mikä auttais ESP - LTD M-50 kitaran vireessäpysymiseen, lukittuvat viritystapit, uus talla vai kannattaako ostaa kokonaan uus kitara? Kertokaa jos on vielä jotaki muita vaihtoehtoja. Kampeaki tykkäisin käyttää jos se ei pistäis keppiä epävireeseen. |
nannne 11.06.2008 15:57:33 (muokattu 11.06.2008 16:05:08) | |
---|
Hivenen tanakampi kielisetti ja katot että ne kielet sitten mahtuvat menemään niissä satulan urissa kuin rasvattu. Jos satulan urat on liijan kapeat niin sitten se kyllä alkaa oireileen jotta ei pysy juur vireessä. edit: Ahmjuu ei sinun varmaan tartte/kannata alkaa lukittuvia virittimiä tai uusia talloja tuohon puuhaamaan, uus kitara auttas tietenki, paitsi jos siinäki on liian kireä satula. |
Krice 11.06.2008 16:17:54 | |
---|
Satula on tärkeä, jos siinä on nihkeä muovisatula niin vaihtoa grafiittiseen tai muuhun luistavaan malliin. |
samuli94 11.06.2008 16:51:26 | |
---|
Ok, mutta mistä mahtais johtua ku viritin kitaraa matalampaan vireeseen niin ohuin e kieli katkes??? Ja onko se ihan normaalia, että kaularauta naksahtelee ku virittää paksuinta e kieltä? |
Painajaismainen 11.06.2008 17:00:13 (muokattu 11.06.2008 17:00:26) | |
---|
Ok, mutta mistä mahtais johtua ku viritin kitaraa matalampaan vireeseen niin ohuin e kieli katkes??? Ja onko se ihan normaalia, että kaularauta naksahtelee ku virittää paksuinta e kieltä? Ootkos varma että se naksahtelija oli kaularauta? Halvemissa ritsoissa tuppaa virittimet olemaan sitä sorttia että saattavat alkaa rutisemaan ja poksumaan pidemmän käytön jälkeen. "Palkkapäivä iskee kuin miljoona GASia" - Kivijalka |
Volle 11.06.2008 17:24:24 | |
---|
Ootkos varma että se naksahtelija oli kaularauta? Halvemissa ritsoissa tuppaa virittimet olemaan sitä sorttia että saattavat alkaa rutisemaan ja poksumaan pidemmän käytön jälkeen. Tai sitten kieli liikkuu tarpeeksi kovan kiristämisen ansiosta huonossa satulassa tai kielten ohjaimissa nitkahdellen. |
jussimus 11.06.2008 17:30:23 (muokattu 11.06.2008 17:31:05) | |
---|
vai kannattaako ostaa kokonaan uus kitara? Tätä kannattaisi harkita vakavasti. Laadukas kitara = ei ongelmia (pahemmin) |
Numb 11.06.2008 17:32:42 | |
---|
Tätä kannattaisi harkita vakavasti. Laadukas kitara = ei ongelmia (pahemmin) Kitaran laatu ei vaikuta mahdolliseen satulan ahtauteen, josta tuossa vaikuttaa olevan kyse. Jos siis tarkoitus on vain ratkaista alussa esitetty ongelma, niin ei kannata vaihtaa. Gattubi ö skugi, bing bong bang -Remu Aaltonen ---
Se pitää vetää niig skibbadibbaboungboung skäppidäbbi ticotico hei groopie dountsu teik mai hair de bäng bäng bong! -LamaAjanElvis |
S.Hudson 11.06.2008 18:13:47 | |
---|
Joku joskus väittänyt, että lyjykynän lyijyä satulan uriin jos ongelmana satula. Itse en ole kokeillut. |
washburn 11.06.2008 18:15:56 | |
---|
Joku joskus väittänyt, että lyjykynän lyijyä satulan uriin jos ongelmana satula. Itse en ole kokeillut. Toimii. Kannattaa ensin puhdistaa ne satulan urat kunnolla, vaikkapa vanhalla kielellä ja sen jälkeen vähän lyijyä sinne uraan. Ei pitäis napsua enää. lahjattomat harjoittelee |
1lp0 13.06.2008 08:35:29 | |
---|
Ok, mutta mistä mahtais johtua ku viritin kitaraa matalampaan vireeseen niin ohuin e kieli katkes??? Yhtä kieltä kun löysää, niin muut kielet tietysti samalla kiristyvät kun se kaularauta siellä edelleen vääntää samalla voimalla eli ei siinä sinänsä mitään mystistä ole. Normaalistihan tuo kiristyminen on kuitenkin varsin pientä, kuten viritysmittarilla voi todeta eli se ohuin e taisi joka tapauksessa jo vedellä viimeisiään, syystä tai toisesta. |
Ahokkis 13.06.2008 09:27:17 | |
---|
Joku joskus väittänyt, että lyjykynän lyijyä satulan uriin jos ongelmana satula. Itse en ole kokeillut. Komppia tälle. "Siis Se ei ole pakollista mutta nopeutta ennen tulee puhtaus... muuten soitosta tulee täysin huonoa... Etkä ikinä pysty soittaa niinku minä laiho ja ynkkä." -Ushimir |
Frankster 13.06.2008 09:39:18 | |
---|
Joku joskus väittänyt, että lyjykynän lyijyä satulan uriin jos ongelmana satula. Itse en ole kokeillut. Toimii kyllä, kokeiltu ja käytössä. MUTTA, sekään ei auta jos satulaurat ovat ahtaat käytettävälle kielisetille. -Frankster |
Detox 13.06.2008 10:47:51 | |
---|
Mikä auttais ESP - LTD M-50 kitaran vireessäpysymiseen, lukittuvat viritystapit, uus talla vai kannattaako ostaa kokonaan uus kitara? Kertokaa jos on vielä jotaki muita vaihtoehtoja. Kampeaki tykkäisin käyttää jos se ei pistäis keppiä epävireeseen. Niin ja sit tietenkin uudet kielet on ihan perus juttu. Vanhat kuraiset ja kuppaiset kielet menettävät vireenpitävyytensä ajanmittaan. Niitä kannattaa vaihdella sitten kun huomaa ettei keppi pysy enää vireessä ja tietenkin tummuminen on kans merkki siitä että ovat jo parhaat päivänsä nähneet. |
samuli94 13.06.2008 11:45:32 | |
---|
Auttaako siihen mikkään, että kampi ei pistäs kitaraa epävirreeseen? |
Sammo 13.06.2008 11:47:45 | |
---|
Omat keinot: - tarpeeksi tuoreet kielet, jotka on venytetty kunnolla. - kielet on siististi kiinnitetty virittimiin, eli itse pyrin siihen ettei kieli mene itsensä yli. - lyijykynää satulassa tarpeeksi. - jos käyttää radikaalimmin kampea, niin kannattaa vetästä diven jälkeen kampea ylöspäin -- kielet palaa ainakin osittain alkuperäiseen asentoon. Tätä kannattaa tehdä myös vaihdettaessa kieletä/virittäessä. Epikseen se menee välillä noinkin, mutta auttaa kuitenkin paljon. "Oh you are right, the JOE headstock completely SUCKS, but JOE doesn't give a crap. Either you give crap, or you don't."
- JOE (eli James Tyler) |
kojones 13.06.2008 12:09:29 | |
---|
Toimii kyllä, kokeiltu ja käytössä. MUTTA, sekään ei auta jos satulaurat ovat ahtaat käytettävälle kielisetille. -Frankster Ja tuon ongelman poistamiseen tarvitaankin jo satulaviila, ja nehän ne vasta maksaakin! Mutta ei hätä ole tämän näköinen! http://www.biltema.fi/osteri/osteri … d=141&SID=899566650312055059743 Tuossa on oivallinen satulaviila, viilalla tekee noihin liuskoihin ensin muutaman "hampaan" ja johan syö mainiosti uraa. Ja saa valittua jokaista kieltä vastaavan leveyden yhdistelemällä noita liuskoja. Tosin hifistit haukkuu tuon ihan paskaksi kun on Biltemasta, varmaan räjähtääkin ennen kuin ehtii viilaamaan ;) Tarkkana vaan ettei viilaa uria liian syviksi. |
-Cale 13.06.2008 12:14:00 | |
---|
Hivenen tanakampi kielisetti Tätä en ole koskaan ymmärtänyt. Itse olen käyttänyt ja käytän edelleen 8 -setistä 10 -settiin eikä vireen pitävyys ole ollut sen parempi/huonompi. |
Detox 13.06.2008 12:28:03 | |
---|
Auttaako siihen mikkään, että kampi ei pistäs kitaraa epävirreeseen? Myös hyvät jouset (esim Wilkinson) auttavat kampea palautumaan vireeseen. |
topi74 13.06.2008 13:07:29 | |
---|
Tuossa on oivallinen satulaviila, viilalla tekee noihin liuskoihin ensin muutaman "hampaan" ja johan syö mainiosti uraa. Ja saa valittua jokaista kieltä vastaavan leveyden yhdistelemällä noita liuskoja. Erittäin hyvä idea. Itse tein satulaviilan rautasahan terästä käyttäen sitä sahan hampaatonta puolta. Sitä piti ensin vähän kaventaa pöytämirkelissä. Ja sen jälkeen tekasin sillä samaisella mirkelillä ne hampaat,
|